LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kozijnenfabriek mede-aansprakelijk voor falen van dealer?

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Whuanda

Re: Kozijnenfabriek mede-aansprakelijk voor falen van dealer?

Ongelezen bericht door Whuanda »

Aan de foto's te zien is het gewoon simpelweg slecht gemonteerd. Niet goed gemeten en geprobeerd dat te maskeren.

Verder de hele discussie over stomp of over met aanslag, die gaat nergens over. Beide montage methoden zijn prima, mits goed uitgevoerd. Beide hebben niks te maken met SKG, of het vervallen ervan.

Stompe montage is al in de jaren 90 door de VKG goedgekeurd, maar is onder druk van de groter partijen binnen de club (branchevereniging) er sinds een paar jaar weer uitgehaald. Heeft niks te maken met kwaliteit, maar met belangen.

Belangrijkste met montage, zowel stomp als met aanslag dat je een team met ervaring hebt die de juiste oplossingen kiezen voor de methode.

Ik zou toch via de fabriek druk leggen, de dealer zelf kan namelijk zijn kont in de krib gooien, maar de fabrikant wil niet op internet komen met slechte dealers. Dus die kan druk opleggen naar zijn vestiging, of in een ander geval besluiten zelf een team te sturen.

Leekje53

Ongelezen bericht door Leekje53 »

Whuanda schreef:
Ik zou toch via de fabriek druk leggen, de dealer zelf kan namelijk zijn kont in de krib gooien, maar de fabrikant wil niet op internet komen met slechte dealers. Dus die kan druk opleggen naar zijn vestiging, of in een ander geval besluiten zelf een team te sturen.

We hebben inmiddels al enige druk op de fabriek uitgeoefend (om dezelfde reden die je hierboven noemt) en ze zijn nu aan het bemiddelen want ze vinden het inderdaad niet leuk. Hoewel ons vertrouwen in de dealer dat hij tot een bevredigende oplossing komt tot vrijwel het nulpunt gedaald is (hij moet ook nog reageren op de fabrieksdruk) moet hij die kans krijgen.

Gezien de in dit geval nauwe gelieerdheid van fabriek en dealers vraag ik me wel nog steeds af of ook de fabriek zelf niet juridisch mede-aansprakelijk is, op zijn minst ernstig verwijt te maken is van slechte controle van hun dealers. Zie de screenshots van de fabriekswebsite (omdat we in onderhandeling zijn heb ik de naam toch maar even gemaskeerd) , als je als klant begint te zoeken bij het produkt wordt je direct naar de dichtstbijzijnde dealer doorgeleid zodra je meer info of een offerte vraagt. De fabriek spreekt over "hun" showrooms. Op de fabriekssite wordt op diverse plaatsen gesuggereerd dat je kunt vertrouwen op het vakmanschap van hun dealers. Wat dat betreft is er m.i. een heel groot verschil met bv een loodgieter of cv-installateur die zijn materialen ook inkoopt bij een fabrikant, maar dan een fabrikant die volledig op de achtergrond blijft en veel minder of helemaal niet aansprakelijk is, tenzij bij ernstige materiaalfouten.

Waar het nu nog technisch om gaat is niet zozeer de keuze stomp of met aanslag, maar wel de eis van stelkozijnen (die nu niet geplaatst zijn). Die als ik het goed heb geëist worden bij montage volgens het SKG keur dat de dealer op zijn eigen site ook hanteert (BRL 0709 waarin ook nog verband is met nauw omschreven bouwbesluit voorschriften qua veiligheid etc). Alsnog stelkozijnen moeten plaatsen komt de dealer op een dubbele strop want dat is uiteraard veel arbeidsintensiever dan wat hij nu gemaakt heeft.

Waar ik ook heel verbaasd over ben is, dat bij diverse bedrijven heel gemakkelijk offertes aangeboden worden zónder dat de specifieke situatie in ogenschouw genomen is. Kennelijk gebaseerd op de afmetingen én gemiddelde arbeidskosten per venster. Zeker bij renovatie kunnen in die omstandigheden toch heel grote verschillen zitten van meer- of minderwerk.
Bijlagen
a_Screenshot_2017-12-01T15-19-20.918Zkopie.jpg
a_Screenshot_2017-12-01T15-19-20.918Zkopie.jpg (143.36 KiB) 441 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
a_Screenshot_2017-12-01T15-16-49.555Z.jpg
a_Screenshot_2017-12-01T15-16-49.555Z.jpg (233.18 KiB) 441 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
a_Screenshot_2017-12-01T15-20-31.787Z.jpg
a_Screenshot_2017-12-01T15-20-31.787Z.jpg (111 KiB) 441 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

felicitas

Ongelezen bericht door felicitas »

Dit heeft helemaal niks met een of de fabriek te maken.
Iedereen kan gewoon kozijnen kopen en vervolgens er een zooitje van maken bij de montage.
Het is ook vaak een keuze dat geld ook voor auto’s , daar heb je ook veel keuzes wel of geen automaat.
Geen automaat is niet slecht maar wel minder in prijs.
Vervelende met kozijnen is dat alles erg veel op elkaar lijkt maar de uitvoering is vaak anders en als men dat niet van te voren weet is het achteraf lijden in last.

Als er grote prijsverschillen zijn moet men toch eerst is goed uitzoeken waar dat verschil dan vandaan komt voordat men goed een keuze kan maken.
Dat voorkomt een hoop ellende.

Wel netjes dat u het bedrijf heeft afgeschermd, maar ik zou niet de fabriek (want die kan er niets aam doen) maar het bedrijf aansprakelijk stellen die de kozijnen heeft gemonteerd.
Dan een advocaat in de arm nemen en de zaak aanhangig maken indien ze niet op een redelijke termijn de zaak in orde maken.

De maatvoering is natuurlijk de verantwoording van het bedrijf dat de kozijnen heeft geplaatst tenzij dat uitdrukkelijk van te voren is afgesproken dat u dat bent maar dat lijkt me niet het geval.

Succes er mee

Leekje53

felicitas schreef:Dit heeft helemaal niks met een of de fabriek te maken.
Dat betwijfel ik juist, als je de nauwe band ziet die de fabriek legt naar zijn dealers. Het heeft niets met de kozijnen te maken nee, die zijn prima, maar de fabriek wekt op zijn minst de suggestie vakkundige plaatsing door zijn dealers te garanderen, tenminste, zo komt het bij mij over. En dáár is het dus helemaal fout gegaan. En dan zeg ik met mijn boerenverstand: Als die band tussen fabriek en dealer zó nauw is, dan dient de fabriek zijn dealers ook streng te controleren/selecteren, zeker als er meerdere keurmerken in het geding zijn die niet alleen met de fabricage, maar óók met de montage ter plekke te maken hebben.
Kort door de bocht in mijn optiek: als de fabriek vakkundige plaatsing garandeert/suggereert dan heeft ook de fabriek in dit geval niet aan zijn leveringsplicht voldaan... Je kunt als particulier sowieso niet zelf inkopen bij die fabriek, alle contact en informatie als (potentiële) klant loopt via de dealers.

Moiseule58

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

Leekje53 schreef:
felicitas schreef:Dit heeft helemaal niks met een of de fabriek te maken.
Dat betwijfel ik juist, als je de nauwe band ziet die de fabriek legt naar zijn dealers. Het heeft niets met de kozijnen te maken nee, die zijn prima, maar de fabriek wekt op zijn minst de suggestie vakkundige plaatsing door zijn dealers te garanderen, tenminste, zo komt het bij mij over. En dáár is het dus helemaal fout gegaan. En dan zeg ik met mijn boerenverstand: Als die band tussen fabriek en dealer zó nauw is, dan dient de fabriek zijn dealers ook streng te controleren/selecteren, zeker als er meerdere keurmerken in het geding zijn die niet alleen met de fabricage, maar óók met de montage ter plekke te maken hebben.
Kort door de bocht in mijn optiek: als de fabriek vakkundige plaatsing garandeert/suggereert dan heeft ook de fabriek in dit geval niet aan zijn leveringsplicht voldaan... Je kunt als particulier sowieso niet zelf inkopen bij die fabriek, alle contact en informatie als (potentiële) klant loopt via de dealers.
Zelf heb ik een verhaal meegemaakt met een overkapping die binnen twee maanden instortte na sneeuwval, als gevolg van verkeerde montage. De Nederlandse fabriek heeft mij keurig netjes te woord gestaan en hun mening over het gebeurde gegeven, maar zij weigerden zich met de zaak te bemoeien omdat ik een koopovereenkomst had met het bedrijf die de overkapping aan mij verkocht had, die dus hun klant was. Ook deze leverancier beweert op hun site en in advertenties van alles en nog wat over kwaliteit, maar die houdt, zoals zij mij vertelden, op bij de deur na levering aan hun klant, degene die de overkapping aan mij verkocht heeft. Sterker nog, zij hebben een brief aan de advocaat van de tegenpartij gestuurd, bedoeld voor de rechtzaak, dat dit bedrijf doorgaans goed montagewerk levert.
Naar mijn idee zal ook de fabriek van uw kozijnen u niet gaan helpen, behalve misschien uit coulance.

Leekje53

Was dat misschien dezelfde Nederlandse fabriek? (Zie de plaatjes van hun site hierboven). Dan weet ik meteen wat ik kan verwachten van die kant...

Moiseule58

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

Leekje53 schreef:Was dat misschien dezelfde Nederlandse fabriek? (Zie de plaatjes van hun site hierboven). Dan weet ik meteen wat ik kan verwachten van die kant...
Nee, dat is een ander bedrijf. Wat ik ermee wilde zeggen is dat men blijkbaar elkaar de hand boven het hoofd houdt in die branche. Dit bedrijf was er van op de hoogte dat er alleen al in de wijk waar ik woon nog een paar gezinnen montage problemen hadden met hetzelfde bedrijf. Desondanks wordt er een voor de rechtbank bedoelde brief geschreven.
Verder distantieerden zij zich van alles omdat ik niet de koper was en de tegenpartij hen geen toestemming gaf om een schouw te houden.
Hetzelfde bedrijf waar ik de overkapping had gekocht heeft gelijktijdig ook een nieuwe zonwering geleverd als vervanging voor een (ook door hen geleverde) ingestorte zonwering. Dit zonnescherm was ook weer gevaarlijk gemonteerd. Ook de Nederlandse fabriek van dit zonnescherm wilde zelf niets met de zaak te maken hebben, omdat hun dealer de verkoper was.
Een rechter kijkt ook alleen maar naar met wie u de koopovereenkomst heeft.
Ik begrijp u heel goed, maar ben bang dat u afhankelijk bent van de welwillendheid van de fabriek. U bent een eenmalige klant via de dealer. De dealer koopt daar regelmatig.

Gesloten