Zodra het om slimme meters gaat, lijkt begrijpend lezen en reageren lastig te worden. Sprekend voorbeeld van het één is deze door bprosman geciteerde post, sprekend voorbeeld van het ander zijn de reacties om mijn laatste paar posts in dit topic.bprosman schreef:Misschien iets verder begrijpend lezen. Enexis kan/mag de gegevens pas uitlezen NA toestemming."Enexis kan uw meterstanden niet aflezen, U bent de enige die de meterstanden kan zien". Die contradictie deed bij ons meteen de deur helemaal dicht.
Dus je kunt (maar waarom zou je dat willen) kiezen voor een slimme meter die niemand mag uitlezen.
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Liander wil slimme meter plaatsen. Doen?
Re: Liander wil slimme meter plaatsen. Doen?
als je nog een ferrarismeter (met draaischijf) hebt, dan voldoet deze prima. deze draait terug als er opwek is. hierdoor kunnen er geen fouten ontstaan bij het energiebedrijf met de saldering. Je hebt eenvoudigweg een lagere stand. Ook als de salderingsregeling wordt aangepast, kun je nog steeds salderen met deze meter.J.Willemsen-Kool schreef:Als je zonnepanelen wil laten plaatsen, dan heb je toch een slimme meter nodig of niet? Ik zie nergens de reactie van de Consumentenbond terug.
Kent iemand die en wat vindt men daarvan ? JWI
Maar er zijn ook zat mensen die geen ferrarismeter meer hebben, maar ook geen slimme meter. Als je dN zonnepanelen hebt is het advies juist fout.thecure schreef:als je nog een ferrarismeter (met draaischijf) hebt, dan voldoet deze prima. deze draait terug als er opwek is. hierdoor kunnen er geen fouten ontstaan bij het energiebedrijf met de saldering. Je hebt eenvoudigweg een lagere stand. Ook als de salderingsregeling wordt aangepast, kun je nog steeds salderen met deze meter.J.Willemsen-Kool schreef:Als je zonnepanelen wil laten plaatsen, dan heb je toch een slimme meter nodig of niet? Ik zie nergens de reactie van de Consumentenbond terug.
Kent iemand die en wat vindt men daarvan ? JWI
Klopt helemaal. Er was ook nog een tussenvorm. De meters met de ouderwets draaiende cijfers, maar je ziet geen draaischijf.
Deze kunnen idd niet terugtellen, en moet je wel laten vervangen. Anders wordt je teruglevering helemaal niet geregistreerd.
Deze kunnen idd niet terugtellen, en moet je wel laten vervangen. Anders wordt je teruglevering helemaal niet geregistreerd.
In toelatingseisen van de gasmeter is het al of niet gebruikt kunnen worden als opstapje geen controlepunt. Schroefdraad tot einde fitting wel, dat ontbreekt en is oorzaak afkeur.snuffel1 schreef:....op die "experts" van kassa na dan want de schroefdraad van de digitale gasmeter zou te kort zijn en als je die gasmeter als opstapje gaat gebruiken kan de koppeling gaan lekken, dat is ook weer zo'n theoretisch verhaal want de meter kan in de meeste gevallen niet eens als opstapje gebruikt worden.
40.000 meters moeten vervangen....associeer ik niet met slim.
Ja, dat ze pas kunnen uitlezen na toestemming , dat stond er ergens anders ook. Maar bij de vette kop Privacy deden ze het voorkomen alsof ze nooit of te nimmer zelf konden uitlezen. Het was gewoon heel knullig (of bewust?) geformuleerd maar het wekte bij ons dus sterk de indruk van een soort geruststelling om ons vooral over de streep te trekken. Net zo goed als dat het feit dat je kon weigeren in wel erg kleine lettertjes achteraan stond, om de klanten voorál niet op dat idee te brengen. Waarschijnlijk waren ze wettelijk verplicht het ergens te vermelden, anders hadden ze het helemaal weg gelaten. Het leek ons vooral een pure commercie-brochure...bprosman schreef:Misschien iets verder begrijpend lezen. Enexis kan/mag de gegevens pas uitlezen NA toestemming."Enexis kan uw meterstanden niet aflezen, U bent de enige die de meterstanden kan zien". Die contradictie deed bij ons meteen de deur helemaal dicht.
