LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inkasso Unie....grrrrr

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
jclmavg
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 nov 2004 18:53

Re: Inkasso Unie....grrrrr

Ongelezen bericht door jclmavg »

Wat wordt hier toch een zooi onzin geschreven
Deze mening ben ik eveneens toegedaan, alleen vrees ik dat de bron van de onzin ergens anders te vinden is.
Op het moment dat de schuldeiser een incassobureau inschakeld om dat er niet betaald wordt, ondanks aanmaning en sommatie in de minne, lijdt deze schuldeiser vermogensschade en kan deze verhalen op de schuldenaar (ik meen circa art. 95 boek 6 BW) deze kosten (incassokosten conform voorwerk II) worden, indien duidelijk is dat na aanleiding van de dagvaarding is betaald 9 van de 10 keer toegewezen door de edelachtbare heer de kantonrechter.
Dit is louter een herhaling van je eerdere argument en doet dan ook geen recht aan de bezwaren daar niets beantwoordt aan de lijn die in de jurisprudentie is uitgezet, en in Voorwerk II als standaardmodel wordt gehandhaafd.

Buitengerechtelijke kosten worden inderdaad beschouwd als vermogensschade (onder 6:96 lid 2 sub c BW), de wet maakt echter niet duidelijk wat nu moet worden verstaan onder de ‘redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte’.

Zo merkt de werkgroep op onder 5.2:

“Indien een poging tot incasso buiten rechte niet tot resultaat leidt, zijn de in de voorfase - voorafgaand aan een geding - gemaakte kosten naar het oordeel van de werkgroep niet te kwalificeren als incassokosten. Onder omstandigheden kunnen echter deze kosten als buitengerechtelijke kosten voor vergoeding in aanmerking komen. In dat geval is niet vanzelfsprekend dat de tussen de crediteur en de opdrachtgever afgesproken incassotarieven als redelijke kosten zijn aan te merken.”

Dit kwalificeert de werkgroep nader onder 8.3, wanneer kan nu worden gesproken van buitengerechtelijke kosten met betrekking tot de verrichtingen van een incassodienst:

“De werkgroep meent dat als uitgangspunt dient te worden genomen dat verrichtingen voorafgaand aan het geding worden gezien als voorbereiding van de gedingstukken en instructie van de zaak. Wil er sprake zijn van afzonderlijk voor vergoeding in aanmerking komende kosten, dan zal het moeten gaan om verrichtingen die meer omvatten dan een enkele (eventueel herhaalde) aanmaning, het enkel doen van een –niet aanvaard- schikkingsvoorstel, het inwinnen van eenvoudige inlichtingen of het op de gebruikelijke wijze samenstellen van het dossier.”

Komt het dus tot een procedure dan zullen kosten voor de hierboven beschreven verrichtingen als ingebakken worden beschouwd bij de normale proceskosten (het 'liquidatietarief') verbonden aan het geding; zij zijn dan ook geen vermogensschade in de zin van 6:96 lid 2 sub c BW. Kortom, een incassodienst die louter aanmaant behoort deze kosten (indien het tot een procedure komt) niet afzonderlijk vergoed te krijgen (en dat gebeurt ook niet in de praktijk, mits behoorlijk verweer wordt gevoerd naar mijn eigen ervaringen op dit gebied).

Zoals men ook opmerkt “De werkgroep beoogt in deze geen eigen criteria te ontwikkelen, maar slechts aan te sluiten bij de bestaande rechtsontwikkeling.” Voor wat betreft de arresten van de HR en het Hof, het e.e.a. staat tevens vermeld aan het begin van Voorwerk II.
Mocht onze jurist van hierboven toch andere gedachten/ervaringen hebben, dan doet ie toch echt iets verkeerd en zou ik hem nooit als gemachtigde of advocaat/procureur laten optreden...
Het lijkt mij thans dat deze redenering beter kan worden omgekeerd.

Ik vraag me waarempel af aan welke faculteit jij hebt gestudeerd, waar men niet verder is gekomen dan 6:95 BW. Het komt zelden voor dat ik een 'jurist' tegenkom die meent dat men met het blind toepassen van een wetsartikel de oplossing in handen heeft. Zaken liggen immers altijd genuanceerder (of nog complexer, maar daarvoor verwijs ik je door naar Asser of de Groene serie van Kluwer, als je er al ooit van hebt gehoord).

PS Te veel vrije tijd heb ik zeker niet op het moment, maar ik maak graag een uitzondering voor je. En als je me nu excuseert, ik heb nog een conclusie van antwoord te schrijven. ;)

mr. jclma van Gemert
Laatst gewijzigd door jclmavg op 02 dec 2004 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Petruss
Berichten: 31
Lid geworden op: 30 nov 2004 20:23

Re: Inkasso Unie....grrrrr

Ongelezen bericht door Petruss »

Wat wordt hier toch een zooi onzin geschreven, niet te geloven, een jurist die blijkaar te veel tijd heeft en de ballen verstand heeft het incasso traject en vervolgens ene petruss die denkt dat als je te laat betaald en na aanmaning van een incassobureau of deurwaarder simpel alleen de hoofdsom aan de opdrachtgever moet betalen.

