LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rechten verkoper bij retour nemen artikel, schade aflevering

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Rechten verkoper bij retour nemen artikel, schade aflevering

Ongelezen bericht door moederslink »

@clipsje : als het product " aanpasbaar is " waarom wil de koper het dan toch nog teruggeven?
En waarom pas na 1 week?
Ok , we hebben de Kerstdagen en Oud & Nieuw gehad , dat kan een reden zijn natuurlijk.

Maar nogmaals , er is een fout gemaakt , al in de aanbieding, in de advertentie , helaas niet opgemerkt door u beiden, product is gekocht en dan zou het klaar moeten zijn.
Als het product echt goed beschadigd terugkomt, mogelijk zelfs onverkoopbaar geworden of met fors verlies weer kunnen verkopen , ja dan...zouden ze wat mij betreft in het gehakt kunnen zakken en deze schadepost moeten vergoeden. :evil:

Zorg in ieder geval dat u morgen met meer mensen bent en " WOEF " natuurlijk...

Moneyman
Berichten: 31229
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rechten verkoper bij retour nemen artikel, schade aflevering

Ongelezen bericht door Moneyman »

Henk Toeter schreef:Ik ben inderdaad van mening dat TS wel degelijk verplichtingen heeft.

Even naar de basis
Koper en verkoper sluiten koopovereenkomst. Dus aanbieding en aanvaarding. Rechten en plichten van partijen:
- Koper betaalt de afgesproken prijs.
- Verkoper levert wat is overeengekomen. (wat niet is gebeurt)

Dat partijen beiden particulier zijn doet daar niets aan af. Als verkoper wél had geleverd wat is afgesproken had deze kwestie niet eens bestaan, daar wordt wel makkelijk overheen gekeken.

Om over coulance te spreken terwijl TS zelf in gebreke is vindt ik wat vreemd.

Edit: Beste wensen trouwens, man.
Haha, jij ook de beste wensen :wink:

Het klopt inderdaad dat TS niet geleverd heeft wat vereengekomen is. Daar hebben we geen discussie ver. De vraag is echter of dat juridische consequenties heeft. Mijns inziens niet, om de al gegeven redenen. Vind jij van wel?

alfatrion
Berichten: 22052
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Rechten verkoper bij retour nemen artikel, schade aflevering

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik neig het met Henk eens te zijn. De wetsartikel die Henk noemde (art. 6:199 en 6:203 BW) gaan niet op, want er is geen sprake van zaakwaarneming of onverschuldigde betaling. Er is geen sprake van dwaling, maar wel van een (blijvende) tekortkoming in de nakoming. Immers, er is een andere meet geleverd dan afgesproken. Ik denk dat er op grond van artikel 6:265 BW ontbonden kan worden. Een schadevergoeding kan op grond van artikel 6:272 BW worden verlangd, daarbij kan met een schuin oog worden gekeken naar artikel 7:10 lid 4 BW. Aangezien het TS is, die hier een beroep op zal doen, zal TS ook daar de voor bewijslast dragen.

Verwijderd

Re: Rechten verkoper bij retour nemen artikel, schade aflevering

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Ik zou als ik jou was het product niet terugnemen. Je bent al heel coulant geweest door het product te brengen en de koper heeft het product kunnen zien en kunnen uitproberen voor hij het kocht. Daarnaast zeg je dat de maat van het product aanpasbaar is. Er is dus geen enkel probleem. De koper vindt kennelijk van wel en heeft je al de nodige dingen naar het hoofd geslingerd. Er valt dus niet mee te praten.

Iets kopen tussen particulieren is bijna altijd garantie tot aan de deur. Zeker als je als koper het product in handen hebt gehad voordat je het kocht. Je weet nu namelijk ook simpelweg niet of je het product beschadigd terug krijgt. Nu kun je wel zeggen: jij kan het product ook eerst zien voor je het weer in ontvangst neemt. Maar je geeft de onredelijke koper ook de mogelijkheid er een conflict van te maken. Koper had zelf beter moeten kijken voor hij het product kocht. Jammer voor hem. Ik zou de afspraak afzeggen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Rechten verkoper bij retour nemen artikel, schade aflevering

Ongelezen bericht door moederslink »

