LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Misgelopen energiebesparing verhalen?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Bolanet

Misgelopen energiebesparing verhalen?

Ongelezen bericht door Bolanet »

In februari 2015 is mijn CV ketel vervangen. Er werd gezegd dat deze voor een besparing van zo'n 30 procent op gas zou zorgen dit bleek echter niet het geval. Toch maar eens op zolder gaan kijken en nu blijkt dat ze bij het vervangen van de CV ketel de zonneboiler helemaal niet hebben aangesloten op de CV-ketel. Ik zie in elk geval niet dat de apparaten op enigerlei wijze aan elkaar zijn verbonden. Kan ik ergens een claim indienen? Ik heb niet voor niets zo'n paneel op dak.
Laatst gewijzigd door Radar op 22 nov 2017 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking onderwerp

mahadma

Re: Misgelopen energiebesparing verhalen?

Ongelezen bericht door mahadma »

Heeft u bij de plaatsing wel duidelijk/nadrukkelijk vermeld dat u een zonneboiler had en dat die ook aangesloten moest worden?

Bolanet

Ik woon in een huurhuis en de opdracht kwam niet van mijzelf. Echter ik heb destijds vooraf mailcontact gehad met het bedrijf dat de cv-ketel zou vervangen en in die mail stond ook dat de zonneboiler behouden zou blijven, dus dan ga je er ook vanuit dat ze die weer aansluiten toch? Dat bedrijf heeft ook het onderhoudscontract voor beide apparaten dus ze moeten het geweten hebben.

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

U kunt een poging wagen. Bewijslast ligt wel aan uw kant vrees ik.

mahadma

Ga met het bedrijf in conclaaf, confronteer ze met uw (bewaarde) email erbij en probeer het eerst op een vriendelijke manier. Als ze weigeren kunt u altijd later nog (desgewenst) andere maatregelen nemen.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Is de verhuurder niet het aanspreekpunt in deze? TS heeft geen overeenkomst met installatiebedrijf. Dan is het aan de verhuurder om kosten te vergoeden en waar mogelijk te verhalen

Bolanet

Dat dacht ik in eerste instantie ook maar die blijven doorverwijzen naar het bedrijf dat de installatie heeft gedaan.

mahadma

Dan dus een email naar het bedrijf sturen met uw bewijzen.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Volgens mijn is het niet jou ketel... maar van de woningbouw die verkeerd heeft aangesloten.

De boiler/paneel kan op de ketel zitten maar ook enkele meters verder op de CV leidingen.
Als de oude ketel wel op zonneboiler zat is het verkeerd aangesloten en kun je een schadeclaim wegens extra energie verbruik indienen.
De eigenaar woning moet een goede installatie plaatsen en dat de installateur het fout doet is niet jou probleem.

Na melden moeten zij deze installateur alsnog dit laten aansluiten en de gevraagde vergoeding voor extra verbruik ook op deze installateur verhalen wegens fout aangesloten ketel.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

16again schreef:Is de verhuurder niet het aanspreekpunt in deze?
Bolanet schreef:Dat dacht ik in eerste instantie ook maar die blijven doorverwijzen naar het bedrijf dat de installatie heeft gedaan.
Uiteraard was te verwachten dat de WBV je zo probeert af te schepen. Maar laat je niet af schepen

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

stofzuigertje schreef:Volgens mijn is het niet jou ketel... maar van de woningbouw die verkeerd heeft aangesloten.

De boiler/paneel kan op de ketel zitten maar ook enkele meters verder op de CV leidingen.
Als de oude ketel wel op zonneboiler zat is het verkeerd aangesloten en kun je een schadeclaim wegens extra energie verbruik indienen.
De eigenaar woning moet een goede installatie plaatsen en dat de installateur het fout doet is niet jou probleem.

Na melden moeten zij deze installateur alsnog dit laten aansluiten en de gevraagde vergoeding voor extra verbruik ook op deze installateur verhalen wegens fout aangesloten ketel.
Als er niets is opgenomen in het huurcontract over een zonneboiler dan kun je niets claimen, immers is het zonder een zonneboiler ook een goede installatie. Een claim indienen kan altijd maar hij zal waarschijnlijk niet uitgekeerd worden. Los dat de schade lastig te bepalen is.

stofzuigertje

Als je woningbouw niets doet huur verlaging aanvragen, dan lopen ze wel harder omdat het geld koste...

U betaalde voor zowel de ketel als de zonneboiler maar kreeg er alleen ketel met hoger verbruik voor terug.
Dan is huur verlaging en op die manier...... of hebben ze bij alle buren zo een nieuwe geplaatst en fout aangesloten?
Dan kun je samen een gezamenlijke klacht indienen....

Anonymous2015

Ongelezen bericht door Anonymous2015 »

sylvesterb schreef:
stofzuigertje schreef:Volgens mijn is het niet jou ketel... maar van de woningbouw die verkeerd heeft aangesloten.

Als er niets is opgenomen in het huurcontract over een zonneboiler dan kun je niets claimen, immers is het zonder een zonneboiler ook een goede installatie. Een claim indienen kan altijd maar hij zal waarschijnlijk niet uitgekeerd worden. Los dat de schade lastig te bepalen is.
Een woningbouwvereniging is volgens mij wettelijk verplicht om iets aan je energierekening te doen. Het zou lullig zijn als jij een huis huurt dat slecht geisoleerd is en je vervolgens een *piep* stookt aan warmte.

Deze woningbouwvereniging heeft er voor gekozen om panelen en een boiler is installeren. Indien dit niet goed gebeurt is kan je zeker klagen. Als het te bewijzen is dan kan je dit zeker wel verhalen.

