LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rechten verkoper bij retour nemen artikel, schade aflevering

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Moneyman
Berichten: 31229
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rechten verkoper bij retour nemen artikel, schade aflevering

Ongelezen bericht door Moneyman »

Henk Toeter schreef:Maarre.... Agree to disagree?
Absoluut :wink:

Clipsje, succes! Ben benieuwd naar de afloop.

clipsje
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 feb 2011 18:11

Re: Rechten verkoper bij retour nemen artikel, schade aflevering

Ongelezen bericht door clipsje »

v.d.Heyden schreef:Clipsje, het door u genoemde artikel is in eerste instantie NIET door mij maar door Alfatrion genoemd. Ik heb enkel de tekst van betreffend artikel geplaatst met de vraag "Waaruit blijkt dat de zaak na de aflevering voor risico van de verkoper is gebleven?"
Op deze vraag echter geen antwoord gekregen. Ik ben dan ook van mening dat genoemd artikel NIET van toepassing is in genoemde casus (evenals de andere door Alfatrion aangegeven wetsartikelen).
Ik ben het dus met de laatste post van zowel Henk Toeter als JohnTheBassist eens.

v.d.Heyden
Ik denk dat ik dat artikel precies zo lees als u :wink: En ja ik had gezien dat iemand anders de link's gepost had, maar u had de tekst erbij gezocht. Vandaar dat ik u quote.
Het punt voor mij is, ik vind alleen maar teksten op het net die gaan over kopen op afstand, en het kopen via fora en verkoopspagina's. Maar nergens over priveverkoop van persoon tot persoon. Want ik vraag me echt af of ze wel zo stellig kan zijn met dat ik moet het hoe dan ook terug nemen. Dit overigens even los van het feit dat ik het aangeboden heb. Maar in dit geval heeft die persoon zelf het zadel bekeken, getest (dat 3 uur lang met verschillende onderlages) en toen zelf aangegeven dat ze hem wilden. Ze heeft zelf verzuimt op dat moment de forkmaat te controleren en komt daar een week later pas mee. Het was haar wel bekend dat dit zadel met verschillende forken kon worden geleverd.
En nou lees ik van jullie wel garantie tot de drempel ed. maar ik vind deze wettekst dus niet. En ik bedoel dus echt als je face to face wat koopt/verkoopt. Tot waar gaat dan die onderzoeksplicht en de terugnameplicht (conform geleverd, dus bij een fout moet je terugnemen/het herstellen enz enz enz. ) ? Dit ook met oog op dat al vermelde wetsartikel wat v.d Heyden al poste.
Deze vraag is alleen maar omdat ik altijd het naadje van de kous wil weten :lol: en voor een evt ooit ver in de toekomst mocht ik ooit nog eens wat willen verkopen :wink:

Verwijderd

Re: Rechten verkoper bij retour nemen artikel, schade aflevering

Ongelezen bericht door Verwijderd »

clipsje schreef: Ik denk dat ik dat artikel precies zo lees als u :wink: En ja ik had gezien dat iemand anders de link's gepost had, maar u had de tekst erbij gezocht. Vandaar dat ik u quote.
Het punt voor mij is, ik vind alleen maar teksten op het net die gaan over kopen op afstand, en het kopen via fora en verkoopspagina's. Maar nergens over priveverkoop van persoon tot persoon. Want ik vraag me echt af of ze wel zo stellig kan zijn met dat ik moet het hoe dan ook terug nemen. Dit overigens even los van het feit dat ik het aangeboden heb. Maar in dit geval heeft die persoon zelf het zadel bekeken, getest (dat 3 uur lang met verschillende onderlages) en toen zelf aangegeven dat ze hem wilden. Ze heeft zelf verzuimt op dat moment de forkmaat te controleren en komt daar een week later pas mee. Het was haar wel bekend dat dit zadel met verschillende forken kon worden geleverd.
En nou lees ik van jullie wel garantie tot de drempel ed. maar ik vind deze wettekst dus niet. En ik bedoel dus echt als je face to face wat koopt/verkoopt. Tot waar gaat dan die onderzoeksplicht en de terugnameplicht (conform geleverd, dus bij een fout moet je terugnemen/het herstellen enz enz enz. ) ? Dit ook met oog op dat al vermelde wetsartikel wat v.d Heyden al poste.
Deze vraag is alleen maar omdat ik altijd het naadje van de kous wil weten :lol: en voor een evt ooit ver in de toekomst mocht ik ooit nog eens wat willen verkopen :wink:
https://www.juridischloket.nl/aankopen- ... rktplaats/

(En dan het kopje "Verkopen via marktplaats" en dan "Koper zegt dat product defect is of er anders uit ziet")

Hier wordt het nodige uitgelegd. Als u echt het naadje van de kous wilt weten, bel dan even met de Jurofoon.
Die kunnen het wat beter uitleggen.

