LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geldigheidsduur op cadeaukaart: mag dat?

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Beesje
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 dec 2017 10:13

Geldigheidsduur op cadeaukaart: mag dat?

Ongelezen bericht door Beesje »

kadokaarten etc.

Ik dacht dat het verboden was om een limiet aan een cadeau kaart te plakken. Het overkwam mij weer.
geef blad.nl is er 1 van. Kan dit zomaar?
Laatst gewijzigd door Radar op 29 dec 2017 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

v.d.Heyden
Berichten: 739
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Geldigheidsduur op cadeaukaart: mag dat?

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Ja, dat mag zomaar.

Lady1234
Berichten: 27337
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geldigheidsduur op cadeaukaart: mag dat?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Natuurlijk mag dat.

madfred
Berichten: 332
Lid geworden op: 13 mei 2011 21:48

Re: Geldigheidsduur op cadeaukaart: mag dat?

Ongelezen bericht door madfred »

Als er geen "houdbaarheids datum" op staat is de bon voor altijd geldig.
Bron: https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ ... -tegoedbon

Moneyman
Berichten: 30433
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geldigheidsduur op cadeaukaart: mag dat?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Beesje schreef:kadokaarten etc.

Ik dacht dat het verboden was om een limiet aan een cadeau kaart te plakken. Het overkwam mij weer.
geef blad.nl is er 1 van. Kan dit zomaar?
Helaas, verkeerd gedacht. Het beste is om die bonnen zsm op te maken. Het risico op vergeten is gewoon te groot.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Geldigheidsduur op cadeaukaart: mag dat?

Ongelezen bericht door mahadma »

Zelfs kadobonnen van de Nederlansche Bank, of te wel de bekende eurobiljetten zijn niet oneindig geldig. Wel langer als de andere kadobonnen.

16again
Berichten: 16207
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geldigheidsduur op cadeaukaart: mag dat?

Ongelezen bericht door 16again »

v.d.Heyden schreef:Ja, dat mag zomaar.
Minimale geldigheidsduur dient wel een jaar te zijn .

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Geldigheidsduur op cadeaukaart: mag dat?

Ongelezen bericht door newmikey »

Beesje schreef:kadokaarten etc.

Ik dacht dat het verboden was om een limiet aan een cadeau kaart te plakken. Het overkwam mij weer.
geef blad.nl is er 1 van. Kan dit zomaar?
Het is niet verboden en dus mag het inderdaad.

Moneyman
Berichten: 30433
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geldigheidsduur op cadeaukaart: mag dat?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
v.d.Heyden schreef:Ja, dat mag zomaar.
Minimale geldigheidsduur dient wel een jaar te zijn .
Dat is te kort door de bocht. Kortere termijnen zijn ook toegestaan, zolang dit redelijk en kenbaar is.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Geldigheidsduur op cadeaukaart: mag dat?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Lady1234 schreef:Natuurlijk mag dat.
Heel natuurlijk is het niet, maar het mag inderdaad als de uitgifte en einddatum (of duur) er duidelijk op staat vermeld. Staat dit er niet dan is de kaart oneindig geldig. Staat er alleen uitgifte datum, dan geldt een duur van 5 jaar.

Lady1234
Berichten: 27337
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geldigheidsduur op cadeaukaart: mag dat?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

olaf79 schreef:
Lady1234 schreef:Natuurlijk mag dat.
Heel natuurlijk is het niet, maar het mag inderdaad als de uitgifte en einddatum (of duur) er duidelijk op staat vermeld. Staat dit er niet dan is de kaart oneindig geldig. Staat er alleen uitgifte datum, dan geldt een duur van 5 jaar.

Nee, het is vast iets heel nieuws en zomaar van de laatste tijd. En het is ook nog nooit een onderwerp geweest in een consumentenprogramma.

remy.van-tuel
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jul 2017 20:29
Contacteer:

Re: Geldigheidsduur op cadeaukaart: mag dat?

Ongelezen bericht door remy.van-tuel »

Inderdaad mag dat. Het zou echter niet moeten mogen. De cadeaukaart is tenslotte ooit door iemand gekocht (en betaald), waarmee het uitgevende bedrijf het bedrag van de kaart (al dan niet cash) heeft ontvangen. Dat bij een ouder wordende kaart de inflatie toeslaat moet wél voor rekening van de bezitter blijven, maar anders zouden bedrijven, etc. niet moeilijk moeten doen. Wel zouden kaarten die bedrijven of instanties zélf cadeau geven wél mogen hebben. Zelf geef ik, waar mogelijk, de voorkeur en het schenken of ontvangen van cash. Dan kan ik tenminste helemaal zelf bepalen waar ik iets koop, al is het bij de groenteboer of op de markt

Moneyman
Berichten: 30433
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geldigheidsduur op cadeaukaart: mag dat?

