Navigatie op ooghoogte is juist veel onveiliger, want deze zit namelijk in uw zichtveld. Daarom is onderin de hoek van het raam aan de bestuurderskant de beste plek. Je kijkt er in een oogwenk op, zonder dat deze het zicht tijdens het rijden belemmert.Dirkie schreef:En naar mijn mening zijn die ook veiliger omdat de ingebouwde navigaties meestal te laag zitten. Als de daarop wil kijken wordt de aandacht van de weg gehaald terwijl de losse navigatie op ooghoogte zit en dus veiliger is.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Nieuwe BMW met oude navigatiekaarten
Re: Nieuwe BMW met oude navigatiekaarten
Re: Nieuwe BMW met oude navigatiekaarten
Alvorens dit item af te sluiten, wil ik met name antwoord geven op de door Cro » 04 jan 2018 10:54, gestelde vragen. Afgelopen weekend heb ik na hierover contact te hebben gehad met BMW Nederland, weer een update uitgevoerd (2018-1). Dat heeft helaas niets veranderd, nog steeds mis ik de route om thuis te komen. Dus ik heb een recente kaartversie, waarin niet alles is aangepast. Bedankt voor het meedenken.
Re: Nieuwe BMW met oude navigatiekaarten
Als je een vers gebouwde woning hebt en de kaartenmakers van de gemeente geen info kregen moeten ze het zelf opzoeken.
Diverse nieuwe wijken lopen vaak jaren achter.
Als de rest wel goed werkte is dit overmacht.
Maar welke kaarten gebruikt BMW, bij de update van mijn goedkope dubieuze zooi word eerst de dagelijkse route door het weiland opgehaald en die verwerkt als zijnde nieuwe woonwijk.
Dan is er een beperkt staten patroon die bij elk kwartaal beter zal worden.
Vooral de pakket bezorgers die overal komen leveren zo alle straten relatief snel en aan de hand van route ook of het normale of eenrichtingverkeer is!
Ook een net aangelegde bussluis en niemand deze korte route neemt leren ze zo ook.
Dus naast navigeren is naast de weg rijden de manier van eerst terug koppelen van dit soort dingen.
Dat betekende dat een bedrijf ook de gesloten wegen via werknemers en bezoekers worden vastgelegd.
Vooral de goedkope doen in ruil voor gratis update ook buiten de route registratie als je niet op wegen reed.
Bij 1 auto nog niet maar als meerdere buiten de wegen gaan word dit gewoon als niet door gemeente opgegeven route opgenomen.
Zo kun je ook verwijderde en omgelegde wegen vinden als kaartenmaker.
Diverse nieuwe wijken lopen vaak jaren achter.
Als de rest wel goed werkte is dit overmacht.
Maar welke kaarten gebruikt BMW, bij de update van mijn goedkope dubieuze zooi word eerst de dagelijkse route door het weiland opgehaald en die verwerkt als zijnde nieuwe woonwijk.
Dan is er een beperkt staten patroon die bij elk kwartaal beter zal worden.
Vooral de pakket bezorgers die overal komen leveren zo alle straten relatief snel en aan de hand van route ook of het normale of eenrichtingverkeer is!
Ook een net aangelegde bussluis en niemand deze korte route neemt leren ze zo ook.
Dus naast navigeren is naast de weg rijden de manier van eerst terug koppelen van dit soort dingen.
Dat betekende dat een bedrijf ook de gesloten wegen via werknemers en bezoekers worden vastgelegd.
Vooral de goedkope doen in ruil voor gratis update ook buiten de route registratie als je niet op wegen reed.
Bij 1 auto nog niet maar als meerdere buiten de wegen gaan word dit gewoon als niet door gemeente opgegeven route opgenomen.
Zo kun je ook verwijderde en omgelegde wegen vinden als kaartenmaker.
Re: Nieuwe BMW met oude navigatiekaarten
Is allemaal niet zo relevant. Andere merken kunnen de kaarten wel up to date houden en natuurlijk is geen kaart (ook een gedrukte) 100% up to date of correct. Maar 4-5 jaar achterlopen is wel heel erg zeker voor een merk als BMW.sjohie schreef:Veel (snel)wegen, op- en afritten, en knooppunten zijn de laatste jaren, oa door een investeringsprikkel vanuit de overheid ivm de crisis, en de overstap naar 130km/h verbouwd of aangepast, ook dat zijn mutaties die gevolgen voor het kaartmateriaal hebben. Het gaat dus niet alleen mis op "nieuwe" wegen. Maar goed, de schaalvergroting op die markt heeft een paar spelers opgeleverd, en de prikkel om snel en accuraat, en dus concurrerend, kaartmateriaal te leveren, getemperd. De overname van Here door een aantal autofabrikanten heeft bijvoorbeeld niet echt geholpen.LaurensR schreef:Ter aanvulling het gaat om de kaarten. Overigens hoe goed ook bedoeld, ik ga natuurlijk geen auto aanschaffen met navigatie om later een smartphone als navigatie te gebruiken. En nee het gaat niet om wegen die pas zijn aangelegd.
