LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bejaarde man beroofd van spaargeld

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
witte angora

Re: Bejaarde man beroofd van spaargeld

Ongelezen bericht door witte angora »

Zombiemaster schreef:@witteangora
Dat leegplukken kan al op de parkeerplaats waar je je pasje verloren hebt...
Ik doelde met name op de gekoppelde spaarrekeningen. Bij Rabo/ABN kan de crimineel via internetbankieren met zijn eigen reader de spaarrekeningen ook plunderen.
Dat bedoel ik dus. En aangezien er overal wifi/internet beschikbaar is kan de crimineel dat al op de parkeerplaats doen.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
Zombiemaster schreef:@witteangora
Dat leegplukken kan al op de parkeerplaats waar je je pasje verloren hebt...
Ik doelde met name op de gekoppelde spaarrekeningen. Bij Rabo/ABN kan de crimineel via internetbankieren met zijn eigen reader de spaarrekeningen ook plunderen.
Dat bedoel ik dus. En aangezien er overal wifi/internet beschikbaar is kan de crimineel dat al op de parkeerplaats doen.
Klopt, mits de vinder dan ook over de pincode beschikt.

Zangvogel

Ongelezen bericht door Zangvogel »

Heel ellendig deze hele geschiedenis, en hoe uw vader dan ook gehandeld heeft is niet doordacht geweest maar ik zet toch vraagtekens bij wat er daarna is gebeurt. Hij heeft het meteen dezelfde middag gemeld, waar was het geld inmiddels? Deze criminaliteit gebeurt vaker, daar zouden de banken toch meer ervaring mee moeten hebben inmiddels?

Brainless

Ongelezen bericht door Brainless »

Zangvogel schreef:Heel ellendig deze hele geschiedenis, en hoe uw vader dan ook gehandeld heeft is niet doordacht geweest maar ik zet toch vraagtekens bij wat er daarna is gebeurt. Hij heeft het meteen dezelfde middag gemeld, waar was het geld inmiddels? Deze criminaliteit gebeurt vaker, daar zouden de banken toch meer ervaring mee moeten hebben inmiddels?
Het geld wordt direct (na overboeken) afgeschreven van de rekening.
Daarna heeft de de overboeker (of in dit geval de rekeninghouder) geen recht meer op het geld.

Zal wat zijn dat ik geld overboek voor bv een nieuwe auto (auto meeneem) en daarna snel naar de bank ga en het geld kan laten terugboeken.

Moneyman

Zangvogel schreef:Heel ellendig deze hele geschiedenis, en hoe uw vader dan ook gehandeld heeft is niet doordacht geweest maar ik zet toch vraagtekens bij wat er daarna is gebeurt. Hij heeft het meteen dezelfde middag gemeld, waar was het geld inmiddels? Deze criminaliteit gebeurt vaker, daar zouden de banken toch meer ervaring mee moeten hebben inmiddels?
Binnen een paar seconden is geld aan de andere kant van de wereld. Wat zou de bank daaraan moeten doen?

Moneyman

Binnen een paar seconden is geld aan de andere kant van de wereld. Wat zou de bank daaraan moeten doen?

Nevyn

Ongelezen bericht door Nevyn »

Denk dat het probleem is dat we graag in onze onmacht anderen de schuld willen geven van door ons gemaakte fouten. Vaak wordt er op leeftijd gespeeld, maar het maakt niet uit hoe oud iemand is. Als je je eigen zaken nog regelt, blijf je zelf verantwoordelijk.
Kinderen zijn tot een bepaalde leeftijd niet handeling bevoegd.
Als we dit bij ouderen zouden doen is het hek van de dam.
Mijn ouders en schoonouders eind 70, regelen al hun zaken nog zelf, maar om ze te beschermen tegen bovengenoemde praktijken hebben we wat afspraken gemaakt.

