LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe BMW met oude navigatiekaarten

Andere onderwerpen over auto en vervoer
LaurensR
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 jan 2018 14:10

Nieuwe BMW met oude navigatiekaarten

Ongelezen bericht door LaurensR »

In oktober 2016 heb ik een nieuwe BMW 2 aangeschaft, al snel constateerde ik dat de navigatie niet up to date was. Ook niet na een update. Het blijkt dat BMW met oude kaarten werkt (tenminste vier jaar oud). Meerdere malen heb ik hierover met mijn dealer en BMW Nederland contact gehad, maar daar valt kennelijk weinig aan te doen.
Zijn er meer Forumlezers die hier mee bekend zijn? Wat valt hier aan te doen? Het lijkt mij dat ik bij de aanschaf van een nieuwe auto ook recht heb op een actuele navigatie.
Laatst gewijzigd door Radar op 03 jan 2018 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking onderwerp

NeoDutchio
Berichten: 12385
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Nieuwe BMW met oude navigatiekaarten

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Zijn de kaarten 4 jaar oud, of de software? Kaarten zijn sowieso nooit up to date, er zit altijd minimaal een jaar tussen een aanpassing in een weg en dat ze gebruiksklaar verkocht kunnen worden.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Nieuwe BMW met oude navigatiekaarten

Ongelezen bericht door mahadma »

De beste kaarten, vaak heel snel geupdated, zitten in je apps op je smartphone. Vaak nog gratis of voor weinig.

Dirkie
Berichten: 2937
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Nieuwe BMW met oude navigatiekaarten

Ongelezen bericht door Dirkie »

LaurensR schreef:In oktober 2016 heb ik een nieuwe BMW 2 aangeschaft, al snel constateerde ik dat de navigatie niet up to date was. Ook niet na een update. Het blijkt dat BMW met oude kaarten werkt (tenminste vier jaar oud). Meerdere malen heb ik hierover met mijn dealer en BMW Nederland contact gehad, maar daar valt kennelijk weinig aan te doen.
Zijn er meer Forumlezers die hier mee bekend zijn? Wat valt hier aan te doen? Het lijkt mij dat ik bij de aanschaf van een nieuwe auto ook recht heb op een actuele navigatie.
Het antwoord op uw eerste vraag is ja, want er zijn al vele topics geschreven over auto's met verouderde ingebouwde navigatie.
Het antwoord op uw tweede vraag zult U ook in deze topics vinden namelijk koop een losse navigatie, gebruik Google Maps of een andere navigatie op je mobiel en gebruik de informatie die op, naast en boven de wegen op de vele borden te vinden is want die borden zijn meestal zeer actueel.
En het antwoord op uw derde vraag weet ik niet want ik heb om de bovenstaande reden nog nooit een auto met ingebouwde navigatie gekocht.

stofzuigertje

Re: Nieuwe BMW met oude navigatiekaarten

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Moet ik dit opvatten als oproep om mijn iets oudere in te ruilen, proefrit vragen en dan op laatste moment het niet door laten gaan omdat ze uitsluitend verouderde ingebouwde hebben?

Als we dat als forum leden massaal gaan doen worden verkopers gek en moeten ze wel vaker een update gratis aanbieden.
Als ze erg veel koffie tappen, proefritten kosten ook tijd en brandstof en bepaald niet gratis drukwerk en dan geen auto verkocht wegens oude zooi?
Dan krijgen ze bij BMW Nederland zoveel klachten dat de fabriek wel iets moet gaan doen!

Klagen bij diverse merken heeft niet geholpen afgelopen 16 jaren, want zolang is dit probleem er blijkbaar al!
Daarom mijn oproep, doe alsof je graag wilt kopen en dan NEE zeggen!

Dirkie
Berichten: 2937
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Nieuwe BMW met oude navigatiekaarten

Ongelezen bericht door Dirkie »

stofzuigertje schreef:Moet ik dit opvatten als oproep om mijn iets oudere in te ruilen, proefrit vragen en dan op laatste moment het niet door laten gaan omdat ze uitsluitend verouderde ingebouwde hebben?

Als we dat als forum leden massaal gaan doen worden verkopers gek en moeten ze wel vaker een update gratis aanbieden.
Als ze erg veel koffie tappen, proefritten kosten ook tijd en brandstof en bepaald niet gratis drukwerk en dan geen auto verkocht wegens oude zooi?
Dan krijgen ze bij BMW Nederland zoveel klachten dat de fabriek wel iets moet gaan doen!

