LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Binnen 8 dagen parkeerboete Kroatië uit 2014 betalen
Re: Binnen 8 dagen parkeerboete Kroatië uit 2014 betalen
Toevallig recent op Zakynthos een boete gekregen voor verkeerd parkeren. Het was, getuige de vele andere auto's volstrekt onduidelijk of er wel, niet, of enkel betaald geparkeerd mocht worden. Nou kon ik, behalve het bedrag, geen chocola maken van de tekst op het briefje achter de voorruit, maar dat het een bekeuring was, was toch wel duidelijk. Ook omdat er meer auto's met zo'n papiertje waren. Dus even gevraagd aan de eerste beste persoon in uniform, en die wist met A) te vertellen dat het inderdaad een bekeuring was, ik deze B) kon betalen in het "gele gebouw" en , C) dat als ik dat binnen 5 dagen deed, de boete gehalveerd zou worden. Dat betalen werd uiteindelijk een tocht van 3 uren langs 3 loketten in 2 aparte gebouwen, elk aan een kant van de stad, wat een leuk doorkijkje gaf in de Griekse bureaucratie, maar daarmee heb ik 40 euro aan boete bespaard, en de onvermijdelijke administratiekosten die een verhuurder later in rekening brengt als de politie via hén achter de dader aan gaat ter incasso.
Het probleem is 2 halve Europa's
Als ik in België fout parkeerde komt deze gewoon thuis en kan ik via vertrouwde (helaas wel) CJIB betalen.
Dus ik ga echt niet in een vreemd land een kantoor zoeken en daar proberen te betalen, en dan doorsturen naar andere locatie....
Dat is vragen om wanbetalers en als je moet vragen voor adres waar je kunt betalen......
Ook in Nederland zijn er diverse boetes, naast de gewone ook gemeentelijke parkeer belasting die je in die gemeente mag betalen.
Wanbetalers krijgen hogere rekening van CJIB dus netjes dat je wel meer maar niet zoveel hoeft te betalen als boete.
Maar deze in NL en Engels geschreven bon met adres en tel nr... met tijden... leg dat maar eens aan iemand uit die deze talen niet spreekt,
en er zijn meerdere gemeentes die dit overwegen en gaan invoeren.
Net als de Milieu zone, afhankelijk van bouwjaar of Euro norm wel of niet en de huidige steden hebben afwijkende regels.
Dat is ook een reden waarom enkele boetes geseponeerd zijn van inwoners van Milieu zone waar ze als bewoner gewoon nog in mogen maar elders in andere steden niet.
Er moet net als in Duitsland een landelijk systeem komen.
Vergeet niet dat ze wel kunnen claimen maar hier een rechtszaak voor onduidelijke parkeerbon, en vind maar eens de eigenaar.
Zelfs als je op vakantie gaat, vliegtuig douane ziet ook niet alles is gebleken.
Vooral gemeentelijke en particuliere parkeerplaatsen word de boete niet verrekend bij douane.
Als ik in België fout parkeerde komt deze gewoon thuis en kan ik via vertrouwde (helaas wel) CJIB betalen.
Dus ik ga echt niet in een vreemd land een kantoor zoeken en daar proberen te betalen, en dan doorsturen naar andere locatie....
Dat is vragen om wanbetalers en als je moet vragen voor adres waar je kunt betalen......
Ook in Nederland zijn er diverse boetes, naast de gewone ook gemeentelijke parkeer belasting die je in die gemeente mag betalen.
Wanbetalers krijgen hogere rekening van CJIB dus netjes dat je wel meer maar niet zoveel hoeft te betalen als boete.
Maar deze in NL en Engels geschreven bon met adres en tel nr... met tijden... leg dat maar eens aan iemand uit die deze talen niet spreekt,
en er zijn meerdere gemeentes die dit overwegen en gaan invoeren.
Net als de Milieu zone, afhankelijk van bouwjaar of Euro norm wel of niet en de huidige steden hebben afwijkende regels.
Dat is ook een reden waarom enkele boetes geseponeerd zijn van inwoners van Milieu zone waar ze als bewoner gewoon nog in mogen maar elders in andere steden niet.
Er moet net als in Duitsland een landelijk systeem komen.
Vergeet niet dat ze wel kunnen claimen maar hier een rechtszaak voor onduidelijke parkeerbon, en vind maar eens de eigenaar.