Kort gezegd komt het er op neer dat de koper een onderzoeksplicht heeft. We kunnen vaststellen dat hij daar niet aan voldaan heeft, want dan had hij meteen gezien dat de maat niet klopte. Ten tweede heeft u als verkoper een meldplicht. U zegt zelf de maten fout te hebben doorgegeven, dus daar heeft u weer in verzaakt.

In dit geval zal de koper u eerst de mogelijkheid moeten geven de fout te herstellen. Dat kan, zegt u. De maat is verstelbaar en daarmee zou het product conform zijn. Die mogelijkheid heeft u echter niet gekregen van koper, want hij heeft het product inmiddels al ergens online besteld. Dat is weer een fout van de koper.

Tja, het zou uiterst coulant van u zijn om het product terug te nemen. Maar het hoeft niet. U bent zelfs naar de koper toe gereden om het product daar af te leveren. Uiteindelijk bent u degene die verlies draait op deze koop, doordat u reiskosten heeft gemaakt. Je zou kunnen onderhandelen dat koper deze reiskosten voor u vergoed en dat u dan het product terug neemt. Maar dat is aan u.

2 zaken blijven voor mij hangen: 1) U weet niet of u het product in dezelfde staat terug krijgt. Wellicht is het meer beschadigd dan toen u het verkocht, en die kans is reëel, zegt u. 2) Dat de koper u niet de mogelijkheid heeft gegeven uw fout te herstellen. Dat had hij wel moeten doen.

Die 2 redenen zijn voor mij genoeg om te zeggen dat ik het product niet terug zou nemen.
Maar dat is dus geheel aan u.

Moneyman
Berichten: 31229
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rechten verkoper bij retour nemen artikel, schade aflevering

Ongelezen bericht door Moneyman »

JohnTheBassist schreef:Die 2 redenen zijn voor mij genoeg om te zeggen dat ik het product niet terug zou nemen.
Maar dat is dus geheel aan u.
Ik onderschrijf die redenen volledig,

clipsje
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 feb 2011 18:11

Re: Rechten verkoper bij retour nemen artikel, schade aflevering

Ongelezen bericht door clipsje »

John thanks die link ga ik zo even lezen. Mijn laatste vraag was eigenlijk meer in het algemeen en niet zozeer op deze zaak gericht. Deze zaak wordt gewoon afgehandeld en klaar. Ik heb het een en ander klaarstaan voor als ze komen, oa foto's van het zadel voordat het wegging. En haar eigen bericht dat ze voor evt schade op zou komen. Dus daar laat ik het dan bij.

Maar ik lees bv zo vaak "ik heb een auto gekocht en na een week vallen de gaten erin" Grinnik ja erg bot voorbeeld, je kan er ook een jurk van maken of een nou noem eens wat :D De koop was particulier en de verkoper heeft niet geweten dat die gaten erin zouden vallen. Die vertrouwde nl op zijn garage dat die de auto goed hadden onderhouden. Zit er eigenlijk verschil in onderhoudt en zonder weten foutief geleverd krijgen van een leverancier?? Ojeee de vragen beginnen zich nu echt te stapelen, sorry daarvoor maar ik ben echt nieuwsgierig hoe dat dan zit.
Goed terug naar de eerste vraag, in hoeverre moet die verkoper nu iets? Van wat jullie mij tot nu toe uitgelegd hebben verkoop ik nooit meer wat :oops: Want dan zou in zon geval de verkoper van die auto het moeten laten repareren, klopt dat?

PS: nog een uur en dan komen ze het zadel terugbrengen, dit is en super nieuwsgierig zijn en ook wat afleiding.