Klagen bij diverse merken heeft niet geholpen afgelopen 16 jaren, want zolang is dit probleem er blijkbaar al!
Daarom mijn oproep, doe alsof je graag wilt kopen en dan NEE zeggen!
Dit kost inderdaad veel tijd en niet alleen tijd van de verkoper maar ook mijn tijd. Daarbij gaat dit ook totaal niet werken. De verkoper zal altijd zeggen dat de auto bij aflevering voorzien zal van de meest recente versie. En als de meest recente versie 4 jaar oud is heeft U geen reden om de auto niet af te nemen.
En tegenwoordig kun je via je smartphone navigeren. Daarvoor zijn hele goede gratis en betaalde apps met kaarten die wel nieuwer zijn. En naar mijn mening zijn die ook veiliger omdat de ingebouwde navigaties meestal te laag zitten. Als de daarop wil kijken wordt de aandacht van de weg gehaald terwijl de losse navigatie op ooghoogte zit en dus veiliger is.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Nieuwe BMW met oude navigatiekaarten

Ongelezen bericht door olaf79 »

De wet stelt dat een product die eigenschappen moet bevatten die je er normaal gesproken van mag verwachten. Een navigatiesysteem, zeker in een BMW, toch niet de goedkoopste auto, en zeker voor de meerprijs die BMW hiervoor rekent, mag je verwachten dat de software en kaarten actueel zijn. Daarbij is ongeveer een half jaar - jaar achterlopen op de actuele stand van zaken normaal. Bij andere merken en typen ingebouwde navigatie kan dit ook dus waarom niet bij BMW.

De ingebouwde navigatie is wat mij betreft non-conform. In ieder geval kan TS eisen dat de kaarten op korte termijn worden gratis geupdate. Kan dit niet dan is er sprake van een onvermogen tot reparatie van het defect. In dat geval kan TS de prijs van het navigatiesysteem af trekken van de prijs die hij voor de auto heeft betaald. Eventueel kan hij ook de extra schade terug vorderen. Te denken valt aan waarde vermindering bij inruil, losse aanschaf van een navigatiesysteem, etc.

Of deze non-conformiteit aanleiding kan geven om de gehele koop te ontbinden is de vraag. Belangrijk bij de beantwoording is of TS de auto had gekocht indien hij van het defect op de hoogte was geweest of niet. Een los navigatiekastje / smartphone ontsierd je auto en neemt zicht naar buiten weg. Bovendien werkt het minder goed samen met de multimedia installatie in de auto. Dat is de reden waarom mensen ingebouwde navigatie nog steeds (als optie) kopen. Het is goed mogelijk dat TS tot de conclusie was gekomen dat een ingebouwde navigatie die niet up to date is hem had doen besluiten de auto niet te kopen. Dit rechtvaardigt het ontbinden van de koop mits BMW inderdaad niet binnen afzienbare tijd alsnog een kaart update kan leveren.

rvjapio
Berichten: 1005
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Nieuwe BMW met oude navigatiekaarten

Ongelezen bericht door rvjapio »

door stofzuigertje » 03 jan 2018 16:31

Moet ik dit opvatten als oproep om mijn iets oudere in te ruilen, proefrit vragen en dan op laatste moment het niet door laten gaan omdat ze uitsluitend verouderde ingebouwde hebben?

Als we dat als forum leden massaal gaan doen worden verkopers gek en moeten ze wel vaker een update gratis aanbieden.
Als ze erg veel koffie tappen, proefritten kosten ook tijd en brandstof en bepaald niet gratis drukwerk en dan geen auto verkocht wegens oude zooi?
Dan krijgen ze bij BMW Nederland zoveel klachten dat de fabriek wel iets moet gaan doen!

Klagen bij diverse merken heeft niet geholpen afgelopen 16 jaren, want zolang is dit probleem er blijkbaar al!
Daarom mijn oproep, doe alsof je graag wilt kopen en dan NEE zeggen!

stofzuigertje

Berichten: 8207
Geregistreerd: 01 maart 2009 17:08

Complete kletskoek.