Zelfs als je op vakantie gaat, vliegtuig douane ziet ook niet alles is gebleken.
Vooral gemeentelijke en particuliere parkeerplaatsen word de boete niet verrekend bij douane.
Kloppen je gegevens, ben je er geweest. Dan is het simpel, neem je verlies en betaal gewoon die boete !Welger schreef:Onderwerp: Parkeerboete Kroatië 287,95
Bericht Zonder aanmaning worden wij gesommeerd om binnen 8 dagen een absurd hoog bedrag te betalen. Parkeerbon zou dateren uit 2014. Met ons vele gedupeerden. Zie website anwb voor meer informatie. https://www.anwb.nl/experts/Juridisch/v ... -ontvangen
Jullie zijn ook geen gedupeerden, maar gewoon personen welke een eigen invulling geven aan de Kroatische gastvrijheid.
Wel de auto op prive terrein zetten, maar niet betalen !
-
Parkeerzwendel!
Ik ontving een zelfde brief, allemaal copy/paste. 27 December opgesteld, binnen 8 dagen €287,95 betalen aan een deurwaarder. Mijn advies, ga spitten op internet en een beerput gaat open. Wat blijkt; meneer de advocaat [Naam verwijderd door de moderator] uit Pula doet dit kunstje al jaren. [Naam verwijderd door de moderator] drijft zijn handeltje in parkeerboetes samen met collega [Naam verwijderd door de moderator]. Hun miezerige “advocatenkantoor” is gevestigd in Pula [adres verwijderd door de moderator]. Op de derde verdieping van een low budget appartementengebouw. Ook jurist [Naam verwijderd door de moderator] speelt in het spel mee. Ze hebben de afgelopen jaren duizenden boetes verstuurd. Italië, Slovenië, Oostenrijk, Duitsland enz. In al deze landen hebben ze een juridisch mannetje die de boetes laat innen door een deurwaarder. In Duitsland bijvoorbeeld runt [Naam verwijderd door de moderator] vanuit Berlijn de winkel, in Nederland doet [Naam verwijderd door de moderator] in Rotterdam het vuile werk. In Duitsland is veel ophef onstaan over de werkwijze van deze sjoemeladvocaten. ADAC (de Duitse ANWB) heeft een proefproces gevoerd waarin door het Europees hof uitspraak is gedaan. Hieruit blijkt dat de Kroatische advocatuur in een ander Europees land met een Kroatische gerechtelijke uitspraak in de hand nooit een individuele burger tot betaling kan dwingen middels een deurwaarder. Zie zaak C-551/15 aangespannen door [Naam verwijderd door de moderator] en ADAC. Kortom, boetes innen is normaal maar dit is diefstal.
Radar redactie: Tijd om tegels te lichten. Maak een eind aan deze internationale parkeerzwendel!!!
https://www.anwalt24.de/fachartikel/ord ... geld/38256
http://www.adriaforum.com/kroatien/thre ... 339/page-8
https://www.adac.de/infotestrat/adac-im ... oesse.aspx
http://curia.europa.eu/juris/document/d ... &cid=55953
Ik ontving een zelfde brief, allemaal copy/paste. 27 December opgesteld, binnen 8 dagen €287,95 betalen aan een deurwaarder. Mijn advies, ga spitten op internet en een beerput gaat open. Wat blijkt; meneer de advocaat [Naam verwijderd door de moderator] uit Pula doet dit kunstje al jaren. [Naam verwijderd door de moderator] drijft zijn handeltje in parkeerboetes samen met collega [Naam verwijderd door de moderator]. Hun miezerige “advocatenkantoor” is gevestigd in Pula [adres verwijderd door de moderator]. Op de derde verdieping van een low budget appartementengebouw. Ook jurist [Naam verwijderd door de moderator] speelt in het spel mee. Ze hebben de afgelopen jaren duizenden boetes verstuurd. Italië, Slovenië, Oostenrijk, Duitsland enz. In al deze landen hebben ze een juridisch mannetje die de boetes laat innen door een deurwaarder. In Duitsland bijvoorbeeld runt [Naam verwijderd door de moderator] vanuit Berlijn de winkel, in Nederland doet [Naam verwijderd door de moderator] in Rotterdam het vuile werk. In Duitsland is veel ophef onstaan over de werkwijze van deze sjoemeladvocaten. ADAC (de Duitse ANWB) heeft een proefproces gevoerd waarin door het Europees hof uitspraak is gedaan. Hieruit blijkt dat de Kroatische advocatuur in een ander Europees land met een Kroatische gerechtelijke uitspraak in de hand nooit een individuele burger tot betaling kan dwingen middels een deurwaarder. Zie zaak C-551/15 aangespannen door [Naam verwijderd door de moderator] en ADAC. Kortom, boetes innen is normaal maar dit is diefstal.
