LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Albert Heijn Schiedam beschuldigt mij van diefstal

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
witte angora
Berichten: 31077
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Albert Heijn Schiedam beschuldigt mij van diefstal

Ongelezen bericht door witte angora »

juliomariner schreef:Inderdaad al die wetteksten zijn leuk maar gezond verstand gebruiken lijkt me makkelijker
En het is volkomen duidelijk: wat in die kledingbakken ligt, is van de eigenaar van de kledingbakken. Iemand die er kleding uithaalt doet dit toch echt met het oogmerk het zichzelf wederrechtelijk toe te eigenen. Het is een bewuste keuze. En anders kan er gewoon naar gevraagd worden, als iets niet duidelijk is. Doe ik ook wel eens. Zo moeilijk is dat toch niet?

Maar om nu iets in te pikken dat niet van jou is maar waarvan jou niet duidelijk is of je het wel of niet mee mag nemen, kom op... Waar is het fatsoen?

juliomariner
Berichten: 4939
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Albert Heijn Schiedam beschuldigt mij van diefstal

Ongelezen bericht door juliomariner »

Helemaal mee een w.a.

Mucha

Re: Albert Heijn Schiedam beschuldigt mij van diefstal

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Albert Heijn Schiedam beschuldigt mij van diefstal

Ongelezen bericht door Appie83 »

alfatrion schreef:
NeoDutchio schreef:Ik wissel niet, ik probeer te laten inzien dat of je het nu schenkt, neerlegt of doneert, niemand anders mag dat dan meenemen. U bent van de juiste benaming, dan moeten wij ze wel allemaal noemen. Niet dat dat enig nut heeft, iets wegnemen van een ander mag simpelweg niet.
Je zit vastgeroest in je opvatting. Wat je moet doen om diefstal te beargumenteren is 1) het oogmerk aan tonen; en 2) de wederrechtelijkheid aantonen, maar beiden doe je niet. Wanneer iemand een goed meeneemt die ergens ligt alsof deze is prijsgegeven begaat geen diefstal.

https://www.hetrechtenstudentje.nl/nieu ... talbegrip/
Maar dat is hier toch niet het geval. De kleding ligt in een inzamelingsbak en die inzamelingsbak staat in een winkel. En vaak staat er ook nog een naam/goed doel op zo'n bak. Het lijkt me eerder dat er sprake is van een schenking dan wel een gift.

Moneyman
Berichten: 30362
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Albert Heijn Schiedam beschuldigt mij van diefstal

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mucha schreef:Juist. Waarom mensen het wetboek erbij pakken om excuses te zoeken voor iets waarvan mensen met een gezond verstand weten dat het fout is..... tja. :?
Dat gebeurt niet. Er wordt niet gesteld dat TS het niet fout heeft gedaan, maar dat er geen diefstal is gepleegd. Wel in de gaten blijven houden wat er betoogd wordt, voordat je conclusies trekt hé :wink:

Mucha

Re: Albert Heijn Schiedam beschuldigt mij van diefstal

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Moneyman
Berichten: 30362
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Albert Heijn Schiedam beschuldigt mij van diefstal

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mucha schreef:
Moneyman schreef:
Mucha schreef:Juist. Waarom mensen het wetboek erbij pakken om excuses te zoeken voor iets waarvan mensen met een gezond verstand weten dat het fout is..... tja. :?
Dat gebeurt niet. Er wordt niet gesteld dat TS het niet fout heeft gedaan, maar dat er geen diefstal is gepleegd. Wel in de gaten blijven houden wat er betoogd wordt, voordat je conclusies trekt hé :wink:
Er is diefstal gepleegd. Het kledingstuk was niet het eigendom van TS. "Ich habe es nicht gewust" is geen vrijbrief. Het lijkt wel of het voor sommigen een sport is om door middel van het wetboek alles recht te praten wat krom is.
OK, dat is wel dapper om dit statement neer te zetten terwijl al meermaals is aangetoond dat het onjuist is. Het voelt misschien wel zo, maar het is het niet.