Beiden hebben verzaakt : de verkoper door niet de juiste maat aan te leveren en de koper door niet het juiste onderzoek te doen.
Dus staan ze quitte in gewoon Nederlands... :wink:
Dan komt de praktijk om de hoek kijken : er zal overlegd moeten worden , de koper brengt het retour ( het voldoet niet ) en betaalt de eventuele beschadiging( en) ( staat zwart op wit ! ) en verkoper probeert het weer opnieuw te verkopen.
Een ding valt me nu toch wel op..... nl : dat de koper ( al ) spreekt van mogelijke beschadiging ( en ) . Dat vind ik weer wel vreemd.
Stel dat de koper het product onverkoopbaar of met fors verlies (voor de verkoper ) heeft beschadigd en verpest heeft , dan hoeft m.i. de verkoper het sowieso niet meer terug te nemen en vooral ook omdat het produkt ook nog aanpasbaar is kan de koper het gewoon gebruiken.
Het was immers verder goed bij aflevering , door beiden bekeken en getest ? Dat is toch het bewijs dan ook?

Verwijderd

Re: Rechten verkoper bij retour nemen artikel, schade aflevering

Ongelezen bericht door Verwijderd »

moederslink schreef:en vooral ook omdat het produkt ook nog aanpasbaar is kan de koper het gewoon gebruiken.
Het was immers verder goed bij aflevering , door beiden bekeken en getest ? Dat is toch het bewijs dan ook?
Dat dus.

v.d.Heyden
Berichten: 741
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Rechten verkoper bij retour nemen artikel, schade aflevering

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

alfatrion schreef:Er is geen sprake van dwaling, maar wel van een (blijvende) tekortkoming in de nakoming. Immers, er is een andere meet geleverd dan afgesproken. Ik denk dat er op grond van artikel 6:265 BW ontbonden kan worden. Een schadevergoeding kan op grond van artikel 6:272 BW worden verlangd, daarbij kan met een schuin oog worden gekeken naar artikel 7:10 lid 4 BW. Aangezien het TS is, die hier een beroep op zal doen, zal TS ook daar de voor bewijslast dragen.
Burgerlijk Wetboek Boek 6
Artikel 265
1
Iedere tekortkoming van een partij in de nakoming van een van haar verbintenissen geeft aan de wederpartij de bevoegdheid om de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, tenzij de tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt.
2
Voor zover nakoming niet blijvend of tijdelijk onmogelijk is, ontstaat de bevoegdheid tot ontbinding pas, wanneer de schuldenaar in verzuim is.

TS geeft in een reactie aan
clipsje schreef: Het is overigens wel aanpasbaar naar de goede maat, maar hierover ga ik al helemaal niet meer discuteren met de koper.



Burgerlijk Wetboek Boek 6.
Artikel 272
1.
Sluit de aard van de prestatie uit dat zij ongedaan wordt gemaakt, dan treedt daarvoor een vergoeding in de plaats ten belope van haar waarde op het tijdstip van de ontvangst.
2.
Heeft de prestatie niet aan de verbintenis beantwoord, dan wordt deze vergoeding beperkt tot het bedrag van de waarde die de prestatie voor de ontvanger op dit tijdstip in de gegeven omstandigheden werkelijk heeft gehad.

Het door TS geleverde goed wordt, eventueel, door TS terug genomen, daaruit blijkt dat de aard van de prestatie NIET uitsluit dat zij ongedaan wordt gemaakt

Boek 7. Bijzondere overeenkomsten
Titel 1. Koop en ruil
Afdeling 2. Verplichtingen van de verkoper
Artikel 10
4.
Wanneer de zaak na de aflevering voor risico van de verkoper is gebleven, is het tenietgaan of de achteruitgang ervan door toedoen van de koper eveneens voor rekening van de verkoper. De koper moet echter van het ogenblik af dat hij redelijkerwijs rekening moet houden met het feit dat hij de zaak zal moeten teruggeven, als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan zorgen; artikel 78 van Boek 6 is van overeenkomstige toepassing.

Waaruit blijkt dat de zaak na de aflevering voor risico van de verkoper is gebleven?

