LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Dreigbrieven Belastingdienst vanwege inkomstenbelasting
-
Dreigbrieven Belastingdienst vanwege inkomstenbelasting
Hallo. Ik ben Ger Holland en mijn vrouw Jo Holland. Wij hebben 8 jaar voor een alleenstaande invalide vrouw gezorgd zonder familie of anders. Wij hebben ons als contactadres opgegeven in geval van dingen te regelen. Zij overleed in Aug. 2016 en hebben alles netjes geregeld. Nu worden wij constant door de belastingdienst achtervolgt en moeten inkomstenbelasting opgeven van 2016. Dat hebben wij niet. Er staat constant op de brieven dat wij erven zijn. Natuurlijk hebben wij gebeld en brieven gestuurd naar een speciale afdeling v.d. belastingdienst (nabestaanden) en uitgelegd, dat wij louter en alleen hulpverleners zijn geweest en niet meer. Men reageert totaal niet en krijgen zelfs "dreigbrieven" met hoge boetes. De belastingdienst kan het blijkbaar wel moeilijker maken, maar niet makkelijker. Ik ben 81 en mijn vrouw 76. Het wordt zo langzamerhand een drama. Zo ben je nooit meer bereid iemand te helpen. Wat kun je nu nog doen? Groetend,
Ger en Jo.
Ger en Jo.
-
Re: Dreigbrieven Belastingdienst vanwege inkomstenbelasting
Moet u voor uzelf inkomstenbelasting doorgeven, of voor de overledene? Voor uzelf is niet zo moeilijk, enkel uw inkomsten doorgeven. Indien u die niet had moet u 0 invullen. Maar niets doorgeven en gek vinden dat er brieven blijven komen is natuurlijk een gevolg daarvan.Ger Holland schreef:Hallo. Ik ben Ger Holland en mijn vrouw Jo Holland. Wij hebben 8 jaar voor een alleenstaande invalide vrouw gezorgd zonder familie of anders. Wij hebben ons als contactadres opgegeven in geval van dingen te regelen. Zij overleed in Aug. 2016 en hebben alles netjes geregeld. Nu worden wij constant door de belastingdienst achtervolgt en moeten inkomstenbelasting opgeven van 2016. Dat hebben wij niet. Er staat constant op de brieven dat wij erven zijn. Natuurlijk hebben wij gebeld en brieven gestuurd naar een speciale afdeling v.d. belastingdienst (nabestaanden) en uitgelegd, dat wij louter en alleen hulpverleners zijn geweest en niet meer. Men reageert totaal niet en krijgen zelfs "dreigbrieven" met hoge boetes. De belastingdienst kan het blijkbaar wel moeilijker maken, maar niet makkelijker. Ik ben 81 en mijn vrouw 76. Het wordt zo langzamerhand een drama. Zo ben je nooit meer bereid iemand te helpen. Wat kun je nu nog doen? Groetend,
Ger en Jo.
Weten jullie zeker dat zij jullie niet als erfgenamen heeft benoemd?
En als jullie, blijkbaar, na het overlijden de nalatenschap hebben afgehandeld, dan kan ik mij voorstellen dat jullie ook voor de Belastingdienst degenen zijn die de inkomstenbelasting voor haar zouden moeten afhandelen. Niet dat jullie het moeten betalen, maar wel dat het ingevuld moet worden door iemand.
En als jullie, blijkbaar, na het overlijden de nalatenschap hebben afgehandeld, dan kan ik mij voorstellen dat jullie ook voor de Belastingdienst degenen zijn die de inkomstenbelasting voor haar zouden moeten afhandelen. Niet dat jullie het moeten betalen, maar wel dat het ingevuld moet worden door iemand.
Heeft U opgave gedaan van wie de erfenis kreeg en hoeveel dat was?
Als je niets stuurde doen ze maar wat.
U regelde alles dus nu ook even.......
Gewoon de opgave wie de erfenis kreeg en hoeveel dat was, ongeacht of iemand anders of U en de waarde.
Als waardeloos was en alles bij huisvuil ging en er niets was moet je dat ook opgeven.
Als je niets stuurde doen ze maar wat.
U regelde alles dus nu ook even.......