Verwijderd

Re: Rechten verkoper bij retour nemen artikel, schade aflevering

Ongelezen bericht door Verwijderd »

clipsje schreef:John thanks die link ga ik zo even lezen. Mijn laatste vraag was eigenlijk meer in het algemeen en niet zozeer op deze zaak gericht. Deze zaak wordt gewoon afgehandeld en klaar. Ik heb het een en ander klaarstaan voor als ze komen, oa foto's van het zadel voordat het wegging. En haar eigen bericht dat ze voor evt schade op zou komen. Dus daar laat ik het dan bij.

Maar ik lees bv zo vaak "ik heb een auto gekocht en na een week vallen de gaten erin" Grinnik ja erg bot voorbeeld, je kan er ook een jurk van maken of een nou noem eens wat :D De koop was particulier en de verkoper heeft niet geweten dat die gaten erin zouden vallen. Die vertrouwde nl op zijn garage dat die de auto goed hadden onderhouden. Zit er eigenlijk verschil in onderhoudt en zonder weten foutief geleverd krijgen van een leverancier?? Ojeee de vragen beginnen zich nu echt te stapelen, sorry daarvoor maar ik ben echt nieuwsgierig hoe dat dan zit.
Goed terug naar de eerste vraag, in hoeverre moet die verkoper nu iets? Van wat jullie mij tot nu toe uitgelegd hebben verkoop ik nooit meer wat :oops: Want dan zou in zon geval de verkoper van die auto het moeten laten repareren, klopt dat?

PS: nog een uur en dan komen ze het zadel terugbrengen, dit is en super nieuwsgierig zijn en ook wat afleiding.
Jij bent geen leverancier ;) Daar geldt weer hele andere wetgeving voor.

En ten tweede: een kapotte auto is toch écht heel wat anders dan een zadel die je qua maat kunt verstellen. Als het zadel nou kapot was geweest, wordt het een heel ander verhaal.

Bekijk de foto's goed en vergelijk het met hoe het zadel nu is!

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Rechten verkoper bij retour nemen artikel, schade aflevering

Ongelezen bericht door vroem »

zie het topic nu pas...
even aannemend dat het om een paardenzadel gaat: ook een nieuw zadel zal aangepast moeten worden. Dat zit bij de meeste leveranciers bij de prijs in.
Je kan nooit (nu ja bijna..de uitzondering is er altijd) een gebruikt zadel kopen wat je niet hoeft aan te passen, op een of andere manier, aan de rug van het paard.
Enige is dan dat er een andere forkmaat in zit dan vermeld. Maar er is wel uitgebreid gecontroleerd en gepast/getest. Dus daarmee is mi dat vervallen als argument.

Verwijderd

Re: Rechten verkoper bij retour nemen artikel, schade aflevering

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Laat je ons nog weten hoe het is afgelopen?

clipsje
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 feb 2011 18:11

Re: Rechten verkoper bij retour nemen artikel, schade aflevering

Ongelezen bericht door clipsje »

Ja sorry ik kreeg het nog even druk ook. We wonen hier nogal achteraf, en de buurt is echt heel fijn als het op "noaberschaft" en sociale controle aangaat. Bij toeval kwam dus de ene na de andere buur een goed nieuwjaar wensen :D
Maar ze zijn geweest, ik had alles klaar staan. Dat zagen ze blijkbaar ook, want ze stapten uit de auto, de kofferbak ging open en het zadel kwam eruit. Is direct op de zadelbok gelegd en ik heb hem met de foto's in de hand (afdrukken op A4 :D ) heb wonder boven wonder geen schade gevonden. Ik heb ze hun geld gegeven wat ze geteld hebben. Op dat moment probeerde ze nog even weer op mij in te spelen, nu wilde ze ineens nog wel dat die fork gewisseld werd, waar ik ze geen kans voor gegeven heb. Ik ga na zoiets toch echt geen moeite meer voor ze doen. Ze had zelfs nog een pad (onderlage voor onder het zadel) van mij te leen, daar heb ik om gevraagd en die kreeg ik en toen heb ik ze tot nooit weer ziens gewenst. Heb het zadel in zijn hoes gestopt en zij zijn weggereden. Het zadel hangt nu dus weer in zijn jasje in de zadelkamer en ik ben blij dat ik van ze af ben.

