LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Omboeking directe vlucht KLM

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Blonde Olifant

Omboeking directe vlucht KLM

Ongelezen bericht door Blonde Olifant »

In juni 2017 4 tickets geboekt voor een non-stop vlucht met KLM naar Miami in april 2018. Bewust voor gekozen, zowel voor KLM als de non-stop vlucht i.v.m. reizen met kleine kinderen van 5 en 6 jaar.

Enkele weken later krijg ik nieuwe e-tickets in de email. Wat blijkt, we zijn overgeboekt via Parijs met Air France. Geen overleg vooraf, geen uitleg of excuses, niets. Om operationele redenen blijken alle vluchten na maart 2018 uit het schema gehaald te zijn. Dit terwijl ze in december 2017 juist weer gestart zijn met Miami als bestemming.

Nagevraagd bij Customer Care, geen compensatie, attentie, niks. Je mag gratis annuleren. Geen reëele optie, want tickets zijn dan inmiddels 2x zo duur. Ik heb meerdere keren gemaild en aangegeven het hier niet mee eens te zijn, maar ze gaan gewoon op geen enkel argument in. Schemawijzigingen horen nu eenmaal bij de luchtvaart, en daar heb je het gewoon mee te doen. Sterker nog, als ik ze nog eens mail, krijg ik geen antwoord meer.

Ontzettend slechte service van KLM!

Weet iemand of ik hier nog iets mee kan doen?
Ze hebben natuurlijk een vervoersplicht en daar voldoen ze aan, maar het riekt toch naar bedrog door iets te verkopen (met bijbehorende kosten) en dit vervolgens weer terug te trekken. En dan nog zonder overleg of het maken van excuses.
Heel je reisschema in de war. Je hebt het maar te accepteren, zo vindt KLM.

Zou rechtsbijstandverzekering iets kunnen bereiken?
Alvast bedankt voor de reactie!

Moneyman

Re: Omboeking directe vlucht KLM

Ongelezen bericht door Moneyman »

Blonde Olifant schreef:In juni 2017 4 tickets geboekt voor een non-stop vlucht met KLM naar Miami in april 2018. Bewust voor gekozen, zowel voor KLM als de non-stop vlucht i.v.m. reizen met kleine kinderen van 5 en 6 jaar.

Enkele weken later krijg ik nieuwe e-tickets in de email. Wat blijkt, we zijn overgeboekt via Parijs met Air France. Geen overleg vooraf, geen uitleg of excuses, niets. Om operationele redenen blijken alle vluchten na maart 2018 uit het schema gehaald te zijn. Dit terwijl ze in december 2017 juist weer gestart zijn met Miami als bestemming.

Nagevraagd bij Customer Care, geen compensatie, attentie, niks. Je mag gratis annuleren. Geen reëele optie, want tickets zijn dan inmiddels 2x zo duur. Ik heb meerdere keren gemaild en aangegeven het hier niet mee eens te zijn, maar ze gaan gewoon op geen enkel argument in. Schemawijzigingen horen nu eenmaal bij de luchtvaart, en daar heb je het gewoon mee te doen. Sterker nog, als ik ze nog eens mail, krijg ik geen antwoord meer.

Weet iemand of ik hier nog iets mee kan doen?
Ze hebben natuurlijk een vervoersplicht en daar voldoen ze aan, maar het riekt toch naar bedrog door iets te verkopen (met bijbehorende kosten) en dit vervolgens weer terug te trekken. En dan nog zonder overleg of het maken van excuses.
Heel je reisschema in de war. Je hebt het maar te accepteren, zo vindt KLM.

Zou rechtsbijstandverzekering iets kunnen bereiken?
Alvast bedankt voor de reactie!
Wat denk je, dst KLM na een briefje van een rechtsbijstand ineens weer speciaal die vlucht zal uitvoeren? Het is vervelend, maar inderdaad een ingebakken risico. Staat ongetwijfeld ergens afgedekt.