Boek 6. Algemeen gedeelte van het verbintenissenrecht
Titel 1. Verbintenissen in het algemeen
Afdeling 9. De gevolgen van het niet nakomen van een verbintenis
§ 1. Algemene bepalingen
Artikel 78
1.
Indien een tekortkoming de schuldenaar niet kan worden toegerekend, maar hij in verband met die tekortkoming een voordeel geniet dat hij bij behoorlijke nakoming niet zou hebben gehad, heeft de schuldeiser met toepassing van de regels betreffende ongerechtvaardigde verrijking recht op vergoeding van zijn schade tot ten hoogste het bedrag van dit voordeel.
2.
Bestaat dit voordeel uit een vordering op een derde, dan kan de schuldenaar aan het eerste lid voldoen door overdracht van die vordering.

Ik ben geen jurist, maar heb uit nieuwsgierigheid de door Alfatrion aangehaalde artikelen opgezocht en er mijn leken-mening bijgezet.
Wat doe ik hier verkeerd aan? M.a.w. waarom zou de uitleg anders zijn?

v.d.Heyden

clipsje
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 feb 2011 18:11

Re: Rechten verkoper bij retour nemen artikel, schade aflevering

Ongelezen bericht door clipsje »

Henk Toeter schreef:Om over coulance te spreken terwijl TS zelf in gebreke is vindt ik wat vreemd.
Breidt ik het nog even wat uit. Ik heb het veranderen van die maat zelfs aangeboden. Nou was dit nadat ik dus had aangeboden het artikel terug te nemen. Waarop de koper op mijn sympathie begon te spelen omdat die, dus voor het afwerken van onze deal, al bij een handelaar hetzelfde artikel had besteld. En dat was binnen een aantal uur na mijn eerste aanbod van terugname. Ik had dus de fout kunnen herstellen, waartoe ik zover ik geïnformeerd ben als eerste in staat gesteld moet worden. Dat werd dus in wezen afgewezen door de koper. Om die fout te kunnen herstellen moest ik wel eerst contact opnemen met de verkoper die mij het zadel verkocht had, en dat was de tijd die het duurde voordat ik dus weer contact op kon nemen met de koper.

Het is idd uitgebreid door de koper uitgeprobeerd, en op dat moment voor goed bevonden. Zelfs nu achteraf blijkt dat er een maat niet correct was.
Moederslink omdat de koper het dus in de paar uur die ik nodig had om contact te leggen met de verkoper die het aan mij verkocht heeft al bij een andere handelaar het artikel besteld heeft.

Maar goed het gaat mij het er idd niet om of ik het nu wel of niet terug moet nemen. Van mij mag ze nu wachten tot de nieuwe verkoper het artikel naar dr toe stuurt. Weer een x aantal dagen dat ze geen gebruik ervan kan maken. Het ging mij er expliciet om of ik ten allen tijde verplicht ben het volledige bedrag terug te geven. Ook als er schade aan het artikel is. (en ik lees nu een aantal wets artikelnummers, die ga ik even opzoeken. Thanks daarvoor.) Oja en ook hier aan allemaal nog een happy new year gewenst.

Verwijderd

Re: Rechten verkoper bij retour nemen artikel, schade aflevering

Ongelezen bericht door Verwijderd »

clipsje schreef: Het is idd uitgebreid door de koper uitgeprobeerd, en op dat moment voor goed bevonden. Zelfs nu achteraf blijkt dat er een maat niet correct was.
Moederslink omdat de koper het dus in de paar uur die ik nodig had om contact te leggen met de verkoper die het aan mij verkocht heeft al bij een andere handelaar het artikel besteld heeft.
clipsje schreef: Maar goed het gaat mij het er idd niet om of ik het nu wel of niet terug moet nemen. Van mij mag ze nu wachten tot de nieuwe verkoper het artikel naar dr toe stuurt. Weer een x aantal dagen dat ze geen gebruik ervan kan maken. Het ging mij er expliciet om of ik ten allen tijde verplicht ben het volledige bedrag terug te geven. Ook als er schade aan het artikel is. (en ik lees nu een aantal wets artikelnummers, die ga ik even opzoeken. Thanks daarvoor.
Laat ik voorop stellen dat ik vind dat je het uiterst zorgvuldig probeert op te lossen. Hulde daarvoor! Je bent een redelijk en coulant mens en en dat is prima.