Gewoon de opgave wie de erfenis kreeg en hoeveel dat was, ongeacht of iemand anders of U en de waarde.
Als waardeloos was en alles bij huisvuil ging en er niets was moet je dat ook opgeven.
Prima tip van Michiel FRL maar ik zou niet bellen, liever brief sturen eventueel per E mail en bevestiging vragen als bewijs.
Telefoontjes worden vaak slecht of niet goed verwerkt en je hebt geen enkel bewijs!
Een mail met Uw en de overleden persoon BSN en hoe het geregeld is en door wie de erfenis kreeg/afhandelde......
Telefoontjes worden vaak slecht of niet goed verwerkt en je hebt geen enkel bewijs!
Een mail met Uw en de overleden persoon BSN en hoe het geregeld is en door wie de erfenis kreeg/afhandelde......
Ik zie reacties van mensen die totaal niet weten waar het over gaat. Inkomstenbelasting en erfbelasting zijn twee heel verschillende zaken.
Dit gaat over het inkomen van de overledene tot op de dag van overlijden. Je heb daarvoor de opgave van het inkomen nodig van bijvoorbeeld de Sociale Verzekeringsbank en penisioenfonds. Deze heb je na het overlijden ongetwijfeld gehad. Mogelijk zijn er nog zorgkosten die je af kunt trekken.
Zoek iemand die ervaring heeft in het invullen van een aangifte inkomstenbelasting. Bij een ouderenbond of vakbond kunt je gratis of voor een klein bedrag hulp krijgen Mogelijk krijg je geld terug.
Dit gaat over het inkomen van de overledene tot op de dag van overlijden. Je heb daarvoor de opgave van het inkomen nodig van bijvoorbeeld de Sociale Verzekeringsbank en penisioenfonds. Deze heb je na het overlijden ongetwijfeld gehad. Mogelijk zijn er nog zorgkosten die je af kunt trekken.
Zoek iemand die ervaring heeft in het invullen van een aangifte inkomstenbelasting. Bij een ouderenbond of vakbond kunt je gratis of voor een klein bedrag hulp krijgen Mogelijk krijg je geld terug.
-
Wanneer het de inkomstenbelasting van deze derde betreft, had u al alles netjes, als vrijwillige hulp geregeld, ... schrijft u!
Geef de Belasingdienst aan wie de nakomelingen zijn, voor zover het voor u duidelijk is en vooral, naar wie de banktegoeden en de inboedel zijn gegaan ... en dat u geen schenking heeft gekregen/aangenomen, óók niet in de tijd vóór het overlijden. Meer kunt u en hoeft u niet te doen. De Belastingdienst maakt het voor zichzelf wel héél erg gemakkelijk om u verantwoordelijk te maken, terwijl er alleen sprake is/was van vrijwillige hulp.
Zeg in uw verklaring tevens aan, dat wanneer dit niet meteen ophoudt, u een klacht zult indienen.
Sterkte gewenst.
Geef de Belasingdienst aan wie de nakomelingen zijn, voor zover het voor u duidelijk is en vooral, naar wie de banktegoeden en de inboedel zijn gegaan ... en dat u geen schenking heeft gekregen/aangenomen, óók niet in de tijd vóór het overlijden. Meer kunt u en hoeft u niet te doen. De Belastingdienst maakt het voor zichzelf wel héél erg gemakkelijk om u verantwoordelijk te maken, terwijl er alleen sprake is/was van vrijwillige hulp.
Zeg in uw verklaring tevens aan, dat wanneer dit niet meteen ophoudt, u een klacht zult indienen.
Sterkte gewenst.
als er een testament was stuur dit testament dan mee met de breif, hierin kan de belastingdienst dan zien wie de erfgenamen waren, ik neem aan tenminste dat het om de belasting gaat van de overleden vrouw?
als er geen testament was geef dit dan ook aan, dan kunt u geen erfgenaam zijn namelijk, stuur eventueel een verklaring van de notaris mee al zult u deze wel moeten betalen uiteraard, ook op die manier kan vastgesteld worden dat u geen erfgenaam was...
dan is er nog de vraag, is er een aangifte gedaan voor de inkomstenbelasting van deze overledene, zo ja, stuur deze dan mee, zo niet, doe dit dan alsnog...
als er geen testament was geef dit dan ook aan, dan kunt u geen erfgenaam zijn namelijk, stuur eventueel een verklaring van de notaris mee al zult u deze wel moeten betalen uiteraard, ook op die manier kan vastgesteld worden dat u geen erfgenaam was...
dan is er nog de vraag, is er een aangifte gedaan voor de inkomstenbelasting van deze overledene, zo ja, stuur deze dan mee, zo niet, doe dit dan alsnog...