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Blonde Olifant schreef:Ik heb meerdere keren gemaild en aangegeven het hier niet mee eens te zijn, maar ze gaan gewoon op geen enkel argument in. Schemawijzigingen horen nu eenmaal bij de luchtvaart, en daar heb je het gewoon mee te doen. Sterker nog, als ik ze nog eens mail, krijg ik geen antwoord meer.

Tja snap wel dat ze op een gegeven moment stoppen met antwoorden, u accepteert het antwoord toch niet.

mahadma

Ongelezen bericht door mahadma »

10 Maanden vooruit een vlucht boeken, dan kan je er bijna op rekenen dat er wel iets zal wijzigen. Ze vliegen niet (meer), dus u kunt niet verwachten dat u de klm zo ver krijgt dat zij speciaal voor een vlucht inzetten. U krijgt het betaalde retour, dus er wordt u geen onrecht aangedaan, dus uw rechtsbijstand zal net zo veel of weinig als wij hier kunnen beginnen.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Zo'n tijd van tevoren boeken is voor een verre reis niet zo vreemd. Volgens mij is het voor een zomervakantie naar de VS niet zo gek om dat al voor de kerst te regelen.

Ik kan mij de frustratie goed voorstellen. Vooral omdat je bij het boeken van zo'n reis ook vaak de keus hebt tussen een vlucht met overstap en een duurdere rechtstreekse vlucht. Het lijkt er op dat je in dit geval wel de meerprijs voor de reis met een rechtstreekse vlucht hebt betaald, maar daar geen meerwaarde voor terugkrijgt. Enige compensatie lijkt mij daarom niet vreemd.

rvjapio

Ongelezen bericht door rvjapio »

Ik vind uw frustratie volkomen terecht. Tegelijkertijd zal de KLM ongetwijfeld in zijn voorwaarden hebben staan dat ze dit kunnen toen met als ruim gratis annuleren. Ik zou ze er nog eens op wijzen dat u geen invloed hebt op hun voor u nadelige besluit en of ze een tegemoetkoming in de meerkosten van een nieuwe boeking willen geven.

mahadma

Leuk bedacht, vragen of ze wat bijdragen in de extra kosten, maar hoe gaat de vraagsteller dat duidelijk maken, "Sterker nog, als ik ze nog eens mail, krijg ik geen antwoord meer.". Mogelijk dat de goodwill inmiddels verspeeld is.

Joepie Joepie

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Hoeveel langer duurt de vlucht met overstappen en omvliegen?

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

Blonde Olifant schreef:In juni 2017 4 tickets geboekt voor een non-stop vlucht met KLM naar Miami in april 2018. Bewust voor gekozen, zowel voor KLM als de non-stop vlucht i.v.m. reizen met kleine kinderen van 5 en 6 jaar.

Als de KLM deze vlucht niet meer uitvoert dan is dat gewoon een feit. Ze zullen wel geen geld verdienen aan de paar passagiers die gebruik maken van deze vlucht. En verlies gevende vluchten gaan ze echt niet uitvoeren. Ze hebben U een alternatief gegeven (vliegen via Parijs) en als U dat wil kunt U ook uw geld terug krijgen. Dus volgens mij doet de KLM eigenlijk wat ze moeten doen.
Of had U nu echt verwacht dat KLM speciaal voor Uw gezelschap een directe vlucht van Amsterdam naar Miami gaat uitvoeren?

Joepie Joepie

Een bosje bloemen erbij was toch wel het minste wat KLM had kunnen aanbieden, na klacht (naast geld terug of gratis omboeken).

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

kweenie schreef:Zo'n tijd van tevoren boeken is voor een verre reis niet zo vreemd. Volgens mij is het voor een zomervakantie naar de VS niet zo gek om dat al voor de kerst te regelen.
Want? Wat maakt het nu uit of je naar de VS vliegt of naar, pak m beet, Griekenland. Het enige verschil is dat je wat langer in het vliegtuig zit.