Je haalt echter een paar dingen door elkaar: het retourrecht geldt hier niet omdat dit een verkoop is tussen 2 particulieren. Het is dus letterlijk garantie tot aan de deur. Jij hebt een meldplicht, de koper heeft een onderzoeksplicht, en daar houdt het wel mee op. In het geval van een verborgen gebrek (waar jij ook niets van wist) is het natuurlijk altijd heel coulant om het product weer terug te nemen.

In wat jij nu schets blijkt dat de koper erachter kwam dan een maat niet klopte. Direct heeft hij besloten een nieuwe online te bestellen en hij wil dit product nu terug brengen aan jou. Terwijl jij zegt: ja, maar die maten zijn aanpasbaar en ik kan dat zo voor de koper oplossen. Dat is heel redelijk en het zou ook heel redelijk zijn van de koper om dat aanbod aan te nemen. Maar dat heeft hij niet gedaan: hij heeft al een nieuwe online besteld en wil de koop nu ongedaan maken.

Dat kun je natuurlijk doen. Maar je loopt gewoon wel het risico dat het product na een week gebruik door de koper beschadigd is. In dat geval ben jij degene die er op achteruit gaat. En de vraag is of je dat moet willen. Mijn antwoord zou nee zijn. Je bent een heel redelijk persoon en biedt zelfs aan de maat voor de koper te aan te passen, maar koper wil dit niet. Koper had zelf moeten onderzoeken of dit de maat was die hij zocht.

Je zou de koper er nog op kunnen wijzen dat hij het op internet bestelde zadel zonder opgave van redenen binnen 14 dagen terug kan sturen, en dat jij alsnog het door jou verkochte zadel kunt aanpassen.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Rechten verkoper bij retour nemen artikel, schade aflevering

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Moneyman schreef:Het klopt inderdaad dat TS niet geleverd heeft wat vereengekomen is. Daar hebben we geen discussie ver. De vraag is echter of dat juridische consequenties heeft. Mijns inziens niet, om de al gegeven redenen. Vind jij van wel?
Yep, anders kijken we slechts naar het halve verhaal. Het hele euvel begint bij de niet correct geleverde zaak.
Maarre.... Agree to disagree?
moederslink schreef:Beiden hebben verzaakt : de verkoper door niet de juiste maat aan te leveren en de koper door niet het juiste onderzoek te doen.
Dus staan ze quitte in gewoon Nederlands... :wink:
Dan komt de praktijk om de hoek kijken : er zal overlegd moeten worden , de koper brengt het retour ( het voldoet niet ) en betaalt de eventuele beschadiging( en) ( staat zwart op wit ! ) en verkoper probeert het weer opnieuw te verkopen.
Ik verwijs u naar de titel van dit topic. TS vraagt naar zijn rechten als verkoper, niet wat in de praktijk gebeurd.
moederslink schreef:Een ding valt me nu toch wel op..... nl : dat de koper ( al ) spreekt van mogelijke beschadiging ( en ) . Dat vind ik weer wel vreemd.
Stel dat de koper het product onverkoopbaar of met fors verlies (voor de verkoper ) heeft beschadigd en verpest heeft , dan hoeft m.i. de verkoper het sowieso niet meer terug te nemen en vooral ook omdat het produkt ook nog aanpasbaar is kan de koper het gewoon gebruiken.
Het was immers verder goed bij aflevering , door beiden bekeken en getest ? Dat is toch het bewijs dan ook?
Voorbeeldje: Als een televisie na 10 dagen de geest geeft, was deze de eerste 10 dagen 'goed bij aflevering', daarna toch niet meer. Lijkt me toch duidelijk dat TS iets geleverd heeft wat non-conform was.
Laatst gewijzigd door Henk Toeter op 01 jan 2018 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Verwijderd

Re: Rechten verkoper bij retour nemen artikel, schade aflevering

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Henk Toeter schreef: Voorbeeldje: Als een televisie na 10 dagen de geest geeft, was deze de eerste 10 dagen 'goed bij aflevering', daarna toch niet meer. Lijkt me toch duidelijk dat TS iets geleverd heeft wat non-conform was.
Maar het is wel conform te maken (TS biedt aan de maat van het zadel te verstellen en het probleem is opgelost). Het gaat hier dus niet om een artikel dat 'de geest geeft', maar om een artikel dat op maat te maken is. De koper heeft echter hetzelfde artikel ook al online besteld voor hij verkoper de kans heeft gegeven zijn fout recht te zetten.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Rechten verkoper bij retour nemen artikel, schade aflevering