Let wel; daarmee is NIET gezegd dat TS goed gehandeld heeft, maar ALLEEN dat er geen diefstal is gepleegd. Als je een strafrechtelijke term gaat hanteren, kan je niet om de juridische definities heen - of je dat nu aanstaat of niet.

Jesa H
Berichten: 170
Lid geworden op: 22 nov 2017 10:35

Re: Albert Heijn Schiedam beschuldigt mij van diefstal

Ongelezen bericht door Jesa H »

juliomariner schreef:Inderdaad al die wetteksten zijn leuk maar gezond verstand gebruiken lijkt me makkelijker
Absoluut!

Moneyman
Berichten: 30362
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Albert Heijn Schiedam beschuldigt mij van diefstal

Ongelezen bericht door Moneyman »

fonsflons schreef:
Moneyman schreef: OK, dat is wel dapper om dit statement neer te zetten terwijl al meermaals is aangetoond dat het onjuist is. Het voelt misschien wel zo, maar het is het niet.
Dan kun je andere wel irritant vinden, maar ik denk dat jij degene bent die vroeger nooit of feestjes uitgenodigd werd. En ik heb zo'n vermoeden waarom :roll:
:mrgreen: vermoedens... ken je dat Engelse spreekwoord daarover? :mrgreen: en als je dan toch gaat googelen: kijk eens naar "ad hominem" :wink:

witte angora
Berichten: 31077
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Albert Heijn Schiedam beschuldigt mij van diefstal

Ongelezen bericht door witte angora »

Het gaat een beetje persoonlijk worden.

Zoals wel vaker lopen er twee lijntjes door elkaar: het zuiver juridische, en het praktische.

Maar goed, zoals gezegd, de topicstarter komt toch niet meer terug. Degenen die praktisch denken geven hem/haar geen gelijk, en de zuiver juridische, wel... ik zie de topicstarter daarmee niet naar de appie om de managers ermee om de oren te slaan. Dus ja...

Moneyman
Berichten: 30362
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Albert Heijn Schiedam beschuldigt mij van diefstal

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:Het gaat een beetje persoonlijk worden.
Klopt. Jammer dat er niet gewoon met argumenten wordt gediscussieerd.
witte angora schreef:Degenen die praktisch denken geven hem/haar geen gelijk, en de zuiver juridische, wel...
Volgens mij is dat laatste niet correct. Zeggen dat TS geen diefstal pleegt, is iets anders dan zeggen dat TS gelijk heeft. Lees mijn reacties en die van anderen nog maar eens terug.

witte angora
Berichten: 31077
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Albert Heijn Schiedam beschuldigt mij van diefstal

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
witte angora schreef:Het gaat een beetje persoonlijk worden.
Klopt. Jammer dat er niet gewoon met argumenten wordt gediscussieerd.
witte angora schreef:Degenen die praktisch denken geven hem/haar geen gelijk, en de zuiver juridische, wel...
Volgens mij is dat laatste niet correct. Zeggen dat TS geen diefstal pleegt, is iets anders dan zeggen dat TS gelijk heeft. Lees mijn reacties en die van anderen nog maar eens terug.
Ik snap wat je bedoelt, maar dit gaat mij boven mijn pet. Ik ben niet zo van het haarkloven.

Nijogeth
Berichten: 10151
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Albert Heijn Schiedam beschuldigt mij van diefstal

Ongelezen bericht door Nijogeth »

"Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie. (art. 310 Sr)."
Lijkt me toch duidelijk in dit geval. TS wil een kledingstuk dat aan een ander toebehoort meenemen.

alfatrion
Berichten: 21950
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Albert Heijn Schiedam beschuldigt mij van diefstal

Ongelezen bericht door alfatrion »