Aan de andere kant is zo'n dataset onderhouden, en mee laten evolueren met de in-car systemen, geen sinecure, dat kost veel tijd en moeite. Tot voor kort had het kadaster ~2000 mensen in dienst die de top10nl, nu de BRT, up to date hielden, en die konden ze zelfs met zoveel mankracht maar 1x/jaar updaten. (die dataset is vroegah de basis geweest van de eerste navigatiesystemen). Nu wordt, in Nederland, veel topografische data decentraal verzameld en beheerd door bronhouders (alle gemeenten, RWS. Prorail, provincies etc). Die gaan naar de LV, oftewel Landelijke Voorziening, en dat is een centraal data clearinghouse gerund door het kadaster, en die open data kan iedereen, dus ook de Here's, Navteq's, Bing's en Google's van deze wereld weer gebruiken.
Dit verhaal komt dus uiteindelijk tot stand door vele hoofdstukken, die elk door andere partijen geschreven worden conform een eigen planning en prioriteit.
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 10 jan 2018 22:28
- Contacteer:
Re: Nieuwe BMW met oude navigatiekaarten
Zo herkenbaar BMW 216 opgeleverd 6 jan 2017. Net weer een update gedaan versie 1-2018. 4 uur bezig geweest met de download en installatie. Helaas A’dam A1 bij Muiden nog steeds niet actueel. Is echt BMW onwaardig. Als je op de navigatie rijdt dan is de kans op ongelukken aanzienlijk groter. Vorige auto Mazda CX5 met TomTom navigatie is veel vriendelijker en ieder half jaar up-to-date.
Re: Nieuwe BMW met oude navigatiekaarten
De kaarten lopen niet in totaliteit 4-5 jaar achter, in dit geval gaat het om een specifiek stukje in Nederland, en zoals ik al eerder schetste, er zijn meerdere partijen, met eigen planningen en doorlooptijden, die die datasets moeten updaten. Het zou zo maar kunnen, dat TS' zijn eigen gemeente, als bronhouder van de BGT, de boel niet aanlevert aan de LV, waardoor Here (de fabrikant achter het kaartmateriaal van BMW) er geen gebruik van kan maken, en dit ultimo met een paar jaar vertraging pas in zijn auto opduikt. Het heeft 2 jaar geduurd voordat de haak om Leeuwarden bij mijn ouders bruikbaar op Google Maps stond, en nog een jaar, in totaal dus drie, voordat deze in onze Navigon PND stond. En zelfs dat was nog zonder foto's van de borden, zoals we die wel van de rest van Nederland hebben, dat duurde nog 2 updates, dus 6 maanden.olaf79 schreef:Is allemaal niet zo relevant. Andere merken kunnen de kaarten wel up to date houden en natuurlijk is geen kaart (ook een gedrukte) 100% up to date of correct. Maar 4-5 jaar achterlopen is wel heel erg zeker voor een merk als BMW.sjohie schreef:Veel (snel)wegen, op- en afritten, en knooppunten zijn de laatste jaren, oa door een investeringsprikkel vanuit de overheid ivm de crisis, en de overstap naar 130km/h verbouwd of aangepast, ook dat zijn mutaties die gevolgen voor het kaartmateriaal hebben. Het gaat dus niet alleen mis op "nieuwe" wegen. Maar goed, de schaalvergroting op die markt heeft een paar spelers opgeleverd, en de prikkel om snel en accuraat, en dus concurrerend, kaartmateriaal te leveren, getemperd. De overname van Here door een aantal autofabrikanten heeft bijvoorbeeld niet echt geholpen.LaurensR schreef:Ter aanvulling het gaat om de kaarten. Overigens hoe goed ook bedoeld, ik ga natuurlijk geen auto aanschaffen met navigatie om later een smartphone als navigatie te gebruiken. En nee het gaat niet om wegen die pas zijn aangelegd.