Zangvogel

Moneyman schreef:
Toch lijkt het mij dat ze dan wel kunnen zien waar het geld naar toe is en meteen kunnen contacten met die bank, zodat het geld niet verder weggesluisd kan worden. En voor een bank is het in dit geval wel meteen duidelijk dat het hier over oplichting gaat! We leven tenslotte niet meer in de middeleeuwen. Toch??

Moneyman

Zangvogel schreef:
Moneyman schreef:
Toch lijkt het mij dat ze dan wel kunnen zien waar het geld naar toe is en meteen kunnen contacten met die bank, zodat het geld niet verder weggesluisd kan worden. En voor een bank is het in dit geval wel meteen duidelijk dat het hier over oplichting gaat! We leven tenslotte niet meer in de middeleeuwen. Toch??
Vergeet het maar. Dat gaat van de ene bank naar de ander, het blijft echt niet keurig binnen Nederland.

Zangvogel

Brainless schreef:
Het geld wordt direct (na overboeken) afgeschreven van de rekening.
Daarna heeft de de overboeker (of in dit geval de rekeninghouder) geen recht meer op het geld.

Zal wat zijn dat ik geld overboek voor bv een nieuwe auto (auto meeneem) en daarna snel naar de bank ga en het geld kan laten terugboeken.[/quot

In dit geval was het wel duidelijk dat het over oplichting ging en niet over de koop van een auto.

Zangvogel

Vergeet het maar. Dat gaat van de ene bank naar de ander, het blijft echt niet keurig binnen Nederland.[/quote]

Neen, ik snap dat het niet binnen Nederland blijft, meestal India of dat soort landen, maar die banken hebben toch wel onderling contact daarover? De ontvangende bank kan het geld toch onderscheppen?

Moneyman

Zangvogel schreef:
Moneyman schreef:Vergeet het maar. Dat gaat van de ene bank naar de ander, het blijft echt niet keurig binnen Nederland.
Neen, ik snap dat het niet binnen Nederland blijft, meestal India of dat soort landen, maar die banken hebben toch wel onderling contact daarover? De ontvangende bank kan het geld toch onderscheppen?
Nee dus.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

Zangvogel schreef:Vergeet het maar. Dat gaat van de ene bank naar de ander, het blijft echt niet keurig binnen Nederland.
Neen, ik snap dat het niet binnen Nederland blijft, meestal India of dat soort landen, maar die banken hebben toch wel onderling contact daarover? De ontvangende bank kan het geld toch onderscheppen?[/quote]

Op basis waarvan moeten ze het onderscheppen?

Jesa H

Ongelezen bericht door Jesa H »

Zangvogel schreef:Neen, ik snap dat het niet binnen Nederland blijft, meestal India of dat soort landen, maar die banken hebben toch wel onderling contact daarover? De ontvangende bank kan het geld toch onderscheppen?
Lang voor ze de kans hebben is het allemaal weggepint en in contanten verdwenen.

In dit geval ligt de oplossing bij de gebruiker, niet bij de bank.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Jesa H schreef:
Zangvogel schreef:Neen, ik snap dat het niet binnen Nederland blijft, meestal India of dat soort landen, maar die banken hebben toch wel onderling contact daarover? De ontvangende bank kan het geld toch onderscheppen?
Lang voor ze de kans hebben is het allemaal weggepint en in contanten verdwenen.

In dit geval ligt de oplossing bij de gebruiker, niet bij de bank.
Het hoeft niet eens gepind te zijn. Geld gaat van Bank A naar Bank B. Bank A weet dus aan wie het geld bij Bank B is overgemaakt. Echter is het geld ondertussen al van Bank B naar Bank C gegaan en Bank B mag vanwege privacybescherming tegen Bank A niet zeggen wie de eigenaar is van de rekening op Bank C. Gaat het vervolgens nog een paar stappen verder, dan is iedereen het overzicht kwijt.

