LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Recht op pensioen ex-man

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
nelriebeek
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 nov 2017 10:17

Recht op pensioen ex-man

Ongelezen bericht door nelriebeek »

heb recht op pensioen van mijn ex man pensioenfonds horeca bevestigd dit heb een gedeelte tegoed
willen mij niet helpen want het is niet aangemeld binnen twee jaar na scheiding ik wist dit niet ben in 1999 gescheiden en wist niet na de scheiding welke regels hiervoor gelden dacht dat dit automatisch zou gebeuren als mijn ex man met pensioen zou gaan
heb met diverse instanties contact gehad zeggen ook dat ik het maar met mijn ex man moet regelen
is onmogelijk die zit inmiddels al vele jaren in thailand met zijn nieuwe vrouw
zijn toen in een vechtscheiding uit elkaar gegaan dus is er met deze man niets te regelen pensioenfonds is ook niet behulpzaam laat mij ook in de steek
wat rest mij nu nog om te doen on mijn recht te halen wie kan mij nu nog helpen welke instantie of hulporginisatie heb zelf niet de middelen om dit te doen

mvr mevr riebeek
Laatst gewijzigd door Radar op 22 nov 2017 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking onderwerp

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Recht op pensioen ex-man

Ongelezen bericht door renewouters »

Voor zover ik weet gaat dit ook automatisch. Wat staat hierover in het echtscheidingsconvenant?

Jantje7
Berichten: 985
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Recht op pensioen ex-man

Ongelezen bericht door Jantje7 »

U zult het inderdaad nu bij uw ex moeten gaan afdwingen. Begrijp niet dat uw advocaat u er niet op heeft gewezen dat de scheiding binnen 2 jaar moet worden aangemeld bij het pensioenfonds, om uw gedeelte van het opgebouwde pensioen in jullie huwelijksjaren, aan u uit te keren.

Moneyman
Berichten: 30336
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Recht op pensioen ex-man

Ongelezen bericht door Moneyman »

nelriebeek schreef:heb recht op pensioen van mijn ex man pensioenfonds horeca bevestigd dit heb een gedeelte tegoed
willen mij niet helpen want het is niet aangemeld binnen twee jaar na scheiding ik wist dit niet ben in 1999 gescheiden en wist niet na de scheiding welke regels hiervoor gelden dacht dat dit automatisch zou gebeuren als mijn ex man met pensioen zou gaan
heb met diverse instanties contact gehad zeggen ook dat ik het maar met mijn ex man moet regelen
is onmogelijk die zit inmiddels al vele jaren in thailand met zijn nieuwe vrouw
zijn toen in een vechtscheiding uit elkaar gegaan dus is er met deze man niets te regelen pensioenfonds is ook niet behulpzaam laat mij ook in de steek
wat rest mij nu nog om te doen on mijn recht te halen wie kan mij nu nog helpen welke instantie of hulporginisatie heb zelf niet de middelen om dit te doen

mvr mevr riebeek
ben bang dat dit een vrij kansloze missie wordt. Blijkbaar ben je ten tijde van de scheiding niet goed geïnformeerd. Nu zul je het zelf met je ex moeten regelen, maar aangezien die in Thailand woont is dat lastig. Het kan wel, middels een procedure en vervolgens middels beslaglegging op zijn pensioen en/of uitkering, maar succes is niet verzekerd en je zult honderden euro's aan kosten moeten maken.

Lady1234
Berichten: 27284
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Recht op pensioen ex-man

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het pensioenfonds kan u ook niet behulpzaam zijn, want zij moeten de regels uitvoeren.

Nijogeth
Berichten: 10128
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Recht op pensioen ex-man

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Wat zijn dit vervelend regelingen. Waarom zou een ex-vrouw nog geld moeten krijgen van het pensioen van een ex-man?

Stel, man heeft altijd gewerkt, vrouw altijd thuis geweest. Man heeft altijd voor het geld gewerkt en mag bij scheiding de helft inleveren (en mogelijk ook nog alimentatie gaan betalen). Vervolgens krijgt ie een nieuwe vriendin/vrouw en bij zijn sterven, dan zou zij toch recht moeten hebben op dat pensioen, niet de vrouw waar hij niets meer mee heeft?

Moneyman
Berichten: 30336
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Recht op pensioen ex-man

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:Wat zijn dit ***** regelingen. Waarom zou een ex-vrouw nog geld moeten krijgen van het pensioen van een ex-man?