Dus je kunt (maar waarom zou je dat willen) kiezen voor een slimme meter die niemand mag uitlezen.
Maar wat is het verbindingssysteem? Mijn internet?mahadma schreef:Ze zullen het lang proberen, maar ik zal ze zo lang ik kan tegenhouden. Ik ga graag de boeken in als de laatste die een (zowiezo) uitgeschakelde dus domme meter in huis krijgt. De term "slim" slaat nergens op overigens. Het is een stomme meter met een verbindingssysteem met een kantoor wat de standen kan zien. Daar is niks slims aan. Eerder gemakzucht van de energieverkopers/leveranciers.
Ik kan niet garanderen dat er altijd een internetverbinding is.
Bovendien, ben ik te hacken via die slimme meter?
GPRS (ofwel mobiele telefoon, zit in je slimme meter).Maar wat is het verbindingssysteem? Mijn internet?
Hoeft dus ook niet.kan niet garanderen dat er altijd een internetverbinding is.
De beveiliging van de slimme meter heb ik in een ander topic al eens uitgebreid beschreven. Die is vrij waterdicht.Bovendien, ben ik te hacken via die slimme meter?
Nu vraag ik u om als consument ook eens logisch na te denken. Een van de voordelen (vind ik dan) dat ik nooit geen meterstanden door hoef te geven en niet thuis hoef te zijn voor een meteropnemer. Hoe kan dat werken als ze de meter niet uit kunnen lezen. Dit "voordeel" is algemeen bekend of je moet het weigeren. Dan lezen ze de meter inderdaad niet uit en krijg je weer een meteropnemer over de vloer. Waarom zouden ze dat bewust anders of verkeerd formuleren ?Maar bij de vette kop Privacy deden ze het voorkomen alsof ze nooit of te nimmer zelf konden uitlezen.
Geruststelling tot ?Het was gewoon heel knullig (of bewust?) geformuleerd maar het wekte bij ons dus sterk de indruk van een soort geruststelling om ons vooral over de streep te trekken.
Want ? Commercie doet mij denken aan (extra) verdiensten... wat zouden op dit moment de (extra) verdiensten zijn ?Het leek ons vooral een pure commercie-brochure...
Voor de consument zie ik in de toekomst wel een voordeel, in plaats van het "starre" dag/nacht tarief een variabel daltarief, bijvoorbeeld als de "daluren" van NS, dat het voordeliger een was te draaien bijvoorbeeld tussen 10 en 11 's-morgens.
mahadma schreef:Ze zullen het lang proberen, maar ik zal ze zo lang ik kan tegenhouden. Ik ga graag de boeken in als de laatste die een (zowiezo) uitgeschakelde dus domme meter in huis krijgt. De term "slim" slaat nergens op overigens. Het is een stomme meter met een verbindingssysteem met een kantoor wat de standen kan zien. Daar is niks slims aan. Eerder gemakzucht van de energieverkopers/leveranciers.Moneyman schreef:Leuk statement, maar die meter komt er echt wel een keer in hoor.mahadma schreef:Bij mij komt het ding er nu niet en nooit niet in, maar dat is persoonlijk.
Ook ik zal ze zo lang als ik kan tegenhouden. Vanaf het moment dat Liander de eerste brief stuurde over zogenaamd "onderhoud aan de meterkast" ben ik bezig geweest om hen middels een brief 'geen toestemming installatie 'slimme'meter' van het idee af te brengen om een eenzijdig afspraak door te drukken. Twee keer per week ontvang ik brieven van de uitvoerder en van Liander voor het maken van een 'nieuwe' afspraak, terwijl ik nooit enige afspraak heb bevestigd. Inmiddels een klacht op klachtencompas gezet. Sindsdien ontving ik wederom een brief van Liander voor het maken van een 'nieuwe' afspraak. Zowel Liander als Brinck uitrol service reageren niet op mijn brief. Dit gedrag lijkt stalking en ze komen er bij ons niet in.
En dat is met onderbouwing, als principiele tegenstemmer of gewoon onder uit de buik ?Ook ik zal ze zo lang als ik kan tegenhouden.