Naudi

Ongelezen bericht door Naudi »

Weer een bijzonder triest verhaal waarin een oudere het slachtoffer is. Ik zou de betrokkenen aan willen raden juridisch advies in te winnen en zich niet onmiddellijk gewonnen te geven. Alvast veel succes gewenst.
In de reacties wordt soms gesuggereerd om nu maar een machtiging aan te vragen en de financiën door de kinderen over te laten nemen. Ik wil hier graag tegen waarschuwen. Als dit een conflict oplevert tussen de kinderen, dan komt de oudere, zeker bij de ING, van de regen in drup. Vooral de ING neemt de zorgplicht bij machtigingen totaal niet serieus: nog sterker, deze bank onttrekt zich aan iedere verantwoordelijkheid. Zie mijn bijdrage "Machtiging ING-rekening onherroepbaar, ook bij dementie?" .
Nog wranger vind ik het feit dat er op initiatief van de vorige staatssecretaris van Rijn een “Brede Alliantie veilig financieel ouder worden” is opgestart. Hierin participeren banken om onderling ervaringen uit te wisselen om hun zorgplicht tegenover oudere klanten te vergroten. Vooralsnog blijkbaar zonder resultaat. Eenvoudige maatregelen die in de reacties genoemd worden, zoals controle op ongebruikelijke transacties, beperkende maatregelen m.b.t de omvang en de snelheid waarmee grote sommen kunnen worden overgeboekt en bijvoorbeeld een tijdslot van 24 uur zijn echt wel zonder commissies en overleggen te verzinnen. Het is een kwestie van willen en het serieus nemen van de zorgplicht. Tienduizenden ouderen worden jaarlijks slachtoffer van financiële malversaties. Er is dus structureel iets mis met de bancaire zorg voor ouderen.
Laatst gewijzigd door Naudi op 05 jan 2018 09:39, 3 keer totaal gewijzigd.

Jesa H

Ongelezen bericht door Jesa H »

Naudi schreef:Weer een bijzonder triest verhaal waar ouderen het slachtoffer zijn. Ik zou de betrokkenen aan willen raden juridisch advies in te winnen en zich niet onmiddellijk gewonnen te geven. Alvast veel succes gewenst.
In de reacties wordt soms gesuggereerd om nu maar een machtiging aan te vragen en de financiën door kinderen over te laten nemen. Ik wil hier graag tegen waarschuwen. Als dit mis gaat komt de oudere, zeker bij de ING van de regen in drup. Zeker de ING neemt de zorgplicht bij machtigingen totaal niet serieus: nog sterker, deze bank onttrekt zich van iedere verantwoordelijkheid. Zie mijn bijdrage "Machtiging ING-rekening onherroepbaar, ook bij dementie?" .
Nog wranger vind ik het feit dat er op initiatief van de vorige staatssecretaris van Rijn een “Brede Alliantie veilig financieel ouder worden” is opgestart. Hierin participeren banken om hun zorgplicht tegenover oudere klanten uit te wisselen. Simpele maatregelen die genoemd worden, zoals controle op ongebruikelijke transacties, beperkende maatregelen m.b.t de omvang en de snelheid waarmee grote sommen kunnen worden overgeboekt en bijvoorbeeld een tijdslot van 24 uur zijn echt wel zonder commissies en overleggen te verzinnen. Het is een kwestie van wil en het serieus nemen van de zorgplicht. Het aantal ouderen die slachtoffers worden loopt in de vele tienduizenden per jaar.
Dan laat meneer zich maar onder curatele zetten, als hij niet op zijn kinderen kan vertrouwen.

Masart

Ongelezen bericht door Masart »

Binnen anderhalf uur is alarm geslagen, maar ING doet niet meer dan een mailtje sturen naar de buitenlandse bank waarheen het geld is gesluist. Niet erg indrukwekkend of effectief.

Masart

Ongelezen bericht door Masart »

Zangvogel schreef:
Moneyman schreef:
We zijn uiteraard zelf direct gaan bellen, maar de buitenlandse bank verwijst terug naar de eigen bank, ING dus. Je kunt zelf helemaal niks.

Gesloten