Radar redactie: Tijd om tegels te lichten. Maak een eind aan deze internationale parkeerzwendel!!!
https://www.anwalt24.de/fachartikel/ord ... geld/38256
http://www.adriaforum.com/kroatien/thre ... 339/page-8
https://www.adac.de/infotestrat/adac-im ... oesse.aspx
http://curia.europa.eu/juris/document/d ... &cid=55953
Laatst gewijzigd door Radar op 04 jan 2018 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Namen en adres verwijderd
Reden: Namen en adres verwijderd
-
Gegevens kloppen, ik ben er geweest, ik heb zeker genoten van de Kroatische gastvrijheid, maar nee dan is het niet simpel.Brahms schreef:Kloppen je gegevens, ben je er geweest. Dan is het simpel, neem je verlies en betaal gewoon die boete !Welger schreef:Onderwerp: Parkeerboete Kroatië 287,95
Bericht Zonder aanmaning worden wij gesommeerd om binnen 8 dagen een absurd hoog bedrag te betalen. Parkeerbon zou dateren uit 2014. Met ons vele gedupeerden. Zie website anwb voor meer informatie. https://www.anwb.nl/experts/Juridisch/v ... -ontvangen
Jullie zijn ook geen gedupeerden, maar gewoon personen welke een eigen invulling geven aan de Kroatische gastvrijheid.
Wel de auto op prive terrein zetten, maar niet betalen !
Bij de parking werkte de automaat niet, ik heb geen parkeerboete onder mijn voorruit gezien en in de tussentijd heeft mijn leasemaatschappij geen aanmaningen/ reminders ontvangen. Dan vind ik het persoonlijk heel vreemd om 1,5 jaar na dato door mijn leasemaatschappij geïnformeerd te worden over een brief van een incassobureau in Alkmaar met een dwangsom van 287,50,- in verband met een parkeerboete in Pula. Om alles in perspectief te plaatsten, De originele parkeerboete was blijkbaar130 kuna= 17 euro ongeveer. Een nogal buitensporige toename mijn inziens. En nee ik ben geen zuinige Hollander die onbetaald wil parkeren of boetes niet wil betalen. In Zwitserland en Italië ben ik in diezelfde vakantie geflitst. Keurig een boete van ontvangen en betaald.
Waarom is het bedrag zo hoog? Blijkbaar omdat Pula Parking d.o.o. een particulier bedrijf is, het een particulier parkeerterrein betreft en de eigenaar van het voertuig daardoor een civielrechtelijk parkeercontract is aangegaan. Hierdoor hebben zij de vordering uitbesteed aan een Kroatisch advocatenkantoor die vervolgens een Nederlands advocatenkantoor in Rotterdam (de naam vermoed een advocaat met Kroatische roots) heeft moeten inschakelen om de eigenaar van het betreffende voertuig te achterhalen en het bedrag terug te vorderen. Het achterhalen van de gegevens van het voertuig is een procedure die via het RDW normaliter 7,95 kost, maar daarbovenop komt dus het uurtarief van het advocatenkantoor in Kroatie en/of Rotterdam en/of het incassobureau in Alkmaar van 200+ euro. Het kan niet waar zijn!?
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een boete via deze weg wordt gevorderd bij Europese landen die lid zijn van de EU. Er zijn meerdere wegen om deze informatie goedkoper te achterhalen en dergelijke boetes te vorderen. Zo had Pula Parking, zoals meerdere parkeerinstanties in Kroatië en andere Europese landen, zich kunnen aansluiten bij het Euro Parking Collection plc (EPC). Dit is een Europese instantie die deze informatie makkelijk kan achterhalen en dergelijke zaken afhandelt.
Daarnaast vind ik het op zijn minst verdacht dat de meeste gedupeerden rond dezelfde periode (dec 2017/ jan 2018) eenzelfde brief hebben mogen ontvangen en dat er binnen 8 dagen na ontvangst betaald dient te worden. Macht (incasso- en advocatenkantoren), snelheid (binnen 8 dgn betalen) en dreigen (niet betalen = Kroatische gerechtskosten zijn hoger en voor eigen rekening) duidt wat mij betreft op malafide praktijken.
