| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Jurist Wessel te Leiden berekent BTW over proceskosten
Jurist Wessel te Leiden berekent BTW over proceskosten
Goedemiddag,
Hierbij wil ik erg graag mensen waarschuwen en vraag mij ook af hoeveel mensen het volgende nog meer is overkomen.
Door een vervelende rechtzaak zijn wij helaas veroordeeld tot het betalen van proceskosten à € 600,-. Gelukkig hebben wij zoiets nog nooit eerder aan de hand gehad (en hoop het ook nooit meer mee te maken) en weet hierdoor ook erg weinig af van hoe dit allemaal werkt. Mijn onwetendheid heeft mij bijna 21% BTW gekost!
Wessel Juridisch Advies heeft mij namelijk geïnformeerd dat ik € 600 euro + 21% BTW moet betalen. Dit blijkt echter niet zo te zijn. Over proceskosten wordt geen BTW geheven.
Ik vind dit een zeer kwalijke zaak en wanneer ik niet zelf hier achteraan was gegaan, had ik ook nooit gehoord dat ik teveel had betaald (al zeggen ze nu uiteraard van wel, maar ik neem dit met een korrel zout aangezien we 1,5 week verder zijn). Slecht van een juridisch adviesbureau ook om dit dan wel niet te weten, dan wel de tegenpartij zo te belazeren.
Wie heeft en ook meegemaakt? Maar meer nog: mensen laat je niet zo maar iets wijsmaken!
Hierbij wil ik erg graag mensen waarschuwen en vraag mij ook af hoeveel mensen het volgende nog meer is overkomen.
Door een vervelende rechtzaak zijn wij helaas veroordeeld tot het betalen van proceskosten à € 600,-. Gelukkig hebben wij zoiets nog nooit eerder aan de hand gehad (en hoop het ook nooit meer mee te maken) en weet hierdoor ook erg weinig af van hoe dit allemaal werkt. Mijn onwetendheid heeft mij bijna 21% BTW gekost!
Wessel Juridisch Advies heeft mij namelijk geïnformeerd dat ik € 600 euro + 21% BTW moet betalen. Dit blijkt echter niet zo te zijn. Over proceskosten wordt geen BTW geheven.
Ik vind dit een zeer kwalijke zaak en wanneer ik niet zelf hier achteraan was gegaan, had ik ook nooit gehoord dat ik teveel had betaald (al zeggen ze nu uiteraard van wel, maar ik neem dit met een korrel zout aangezien we 1,5 week verder zijn). Slecht van een juridisch adviesbureau ook om dit dan wel niet te weten, dan wel de tegenpartij zo te belazeren.
Wie heeft en ook meegemaakt? Maar meer nog: mensen laat je niet zo maar iets wijsmaken!
-
sylvesterb
Re: Jurist Wessel te Leiden berekent BTW over proceskosten
In het beginsel is het zo dat er geen BTW wordt gerekend over de proceskosten, maar dit kan soms wel. Zie https://www.richardhak.nl/rechten/btw-b ... uursrecht/WhiteQT schreef:Goedemiddag,
Los daarvan wordt je niet belazerd, de partij die de BTW in rekening brengt moet deze ook afdragen en heeft er dus geen enkel belang bij om de BTW wel of niet in rekening te brengen.
In ons geval had er inderdaad geen BTW berekend mogen worden. Ik had ook onder andere de pagina gevonden die u hier opgeeft.In het beginsel is het zo dat er geen BTW wordt gerekend over de proceskosten, maar dit kan soms wel. Zie https://www.richardhak.nl/rechten/btw-b ... uursrecht/
Als het inderdaad wordt afgedragen, dan is het inderdaad zo dat zij er geen belang bij hebben. Toch voelt het alsof je belazerd wordt aangezien ik het wel moet betalen, nergens terug krijg en ook nergens voor nodig was. Maar ik begrijp wat u zegt.Los daarvan wordt je niet belazerd, de partij die de BTW in rekening brengt moet deze ook afdragen en heeft er dus geen enkel belang bij om de BTW wel of niet in rekening te brengen.
Ik wil in elk geval mensen waarschuwen. Het is zonde geld voor degene die het moet betalen en komt ook erg onprofessioneel over wanneer het ook nog eens niet nodig blijkt te zijn.
Dit is onjuist. Of er BTW over (een deel van) de proceskosten berekend mag worden, hangt stomweg af van de vraag of de eisende partij al dan niet BTW-plichtig is. Zo ja, dan mag er geen BTW berekend worden, zo niet, dan mag het wel.WhiteQT schreef:Over proceskosten wordt geen BTW geheven.
Je blaast iets te hoog van de toren dus.