LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Voorlopige aanslag 2018

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
janneliesp
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jan 2018 12:26

Voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door janneliesp »

Mijn man en ik hebben beiden voor het eerst een voorlopige aanslag voor 2018 gekregen. Ik vraag mij een aantal zaken af:

1) Als wij betalen, genereren wij geen rendement meer over het betaalde bedrag. Mogen wij de voorlopige aanslag daarom weigeren?
2) Als de definitieve aanslag lager uitvalt, krijgen wij dan compensatie over eventueel misgelopen rendement?
3) Waarom doet de belasting dienst na vele jaren opeens een voorlopige aanslag?
4) Kan de belastingdienst cq. staat over het geld uit voorlopige aanslagen op deze manier extra rendement genereren?

Mvgr
Jannelies Poelstra

NeoDutchio
Berichten: 12696
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een voorlopige aanslag komt elk jaar. En welk rendement denkt u te behalen? U hebt uw gegevens doorgegeven en daar wordt de voorlopige aanslag op gebaseerd. Dat moet dus gewoon betaald worden. Dat kan nu, dat kan over 12 maanden gespreid en over een jaar bij de definitieve berekening. Als de gegevens kloppen zatber niet veel bijbetaald moeten worden, danwel terug gekregen worden. En om dat half procentje rente van die paar euro de vraag te stellen.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door mahadma »

2) Als de definitieve aanslag lager uitvalt, krijgen wij dan compensatie over eventueel misgelopen rendement?

Als u echt een reeël rendament weet te genereren, plaats hier even dan op welke manier u dat gebogen krijgt met een gemiddelde rente van max 0,5 % haalbaar.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door kweenie »

1) je mag de voorlopige aanslag niet weigeren. Wel kun je zelf voorlopige aangifte doen met bijvoorbeeld een lager 'geschat inkomen'.

2) Als de definitieve aanslag lager uitvalt, dan krijg je volgend jaar geld terug. De Belastingdienst heeft een aantal maanden na het indienen van de voorlopige aanslag de tijd om dit uit te betalen. Doen ze er langer over, dan heb je recht op rente.

3) het fenomeen voorlopige aanslag bestaat al jaren, maar misschien dat dit in het verleden alleen werd berekend bij mensen die zelf voorlopige aangifte deden. Dat ze nu misschien zelf ook een aanslag opleggen bij mensen die eerder bij de definitieve aanslag hebben moeten bijbetalen.

4) de staat kan nu inderdaad vast eerder beschikken over het geld wat zij recht op hebben. Maar eigenlijk is dit juist eerlijker dan hoe het was. Het idee is namelijk dat je inkomstenbelasting betaalt als je inkomen krijgt. En dus niet pas een jaar later. Dat je jarenlang hebt kunnen profiteren van gratis 'uitgestelde betaling' van de inkomstenbelasting betekent nog niet dat het onrechtvaardig is als ze daar verandering in aanbrengen.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En moest u beiden elk jaar na het doen van aangifte nog nabetalen?

JWteZ
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jan 2018 14:49

Re: Voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door JWteZ »

Ik krijg voor het eerst een voorlopige aanslag 2018.
Tot nu toe betaalde ik mijn belasting ächteraf", dus de belasting 2016 werd in 2017 betaald.
Zo ook nu over 2017.
De voorlopige aanslag 2018 moet ik ook betalen, en zodoende zijn mijn lasten behoorlijk toegenomen.
Dit schijnt nieuw te zijn, en door de 2e kamer bedacht. (welke partijen?)
Zijn er meer mensen die hier problemen mee hebben (krijgen), en
is er een oplossing.
Uitstel schijnt niet mogelijk te zijn omdar er in termijnen betaald mag worden

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door grun »

JWteZ schreef:Ik krijg voor het eerst een voorlopige aanslag 2018. [...] Zijn er meer mensen die hier problemen mee hebben (krijgen), en
is er een oplossing.
In het verleden heb ik wel eens een klein pensioentje uit laten betalen. Het jaar daarop viel er ook een voorlopige aanslag in de bus, kennelijk hadden ze niet begrepen dat de pensioen uitbetaling eenmalig was en niet van toepassing op het volgende jaar. Ik heb gewoon het jaarinkomen wat naar beneden bijgesteld en was daarna van de voorlopige aanslag af.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door Lady1234 »

JWteZ schreef:Ik krijg voor het eerst een voorlopige aanslag 2018.
Tot nu toe betaalde ik mijn belasting ächteraf", dus de belasting 2016 werd in 2017 betaald.
Zo ook nu over 2017.
De voorlopige aanslag 2018 moet ik ook betalen, en zodoende zijn mijn lasten behoorlijk toegenomen.
Dit schijnt nieuw te zijn, en door de 2e kamer bedacht. (welke partijen?)
Zijn er meer mensen die hier problemen mee hebben (krijgen), en
is er een oplossing.
Uitstel schijnt niet mogelijk te zijn omdar er in termijnen betaald mag worden
Dat is helemaal niet nieuw. En u hebt voor die voorlopige aanslag in ieder geval een maand of 10 de tijd om te betalen. De definitieve over 2017 is nog helemaal niet opgelegd, dus daar hebt u nog alle tijd voor. U hebt waarschijnlijk uit meerdere bronnen inkomen dat u een voorlopige aanslag krijgt. Iemand met één inkomen betaalt het ook direct maandelijks,

Womo
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 jan 2010 08:14

Re: Voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door Womo »

Als je in één keer betaald (voor 28 februari) kun je nog een leuke betalingskorting aftrekken en die korting is meer dan je bij de bank aan rente ontvangt. En betalen moet je toch. Kortom nu betalen levert meer op dan volgend jaar betalen. De betalingskorting bedraagt namelijk ca 2% op jaarbasis!