Stel, man heeft altijd gewerkt, vrouw altijd thuis geweest. Man heeft altijd voor het geld gewerkt en mag bij scheiding de helft inleveren (en mogelijk ook nog alimentatie gaan betalen). Vervolgens krijgt ie een nieuwe vriendin/vrouw en bij zijn sterven, dan zou zij toch recht moeten hebben op dat pensioen, niet de vrouw waar hij niets meer mee heeft?
Het gaat juist om dat deel van het pensioen dat bij de scheiding "ingeleverd" (verevend) had moeten worden. Maar dat is toen niet gebeurd, vandaar dat dat nu alsnog zou moeten gebeuren. Het gaat niet om na de scheiding opgebouwd pensioen. Bovendien gaat het hier niet om partnerpensioen (de stervende exman is dus niet relevant), maar om het eigen ouderdomspensioen van de (nog levende) man.

Nijogeth
Berichten: 10128
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Recht op pensioen ex-man

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar waarom zou pensioen ingeleverd moeten worden? Ik ben ervoor om dat af te schaffen. Meneer (in mijn voorbeeld) betaalt zijn hele leven om op zijn oude dag een extraatje te hebben, maar ex strijkt een deel op zonder er iets aan mee te hebben betaald.

Zoals je ziet ben ik erg tegen dat hele verdelen bij een scheiding. In mijn ogen leidt (kan beter 'lijdt' zeggen) dat alleen maar tot problemen. Gelukkig is de standaard hiervoor tegenwoordig aangepast.

Lady1234
Berichten: 27284
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Recht op pensioen ex-man

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar u vergeet dat die vrouw, we zullen maar even generaliseren, tijdens het huwelijk wel voor man en eventuele kinderen heeft gezorgd. En wat je tijdens een huwelijk opbouwt is van samen.
En die standaard is helemaal niet aangepast, maar nog steeds van toepassing. Hoewel er natuurlijk steeds meer vrouwen tijdens het huwelijk werken, waardoor zij wellicht ook pensioen opbouwen, waar natuurlijk dezelfde regel voor van toepassing is.

Nijogeth
Berichten: 10128
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Recht op pensioen ex-man

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lady1234 schreef:Maar u vergeet dat die vrouw, we zullen maar even generaliseren, tijdens het huwelijk wel voor man en eventuele kinderen heeft gezorgd. En wat je tijdens een huwelijk opbouwt is van samen.
En die standaard is helemaal niet aangepast, maar nog steeds van toepassing. Hoewel er natuurlijk steeds meer vrouwen tijdens het huwelijk werken, waardoor zij wellicht ook pensioen opbouwen, waar natuurlijk dezelfde regel voor van toepassing is.
Met de standaard is veranderd bedoelde ik de standaard bij het huwelijk. Vroeger trouwde men standaard in gemeenschap van goederen en nu is dat dus niet meer zo.

Lady1234
Berichten: 27284
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Recht op pensioen ex-man

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U bent abuis. Pas in 2018 trouwt men niet standaard meer in gemeenschap van goederen, maar wordt het een “beperkte gemeenschap” . De belangrijkste wijzigingen zijn dat bezittingen en schulden van voor het huwelijk bij die persoon blijven. En ook erfenissen en zo tijdens het huwelijk blijven bij een persoon. Voor de rest, ongeveer, is er nog steeds een gemeenschap van goederen. Wil men meer uitsluiten zal men naar de notaris moeten.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Recht op pensioen ex-man

Ongelezen bericht door kweenie »

nelriebeek schreef:heb met diverse instanties contact gehad zeggen ook dat ik het maar met mijn ex man moet regelen
Dat is juist. Je hebt na de scheiding 2 jaar om de verevening bij het pensioenfonds aan te vragen. Doe je dat niet, dan zul je in principe jouw deel rechtstreeks op de ex-partner moeten verhalen. Daar is verder niet heel veel aan te doen.

Maar dit lijkt mij typisch iets wat je advocaat je toentertijd had kunnen of moeten zeggen.

Moneyman
Berichten: 30336
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Recht op pensioen ex-man

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:Maar waarom zou pensioen ingeleverd moeten worden? Ik ben ervoor om dat af te schaffen. Meneer (in mijn voorbeeld) betaalt zijn hele leven om op zijn oude dag een extraatje te hebben, maar ex strijkt een deel op zonder er iets aan mee te hebben betaald.
Simpel: omdat ook de vrouw er mede aan bijgedragen heeft dat dat pensioen opgebouwd kon worden. Er is niet meebetaald in geld, maar wel in natura. Ik denk dat jouw gevoel van oneerlijkheid meer berust op een onderbuikgevoel dan op feitelijke kennis van zaken.

stofzuigertje

Re: Recht op pensioen ex-man

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Beste Nel,

Jammer maar nu nog uitzoeken en regelen en was je in gemeenschap of op huwelijkse voorwaarden getrouwd, dat weet geen enkel pensioenfonds.
Ze weten zijn Sofi, nu BSN nummer en niet eens of hij getrouwd is/was of hertrouwd.

Als je toen een matige advocaat had die niet van de 2 jaren regel wist... jammer dan.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Recht op pensioen ex-man

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Nijogeth schreef:Waarom zou een ex-vrouw nog geld moeten krijgen van het pensioen van een ex-man?
Opgebouwd pensioen is, even simpel gezegd, uitgesteld salaris.

Als dat salaris op een spaarrekening zou staan (in plaats van een pensioenfonds) dan gaat het bij scheiding mee in de verdeling omdat het onderdeel is van de gemeenschap van goederen. Dat is bij pensioen niet anders.

Alex E
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 jan 2015 17:37

Re: Recht op pensioen ex-man

Ongelezen bericht door Alex E »

Afgezien van de discussie, een uitkering van het Horeca Pensioenfonds is sowieso al minimaal, temeer daar er in dit geval maar een beperkt aantal jaren premie opbouw heeft plaatsgevonden. Dan moet nu dus dat bedrag ook nog eens door 2 gedeeld worden. Zou eerst maar eens checken om welk bedrag het gaat voordat je er verdere energie in stopt. En betrek je persoonlijke situatie erbij, wellicht krijg je mindering op eventuele toeslagen van de overheid.

Uitkijktoren
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 mar 2016 11:04

Re: Recht op pensioen ex-man

Ongelezen bericht door Uitkijktoren »

Moneyman schreef:
Nijogeth schreef:Maar waarom zou pensioen ingeleverd moeten worden? Ik ben ervoor om dat af te schaffen. Meneer (in mijn voorbeeld) betaalt zijn hele leven om op zijn oude dag een extraatje te hebben, maar ex strijkt een deel op zonder er iets aan mee te hebben betaald.
Simpel: omdat ook de vrouw er mede aan bijgedragen heeft dat dat pensioen opgebouwd kon worden. Er is niet meebetaald in geld, maar wel in natura. Ik denk dat jouw gevoel van oneerlijkheid meer berust op een onderbuikgevoel dan op feitelijke kennis van zaken.
Oh ja, en waar staat dat de vrouw in welke vorm dan ook heeft mede bijgedragen aan de opbouw van het pensioen. Ik zie het nergens staan. Ik denk dat de schrijver van het voorgaande ZELF reageert op ZIJN onderbuikgevoelens. Geen aannames svp.
Verder hebben we wetgeving in Nederland, en die kun je niet maar uitleggen hoe het je uitkomt. Wetten zijn regels, en als er niet aan bepaalde regels is voldaan ... heb je pech.
Ik raad de gescheiden dame dan ook aan haar advocaat aan te klagen wegens slecht werk (wanprestatie) en van HEM een schadevergoeding te eisen. Maak maar eens flink wat antireclame dan geef ik je goede kansen.
De meneer van de van hem gescheiden vrouw wens ik een goed leven in Thailand. Hem treft geen enkele blaam. Hij heeft niets fout gedaan. En zo te zien heeft hij er nog voor gewerkt ook.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Recht op pensioen ex-man

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is helemaal niet relevant of TS op enige manier heeft bijgedragen aan de vorming van de gezamenlijke bezittingen. Het achterliggende idee van de Wet Verevening Pensioenrechten bij Scheiding is dat het tijdens het huwelijk opgebouwde ouderdomspensioen vergelijkbaar is met een,'spaarpot' voor later en als zodanig in principe op het moment van scheiden tussen de exen verdeeld wordt.

Maar dan moet je dat wel zelf, op tijd, bij het pensioenfonds aanvragen. Dat is niet de taak of verantwoordelijkheid van je advocaat. Vaak staat er trouwens ook expliciet in het convenant dat de ex moet meewerken aan de aanvraag voor verevening door de andere ex. Bij het doorlezen van het convenant zou dan al wel een belletje kunnen gaan rinkelen.

Het wordt extra wrang als de ex wél op tijd de aanvraag voor verevening heeft gedaan en dus wel een deel van jouw ouderdomspensioen ontvangt, maar jij geen deel van het ouderdomspensioen van je ex. Die situatie zou ook bij TS kunnen spelen.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Recht op pensioen ex-man

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Dat laatste speelt bij mij... ik heb wel een verzoek gedaan maat mijn ex partner is het vergeten. nu moeten we zelf aan de slag bij zijn pensionering. Maar hoe? Geen idee.

Zou beter zijn als we allebei alsnog het verzoek konden indienen bij de betreffende maatschappij om dit alsnog te kunnen regelen. Desnoods tegen betaling!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Recht op pensioen ex-man

Ongelezen bericht door kweenie »

Vaak kun je bij het pensioenfonds wel een berekening opvragen van hoeveel ouderdomspensioen er is opgebouwd tijdens het huwelijk. Maar dat is voor het pensioenfonds ook niet altijd even eenvoudig om te bepalen. Zeker als het om een lange tijd terug gaat. Daar zal dan dus inderdaad wel wat geld tegenover moeten staan. (tenzij er ten tijde van de scheiding al zo'n berekening gemaakt is, natuurlijk.)

Gesloten