Overigens is Pula Parking d.o.o. een bedrijf dat in eigendom is van de stad Pula. In mijn beleving dus niet particulier, maar een (semi) overheidsinstantie die in opdracht van de stad Pula alle parkings van de stad exploiteert.
Radar doe aub iets met dit topic!
Laatst gewijzigd door Martijn1279 op 09 jan 2018 16:48, 4 keer totaal gewijzigd.
Als we massaal deze negeren en niets betalen!
Vergeet niet dat zonder ons er erg veel leegstand komt en missen ze vele inkomsten, meer dan de boete die voor een groot deel hier zou blijven.
Het daar opkopen flut bedrag boete en hoge kosten hier, dus Pula in Kroatië zal echt niet op dit bedrag failliet gaan.
Zo lang wachten en wat doe ik met mijn buurman, overleden in oktober 2015 en niemand kan voor hem meer betalen.
Dit huis is van andere huurder nu en ik zag de brief.
Gericht aan niet meer bestaand persoon en dat meer dan 2 jaren later!
Vergeet niet dat zonder ons er erg veel leegstand komt en missen ze vele inkomsten, meer dan de boete die voor een groot deel hier zou blijven.
Het daar opkopen flut bedrag boete en hoge kosten hier, dus Pula in Kroatië zal echt niet op dit bedrag failliet gaan.
Zo lang wachten en wat doe ik met mijn buurman, overleden in oktober 2015 en niemand kan voor hem meer betalen.
-
Er wordt door een aantal nieuwe 'gedupeerden' weer eens een hoop geschreeuwd zonder dat ze de eerdere berichten in dit topic hebben gelezen. En ik ga het toch echt niet allemaal herhalen. Behalve het feit dat de mensen stuk voor stuk daar inderdaad geweest zijn en inderdaad niet betaald hebben. En dáár is toch echt het 'probleem' begonnen. En nergens anders.
-
Zwendel? Je hebt onbetaald geparkeerd de betreffende ondernemer kan enkel via een procedure uw gegevens achterhalen en brengen deze kosten in rekening. Enkele ontkennen een boete op het raam te hebben gehad maar de meerderheid geeft gewoon toe dat ze niet betaald hebben. De ANWB heeft de zaak in onderzoek en het lijkt legitiem wat ze doen. Ze hebben naar aanleiding van een eerdere uitspraak hun werkwijze aangepast. Lijkt er dus op tot opheden dat je gewoon moet betalen.Bromscooter schreef:Parkeerzwendel!
-
Feit is dat ik al bijna 30 jaar door Europa reis met de auto. En in die 30 jaar heb ik af en toe een boete gehad. En die vervolgens allemaal keurig betaald zoals het hoort. Totaal geen moeite mee, jammer maar kan gebeuren. Maar deze Pula-boete is van een ander kaliber. Lijkt wel een overval. De hele werkwijze van Pula Parking d.o.o. en haar advocatenclub is buitengewoon agressief en aanvallend. "Betaal deze absurd hoge boete of anders gaan we je pas echt te grazen nemen". Ik ben van mening dat er nooit zoveel ophef was geweest als ze een nette vordering hadden gestuurd met een acceptabele verhoging. Dit heeft alle schijn van parkeermaffia die gedijt op slechte onduidelijke parkeerfaciliteiten, kapotte meters, onleesbare boetes, en juridisch handige jongens. Boetes moeten betaald worden maar het (ontbreken van) parkeerbeleid in deze stad voelt als een touristtrap. Ze zullen mij hier dan ook nooit meer terugzien. Scheelt weer parkeerruimte, iedereen blij.
Bij maar 1 parkeermeter die defect is word het overal gratis parkeren voor die er gingen staan.
Als je bij defect deze parkeerplaats leeg zou laten veroorzaak je meer problemen.
Voor je een bon schrijft even kijken of de meter werkte en bij erg veel zonder zeker even kijken voor je massaal bonnen schreef.
Ik vermoed dat iemand alle niet betaalde bonnen heeft opgekocht als incasso firma en zo hoopt met kleine bedrag voor deze aankoop veel hoopt binnen te halen.
Als je bij defect deze parkeerplaats leeg zou laten veroorzaak je meer problemen.