16again
Berichten: 16167
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Nieuwe BMW met oude navigatiekaarten

Ongelezen bericht door 16again »

Hoezo kletskoek? Als bijna alle aankopen niet doorgaan heeft BMW echt een probleem. Misschien wordt er wel naar de verkopers en verkoopcijfers geluisterd, klachten van kopers op dit punt worden niet serieus genomen.

Moneyman
Berichten: 30330
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nieuwe BMW met oude navigatiekaarten

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:Hoezo kletskoek? Als bijna alle aankopen niet doorgaan heeft BMW echt een probleem. Misschien wordt er wel naar de verkopers en verkoopcijfers geluisterd, klachten van kopers op dit punt worden niet serieus genomen.
En hoe reeel denk je dat het is dat bijna alle aankopen niet door zullen gaan?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Nieuwe BMW met oude navigatiekaarten

Ongelezen bericht door kokka »

Moneyman schreef:
16again schreef:Hoezo kletskoek? Als bijna alle aankopen niet doorgaan heeft BMW echt een probleem. Misschien wordt er wel naar de verkopers en verkoopcijfers geluisterd, klachten van kopers op dit punt worden niet serieus genomen.
En hoe reeel denk je dat het is dat bijna alle aankopen niet door zullen gaan?
zeker als het alleen om alle forum leden gaan.. hoeveel zijn dat er, en hoeveel daarvan zouden een nieuwe BMW gaan kopen binnenkort ( Ik in elk geval niet)

Moneyman
Berichten: 30330
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nieuwe BMW met oude navigatiekaarten

Ongelezen bericht door Moneyman »

olaf79 schreef:De wet stelt dat een product die eigenschappen moet bevatten die je er normaal gesproken van mag verwachten. Een navigatiesysteem, zeker in een BMW, toch niet de goedkoopste auto, en zeker voor de meerprijs die BMW hiervoor rekent, mag je verwachten dat de software en kaarten actueel zijn. Daarbij is ongeveer een half jaar - jaar achterlopen op de actuele stand van zaken normaal. Bij andere merken en typen ingebouwde navigatie kan dit ook dus waarom niet bij BMW.

De ingebouwde navigatie is wat mij betreft non-conform. In ieder geval kan TS eisen dat de kaarten op korte termijn worden gratis geupdate. Kan dit niet dan is er sprake van een onvermogen tot reparatie van het defect. In dat geval kan TS de prijs van het navigatiesysteem af trekken van de prijs die hij voor de auto heeft betaald. Eventueel kan hij ook de extra schade terug vorderen. Te denken valt aan waarde vermindering bij inruil, losse aanschaf van een navigatiesysteem, etc.

Of deze non-conformiteit aanleiding kan geven om de gehele koop te ontbinden is de vraag. Belangrijk bij de beantwoording is of TS de auto had gekocht indien hij van het defect op de hoogte was geweest of niet. Een los navigatiekastje / smartphone ontsierd je auto en neemt zicht naar buiten weg. Bovendien werkt het minder goed samen met de multimedia installatie in de auto. Dat is de reden waarom mensen ingebouwde navigatie nog steeds (als optie) kopen. Het is goed mogelijk dat TS tot de conclusie was gekomen dat een ingebouwde navigatie die niet up to date is hem had doen besluiten de auto niet te kopen. Dit rechtvaardigt het ontbinden van de koop mits BMW inderdaad niet binnen afzienbare tijd alsnog een kaart update kan leveren.
Je zet wel héél grote stappen. Ik onderschrijf je conclusies in ieder geval niet.

Cro
Berichten: 2097
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Nieuwe BMW met oude navigatiekaarten

Ongelezen bericht door Cro »

olaf79 schreef:De wet stelt dat een product die eigenschappen moet bevatten die je er normaal gesproken van mag verwachten. Een navigatiesysteem, zeker in een BMW, toch niet de goedkoopste auto, en zeker voor de meerprijs die BMW hiervoor rekent, mag je verwachten dat de software en kaarten actueel zijn. Daarbij is ongeveer een half jaar - jaar achterlopen op de actuele stand van zaken normaal. Bij andere merken en typen ingebouwde navigatie kan dit ook dus waarom niet bij BMW.

De ingebouwde navigatie is wat mij betreft non-conform. In ieder geval kan TS eisen dat de kaarten op korte termijn worden gratis geupdate. Kan dit niet dan is er sprake van een onvermogen tot reparatie van het defect. In dat geval kan TS de prijs van het navigatiesysteem af trekken van de prijs die hij voor de auto heeft betaald. Eventueel kan hij ook de extra schade terug vorderen. Te denken valt aan waarde vermindering bij inruil, losse aanschaf van een navigatiesysteem, etc.

Of deze non-conformiteit aanleiding kan geven om de gehele koop te ontbinden is de vraag. Belangrijk bij de beantwoording is of TS de auto had gekocht indien hij van het defect op de hoogte was geweest of niet. Een los navigatiekastje / smartphone ontsierd je auto en neemt zicht naar buiten weg. Bovendien werkt het minder goed samen met de multimedia installatie in de auto. Dat is de reden waarom mensen ingebouwde navigatie nog steeds (als optie) kopen. Het is goed mogelijk dat TS tot de conclusie was gekomen dat een ingebouwde navigatie die niet up to date is hem had doen besluiten de auto niet te kopen. Dit rechtvaardigt het ontbinden van de koop mits BMW inderdaad niet binnen afzienbare tijd alsnog een kaart update kan leveren.
Ik denk dat je eerst moet vaststellen wat er precies niet up-to-date is, Ik vind TS daar niet duidelijk in. Zijn de kaart versie's 4 jaar oud of staan er bepaalde kleine wijzigingen gedaan aan bijv. achteraf weggetjes 4 jaar geleden er nog niet in. Zo heeft bijv. mijn auto de laatste kaartversie vanuit de dealer, uitgebracht 2de helft 2017 en daar staan een paar kleine wijzigingen aan achteraf weggetjes hier in de buurt gemaakt 3-4 jaar geleden ook nog niet in. Verder zijn de kaarten echter gewoon up-to-date met uitzonderingen van zeer recente wijzigingen voor zover ik heb kunnen testen.

Verder heb ik destijds van een ex-collega begrepen die voor een kaartmaker gewerkt heeft dat zij als doelstelling hadden heel Nederland 1x per 5 jaar volledig in kaart te brengen met rondrijdende auto's, waarbij de meest gebruikte wegen uiteraard voorrang hebben bij aanpassingen.

LaurensR
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 jan 2018 14:10

Re: Nieuwe BMW met oude navigatiekaarten

Ongelezen bericht door LaurensR »

Ter aanvulling het gaat om de kaarten. Overigens hoe goed ook bedoeld, ik ga natuurlijk geen auto aanschaffen met navigatie om later een smartphone als navigatie te gebruiken. En nee het gaat niet om wegen die pas zijn aangelegd.

Cro
Berichten: 2097
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Nieuwe BMW met oude navigatiekaarten

Ongelezen bericht door Cro »

LaurensR schreef:Ter aanvulling het gaat om de kaarten. Overigens hoe goed ook bedoeld, ik ga natuurlijk geen auto aanschaffen met navigatie om later een smartphone als navigatie te gebruiken. En nee het gaat niet om wegen die pas zijn aangelegd.
Maar heb je nu een oude kaartversie, of heb je een recente versie waar nog niet alle in de laatste 5 jaar aangepaste wegen / nieuw aangelegde wegen in staan? Dat kan je als het goed is controleren in je navigatie system, de laatste versie zou 2018-1 moeten zijn en bij een nieuwe zou je minimaal een 2017 versie moeten hebben. Het eerste zou niet zo moeten zijn, het 2de is best normaal.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Nieuwe BMW met oude navigatiekaarten

Ongelezen bericht door renewouters »

mahadma schreef:De beste kaarten, vaak heel snel geupdated, zitten in je apps op je smartphone. Vaak nog gratis of voor weinig.
Maar een smartphone werkt ruk als je auto moet rijden.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Nieuwe BMW met oude navigatiekaarten

Ongelezen bericht door sjohie »

LaurensR schreef:Ter aanvulling het gaat om de kaarten. Overigens hoe goed ook bedoeld, ik ga natuurlijk geen auto aanschaffen met navigatie om later een smartphone als navigatie te gebruiken. En nee het gaat niet om wegen die pas zijn aangelegd.
Veel (snel)wegen, op- en afritten, en knooppunten zijn de laatste jaren, oa door een investeringsprikkel vanuit de overheid ivm de crisis, en de overstap naar 130km/h verbouwd of aangepast, ook dat zijn mutaties die gevolgen voor het kaartmateriaal hebben. Het gaat dus niet alleen mis op "nieuwe" wegen. Maar goed, de schaalvergroting op die markt heeft een paar spelers opgeleverd, en de prikkel om snel en accuraat, en dus concurrerend, kaartmateriaal te leveren, getemperd. De overname van Here door een aantal autofabrikanten heeft bijvoorbeeld niet echt geholpen.

Aan de andere kant is zo'n dataset onderhouden, en mee laten evolueren met de in-car systemen, geen sinecure, dat kost veel tijd en moeite. Tot voor kort had het kadaster ~2000 mensen in dienst die de top10nl, nu de BRT, up to date hielden, en die konden ze zelfs met zoveel mankracht maar 1x/jaar updaten. (die dataset is vroegah de basis geweest van de eerste navigatiesystemen). Nu wordt, in Nederland, veel topografische data decentraal verzameld en beheerd door bronhouders (alle gemeenten, RWS. Prorail, provincies etc). Die gaan naar de LV, oftewel Landelijke Voorziening, en dat is een centraal data clearinghouse gerund door het kadaster, en die open data kan iedereen, dus ook de Here's, Navteq's, Bing's en Google's van deze wereld weer gebruiken.

Dit verhaal komt dus uiteindelijk tot stand door vele hoofdstukken, die elk door andere partijen geschreven worden conform een eigen planning en prioriteit.

stofzuigertje

Re: Nieuwe BMW met oude navigatiekaarten

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Mijn voorstel was;
Maak een proefrit, nog een tweede bak koffie en na benzine verspillen en tijd als laatste vragen naar de update datums van deze ingebouwde en de kosten daarvan voor update.

Dan vallen vele merken af, omdat ze vaak duur of erg weinig updates garanderen.

Enkele merken doen elk jaar bij grote of kleine beurt de navigatie update gratis, maar die hoor je hier ook niet klagen.
Vergeet vooral de bijscholing niet, elke verkoper moet alles weten en die komen dus regelmatig meerdere keren per jaar bij elkaar.
Dan spreken ze hier ook over en elke misgelopen klant en de vele verkopers op dit soort dagen, dan lekte deze omzet verliezen wel uit.

Mijn oude auto heeft een losse Action... ja die zooi!
Maar regelmatig auto wassen omdat hij de 2e Coen tunnel nog niet kan vinden, wel de A5 die iets later komt.
En ook de ga hier Rechts Af, en je zit op Vent weg... leuk voor feministen maar ik moet toch echt de Autoweg hebben!
Maar bij iets uit gezoomd is het opgelost, en ook, bij andere taal dan Nederlands ook beter.
Van "Ga naar Rechts...... over 100 meters" is het makkelijker "Over 100 meters Rechtsaf...."

Vooral dat laatste gaan vele ook de fout in, en je bent al afgeslagen soms als je die 100 meter hoorde!
Maar een dealer onder druk zetten en als vele forum leden dit als leuk dagje uit doen.....
Mijn RN200 van de Action heeft voor dat flut bedrag een gratis Update die minder als 4 jaren oud is....
Nu mis ik dus de fouten die ik hier boven noemde sinds enkele maanden!

Afscheid nemen van verkoper en laat hem maar bellen zodra er een update voor de ingebouwde navigatie is geweest en hij mag gelijk melden hoeveel dat normaal koste of gratis is!
Of ik een nieuwe koop over enkele maanden weet ik niet, daar moet verkoper Bert Maar op Wachten.

staraad
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 aug 2017 12:32

Re: Nieuwe BMW met oude navigatiekaarten

Ongelezen bericht door staraad »

Jemig, wat een warverhaal stofzuigertje......... beetje vroeg aan de borrel?

Dirkie
Berichten: 2937
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Nieuwe BMW met oude navigatiekaarten

Ongelezen bericht door Dirkie »

renewouters schreef:
mahadma schreef:De beste kaarten, vaak heel snel geupdated, zitten in je apps op je smartphone. Vaak nog gratis of voor weinig.
Maar een smartphone werkt ruk als je auto moet rijden.
Dan zou ik een andere smartphone kopen want die van mij werkt ook uitstekend als navigatie

Gesloten