Echter nu komt TS met een probleem maar had hij/zij dit niet veel eerder op moeten merken? Als ik het verhaal goed begrijp dan lijkt er "nalatigheid" in het spel te zijn. Maar goed, ik ben geen expert op dit gebied

sylvesterb

stofzuigertje schreef:Als je woningbouw niets doet huur verlaging aanvragen, dan lopen ze wel harder omdat het geld koste...

U betaalde voor zowel de ketel als de zonneboiler maar kreeg er alleen ketel met hoger verbruik voor terug.
Dan is huur verlaging en op die manier...... of hebben ze bij alle buren zo een nieuwe geplaatst en fout aangesloten?
Dan kun je samen een gezamenlijke klacht indienen....
Op welke basis stel je dat TS betaald voor de ketel als voor de zonneboiler? Op welke basis kom je dit deze mening, lees dit namelijk nergens in het bericht. Zoals gewoonlijk geef je weer advies en hoop aan TS zonder concrete feiten te benoemen.

Bolanet

Die zonneboilers zijn hier in de straat aangebracht nog voor dat ik hier kwam wonen. Niet iedereen heeft er eentje. Het was een keuze voor de toen zittende huurders. De huur van degenen die er wel voor kozen werd geloof ik 25 euro per maand meer. Het kan zijn dat de boiler er al 20 jaar hangt. Ik weet het niet precies. In elk geval heb ik de huurwoning destijds geaccepteerd met de boiler en met de mooie praatjes dat het een flinke besparing zou opleveren. Aan mijn buren kan ik niets vragen die overwinteren altijd, de buurvrouw daar weer naast heeft geen zonneboiler. De CV-ketels zijn ook niet allemaal op hetzelfde moment vervangen. Sommige woningen in dit rijtje zijn verkocht dus daar gelden ook weer andere regels denk ik....

Bolanet

Ik denk dat het lastig wordt om aan te tonen wat het extra verbruik is geweest. Als het inderdaad zo is dat de nieuwe ketel voor een besparing van 30 procent zou moeten zorgen dan is het 30 procent want mijn verbruik is ongeveer hetzelfde als de jaren ervoor. Er werd bij installatie gezegd dat de nieuwe ketel een besparing van 300 a 400 euro per jaar op zou leveren maar ik ben nog niet eens 125 euro kwijt aan gas per jaar. Het zal zo zijn bij een gemiddeld huishouden maar ik ben alleen en leef zuinig.

stofzuigertje

De meeste WBV hebben naast de huur ook service kosten voor ketel en zonnepanelen.
De zonneboilers werden ook wel eens aangeboden dus alles op het huis voor het zuiniger maken word doorberekend.
In mijn buurt worden de huurhuizen nu van zonnepanelen voorzien, extra isolatie in vloer, dak en muren en ook HR++ glas.

Hiervoor gaan ze meer betalen per maand... en zelf plaatsen mocht niet in verleden!
Als de WBV als eigenaar ooit een zonneboiler aanbood..... valt dit er ook nog onder.

Bij privé met toestemming geplaatste...boiler want op hun dak, niet jou eigendom als huurder en reeds aangesloten op vorige ketel moeten ze dit op de nieuwe te plaatsen ketel ook aansluiten.
Maar ik vermoed dat alles bij de huurprijs via de service kosten maandelijks geld koste.
Maar een werkende boiler afsluiten bij nieuwe ketel , ongeacht wiens eigendom dit is mag niet.

De WBV is verantwoordelijk voor fouten van de installateur.... en dat contact opnemen was omdat de WBV geen sleutel heeft en ze moeten
afspraak maken voor plaatsen ketel.

Bij niet thuis of loslopende honden kan ik geen ketel plaatsen dus zelf met installateur contact opnemen is nog geen opdrachtgever, maar makkelijker dan een datum prikken en dan niet kunnen...

Als de WBV dit alles heeft aangeboden en hun eigendom is zou ik huurverlaging + schade vergoeding afgelopen periode aanvragen als ze het niet binnen redelijke termijn herstellen.
Deze bewoners betalen nu voor een boiler die niet meer werkt dus mag je huur verlaging aanvragen!
Eigenlijk zouden de service kosten omlaag moeten maar die mogelijkheid ontbreekt helaas.....

Dus Huurverlaging en daar zijn ze niet blij mee....
De maandelijkse €25,- extra , die krijg je terug en verwijderen en minder betalen mag ook als je weinig onder de douche gaat....

Bolanet

Voor de zekerheid is er zojuist iemand van het installatiebedrijf geweest en de boiler was inderdaad niet aangesloten.

Bolanet

Hoe pak ik dit het beste aan of op en waar kan ik welke claim neerleggen want ze kunnen ook zeggen het is uw nalatigheid dat het u niet eerder is opgevallen dat de apparaten niet aan elkaar verbonden zijn, maar ja ik ben ook niet technisch ingesteld en ging er vanuit dat alles in orde gemaakt was.

sylvesterb

Bolanet schreef:Hoe pak ik dit het beste aan of op en waar kan ik welke claim neerleggen want ze kunnen ook zeggen het is uw nalatigheid dat het u niet eerder is opgevallen dat de apparaten niet aan elkaar verbonden zijn, maar ja ik ben ook niet technisch ingesteld en ging er vanuit dat alles in orde gemaakt was.
De vraag is of er wel sprake is van schade? Nergens maak ik uit op dat de energie rekening hoger is geworden, enige wat u meldt is dat de energie nota niet de verwachte 30% verlaging heeft gebracht. Indien er geen sprake is met een verhoging t.o.v. de oude situatie dan is er geen sprake van schade.

Gesloten