Voor je een bon schrijft even kijken of de meter werkte en bij erg veel zonder zeker even kijken voor je massaal bonnen schreef.
Ik vermoed dat iemand alle niet betaalde bonnen heeft opgekocht als incasso firma en zo hoopt met kleine bedrag voor deze aankoop veel hoopt binnen te halen.
Komt vanavond op tv.
Ik heb zelf Kroatische roots en ik zag in de uitzending een parkeerbon en een Kroatische acceptgiro voorbij komen (wit papier met rode randjes) als men dit gewoon bij een lokaal postkantoor of bij een lokale kroatische bank gelijk had betaald dan was er nu geen probleem geweest. De acceptgiro is makkelijk te herkennen want er staat een bedrag op de naam van het bedrijf (pula parking) en een rekeningnummer .Als men dit niet wist dat had men dit aan een willekeurige Kroaat kunnen vragen en die zou ze dan doorverwijzen naar het postkantoor of bank. Als men wel een bekeuring heeft gehad maar niet betaald heeft dan zou ik alleen het oorspronkelijke bedrag gaan betalen en dan het advies van de ANWB volgen.
Maar er zijn ook mensen die helemaal geen bon hebben gezien , ja dan kan je ook niet weten dat je een bekeuring hebt gekregen en dus ook niet betalen.
Maar er zijn ook mensen die helemaal geen bon hebben gezien , ja dan kan je ook niet weten dat je een bekeuring hebt gekregen en dus ook niet betalen.
Laatst gewijzigd door cro-boy op 16 jan 2018 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
??; m.i. heeft iemand deze scam jaren geleden bedacht maar toen ook, dat de rechter die mogelijk op enig moment zou verbieden en verwacht/gehoopt, dat dat niet met terugwerkende kracht zou zijn.stofzuigertje schreef:Vermoedelijk heeft iemand ontdekt dat je jaren later nog geld op deze manier kunt krijgen en daarom verwacht ik ook hier binnenkort reacties van 2015 t/m 2017...
Waarom zou je moeten betalen voor een boete die je nooit hebt gehad?cro-boy schreef: Maar er zijn ook mensen die helemaal geen bon hebben gezien , ja dan kan je ook niet weten dat je een bekeuring hebt gekregen en dus ook niet betalen.In dat geval zou ik alleen het oorspronkelijke bedrag gaan betalen en dan het advies van de ANWB volgen.
tikfoutje John ik heb het al gecorrigeerdJohnTheBassist schreef:Waarom zou je moeten betalen voor een boete die je nooit hebt gehad?cro-boy schreef: Maar er zijn ook mensen die helemaal geen bon hebben gezien , ja dan kan je ook niet weten dat je een bekeuring hebt gekregen en dus ook niet betalen.In dat geval zou ik alleen het oorspronkelijke bedrag gaan betalen en dan het advies van de ANWB volgen.
Brief terug sturen naar het advocatenkantoor en op de envelop en op de brief 'overleden' vermelden. Als je de datum van overlijden weet, die er graag bij.stofzuigertje schreef:... wat doe ik met mijn buurman, overleden in oktober 2015 en niemand kan voor hem meer betalen.
Het was even wachten op het antwoord/bevestiging vanuit de gemeenteraad van Pula. Het is vrij simpel. Er zijn gemeenteraadsverkiezingen geweest en er zijn mensen met pensioen gegaan. De nieuwe mensen zijn nu aan het werk gegaan met alle openstaande, buitenlandse boetes. De opbrengsten komen overigens via een omweg in de lege gemeentekas terecht. Nu het geld inderdaad aankomt, kunnen eindelijk, eindelijk de achterstallige salarissen worden uitbetaald.
Na 2 jaren zijn naast overleden personen ook enkele spoorloos en die betalen niets.
Ook die volgende keer een ander land kiezen zullen niets meer horen.
En de vaste klanten, die gaan 1 stadje verder of ander land...... dus kost het veel en deze plaats zou ik graag overslaan.
Dat kost meer dan de €13,- parkeerkosten als de automaat gewerkt had.
Ook die volgende keer een ander land kiezen zullen niets meer horen.
En de vaste klanten, die gaan 1 stadje verder of ander land...... dus kost het veel en deze plaats zou ik graag overslaan.
Dat kost meer dan de €13,- parkeerkosten als de automaat gewerkt had.
-
8 dagen zijn allang om dus zal hier wel een update over komen.
-
- Contacteer: