LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Meet mijn slimme meter meer dan ik verbruik?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
onderdoor

Meet mijn slimme meter meer dan ik verbruik?

Ongelezen bericht door onderdoor »

Beste Radar,

Ik woon al ongeveer 6 jaar in mijn woning, vanaf het begin heb ik zo een slimme meter gehad. Ik kan dus niet weten of het meter meer verbruikt dan het eigenlijk hoort te gebruiken. Mijn meter komt voor op jullie lijst ZMF110CBtFs2 E0005.

Wat nu? wat zijn de stappen die ik moet volgen?

Alvast bedankt
Laatst gewijzigd door onderdoor op 29 jan 2018 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.

sylvesterb

Re: Meet mijn slimme meter meer dan ik verbruik?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

onderdoor schreef:
meterkast.jpg
meterkast.jpg
Beste Radar,

Ik woon al ongeveer 6 jaar in mijn woning, vanaf het begin heb ik zo een slimme meter gehad. Ik kan dus niet weten of het meter meer verbruikt dan het eigenlijk hoort te gebruiken. Mijn meter komt voor op jullie lijst ZMF110CBtFs2 E0005.

Wat nu? wat zijn de stappen die ik moet volgen?

Alvast bedankt
Er zijn al zoveel topics hierover. Je hoeft niets te doen als je niet het gevoel hebt dat je teveel gebruikt.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Je kunt op eigen kosten een verbruiksmeter er tussen laten hangen. Blijkt dat de slimme meter niet goed functioneerd kun je een schade claim indienen en de kosten van je eigen meter verhalen.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Privacy technisch overigens niet handig om het serienummer van de meter te publiceren.

onderdoor

olaf79 schreef:Je kunt op eigen kosten een verbruiksmeter er tussen laten hangen. Blijkt dat de slimme meter niet goed functioneerd kun je een schade claim indienen en de kosten van je eigen meter verhalen.
Heb even gekeken voor verbruiksmeters maar welke moet ik nemen? Ik zoek dus een 1 verbruiksmeter dat tussen mijn digitaal meter en mijn verdeelkast in kan monteren. Er zijn best veel en verschillende soorten als 1 fase en 3 fase. Heb best veel apparatuur in huis en gebruik ook elektrische koopplaat. dus moet een sterke tussenmeter zijn zonder probleem moet gaan werken, zonder dat het meter kast in brand vliegt.

is analoog of digitaal beter?

alvast bedankt

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

onderdoor schreef: is analoog of digitaal beter?
Analoog of digitaal is niet zo relevant. Een goede analoge meter is beter dan een slechte digitale en andersom. Waar het om gaat is de nauwkeurigheid waarmee er wordt gemeten. Al zou je dan meteen de vraag moeten stellen: wie vertrouw je dan, de elektriciteitsmeterfabrikanten of meters van de bouwmarkt? Je kunt hoogstens concluderen dat als de meters ongeveer hetzelfde aangeven het wel goed zit, en als er een afwijking is je aanvullend onderzoek moet laten doen.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Of je een 1 of 3 fase nodig hebt kun je alleen in je meterkast zien. Ik zou zeggen neem een ge-ijkte bij Conrad, ben je van die discussie ook af.

onderdoor

bprosman schreef:Of je een 1 of 3 fase nodig hebt kun je alleen in je meterkast zien. Ik zou zeggen neem een ge-ijkte bij Conrad, ben je van die discussie ook af.
Bedankt voor je antwoord maar, ge-ijkte meter zijn voor gradenmeters? Ik zoek verbruiksmeter voor elektriciteit om mijn ware gebruik te meten. Ik wil weten of mijn meter kast niet te veel aangeeft dan ik gebruik.

toch bedankt

onderdoor

renewouters schreef:
onderdoor schreef: is analoog of digitaal beter?
Analoog of digitaal is niet zo relevant. Een goede analoge meter is beter dan een slechte digitale en andersom. Waar het om gaat is de nauwkeurigheid waarmee er wordt gemeten. Al zou je dan meteen de vraag moeten stellen: wie vertrouw je dan, de elektriciteitsmeterfabrikanten of meters van de bouwmarkt? Je kunt hoogstens concluderen dat als de meters ongeveer hetzelfde aangeven het wel goed zit, en als er een afwijking is je aanvullend onderzoek moet laten doen.
Door radar onderzoek is dus aangegeven dat sommige van deze meter niet kloppen. mijn meterkast komt voor in die lijst, dus wil ik een tussenmeter plaatsen die wel goed meet om de ware verbruik te vergelijken. onderzoek kan ik aanvragen als ik aankan tonen dat mijn meterkast niet werkt naar behoren.

volgens mij wordt het kWh-meter genoemd weet het niet alleen zeker, moet dus weten welke ik moet aanschaffen.
Laatst gewijzigd door onderdoor op 06 feb 2018 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.

onderdoor

bprosman schreef:Of je een 1 of 3 fase nodig hebt kun je alleen in je meterkast zien. Ik zou zeggen neem een ge-ijkte bij Conrad, ben je van die discussie ook af.
Heeft het te maken hoeveel kabel uit die gesloten ( gezegeldekast ) kast komt? er komen 3 kabels uit (elk kabel zit in aangesloten op z'n “ouderweste” smeltzekeringen) die verborgen zit in die afgeslotenkast/ gezegeldekast.

onderdoor

kWh-meter 3-fasen Digitaal 100 A Conform MID: Nee VOLTCRAFT DPM-314D zou ik deze kunnen nemen?

of

kWh-meter 3-fasen Digitaal 85 A Conform MID: Nee VOLTCRAFT DPM 3L85-D

TIP NOVA 80 MID - 4L kWh-meter 3-fasen Digitaal 80 A Conform MID: Ja

Finder 7E.46.8.400.0012 kWh-meter 3-fasen Digitaal 65 A Conform MID: Ja
Laatst gewijzigd door onderdoor op 06 feb 2018 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

onderdoor schreef: Door radar onderzoek is dus aangegeven dat sommige van deze meter niet kloppen. mijn meterkast komt voor in die lijst, dus wil ik een tussenmeter plaatsen die wel goed meet om de ware verbruik te vergelijken. onderzoek kan ik aanvragen als ik aankan tonen dat mijn meterkast niet werkt naar behoren.
Als je het echt zeker wilt weten moet je een ijkinstituut inhuren. Een tussenmeter geeft slecht een indicatie of er wellicht iets niet klopt maar is verder geen bewijs.

onderdoor

renewouters schreef:
onderdoor schreef: Door radar onderzoek is dus aangegeven dat sommige van deze meter niet kloppen. mijn meterkast komt voor in die lijst, dus wil ik een tussenmeter plaatsen die wel goed meet om de ware verbruik te vergelijken. onderzoek kan ik aanvragen als ik aankan tonen dat mijn meterkast niet werkt naar behoren.
Als je het echt zeker wilt weten moet je een ijkinstituut inhuren. Een tussenmeter geeft slecht een indicatie of er wellicht iets niet klopt maar is verder geen bewijs.
heb je ook namen van bedrijven die dat doen of is het een apparatuur die ik moet aanschaffen. want zoeken op google kom ik niet verder

ik heb verkeerd zitten googlen ik moest (meterkast ijken) zoeken en niet lijkinstituut inhuren :D :lol:

Meterkast is van liander, die kunnen dat ook doen, maar is het niet je eigen vlees keuren ?

Gesloten