Aan de andere kant is zo'n dataset onderhouden, en mee laten evolueren met de in-car systemen, geen sinecure, dat kost veel tijd en moeite. Tot voor kort had het kadaster ~2000 mensen in dienst die de top10nl, nu de BRT, up to date hielden, en die konden ze zelfs met zoveel mankracht maar 1x/jaar updaten. (die dataset is vroegah de basis geweest van de eerste navigatiesystemen). Nu wordt, in Nederland, veel topografische data decentraal verzameld en beheerd door bronhouders (alle gemeenten, RWS. Prorail, provincies etc). Die gaan naar de LV, oftewel Landelijke Voorziening, en dat is een centraal data clearinghouse gerund door het kadaster, en die open data kan iedereen, dus ook de Here's, Navteq's, Bing's en Google's van deze wereld weer gebruiken.
Dit verhaal komt dus uiteindelijk tot stand door vele hoofdstukken, die elk door andere partijen geschreven worden conform een eigen planning en prioriteit.
Re: Nieuwe BMW met oude navigatiekaarten
Als je voor het installeren even het geheugen van navigatie leeg haalde en alle gebruikers die door het IJ in Amsterdam gingen zonder pond, naast de oude Coen tunnel weet je dat er iets aangepast moet worden.
Ook de nieuwe wijken komen zo op de kaart.
Als werkgever kwamen bezorgers met navigatie aan en zo kwam de aangepaste straten binnen 6 maanden bij de betere Tommie!
Een systeem dat alle naast de weg routes ook opslaat, ja een camping en die paden worden dan ook soms opgenomen of militair terrein maar je kunt dan
als vrachtwagen chauffeur dan zelfs de deuren waar je moet lossen vinden op een bedrijven terrein.
Met kale navigatie en soms nauwelijks te vinden update datum..... als elke gebruiker accepteerde dat je naast de update ook info leverde van de door jou gereden straten waar alleen de nog niet op kaart belangrijk zijn!
Dat is de makkelijker en voordelig manier om deze up to date te krijgen!
Hou er wel rekening mee dat de Ijs wegen over de Finse meren elke zomer open liggen!... Plons!
Ook de nieuwe wijken komen zo op de kaart.
Als werkgever kwamen bezorgers met navigatie aan en zo kwam de aangepaste straten binnen 6 maanden bij de betere Tommie!
Een systeem dat alle naast de weg routes ook opslaat, ja een camping en die paden worden dan ook soms opgenomen of militair terrein maar je kunt dan
als vrachtwagen chauffeur dan zelfs de deuren waar je moet lossen vinden op een bedrijven terrein.
Met kale navigatie en soms nauwelijks te vinden update datum..... als elke gebruiker accepteerde dat je naast de update ook info leverde van de door jou gereden straten waar alleen de nog niet op kaart belangrijk zijn!
Dat is de makkelijker en voordelig manier om deze up to date te krijgen!
Hou er wel rekening mee dat de Ijs wegen over de Finse meren elke zomer open liggen!... Plons!
Re: Nieuwe BMW met oude navigatiekaarten
In essentie komt het erop neer dat vrijwel alle navigatie-kaarten achterlopen totdat er een mogelijkheid is van een over-the-air (lees: draadloos) constant updaten van navigatie-kaarten. Omdat het gehele keten van bron-kaart tot in jou navigatie-apparaat over te veel stappen & organisaties gaat.
Ingebouwde navigatie in voertuigen is altijd een compromis;
Er zijn maar een beperkt aantal kaart-makers in de wereld maar vele fabrikanten van navigatie-systemen (die gebruik maken van die kaart-makers)
En elk van die fabrikanten van navigatie-apparaten heeft in principe een keuze welke kaart-materialen ze willen gebruiken.
Waarbij opgemerkt moet worden dat de aangeleverde kaart-materialen van de kaart-makers vrijwel altijd(!) omgezet (eerst) moet worden in een andere (lees: gereduceerd/vectoring) formaat voor een bepaald merk & model navigatie-apparaat. Dat kost tijd (lees: weken/maanden)
Vandaar dat de kaarten van vrijwel alle(!) navigatie-apparaten achterloopt, soms heel behoorlijk zelfs.
Of kaart-fouten (afgesloten wegen, veranderde situatie e.d) langere tijd blijven bestaan.
Daarnaast maakt vrijwel geen enkele auto-fabrikant zijn eigen navigatie-apparatuur, dat is vrijwel altijd een OEM van een ander merk.