Ongelezen bericht door moederslink »

JohnTheBassist schreef:
clipsje schreef: Het is idd uitgebreid door de koper uitgeprobeerd, en op dat moment voor goed bevonden. Zelfs nu achteraf blijkt dat er een maat niet correct was.
Moederslink omdat de koper het dus in de paar uur die ik nodig had om contact te leggen met de verkoper die het aan mij verkocht heeft al bij een andere handelaar het artikel besteld heeft.
clipsje schreef: Maar goed het gaat mij het er idd niet om of ik het nu wel of niet terug moet nemen. Van mij mag ze nu wachten tot de nieuwe verkoper het artikel naar dr toe stuurt. Weer een x aantal dagen dat ze geen gebruik ervan kan maken. Het ging mij er expliciet om of ik ten allen tijde verplicht ben het volledige bedrag terug te geven. Ook als er schade aan het artikel is. (en ik lees nu een aantal wets artikelnummers, die ga ik even opzoeken. Thanks daarvoor.
Laat ik voorop stellen dat ik vind dat je het uiterst zorgvuldig probeert op te lossen. Hulde daarvoor! Je bent een redelijk en coulant mens en en dat is prima.

Je haalt echter een paar dingen door elkaar: het retourrecht geldt hier niet omdat dit een verkoop is tussen 2 particulieren. Het is dus letterlijk garantie tot aan de deur. Jij hebt een meldplicht, de koper heeft een onderzoeksplicht, en daar houdt het wel mee op. In het geval van een verborgen gebrek (waar jij ook niets van wist) is het natuurlijk altijd heel coulant om het product weer terug te nemen.

In wat jij nu schets blijkt dat de koper erachter kwam dan een maat niet klopte. Direct heeft hij besloten een nieuwe online te bestellen en hij wil dit product nu terug brengen aan jou. Terwijl jij zegt: ja, maar die maten zijn aanpasbaar en ik kan dat zo voor de koper oplossen. Dat is heel redelijk en het zou ook heel redelijk zijn van de koper om dat aanbod aan te nemen. Maar dat heeft hij niet gedaan: hij heeft al een nieuwe online besteld en wil de koop nu ongedaan maken.

Dat kun je natuurlijk doen. Maar je loopt gewoon wel het risico dat het product na een week gebruik door de koper beschadigd is. In dat geval ben jij degene die er op achteruit gaat. En de vraag is of je dat moet willen. Mijn antwoord zou nee zijn. Je bent een heel redelijk persoon en biedt zelfs aan de maat voor de koper te aan te passen, maar koper wil dit niet. Koper had zelf moeten onderzoeken of dit de maat was die hij zocht.

Je zou de koper er nog op kunnen wijzen dat hij het op internet bestelde zadel zonder opgave van redenen binnen 14 dagen terug kan sturen, en dat jij alsnog het door jou verkochte zadel kunt aanpassen.
Niets aan toe te voegen verder.
TS is zeker alleszins redelijk. Bel morgen vooralsnog de afspraak maar af en wacht tot de koper haar online bestelde zadel binnen heeft .
Of niet , laat de koper maar komen en dan kijkt u in hoeverre dit zadel wel of niet beschadigd is.
Wellicht dat het idd allemaal wat meevalt.
Laatst gewijzigd door moederslink op 01 jan 2018 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Rechten verkoper bij retour nemen artikel, schade aflevering

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

John, je hebt gelijk. Koper heeft niet het recht om te ontbinden (in deze fase van het geschil) op basis van non-conformiteit. Dat neemt echter niet weg dat er een non-conforme zaak is geleverd. Dat het verstelt kan worden bekend hopelijk dat deze situatie van non-conformiteit weer snel verholpen is.

Maar daar gaat het toch niet om, de vraag is voor wiens rekening de eventuele schade/waardevermindering is.
Dan blijf ik bij mijn eerdere standpunt van verzaken van zorgplicht ihkv zaakwaarneming.

@clipsje:
U vraagt in de titel van het topic wat u rechten zijn en daar probeer ik antwoord op te geven. Dat gezegd hebbende sluit ik me aan bij de bovenstaande post van John en adviseer ik u het niet juridischer te maken dan noodzakelijk.

U uiteraard ook een fijn 2018.
Laatst gewijzigd door Henk Toeter op 01 jan 2018 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Rechten verkoper bij retour nemen artikel, schade aflevering

Ongelezen bericht door moederslink »

@Henk Toeter:
klopt.... de TS vraagt naar haar rechten . Desalniettemin heb je met de praktijk te maken..... ondanks je rechten krijg je niet altijd je recht helaas.
Dan zul je samen in praktische welwillende zin een consensus moeten zien te vinden waarin beiden zich kunnen vinden.
Dan komt er geen rel, geen conflict.
( dat kan altijd nog....als je het er op moet laten aankomen :( ) , dan moet je precies juridisch weten wat je rechten zijn en kan TS de hier gegeven wetteksten gebruiken )

clipsje
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 feb 2011 18:11

Re: Rechten verkoper bij retour nemen artikel, schade aflevering

Ongelezen bericht door clipsje »

Grinnik ja ik weet het, ik ben te aardig. En om die reden denken wel eens mensen over me heen te lopen. Ik ga dit gewoon afwikkelen en het zadel terug nemen. En zal kijken of en als er schade is ze zich aan hun woord houden van compensatie. Maar dit gebeurd me niet nog een keer. Dit akkefietje is heel nuttig voor me voor de volgende keer ;-) Het artikel, en hihihi voor de hele nieuwsgierigen het gaat om een boomloos westernzadel, leer dus wat heel snel krassen oploopt door ruw gebruik, en wat door middel van verschillende forken (sorry ken geen ander woord ervoor maar dat is het voorste deel waar ook de knop/dat grote handvat aanzit) aanpasbaar is, gaat na terugkomt naar een handelaar in die zadels. Deze gaat hem voor mij in commissie verkopen. Ik ben het kopende volk wel even heel beu. Helemaal als ik lees dat ik eigenlijk zelfs na verkoop nog verantwoordelijk ben voor het ding. Stel dat ze wat te melden hebben. En ik maar moet hopen dat ik het in dezelfde staat terug krijg en er nergens iets geregeld is omtrend schade die door de koper evt veroorzaakt is. Een koper wordt in de wet aan alle kanten beschermd maar de verkoper hangt eigenlijk aan de hoogste boom.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Rechten verkoper bij retour nemen artikel, schade aflevering

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

clipsje schreef:Grinnik ja ik weet het, ik ben te aardig. En om die reden denken wel eens mensen over me heen te lopen. Ik ga dit gewoon afwikkelen en het zadel terug nemen. En zal kijken of en als er schade is ze zich aan hun woord houden van compensatie. Maar dit gebeurd me niet nog een keer. Dit akkefietje is heel nuttig voor me voor de volgende keer ;-) Het artikel, en hihihi voor de hele nieuwsgierigen het gaat om een boomloos westernzadel, leer dus wat heel snel krassen oploopt door ruw gebruik, en wat door middel van verschillende forken (sorry ken geen ander woord ervoor maar dat is het voorste deel waar ook de knop/dat grote handvat aanzit) aanpasbaar is, gaat na terugkomt naar een handelaar in die zadels. Deze gaat hem voor mij in commissie verkopen. Ik ben het kopende volk wel even heel beu. Helemaal als ik lees dat ik eigenlijk zelfs na verkoop nog verantwoordelijk ben voor het ding. Stel dat ze wat te melden hebben. En ik maar moet hopen dat ik het in dezelfde staat terug krijg en er nergens iets geregeld is omtrend schade die door de koper evt veroorzaakt is. Een koper wordt in de wet aan alle kanten beschermd maar de verkoper hangt eigenlijk aan de hoogste boom.
Even voor de helderheid. U geeft aan de maat te kunnen verstellen. Er is geen wetsartikel wat de koper het recht geeft de koop ongedaan te maken op dit moment. Dat heeft u zelf aangeboden. :wink:

Verwijderd

Re: Rechten verkoper bij retour nemen artikel, schade aflevering

Ongelezen bericht door Verwijderd »

clipsje schreef: Ik ben het kopende volk wel even heel beu. Helemaal als ik lees dat ik eigenlijk zelfs na verkoop nog verantwoordelijk ben voor het ding. Stel dat ze wat te melden hebben. En ik maar moet hopen dat ik het in dezelfde staat terug krijg en er nergens iets geregeld is omtrend schade die door de koper evt veroorzaakt is. Een koper wordt in de wet aan alle kanten beschermd maar de verkoper hangt eigenlijk aan de hoogste boom.
Nogmaals: bij verkoop tussen particulieren is het garantie tot aan de deur. Je bent dus niet verantwoordelijk tot na de verkoop. Dat maak je er zelf van.

Dat je het artikel nu terug neemt hoeft dus helemaal niet. Dat bied je zelf aan.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Rechten verkoper bij retour nemen artikel, schade aflevering

Ongelezen bericht door moederslink »

@clipsje:
U heeft uw lesje wel geleerd. :wink:
Als u iets te verkopen heeft , wees altijd eerlijk en duidelijk en uiterst zorgvuldig in het opgeven van maten, de kleur en eventuele mankementjes etc .
Ik " scharrel " regelmatig op MP met koop en verkoop en idd met sommige verkopers en ook met kopers , is het soms heel lastig om iets goed af te ronden, maar het lukt altijd wel , en zonder " WOEF " :D
Succes morgen!

clipsje
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 feb 2011 18:11

Re: Rechten verkoper bij retour nemen artikel, schade aflevering

Ongelezen bericht door clipsje »

John heb je toevallig ook dat wetartikel bij de hand?? Ik ben al aan het zoeken. Koper loopt nl te beweren dat ik het ten allen tijde terug moet nemen. En die wetstekst wil ik toch te graag iemand morgen om de oren slaan.

Moederslink, ik was juist zorgvuldig met de advertentie en alles erin zetten. Het was gewoon dat de handelaar die mij het zadel verkocht heeft mij vertelde toen dat er een maat 4 fork in zat, en dit ook op de rekening vermelde, wat bij mij geen alarmbellen deed rinkelen en dat ik dat ging controleren. Ik heb zelfs toen ik de advertentie maakte de rekening erbij gezocht. Maar helaas dus niet het zadel zelf.
Overigens die laatste zin van mij "Een koper wordt in de wet aan alle kanten beschermd maar de verkoper hangt eigenlijk aan de hoogste boom." ging echt even over het wetsartikel wat v.d Heyden plaatste, het 1 na laatste. En dus het feit dat als je als verkoper zo goed bent iets terug te nemen je aan de genade van de koper bent overgeleverd. Conform geleverd of niet. ;-) En ja ik heb toegezegd en dus hou ik me er ook aan. Ik had ze ook kunnen dwingen het aanbod van zeg maar even reparatie/veranderen van die fork te moeten accepteren. Alleen had ik daar na alle aardige berichten, en de extra kosten die me dat zouden opleveren even geen zin meer in. De woef is niet alleen, maar als ik die niet nodig ben gebruik ik die ook zeker niet. Alleen als men mij gaat bedreigen, alhoewel ik ook hier best wel mijn mannetje of eigenlijk vrouwtje wel sta. Iets met een jaar als Stadswacht en de politie die onze opleiding voor hun rekening nam. Maar goed ik mag toch hopen dat ik dat allemaal niet nodig ga zijn. En dat er nog iets aan fatsoen in die mensen zit.

v.d.Heyden
Berichten: 741
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Rechten verkoper bij retour nemen artikel, schade aflevering

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Clipsje, het door u genoemde artikel is in eerste instantie NIET door mij maar door Alfatrion genoemd. Ik heb enkel de tekst van betreffend artikel geplaatst met de vraag "Waaruit blijkt dat de zaak na de aflevering voor risico van de verkoper is gebleven?"
Op deze vraag echter geen antwoord gekregen. Ik ben dan ook van mening dat genoemd artikel NIET van toepassing is in genoemde casus (evenals de andere door Alfatrion aangegeven wetsartikelen).
Ik ben het dus met de laatste post van zowel Henk Toeter als JohnTheBassist eens.

v.d.Heyden

Gesloten