Hawk-Eye schreef:als er een testament was stuur dit testament dan mee met de breif, hierin kan de belastingdienst dan zien wie de erfgenamen waren, ik neem aan tenminste dat het om de belasting gaat van de overleden vrouw?

Waar baseer jij op dat je een testament naar de belastingdienst moet sturen samen met een geretourneerde oproep?
Zoek contact met uw dichtstbij gelegen belastingkantoor. (ze bestaan wel!) en maak een afspraak. Leg daar uw zaak voor een medewerker met meeneming van alle stukken. (incl verklaring notaris mbt nalatenschap), de inkomensgegevens van uw overleden relatie en die van uw zelf. Uit ervaring weet ik, dat dit het beste werkt. (empathie).
-
Dan kan de Belastingdienst eens les in 'de kunst van de empathie' nemen. Heeft u gelezen hou oud deze hulpvaardige mensen zijn? Tachtigjarige gaan niet zómaar even ergens naar toe, vooral niet om zaken van anderen te moeten rechtzetten ... omdat de Belastingdienst niet even een belletje wil plegen. Te gèk voor woorden, dat deze mensen zich nog moeten verdedigen. Overigens kan de Belastingdienst overal deuren openen; bij de bank t/m bij de notaris.K.Schoots schreef:Zoek contact met uw dichtstbij gelegen belastingkantoor. (ze bestaan wel!) en maak een afspraak. Leg daar uw zaak voor een medewerker met meeneming van alle stukken. (incl verklaring notaris mbt nalatenschap), de inkomensgegevens van uw overleden relatie en die van uw zelf. Uit ervaring weet ik, dat dit het beste werkt. (empathie).
-
.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 07 okt 2018 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
[Offtopic bijdragen verwijderd door Moderator]
Ik weet van een vriend van mij ook dat momenteel de belastingdienst gewoon niet reageert op brieven en dan dreigbrieven gaan sturen. Zo kan ik het ook.
Het beste is alles kopiëren met handtekening plus een foto maken zodat je de datum hebt (iedereen zou dan zeggen aangetekend maar lekker elke keer 8 euro als de belastingdienst toch niet reageert) , maak een dossier voor het geval het te erg wordt en blijven bellen naar die lui, en neem dat gesprek op. O.a. call recorder werkt erg goed, vraag een (klein)zoon of (klein)dochter om dat evt te downloaden op je mobiel.
Voor dit draadje vast te laat dus maar mochten andere mensen dit nog lezen in de toekomst...
Met de belastingdienst valt zeer lastig te communiceren, de puinhopen zijn nog groter dan toen Wiebes begon. Alles lijkt daar fout te gaan.
Ik weet van een vriend van mij ook dat momenteel de belastingdienst gewoon niet reageert op brieven en dan dreigbrieven gaan sturen. Zo kan ik het ook.
Het beste is alles kopiëren met handtekening plus een foto maken zodat je de datum hebt (iedereen zou dan zeggen aangetekend maar lekker elke keer 8 euro als de belastingdienst toch niet reageert) , maak een dossier voor het geval het te erg wordt en blijven bellen naar die lui, en neem dat gesprek op. O.a. call recorder werkt erg goed, vraag een (klein)zoon of (klein)dochter om dat evt te downloaden op je mobiel.
Voor dit draadje vast te laat dus maar mochten andere mensen dit nog lezen in de toekomst...
Met de belastingdienst valt zeer lastig te communiceren, de puinhopen zijn nog groter dan toen Wiebes begon. Alles lijkt daar fout te gaan.
Laatst gewijzigd door Radar op 11 dec 2017 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast door Moderator. Reden: offtopic
Reden: Bericht aangepast door Moderator. Reden: offtopic