En daar zijn vele van. Soms zelfs binnen hetzelfde model & merk voertuig, verschillende versies!
Daardoor moeten sommige auto-fabrikanten (lang) wachten opdat de OEM navigatie-apparaat maker de nieuwe kaarten aanlevert.
En de vaak ook belachelijk hoge prijzen (honderden euro's) voor een dergelijke kaart-update. (melkkoe?)
Naast de soms bijzonder omslachtige & langdurige procedure van het installeren (en activeren) van een kaart-update in je (OEM) navigatie-apparaat.
Zoals het op contact houden van de auto voor enkele uren om de update daadwerkelijk te kunnen doen, et cetera.
Vandaar dat het m.i. verstandiger is een stand-alone (zuig-nap) navigatie-apparaat aan te schaffen of Smartphone-navigatie en niet te kiezen voor een af-fabriek navigatie-apparaat, dat scheelt heel veel geld en ongemakken, dan ben je niet afhankelijk van de auto-fabrikant, die weer afhankelijk is van de OEM navigatie-apparaat maker, die weer afhankelijk is van de kaart-maker.
Terug naar het onderwerp;
Ik zou adviseren "goede vriend" te worden & te blijven met een BMW dealer, die kan je helpen met wat mogelijk en beschikbaar is voor je navigatie.
Die kan eventueel ook aan de slag met BMW NL aangaande of de kosten daarvan vergoed gaan worden, wat in coulance mogelijk is, etc.
BMW NL is een vrij rigide organisatie, daar kan je helaas niet heel veel van verwachten totdat ze daartoe geforceerd worden, daar zijn legio voorbeelden van. Anders krijg je helaas inderdaad vrijwel geen antwoord.
Ingebouwde navigatie in voertuigen is altijd een compromis;
Er zijn maar een beperkt aantal kaart-makers in de wereld maar vele fabrikanten van navigatie-systemen (die gebruik maken van die kaart-makers)
En elk van die fabrikanten van navigatie-apparaten heeft in principe een keuze welke kaart-materialen ze willen gebruiken.
Waarbij opgemerkt moet worden dat de aangeleverde kaart-materialen van de kaart-makers vrijwel altijd(!) omgezet (eerst) moet worden in een andere (lees: gereduceerd/vectoring) formaat voor een bepaald merk & model navigatie-apparaat. Dat kost tijd (lees: weken/maanden)
Vandaar dat de kaarten van vrijwel alle(!) navigatie-apparaten achterloopt, soms heel behoorlijk zelfs.
Of kaart-fouten (afgesloten wegen, veranderde situatie e.d) langere tijd blijven bestaan.
Daarnaast maakt vrijwel geen enkele auto-fabrikant zijn eigen navigatie-apparatuur, dat is vrijwel altijd een OEM van een ander merk.
En daar zijn vele van. Soms zelfs binnen hetzelfde model & merk voertuig, verschillende versies!
Daardoor moeten sommige auto-fabrikanten (lang) wachten opdat de OEM navigatie-apparaat maker de nieuwe kaarten aanlevert.
En de vaak ook belachelijk hoge prijzen (honderden euro's) voor een dergelijke kaart-update. (melkkoe?)
Naast de soms bijzonder omslachtige & langdurige procedure van het installeren (en activeren) van een kaart-update in je (OEM) navigatie-apparaat.
Zoals het op contact houden van de auto voor enkele uren om de update daadwerkelijk te kunnen doen, et cetera.
Vandaar dat het m.i. verstandiger is een stand-alone (zuig-nap) navigatie-apparaat aan te schaffen of Smartphone-navigatie en niet te kiezen voor een af-fabriek navigatie-apparaat, dat scheelt heel veel geld en ongemakken, dan ben je niet afhankelijk van de auto-fabrikant, die weer afhankelijk is van de OEM navigatie-apparaat maker, die weer afhankelijk is van de kaart-maker.
Terug naar het onderwerp;
Ik zou adviseren "goede vriend" te worden & te blijven met een BMW dealer, die kan je helpen met wat mogelijk en beschikbaar is voor je navigatie.
Die kan eventueel ook aan de slag met BMW NL aangaande of de kosten daarvan vergoed gaan worden, wat in coulance mogelijk is, etc.
BMW NL is een vrij rigide organisatie, daar kan je helaas niet heel veel van verwachten totdat ze daartoe geforceerd worden, daar zijn legio voorbeelden van. Anders krijg je helaas inderdaad vrijwel geen antwoord.