Valkyrie79
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jan 2018 19:06

Re: Voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door Valkyrie79 »

Eind december een '' verzoek of wijziging voorlopige aanslag 2018'' ingediend om de maandelijkse teruggave te verlagen, dit vanwege het feit dat ik over 2016 moest terug betalen.
Dit is vlgs mij gelukt, hiervan een bevestiging gehad van de belastingdienst,.
n.b. voorlopige aanslag 2018 dagtekening 15 januari , U ontvangt 1789,-
Vervolgens met dagtekening 19 januari, U moet 2904,- betalen

specificatie;
terug te betalen vorige aanslag 1789,-
te betalen bedrag nieuwe aanslag 1115,-
Verschil: te betalen bedrag 2904,-

wie kan het mij uitleggen?

Het formulier ''verzoek of wijzigen'' is onbereikbaar op de site van de belastingdienst. ook via de telefoon is een onmogelijke opgave.

Groeten,

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door fisbel »

@Valkyrie79:
Die € 1789 hoeft u niet te betalen. Want dit bedrag is nog niet ontvangen. U ontvangt waarschijnlijk wel per 15 januari 1/12 deel van dit bedrag. Dit zal moeten worden terugbetaald. De € 1115 zal ook moeten worden betaald. Dit op grond van de gegevens zoals door u ingevoerd in uw wijziging voorlopige aanslag 2018

janneliesp
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jan 2018 12:26

Re: Voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door janneliesp »

Hartelijk dank voor alle reacties!

Het is mij duidelijk dat dit fenomeen voor ons dan wel nieuw is, maar al langer bestaat.

Bij rendement genereren kan aan meer mogelijkheden gedacht worden dan sparen: beleggen, onroerend goed, kunst etc.. De vraag is min of meer hypothetisch gesteld.

v.d.Heyden
Berichten: 741
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

janneliesp schreef:Hartelijk dank voor alle reacties!

Het is mij duidelijk dat dit fenomeen voor ons dan wel nieuw is, maar al langer bestaat.

Bij rendement genereren kan aan meer mogelijkheden gedacht worden dan sparen: beleggen, onroerend goed, kunst etc.. De vraag is min of meer hypothetisch gesteld.
Even hypotetisch: hoeveel onroerend dacht u te gaan kopen van het bedrag van de voorlopige aanslag?
Tenzij het een voorlopige aanslag van een paar ton is natuurlijk......
(Maar dat gaat mijn beperkte voorstellingsvermogen te boven).

Aan de andere kant: ik zou graag een voorlopige aanslag betalen in die orde van grootte, betekent namelijk een meer dan behoorlijk inkomen.

v.d.Heyden

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door kweenie »

Aangezien het ook nog eens gaat om een 'belegging' op de zeer korte termijn (een jaar) lijkt het mij dat het te verwachten rendement niet veel hoger zal zijn dan de uitgespaarde vermogensrendementsheffing. Ik zou daarom eerder juist een wat hogere aanslag willen betalen, om zo de vermogensrendementsheffing te ontlopen.

Valkyrie79
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jan 2018 19:06

Re: Voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door Valkyrie79 »

@fisbel:
Bedankt voor uw snelle reactie, dacht al dat het zo zou moeten zijn.
Ik neem aan dat het dan bij 1/12 deel uitbetaling blijft.
Moet ik nog wat doen om dit te bewerkstelligen?
Groeten,

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door fisbel »

Nee, u hoeft niets te doen.

Nijogeth
Berichten: 10647
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar je kunt toch ook de voorlopige aanslag naar beneden toe bijstellen, zodat je niets vooraf hoeft te betalen, maar achteraf vast wel een dikke naheffing krijgt. Alleen moet je daar dan niet over gaan zeuren!

frankvand
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 mar 2012 13:23

Re: Voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door frankvand »

Ook ik heb voor het eerst een voorlopige aanslag 2018 gekregen. De (vooraf ingevulde) gegevens van 2016 zijn in mijn situatie niet actueel meer, ik heb mijn voorlopige aanslag gisteren via de site van de Belastingdienst gewijzigd. Ik krijg wat geld terug.
Ik zie alleen nergens een optie staan of/hoe/wanneer je het wilt laten uitbetalen. Hoe gaat dit in z'n werk? Wordt het automatisch per maand uitbetaald of kan het ook in één keer? En wanneer dan? Of kun je er ook voor kiezen om niets voorlopig uit te laten betalen, maar gewoon te wachten tot volgend jaar, als de aangifte van 2018 ingevuld wordt?

Nijogeth
Berichten: 10647
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Volgens mij wordt dit dan verrekend met de definitieve aanslag van volgend jaar.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@frankvand

Als u met de door u ingevulde gegevens over 2018 wat geld terug zou krijgen, wordt dat automatisch dit jaar in termijnen uitbetaald. U krijgt een voorlopige aanslag, kunt u tzt zien in uw Berichtenbox en waarschijnlijk krijgt u ook nog een verzoek van de belastingdienst om uw banknummer op te geven.

Gesloten