Mr. Flappie Flap
Wat is dit voor een flapkeutel die een Incassobureau gelijkwaardig acht aan een deurwaarder.

Een Incassobureau in niets meer als een rechtpersoon... heeft ook geen bijzondere bevoegdheden ofzo. Al doen ze dat vaak wel voorwenden.

En als ik je nog moet uitleggen waar een deurwaarder toe in staat is, ben je echt toe aan scholing.

Petruss

jclmavg
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 nov 2004 18:53

Re: Inkasso Unie....grrrrr

Ongelezen bericht door jclmavg »

Wat is dit voor een flapkeutel die een Incassobureau gelijkwaardig acht aan een deurwaarder.
Flappie lijkt nogal graag te strooien met stromannen. Een lucifer is echter nabij.

IkBenJan

Re: Inkasso Unie....grrrrr

Ongelezen bericht door IkBenJan »

ik heb nog een conclusie van antwoord te schrijven.
Hey!! Zou je mij ook een handje kunnen helpen met zo'n ding? Iets zegt mij dat ik toch beter jou als raadgever kan hebben dan mister flap. Vooral met de formulering van het één en ander zit ik een beetje in mijn maag. En hoe verwerk ik in zo'n conclusie van antwoord het feit dat ik tot 2 keer toe aangetekend verweer heb geleverd en in de dagvaarding staat dat ik géén verweer heb gedaan? Mijn naam in de dagvaarding is trouwens ook verkeerd, de helft ontbreekt. Kan ik ergens op internet een voorbeeld van zo'n conclusie van antwoord vinden? Is er iets wat ik zeker niet moet vergeten op te nemen? Kan het gebeuren dat, hoewel iemand gelijk heeft, door de 'lekentaal' hij toch het schip in gaat?

IkBenJan

Re: Inkasso Unie....grrrrr

Ongelezen bericht door IkBenJan »

Trouwens, ik ben ook een luisterend oor voor tips van anderen. Maar hoewel ik geen jurist ben, acht ik mezelf wel in staat tips op hun merites te kunnen inschatten...

flappie

Re: Inkasso Unie....grrrrr

Ongelezen bericht door flappie »

Wat een stel idioten bij elkaar niet normaal. Die fantastische werkgroep van onze nep jurist kan dan wel alles bedenken, helaas is het echter wel zo dat ik alpraktisch altijd de incassokosten vergoed krijgt ondanks dat er maar 1 of 2 aanmaningen verstuurd zijn en er een dossiertje is aangelegd... Zal wel aan me knappe kop liggen dat de rechters het toewijzen.....

Overigens die ******** met zijn "incasso rechtspersoon" heeft er helaal geen kaas van gegeten en kraamt alleen maar onzin uit zeg....

groeten van een deurwaarder die het waarschijnlijk beter kan dan een jurist die overigens geen advocaat is......

IkBenJan

Re: Inkasso Unie....grrrrr

Ongelezen bericht door IkBenJan »

Die fantastische werkgroep van onze nep jurist
Schei nou uit flap! Dat rapport is niet van hem, maar (oa) van wat je beweert jouw club te zijn: deurwaarders. Maar jouw werkzaamheden als deurwaarder nemen we maar met een korreltje zout. Deurwaarders weten over het algemeen wel om te gaan met de d's en de t's, en ook weten die wel het verschil tussen zichzelf en een incassobureau.Twee dingen waar het jou blijkbaar aan mankeert. "Practisch altijd je incassokosten vergoed", jaja.. "misschien vanwege je knappe kop", jaja.. alsof een kantonrechter ooit de kop van een deurwaarder te zien krijgt...

willem1976

Re: Inkasso Unie....grrrrr

Ongelezen bericht door willem1976 »

hallo,

met verbazing zit ik e.e.a. te lezen, nu moet ik eerlijk toegeven dat "flappie" toch wel aardig op het juiste spoor zit hoor. Ik werk op een deurwaarderskantoor en ook wij krijgen bijna altijd de incassokosten toegewezen. In de dagvaarding moet je duidelijk omschrijven waarom je deze toegewezen wil hebben, je moet duidelijk aangeven dat de klient heeft aangemaand en dat het incassobureau en/of deurwaarder dit ook heeft gedaan. Vervolgens ga je op grond van artikel 96.2 vermogensschade vorderen. Wij hebben hier ook (bijna) nooit problemen mee. Het is overigens wel zo dat je bij bepaalde vorderingen geen incassokosten vergoedt krijgt zoals kredietovereenkomsten, de rechter gaat er hiervan uit dat dit min of meer in de krediet rente zit verwerkt...

Petruss
Berichten: 31
Lid geworden op: 30 nov 2004 20:23

Re: Inkasso Unie....grrrrr

Ongelezen bericht door Petruss »

Het gaat hier over Incassobureau's.....

Niet over deurwaarders.....

En voor zover ik het kan nagaan bestaat de ene jurist weldegelijk als zijnde jurist en Die flapkeutel.... tja, daar is niet veel over terug vinden.