Iedereen hier thanks voor alle input, het meeleven en alles. Jullie krijgen van mij de warme douche :D

Vroem Precies dat was ook mijn gedachte. Ze heeft het zelf van boven tot onder geprobeerd, ze had zelf het nummer moeten checken. Maar goed het is afgehandeld en ik ben blij dat ik geen verdere schade heb. Ik ken overigens 1 merk zadel wat ik zonder enige aanpassing aan het zadel zelf passend krijg op een paard :D Daar speel je met het pad/ de onderlage om het optimaal te krijgen. Maar dat is idd een uitzondering in plaats van de regel.
Het is een beetje een trend binnen de paardensport aan het worden, het moet goedkoop, mag niks kosten enz. Dat wilde deze koper ook en dan gaan ze zelf proberen het passend te maken. Dat werkt alleen maar als je ervaring hebt, of het inderdaad leverancier bent. Alhoewel ook dat binnen de paardensport geen garantie is. Er zit veel kaf onder het koren. Ik heb zelf wel die jarenlange ervaring, maar dan met het zadelmerk wat ik net beschreef. Dat merk bezit ik al 10 jaar en rijd daar ook al 10 jaar mee. Het zadel wat ik nu verkocht heb, heb ik zelf dus ook 2 jaar geleden door een pro laten aanmeten. Gewoon omdat ik van dat merk de kennis niet heb. Maar ik hoor dus van heel veel leveranciers (daar heb ik een aardig netwerk van) van dat merk zadel dat een hoop problemen krijgen omdat ze het zonder pro hulp en aanpassen willen doen.

Grinnik John "Jij bent geen leverancier ;) Daar geldt weer hele andere wetgeving voor." Ik heb het niet verteld, maar dat is wel mijn achtergrond. Ik ben geboren en getogen in de detailhandel, en ik kan het geloof ik niet helemaal uitschakelen :lol: Mijn ouders hebben meer dan 25 jaar een winkel gehad. Waar ik van jongs af aan natuurlijk ook in betrokken was en werkte.

Verwijderd

Re: Rechten verkoper bij retour nemen artikel, schade aflevering

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Hulde! Je hebt het zeer netjes opgelost. Misschien juist wel door je achtergrond in de detailhandel ;) Maar goed, je hebt dit zadel als particulier verkocht en dan gelden die strenge regels niet, die wel gelden voor handelaren. Goed dat je de foto's gecheckt hebt en hebt vastgesteld dat het zadel geen schade heeft. De kopers mogen blij zijn dat ze met iemand als jou te maken hebben gehad. Anderen (zoals ik) zouden minder coulant zijn geweest, maar het lijkt er op dat ze zich daar niet heel bewust van zijn. Het zij zo. Je hebt gedaan wat voor jezelf goed voelde en dat is prima.

v.d.Heyden
Berichten: 741
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Rechten verkoper bij retour nemen artikel, schade aflevering

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Netjes afgehandeld en leuk om de afloop ook hier te melden.

v.d.Heyden

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Rechten verkoper bij retour nemen artikel, schade aflevering

Ongelezen bericht door moederslink »

@clipsje,
bedankt voor de terugkoppeling en fijn dat het zo rustig is opgelost!
En goed van je dat je niet toch nog ff die fork gewisseld hebt !
Klaar en geen schade. Helemaal prima dus.

clipsje
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 feb 2011 18:11

Re: Rechten verkoper bij retour nemen artikel, schade aflevering

Ongelezen bericht door clipsje »

v.d.Heyden schreef:Netjes afgehandeld en leuk om de afloop ook hier te melden.

v.d.Heyden
Dat vind ik wel het minste wat ik kan doen. Jullie hebben me zo goed geholpen met advies, links naar wetteksten, antwoorden op mij vragen, meeleven enz. Dat de afloop in mijn ogen ook gewoon gemeld moet worden. Ik kan me best voorstellen dat sommige bij het zoveelste topic met zon vraag best wel eens een zucht en de gedachte van niet alweer 1 kan geven. Daarom was ik ook echt blij dat iedereen hier zo vriendelijk op mijn vragen antwoord gaf. Ik ken fora waar dat dan niet gebeurd.

John :D ik gniffel nu gewoon uit het feit dat ik weet bij welke handelaar ze dat nieuwe zadel besteld heeft. Is ook 1 uit mijn netwerk. En ik weet dat die net aan het verhuizen is, en ze waarschijnlijk fijn nu een x aantal dagen op dat nieuwe zadel kan wachten.

Moneyman
Berichten: 31229
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rechten verkoper bij retour nemen artikel, schade aflevering

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mooi dat het opgelost is!
clipsje schreef:Iedereen hier thanks voor alle input, het meeleven en alles. Jullie krijgen van mij de warme douche :D
En hiermee kan je topic toegevoegd worden aan de lijst met succesverhalen van dit forum :wink:

stofzuigertje

Re: Rechten verkoper bij retour nemen artikel, schade aflevering

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Maten zijn per merk verschillend, dus afgaan op advertentie of verkoper?

Als onderbroeken L te ruim en XL kleiner en precies pas...
Bij paarden zadels zal wel hetzelfde gebeuren.

Voor mijn Ezel was het makkelijk, lekker dik gemest en paste altijd prima.
Laatst gewijzigd door stofzuigertje op 03 jan 2018 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 22052
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Rechten verkoper bij retour nemen artikel, schade aflevering

Ongelezen bericht door alfatrion »

fonsflons schreef:TS verkoopt iets, is coulant om het retour te nemen en dat is gebeurt. Dat is geen succesverhaal van dit forum aangezien er alleen (interessante) informatie is gegeven over rechten en plichten. Deze informatie is echter niet nodig geweest of gebruikt in deze casus.
Die informatie is wel dergelijk gebruikt. TS heeft met behulp van deze informatie duiding kunnen geven aan haar juridische positie. Wie vooraf vraagt om informatie kan voorkomen dat achteraf blijkt dat er een verkeerde keuze is gemaakt.

Nijogeth
Berichten: 10577
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Rechten verkoper bij retour nemen artikel, schade aflevering

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Een stofzuiger met een gebroken been op een ezeltje op weg naar school. Schitterend!

gosewijn
Berichten: 2914
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Rechten verkoper bij retour nemen artikel, schade aflevering

Ongelezen bericht door gosewijn »

Zou een ezel ook op zijn baasje lijken . :mrgreen:

Moneyman
Berichten: 31229
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rechten verkoper bij retour nemen artikel, schade aflevering

Ongelezen bericht door Moneyman »

fonsflons schreef:
Moneyman schreef: En hiermee kan je topic toegevoegd worden aan de lijst met succesverhalen van dit forum :wink:
Dat zijn wel erg veel veren in de eigen kont. 8)
TS verkoopt iets, is coulant om het retour te nemen en dat is gebeurt. Dat is geen succesverhaal van dit forum aangezien er alleen (interessante) informatie is gegeven over rechten en plichten. Deze informatie is echter niet nodig geweest of gebruikt in deze casus.
Ik moet zeggen dat ik je redenatie niet volg. Maar dat zal vast aan mij liggen :mrgreen: :mrgreen:
Nijogeth schreef:Een stofzuiger met een gebroken been op een ezeltje op weg naar school. Schitterend!
:mrgreen: :lol: :mrgreen: :lol: :mrgreen: ik heb beeld!

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Rechten verkoper bij retour nemen artikel, schade aflevering

Ongelezen bericht door olaf79 »

clipsje schreef:Wat het precies is is imo onbelangrijk. Het is gewoon iets wat bij (grof) gebruik wel kapot kan en krassen kan oplopen.
Ik weet dat ik als particulier niets hoef terug te nemen, maar juist vanwege die niet kloppende maat wilde ik aardig zijn en het wel doen. Dat is nl niet conform wat er verkocht is. En nee ik ben niet bang voor een ouder of kapot product terug. Dit zijn redelijk unieke dingen. En ja ik heb via de mail gesteld dat ik het terug neem mits zonder schade. Ik vind op het net van alles voor webwinkels ed. over terugbrengen en schade eraan, maar niks als het om particulieren gaat.
Waarom zou jij ook al ben je particulier verkoper, iets mogen verkopen wat niet conform de advertentie is? En waarom zou de koper dan niet mogen reclameren? Een koop is een contract tussen 2 partijen, niet relevant of die particulier of bedrijfsmatig handelen. Er is overeengekomen dat het verkochte een bepaalde maat heeft en dat blijkt niet zo te zijn. Het artikel terugnemen is dan niet een coulance of vriendelijk zijn, maar gewoon uw plicht.
De koper dient als hij het product wil retourneren als zorgvuldig schuldenaar om te gaan met het gekochte. Dat houdt in dat hij maatregelen moet treffen om waardevermindering tegen te gaan en verkoopbaarheid te behouden. Doet hij dat niet dan mag u inderdaad redelijke schade inhouden op het bedrag dat u hem moet terug betalen.

Gesloten