LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inhouding nabetaling ORT door UWV

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Jeannekerenes
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 nov 2017 13:09

Inhouding nabetaling ORT door UWV

Ongelezen bericht door Jeannekerenes »

Door een wijziging in de CAO verzorg en verpleeghuizen bleken alle zorgmedewerkers recht te hebben op een nabetaling van de gemiste ORT (onregelmatigheidstoeslag) over hun opgenomen verlof in de laatste 5 jaar.
Deze nabetaling werd deels afgelopen februari gedaan en in februari 2018 het laatste deel.
Nu is het volgende gebeurd.... Ik heb een klein deel WAO en het UWV vindt nu dat ik teveel inkomsten heb gehad in het eerste half jaar van 2017 nu moet ik het extra bedrag terugbetalen. Ik heb natuurlijk bezwaar aangetekend aangezien het extra uitbetaalde bedrag helemaal geen betrekking heeft op dat tijdvak, maar een nabetaling is over de afgelopen 5 jaar. Als mij gewoon ORT was uitbetaald in de maanden dat ik verlof had zou er nooit sprake zijn geweest van een inhouding.
Jammer genoeg is het bezwaar verworpen en moet ik het bedrag alsnog terugbetalen. Zeer onrechtvaardig!
Dit zouden toch meer mensen hebben moeten ervaren die in de zorg werken?
Hartelijke groet

Jeanneke

sylvesterb
Berichten: 5052
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Inhouding nabetaling ORT door UWV

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Jeannekerenes schreef:Door een wijziging in de CAO verzorg en verpleeghuizen bleken alle zorgmedewerkers recht te hebben op een nabetaling van de gemiste ORT (onregelmatigheidstoeslag) over hun opgenomen verlof in de laatste 5 jaar.
Deze nabetaling werd deels afgelopen februari gedaan en in februari 2018 het laatste deel.
Nu is het volgende gebeurd.... Ik heb een klein deel WAO en het UWV vindt nu dat ik teveel inkomsten heb gehad in het eerste half jaar van 2017 nu moet ik het extra bedrag terugbetalen. Ik heb natuurlijk bezwaar aangetekend aangezien het extra uitbetaalde bedrag helemaal geen betrekking heeft op dat tijdvak, maar een nabetaling is over de afgelopen 5 jaar. Als mij gewoon ORT was uitbetaald in de maanden dat ik verlof had zou er nooit sprake zijn geweest van een inhouding.
Jammer genoeg is het bezwaar verworpen en moet ik het bedrag alsnog terugbetalen. Zeer onrechtvaardig!
Dit zouden toch meer mensen hebben moeten ervaren die in de zorg werken?
Hartelijke groet

Jeanneke
In dit topic:

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoo ... erlof-uren

Heeft het UWV antwoord gegeven.
Beste Peeet,

Ik begrijp uit je verhaal dat je een nabetaling hebt ontvangen van je oude werkgever. Mocht het gaan om inkomsten van voor je eerste WW-dag? Dan word je verzocht deze wel aan UWV door te geven. De inkomsten zullen echter niet worden gekort op de hoogte van je WW-uitkering.

Mocht dit laatste wel het geval zijn, dan adviseer ik je om contact op te nemen met UWV, zie http://bit.ly/1yUbyYB.

Voor de hoogte van de WW zal dit verder geen gevolgen hebben - gelet op de referteperiode. Voor meer informatie, zie http://bit.ly/2bbqhbH.

Met vriendelijke groet,

Erik
UWV Webcareteam

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inhouding nabetaling ORT door UWV

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@sylverster. Het gaat niet over WW, maar over WAO.

sylvesterb
Berichten: 5052
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Inhouding nabetaling ORT door UWV

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Lady1234 schreef:@sylverster. Het gaat niet over WW, maar over WAO.
Dat snap ik en de nabetaling ORT is iets anders dan het uitbetalen van de uren, maar mogelijk kan TS iets met deze informatie.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Inhouding nabetaling ORT door UWV

Ongelezen bericht door john18 »

Ik had het bijna hetzelfde met wia. Telefonisch uitgelegd dat ik een nabetaling kreeg. Netjes gemeld. Ik kreeg een aanvulling uitgekeerd over de afgelopen 5 jaar. Dat was een behoorlijke bedrag. Na een week telefoon dat ik teveel inkomen had. Uitgelegd dat ik het had gemeld met omschrijving. Daarna kreeg ik een bevestiging dat het correct was en niet gekort werd. Maar ik denk dat jij het niet gemeld hebt wat wel moet. Dan kun je inderdaad problemen krijgen en zal je zelf met bewijs moeten komen. Je bent het verplicht om te melden!

Speedy123
Berichten: 1743
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Inhouding nabetaling ORT door UWV

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Het is en blijft een rare zaak dat het hele gedoe omtrent de ORT blijft terecht komen op de schouders van de werknemers terwijl de werkgevers in deze fout zaten.

Overigens is de pensioen opbouw ook niet aangepast op de achteraf uitbetaalde ORT, op zich ook een vreemde zaak.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Inhouding nabetaling ORT door UWV

Ongelezen bericht door renewouters »

Speedy123 schreef:Het is en blijft een rare zaak dat het hele gedoe omtrent de ORT blijft terecht komen op de schouders van de werknemers terwijl de werkgevers in deze fout zaten.
Werkgevers hebben niets te maken met eventuele uitkeringen (of andere inkomsten) die hun werknemers hebben. Lijkt me eerlijk gezegd ook niet wenselijk dat zij daar mee te maken zouden hebben. Werkgevers moeten alleen zorgen dat de betalingen die zij verplicht zijn te doen correct zijn, inclusief nabetalingen na een aantal jaren. Het is aan de werknemers om daar verder correct mee om te gaan en het te melden aan de juiste instanties indien nodig.

Jeannekerenes
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 nov 2017 13:09

Re: Inhouding nabetaling ORT door UWV

Ongelezen bericht door Jeannekerenes »

Dank voor de vele reacties!
Ik werk nog steeds en de WAO die ik ontvang is over een aantal uren, die ik in de loop van de tijd minder ben gaan werken wegens gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid.
Ik heb er helemaal niet bij stil gestaan dat ik iets had moeten melden aangezien het gekregen bedrag geen betrekking had op de maand februari van dit jaar.
Ik heb mijn werkgever gevraagd om de volgende twee delen van de nabetaling (februari 2018 en februari 2019) samen pas te doen als ik in 2019 met pensioen ben, zodat ik tenminste nog iets krijg waar ik recht op heb, maar ze willen niet meewerken.

Gesloten