Appie83 schreef:
alfatrion schreef:
NeoDutchio schreef:Ik wissel niet, ik probeer te laten inzien dat of je het nu schenkt, neerlegt of doneert, niemand anders mag dat dan meenemen. U bent van de juiste benaming, dan moeten wij ze wel allemaal noemen. Niet dat dat enig nut heeft, iets wegnemen van een ander mag simpelweg niet.
Je zit vastgeroest in je opvatting. Wat je moet doen om diefstal te beargumenteren is 1) het oogmerk aan tonen; en 2) de wederrechtelijkheid aantonen, maar beiden doe je niet. Wanneer iemand een goed meeneemt die ergens ligt alsof deze is prijsgegeven begaat geen diefstal.

https://www.hetrechtenstudentje.nl/nieu ... talbegrip/
Maar dat is hier toch niet het geval. De kleding ligt in een inzamelingsbak en die inzamelingsbak staat in een winkel. En vaak staat er ook nog een naam/goed doel op zo'n bak. Het lijkt me eerder dat er sprake is van een schenking dan wel een gift.
Dat er in dit geval sprake van een bank met daarop een naam van een goed doel is niet gesteld noch gebleken.

Nijogeth
Berichten: 10151
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Albert Heijn Schiedam beschuldigt mij van diefstal

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar je kunt toch niet stellen dat TS de kledingstukken zomaar ergens op straat heeft gevonden?

alfatrion
Berichten: 21950
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Albert Heijn Schiedam beschuldigt mij van diefstal

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nee, het kledingsstuk is gevonden in de vernieuwde Retourette, waar consumenten hun afgedankte spullen kunnen brengen, waar consumenten spullen die anderen hebben afgedankt kunnen meenemen en Irado de spullen kan verwerken tot nieuwe producten. Het hele concept draait rond recycling, in de breedste zin des woord, dan vind ik het niet raar als je denkt dat ook best zo'n kledingstuk mag meenemen. Dat je dat kunt denken, maar dat het oogmerk (de bedoeling) niet hard gemaakt kan worden.

witte angora
Berichten: 31077
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Albert Heijn Schiedam beschuldigt mij van diefstal

Ongelezen bericht door witte angora »

Dus de lege batterijen die ernaast liggen mag je ook meenemen?

Lowieze
Berichten: 6682
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Albert Heijn Schiedam beschuldigt mij van diefstal

Ongelezen bericht door Lowieze »

alfatrion schreef:Nee, het kledingsstuk is gevonden in de vernieuwde Retourette, waar consumenten hun afgedankte spullen kunnen brengen, waar consumenten spullen die anderen hebben afgedankt kunnen meenemen en Irado de spullen kan verwerken tot nieuwe producten. Het hele concept draait rond recycling, in de breedste zin des woord, dan vind ik het niet raar als je denkt dat ook best zo'n kledingstuk mag meenemen. Dat je dat kunt denken, maar dat het oogmerk (de bedoeling) niet hard gemaakt kan worden.
TO beschrijft dit toch anders:
"Sinds kort ook 3 recycling concepten : textiel- schoenen- elektrische apparaten. Tevens een leuke ruilkast. Iedere klant of bezoeker, deponeert eens wat in die kast en neemt wat mee. Zo gaat het eigenlijk ook al enige tijd met de andere bakken."

Ze weet dus zelf heel goed het verschil tussen een recyclingbak van een bepaalde eigenaar en een "leuke ruilkast".

Moneyman
Berichten: 30362
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Albert Heijn Schiedam beschuldigt mij van diefstal

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:"Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie. (art. 310 Sr)."
Lijkt me toch duidelijk in dit geval. TS wil een kledingstuk dat aan een ander toebehoort meenemen.
Als je denkt dat je met die ene zin alle vereisten voor diefstal hebt hard gemaakt: think again (of lees het topic even terug).

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Albert Heijn Schiedam beschuldigt mij van diefstal

Ongelezen bericht door tttlocke »

alfatrion schreef: Dat er in dit geval sprake van een bank met daarop een naam van een goed doel is niet gesteld noch gebleken.
Klopt.

Is het volgens u relevant of de naam van een goed doel vermeld staat, en zo ja, op welke wijze dat dan kenbaar gemaakt wordt?

Gesloten