harrietsanten schreef:Omdat ik bij ze gemeld had dat het scherm niet goed werkte. Dat kon ik pas weten nadat ik de telefoon had aangezet en gebruiksklaar had gemaakt. Maar dat kon niet anders, want als je een telefoon installeert moet je bepaalde gegevens invoeren bij het opstarten van de telefoon.
Als het toestel in de oorspronkelijk staat is teruggestuurd dan heeft u gewoon recht op uw geld terug. Op internet zijn genoeg voorbeeld brieven te vinden.
alfatrion schreef:De winkel kan altijd het besturingssysteem opnieuw (laten) installeren.
Dit kan bij een Android toestel maar Apple staat dit niet toe dan moet je het Apple ID + wachtwoord hebben anders kun je niets met het toestel, ook de winkel niet.
Nijogeth schreef:Ik verwacht dat het in dit geval alleen mogelijk is om het toestel om te ruilen en u aan het abonnement vast zit.
Waarom? In Artikel 6.3 van hun eigen algemene voorwaarden staat dit:
6.3 Binnen de in lid 1 bedoelde
herroepingstermijn zal Klant zorgvuldig omgaan met
het Product en de verpakking. Klant zal de
verpakking slechts openen en het Product slechts
gebruiken voor zover dit nodig is om de aard, de
kenmerken en de werking van Producten na te gaan.
Uitgangspunt hierbij is dat deze inspectie niet verder
mag gaan dan dat Klant in een fysieke winkel zou
kunnen.
TS mag de verpakking openen om de aard, de kenmerken en de werking van het product na te gaan. Hij heeft hierdoor geen voorwaarden geschonden en kan zich gewoon beroepen op zijn herroepingsrecht binnen de termijn van 14 dagen na ontvangst product.
Klant mag niet (zoals hier gedaan) de iPhone in gebruik nemen en er haar/zijn gegevens op invoeren. Dat kan en mag je in een winkel ook niet. De iPhone kun je gewoon bekijken zonder allerlei gegevens te gaan invullen. In dit geval alleen recht op garantie c.q. een werkend toestel. Het bijbehorende (afgesloten) abonnement moet u gewoon uitzitten of eventueel afkopen.
Boesta schreef:Klant mag niet (zoals hier gedaan) de iPhone in gebruik nemen en er haar/zijn gegevens op invoeren. Dat kan en mag je in een winkel ook niet. De iPhone kun je gewoon bekijken zonder allerlei gegevens te gaan invullen. In dit geval alleen recht op garantie c.q. een werkend toestel. Het bijbehorende (afgesloten) abonnement moet u gewoon uitzitten of eventueel afkopen.
"De consument is slechts aansprakelijk voor de waardevermindering van de zaak als een behandeling van de zaak verder is gegaan dan noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking daarvan vast te stellen. De consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van de zaak wanneer de handelaar heeft nagelaten om overeenkomstig 230m lid 1, onderdeel h, informatie over het recht van ontbinding te verstrekken."
Zelfs al zou de consument verder zijn gegaan dan noodzakelijk om de aard, kenmerken en werking vast te stellen, mag de verkoper de herroeping niet weigeren. Slechts mag de verkoper waardevermindering in rekening brengen voor hetgeen verder is gegaan dan noodzakelijk om de aard, kenmerken en werking vast te stellen - indien de verkoper ook kan aantonen dat de waardevermindering is ontstaan door verder te gegaan dan noodzakelijk om de aard, kenmerken en werking vast te stellen.
Bij een Refurbished toestel kan ik moeilijk voorstellen dat het argument is dat deze niet meer als nieuw verkocht kan worden, daar het toestel ook nooit als nieuw verkocht is aan de consument.
In de ALV van GSMWEB wordt nergens "refurbished" vermeld, maar gezien zij 2 jaar volledige fabrieksgarantie geven, dient er vanuit gegaan te worden dat dergelijke toestellen als nieuw moeten worden gezien en behandeld. Het ConsumentenRecht maakt ook geen onderscheid, zowel nieuw als gerefurbished hebben 2 jaar garantie.
Jij hebt je toestel gewoon in gebruik genomen, vanaf de leveringsdatum wordt de 2 jaar volledige fabrieksgarantie van kracht. Het scherm blijkt defecten te vertonen die een normaal gebruik verhindert. Jij doet een beroep op die garantie en hebt het recht op een vervangend toestel.
T-Mobile heeft hier niets mee te maken, zij leveren de SIM en de diensten. Voor het abonnement te ontbinden is geen gegronde reden voor.