Joepie Joepie

Het gaat hier om de vraag of KLM zo maar de vlucht mag omboeken (en als enige alternatieg geld terug aanbieden) - da's in mijn ogen onafhankelijk van de afstand, de prijs en wanneer / hoe geboekt.

Je mag als een klant (prive of zakelijk) toch iets verwachten van een vliegtuigmaatschappij?

Een vlucht mag ook niet zo maar oneindig vertragen of na overeenkomst ineens veel duurder worden (als je ticket al besteld / betaald hebt).

Blonde Olifant

Ongelezen bericht door Blonde Olifant »

Dank voor de reacties.
Ik ben natuurlijk niet zo naief te denken dat ze alsnog de vlucht naar Miami (voor mij) uit gaan voeren. Dan maar via Parijs, komt goed.
Het gaat mij er om dat het in de luchtvaart blijkbaar kan dat je bewust boekt voor iets (non-stop vlucht met bijbehorende prijs), en dat dit vervolgens niet geleverd/uitgevoerd hoeft te worden. Als ik een rode sportauto koop voor veel geld neem je toch ook geen genoegen met een witte bakfiets onder het motto ‘zo kom je ook van A naar B’?

Daarnaast zou het netjes zijn als ze even contact met je opnemen om je mee te nemen in het ontstane probleem en de mogelijke alternatieven te bespreken.
Zo heb je tenminste het idee een gewaardeerde klant te zijn en geen nummer...

mahadma

Tenzij u wekelijks vliegt en een zeer belangrijk publiek iemand bent, bent u gewoon een nummer.
Uw vergelijk sportwagen/bakfiets begrijp ik niet, maar dat zal wel aan mij liggen.

kweenie

renewouters schreef:
kweenie schreef:Zo'n tijd van tevoren boeken is voor een verre reis niet zo vreemd. Volgens mij is het voor een zomervakantie naar de VS niet zo gek om dat al voor de kerst te regelen.
Want? Wat maakt het nu uit of je naar de VS vliegt of naar, pak m beet, Griekenland. Het enige verschil is dat je wat langer in het vliegtuig zit.
Meerdere verschillen.

Een groot verschil is dat een reis naar de VS meestal een stuk duurder is en daarmee voor de meeste mensen echt een bijzondere reis is waarvoor veel bewuster wordt gepland dan voor een 'standaard' vakantie naar Griekenland.

Ook zijn er in de VS bepaalde bijzondere attracties waarvoor het nodig is om vroeg te reserveren als je er in de buurt wilt kunnen logeren (bv bepaalde nationale parken) of om er überhaupt gebruik van te kunnen maken (bv bepaalde boottochten die lang van tevoren moeten worden gereserveerd). Ga je voor bepaalde 'must see' attracties naar de VS, dan zul je dus wel vroeg van tevoren moeten plannen en reserveren.

Daarnaast geldt voor reizen naar de VS dat er veel strengere controles op het vliegveld van vertrek naar de VS zijn. Het kan dan een bewuste keus zijn dat je die controles op je gemak op Schiphol wilt in plaats van tijdens een korte overstap op een wildvreemd vliegveld. En dat je daarom voor een rechtstreekse vlucht kiest.

Joepie Joepie

Voor de nodige mensen is elk weekendje weg bijzonder, dat zou KLM niet moeten vergeten.

Ik snap de rode sportwagen - witte bakfiets vergelijking wel, maar het kan natuurlijk ook groene scooter - blauw scooter zijn:
Voor trouwerij wil je twee scooters regelen en het is voor die speciale dag heel belangrijk dat het twee groene zijn, daarom regel je dit tijdig en betaal je de hoofdprijs, Dan wil je niet te horen krijgen dat ze toch alleen blauwe hebben...

