LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huishoudens motiveren om het net in balans te houden?

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
bentj
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 nov 2016 15:55

Huishoudens motiveren om het net in balans te houden?

Ongelezen bericht door bentj »

Beste forum leden,

Demand response ofwel vraagsturing is een hot topic binnen de energie markt. Maar hoe kunnen huishoudens worden gemotiveerd om mee te doen?Om hier meer inzicht in te krijgen schrijf ik mijn masterscriptie aan het Erasmus Centre for Future Energy Business. Om data te verzamelen voor mijn onderzoek heb ik jullie hulp hard nodig. Neem jij zelfstandig beslissingen over je energieleverancier en andere zaken met betrekking tot energieverbruik? Help mij dan door de volgende enquête in te vullen: https://erasmusuniversity.eu.qualtrics. ... Ll6seBIMLP. Invullen zou niet meer dan 4 minuten moeten duren.

In het geval van vragen/opmerkingen, laat het met weten. Ik ga graag in gesprek over de mogelijkheden van vraagsturing.

Bij voorbaat dank!

Speedy123
Berichten: 1743
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Huishoudens motiveren om het net in balans te houden?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Jaren geleden hebben we proef gedaan bij een grote energie leverancier naar kortingen op instelbare daluren. Om de consument te verleiden om meer energie te gebruiken wanneer de vraag vanuit de industrie lager is konden ze wekelijks blokken in de daluren reserveren waarin ze extra korting op de stroom kregen.

Ondanks dat de geselecteerde huishoudens enthousiast meededen (ze kregen een digitale meter en konden via een speciale website hun verbruik per kwartier inzien met mooie grafiekjes e.d.) bleek het kortingspercentage op de instelbare kortingsblokken uiteindelijk bijna niets op te brengen voor de consument, het was echt eurootjes werk. En als de absolute korting t.o.v. de stroommrekening laag is, dan is het lastig is om consumenten te verleiden om zaken als hun wasmachine of droger op vooringestelde blokken te laten draaien erg lastig, ondanks dat veel apparaten wel uitgerust zijn met een timer.

Hetzelfde zie je bij de dag-nacht(dal) tarieven van stroom. Heb je als huishouden geen boiler die je 's nachts laat opwarmen, dan loont het niet om gebruik de maken van dal tarieven omdat je meer vastrecht betaald voor de dubbele meter.

Ik wens je veel succes met je scriptie maar ik kan je alsvast verklappen, indien een consument geen substantieel financieel voordeel heeft, dan is vraagsturing erg lastig. En met de huidige opbouw van de energie rekening (het grootste deel is vastrecht en belasting die onafhankelijk is van de levertijd), is het behalen van een financieel voordeel erg lastig.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Huishoudens motiveren om het net in balans te houden?

Ongelezen bericht door renewouters »

Met de energietransitie die nu is begonnen wirdt dit een noodzaak, dus financiele prikkels zoals die in het verleden nosig waren zijn veel minder van toepassing. He twordt een keuze van wel of een geen energie krijgen. Energie uit fossiele bronnen kan je 24/7 maximaal leveren. Energie uit alternatieve bronnen moeten of worden opgeslagen op manieren die we nu nog hebben ontwikkeld of ee moeten het verbruik afstemmen op het aanbod. Dat laatste is makkelijker middels informatie uit smart meters, in combinatie met "smart grootverbruikers". Denk hierbij bijvoorbeeld aan een wasmachine of wasdroger die wordt pas gaat draaien als het elektriciteitsnet aangeeft dat er voldoende stroom beschikbaar is. Uiteraard kunnen we lekker dwars gaan liggen voor deze verandering maar degene die dat doen snijden uiteindelijk zichzelf in de vingers.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Huishoudens motiveren om het net in balans te houden?

Ongelezen bericht door kweenie »

Hetzelfde zie je bij de dag-nacht(dal) tarieven van stroom. Heb je als huishouden geen boiler die je 's nachts laat opwarmen, dan loont het niet om gebruik de maken van dal tarieven omdat je meer vastrecht betaald voor de dubbele meter.
Dat is onjuist. Het vastrecht is gelijk voor enkel tarief en voor dubbel tarief.

Wel is het zo dat het piektarief hoger is dan het normale tarief. Als je alleen maar in de piekuren stroom afneemt, dan ben je dus duurder uit met een dubbele meter. Het omslagpunt ligt ergens rond de 40% verbruik in de daluren.

Wat bij steeds meer mensen nog wel meespeelt is dat als je zelf stroom opwekt, je bij sommige energieleveranciers de zelf opgewekte energie allemaal eerst van het piekverbruik mag aftrekken. Dus ook de stroom die je bv in het weekend produceert wordt dan eerst van het duurste verbruik afgetrokken. Dan is een dubbele meter dus wel weer interessant.

Maar met al deze zaken geldt dat de variatie in tarief alleen in het kale energietarief zit. De belastingen en netwerkkosten, die de hoofdmoot van de kosten vormen, blijven gelijk. Het verschil in de tarieven is daardoor dus minimaal.

Gesloten