Petruss
Laatst gewijzigd door Petruss op 03 dec 2004 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.

willem1976

Re: Inkasso Unie....grrrrr

Ongelezen bericht door willem1976 »

Beste petruss,

Bijna, zoniet alle, deurwaarder hebben ook een incassopraktijk

Petruss
Berichten: 31
Lid geworden op: 30 nov 2004 20:23

Re: Inkasso Unie....grrrrr

Ongelezen bericht door Petruss »

Bijna, zoniet alle, deurwaarder hebben ook een incassopraktijk
Ja, als je dan toch beedigd bent als deurwaarder, is het wel handig er geld mee te gaan verdienen ook...

Petruss

jclmavg
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 nov 2004 18:53

Re: Inkasso Unie....grrrrr

Ongelezen bericht door jclmavg »

Beste Willem,

Inderdaad komt het wel eens voor dat een kantonrechter dergelijke kosten toewijst, doch is het niet ongewoon dat in zo'n geval geen enkel (of een ondeugdelijk) verweer door de gedaagde (of gemachtigde van) is gevoerd. Niet alle rechters zijn op de hoogte van de relevante jurisprudentie (of Voorwerk II) en dus is een inhoudelijk verweer op dat punt noodzakelijk om het e.e.a. in goede banen te leiden. In de zaken welke ik heb mogen behandelen zijn dan ook altijd de (eenvoudige) incassokosten afgewezen.

mr. J. van Gemert
Laatst gewijzigd door jclmavg op 03 dec 2004 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.

jclmavg
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 nov 2004 18:53

Re: Inkasso Unie....grrrrr

Ongelezen bericht door jclmavg »

Wat een stel idioten bij elkaar niet normaal.
Het is inderdaad niet normaal dat het nodig is om jouw onzin te pareren.
Die fantastische werkgroep van onze nep jurist kan dan wel alles bedenken
Ik heb niets met de werkgroep van de Vereniging voor Rechtspraak te maken. Daarnaast behelst Voorwerk II op dit punt niets meer dan een concretisering van de reeds bestaande jurisprudentie.
groeten van een deurwaarder die het waarschijnlijk beter kan dan een jurist die overigens geen advocaat is......
'ik weet het beter' is kennelijk het niveau waar je gewoonlijk op opereert.
mr. J. van Gemert
Laatst gewijzigd door jclmavg op 03 dec 2004 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.

jclmavg
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 nov 2004 18:53

Re: Inkasso Unie....grrrrr

Ongelezen bericht door jclmavg »

Vooral met de formulering van het één en ander zit ik een beetje in mijn maag. En hoe verwerk ik in zo'n conclusie van antwoord het feit dat ik tot 2 keer toe aangetekend verweer heb geleverd en in de dagvaarding staat dat ik géén verweer heb gedaan? Mijn naam in de dagvaarding is trouwens ook verkeerd, de helft ontbreekt. Kan ik ergens op internet een voorbeeld van zo'n conclusie van antwoord vinden?
Beste Jan,

Een conclusie van antwoord is niets meer of minder dan een puntsgewijs betoog waarom de vordering van de tegenpartij zou moeten worden afgewezen. Als het feit dat je verweer hebt gevoerd naar jouw mening relevant is voor de feitelijke toedracht en beoordeling van de zaak kun je dit puntsgewijs gewoon vermelden. Mocht je een voorbeeld behoeven dan kan ik je wel een concept doen toekomen, doch dan moet je even je email adres achterlaten.

groet,
mr. J. van Gemert

Petruss
Berichten: 31
Lid geworden op: 30 nov 2004 20:23

Re: Inkasso Unie....grrrrr

Ongelezen bericht door Petruss »

Om een incassobureau te beginnen heb je in nederland slechts nodig:

Een paspoort.

Een vestigingsadres.

Enkele tientallen euro's.

Ga daarmee naar de KvK en schrijf je in...

Hersenen of speciale kennis is niet vereist...

Petruss

flappie

Re: Inkasso Unie....grrrrr

Ongelezen bericht door flappie »

nou petruss je kunt je incassobureau beginnen, je voldoet prima aan je eigen criteria hahaha

Petruss
Berichten: 31
Lid geworden op: 30 nov 2004 20:23

Re: Inkasso Unie....grrrrr

Ongelezen bericht door Petruss »

Nee hoor Flappie, dank je.... hahahaha

Ik heb al een goedlopend bedrijf,

Maar jij past beter in de de wereld der List en Bedrog zo te lezen.

Petruss

flappie

Re: Inkasso Unie....grrrrr

Ongelezen bericht door flappie »

nee dank je, ik hoef gelukkig niet meer te werken voor me geld....

Petruss
Berichten: 31
Lid geworden op: 30 nov 2004 20:23

Re: Inkasso Unie....grrrrr

Ongelezen bericht door Petruss »

Gelukkig je bewijst daarmee de branche der incassobureau's een grote dienst...

Er zijn al rotte appels genoeg....

Petruss

flappie

Re: Inkasso Unie....grrrrr

Ongelezen bericht door flappie »

hahaha je moest eens weten..... :wink:

Gesloten