Ongelezen bericht door Moneyman »

remy.van-tuel schreef:Inderdaad mag dat. Het zou echter niet moeten mogen. De cadeaukaart is tenslotte ooit door iemand gekocht (en betaald), waarmee het uitgevende bedrijf het bedrag van de kaart (al dan niet cash) heeft ontvangen. Dat bij een ouder wordende kaart de inflatie toeslaat moet wél voor rekening van de bezitter blijven, maar anders zouden bedrijven, etc. niet moeilijk moeten doen. Wel zouden kaarten die bedrijven of instanties zélf cadeau geven wél mogen hebben. Zelf geef ik, waar mogelijk, de voorkeur en het schenken of ontvangen van cash. Dan kan ik tenminste helemaal zelf bepalen waar ik iets koop, al is het bij de groenteboer of op de markt
Natuurlijk mag het. De koper kiest er immers voor dat product te kopen onder die voorwaarde.

witte angora
Berichten: 31188
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geldigheidsduur op cadeaukaart: mag dat?

Ongelezen bericht door witte angora »

Beesje schreef:kadokaarten etc.

Ik dacht dat het verboden was om een limiet aan een cadeau kaart te plakken. Het overkwam mij weer.
geef blad.nl is er 1 van. Kan dit zomaar?
Ik dacht zoveel. Maar in de loop van de jaren ben ik op een hele hoop dingen teruggekomen.

Willemzelf
Berichten: 196
Lid geworden op: 10 okt 2012 16:10

Re: Geldigheidsduur op cadeaukaart: mag dat?

Ongelezen bericht door Willemzelf »

Als u bij Google had ingeklopt : geldigheidsduur cadeaubon, dan had u gezien dat deze vraag al HONDERDEN keren is beantwoord !

alfatrion
Berichten: 21956
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geldigheidsduur op cadeaukaart: mag dat?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
16again schreef:
v.d.Heyden schreef:Ja, dat mag zomaar.
Minimale geldigheidsduur dient wel een jaar te zijn .
Dat is te kort door de bocht. Kortere termijnen zijn ook toegestaan, zolang dit redelijk en kenbaar is.
Nee, want als de duur korter is dan een jaar, dan wordt artikel 6:236 sub g BW overtreden en is de termijn vijf jaar.
https://blog.iusmentis.com/2009/01/21/h ... ldig-zijn/
Moneyman schreef:Natuurlijk mag het. De koper kiest er immers voor dat product te kopen onder die voorwaarde.
Er zijn een hele boel voorwaarden te bedenken die niet mogen. Het argument, dat de koper er zelf voor heeft gekozen om het product onder die voorwaarden te kopen, maakt dat niet anders.

Bonte159
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 jan 2018 12:03

Re: Geldigheidsduur op cadeaukaart: mag dat?

Ongelezen bericht door Bonte159 »

Sinds het gedoe over geldigheid en bonnen die niet meer werden geaccepteerd (V&D) koop ik geen cadeaubonnen meer,ik geef gewoon geld.
Voordeel : overal inwisselbaar en geen geldigheidsduur.Dan zijn er natuurlijk mensen die liever geen geld geven maar een cadeaukaart vertegenwoordigd natuurlijk ook geld.

Moneyman
Berichten: 30433
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geldigheidsduur op cadeaukaart: mag dat?

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
Moneyman schreef:
16again schreef: Minimale geldigheidsduur dient wel een jaar te zijn .
Dat is te kort door de bocht. Kortere termijnen zijn ook toegestaan, zolang dit redelijk en kenbaar is.
Nee, want als de duur korter is dan een jaar, dan wordt artikel 6:236 sub g BW overtreden en is de termijn vijf jaar.
https://blog.iusmentis.com/2009/01/21/h ... ldig-zijn/
En toch kan het wel. De beperkte geldigheidsduur vloeit dan voort uit de aard van de bestemming. Denk aan een consumptiebon bij een eenmalig festival.

NeoDutchio
Berichten: 12411
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Geldigheidsduur op cadeaukaart: mag dat?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:En toch kan het wel. De beperkte geldigheidsduur vloeit dan voort uit de aard van de bestemming. Denk aan een consumptiebon bij een eenmalig festival.
Dan mag je de bon dus 5 jaar in je broekzak laten zitten voordat je het kan/mag weggooien :)

alfatrion
Berichten: 21956
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geldigheidsduur op cadeaukaart: mag dat?

Ongelezen bericht door alfatrion »

16again schreef:Minimale geldigheidsduur dient wel een jaar te zijn .
Moneyman schreef:Dat is te kort door de bocht. Kortere termijnen zijn ook toegestaan, zolang dit redelijk en kenbaar is.
alfatrion schreef:Nee, want als de duur korter is dan een jaar, dan wordt artikel 6:236 sub g BW overtreden en is de termijn vijf jaar.
https://blog.iusmentis.com/2009/01/21/h ... ldig-zijn/
Moneyman schreef:En toch kan het wel. De beperkte geldigheidsduur vloeit dan voort uit de aard van de bestemming. Denk aan een consumptiebon bij een eenmalig festival.
Nee. Een algemene voorwaarden is een beding dat is opgesteld om in een aantal overeenkomst te worden opgenomen en niet de kern van de prestaties weergeven. Tot de essentialia behoort wat er wordt gekocht, hoeveel daarvan gekocht wordt en voor welke prijs. Wat er verkocht wordt is een vermogensrecht dat de toonder het recht heeft op drank. De verjaringstermijn is een algemene voorwaarden en een kortere duur dan een jaar is zwart en daarmee staat hier geen tegenbewijs tegen open.

Gesloten