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Blonde Olifant schreef:Dank voor de reacties.
Ik ben natuurlijk niet zo naief te denken dat ze alsnog de vlucht naar Miami (voor mij) uit gaan voeren. Dan maar via Parijs, komt goed.
Het gaat mij er om dat het in de luchtvaart blijkbaar kan dat je bewust boekt voor iets (non-stop vlucht met bijbehorende prijs), en dat dit vervolgens niet geleverd/uitgevoerd hoeft te worden. Als ik een rode sportauto koop voor veel geld neem je toch ook geen genoegen met een witte bakfiets onder het motto ‘zo kom je ook van A naar B’?

Daarnaast zou het netjes zijn als ze even contact met je opnemen om je mee te nemen in het ontstane probleem en de mogelijke alternatieven te bespreken.
Er "kan" nog veel meer in de luchtvaart, zo worden in de VS vluchten door computers structureel overboekt, om maar een zo hoog mogelijke bezettingsgraad op te leveren. Da's bedacht door een commaneucker op kantoor, en zorgde vorig jaar bijvoorbeeld voor die rel met die man die gewelddadig uit een vliegtuig werd verwijderd. Dat hebben we hier in de EU dan niet, en ook zijn de compensatieregels hier een stuk beter, maar ook hier glijden alle vormen van service, onder aanvoering van de low cost airlines als Ryanair en Easyjet etc, langzaam bergafwaarts.

Zie het zo, als de NS hun reizigers zo zou behandelen als een gemiddelde luchtvaartmaatschappij de húnne, dan was er nooit een gebrek aan zitplaatsen in de trein, want die zouden zo goed als leeg rondrijden.

Er zijn veel regels en omstandigheden die er voor een vliegmaatschappij voor kunnen zorgen dat een bepaalde vlucht niet meer (uit) kan. Bekend voorbeeld zijn de chaotische taferelen elke keer als Trump een versie van zijn inreisverbod lanceerde, of hier in Nederland als blijkt dat door geluidsnormen een aantal slots op Schiphol komen te vervallen.

kweenie

Waarom zou het structureel overboeken van vluchten iets specifiek voor de VS zijn? Volgens mij doen ze dat overal en is het ook een redelijke methode om een goede bezetting te garanderen. Als bijvoorbeeld gemiddeld tien procent van de mensen niet komt opdagen (ik noem maar wat), dan kan een luchtvaartmaatschappij waarschijnlijk zonder al te veel risico's vijf procent meer tickets verkopen dan er stoelen zijn. De kans dat er te veel mensen komen opdagen is dan zo klein, dat ze die enkele passagier zonder veel problemen een businessclass plaats kunnen geven of eventueel iemand met een extra vergoeding kunnen achterlaten.
Hoe de percentages en kansen werkwijze liggen zal van maatschappij tot maatschappij verschillen en ze zullen bij de maatschappijen genoeg mensen in dienst hebben om dat allemaal goed te bepalen.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Joepie Joepie schreef:Ik snap de rode sportwagen - witte bakfiets vergelijking wel, maar het kan natuurlijk ook groene scooter - blauw scooter zijn:
Voor trouwerij wil je twee scooters regelen en het is voor die speciale dag heel belangrijk dat het twee groene zijn, daarom regel je dit tijdig en betaal je de hoofdprijs, Dan wil je niet te horen krijgen dat ze toch alleen blauwe hebben...
En dus zorg je ervoor dat je niet boekt bij een bedrijf dat in zijn voorwaarden heeft staan dat ze die groene altijd mogen wisselen voor een blauwe.

Joepie Joepie

Moneyman schreef:
Joepie Joepie schreef:Ik snap de rode sportwagen - witte bakfiets vergelijking wel, maar het kan natuurlijk ook groene scooter - blauw scooter zijn:
En dus zorg je ervoor dat je niet boekt bij een bedrijf dat in zijn voorwaarden heeft staan dat ze die groene altijd mogen wisselen voor een blauwe.
Ik hoop dat KLM een beter imago nastreeft

Gesloten