LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Discriminatie bij Woongaard om Molukse afkomst

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
bprosman

Re: Discriminatie bij Woongaard om Molukse afkomst

Ongelezen bericht door bprosman »

Ooit hebben wij ze als Nederland een eigen land beloofd. Nu er mee wegkomen door ze een huurwoning te beloven is een koopje :-)

marcogroningen

Ongelezen bericht door marcogroningen »

bprosman schreef:Ooit hebben wij ze als Nederland een eigen land beloofd. Nu er mee wegkomen door ze een huurwoning te beloven is een koopje :-)
Geef ze dan Friesland. Win win situatie :lol:

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

Daantje21 schreef:We leven niet eeuwen geleden, we leven nu. En ik heb net zoveel recht op een woning als ieder ander.
Het is aan mij de keus of ik in een Molukse wijk wil wonen ja of nee. Het maakt mij namelijk niet uit of ik een bruine, paarse, zwarte of roze buur heb. Ik wil gewoon een lekker huisje. Ik hoef niet te betalen voor iets wat jaaaaren geleden is gebeurd. Daar heb ik namelijk helemaal geen schuld aan, ik was niet eens geboren! Als je mensen met respect behandeld, krijg je respect terug. In alle kleuren van de regenboog!
Wie zegt dat jij geen recht hebt op een woning? Er is alleen een voorkeur uitgesproken, net als in een ééngezinswoning een voorkeur is voor een meerpersoons huishouden of bij seniorenappartementen een voorkeur voor 50-plussers.
Als jij per se ergens wilt wonen waar een verhuurder niet mee akkoord gaat, zoek je toch een koophuis?

Daantje21

Ongelezen bericht door Daantje21 »

Ja want ik heb een geldboom in m'n tuin staan dus koop ik een huis. Maar daar gaat het niet om. Het gaat erom dat ik bij voorbaat word uitgesloten.. En dan heb ik het niet over een woning die aangepast is voor een bejaarde of gehandicapte omdat ze een traplift nodig hebben of de deur niet zelf kunnen open doen. Dat is naar mijn mening ook totaal geen vergelijking. Het feit dat de verhuurder, WONINGBOUW VERENIGING KLEURRIJKWONEN!!, onderscheid maakt hierin vind ik een een totale aanfluiting. Ik betaal net zo goed mijn inschrijfgeld! Ik ben al een hele tijd op zoek naar een betaalbare huurwoning. Ik ben mantelzorger voor mijn partner die inmiddels in het verpleeghuis ligt waar hij niet meer uitkomt. Hij gaat dit jaar overlijden. Hij heeft dus wel een koophuis die ik in mijn eentje niet kan overnemen. Mijn inkomen is minimaal en het is bijna onbegonnen werk om een leuke huurwoning te vinden voor een normale prijs. Dus als er iets voorbij komt wat ik me net kan veroorloven en ik word uitgesloten omdat ik geen Molukse ben, JA dan ben ik verbijsterd.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Tsja, mensen worden ook uitgesloten voor een 55+ woning omdat ze te jong zijn. Of voor een jongerenwoning omdat ze te oud zijn. En het gebeurt ook vaak dat voor een benedenwoning in eerste instantie een voorkeur is voor mensen die slecht ter been zijn. Er wordt dus inderdaad onderscheid gemaakt. Maar dat maakt nog niet dat het gemaakte onderscheid niet toegestaan zou zijn.

bprosman

Je wordt niet uitgesloten, maar mensen van Molukse afkomst krijgen voorrang, dat is iets heel anders. Bovendien zou bij de naam van de woningbouw vereniging : “Kleurrijk wonen” ook een lampje kunnen gaan branden.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch blijf ik dit waanzin vinden. Zet bij een woningadvertentie dat de voorkeur uitgaat naar blanke Nederlanders die hier geboren zijn, dan staat niet alleen het land, de halve wereld staat op zijn kop.

Wat het onderscheid betreft met benedenwoningen en dat soort dingen: dat gaat om noodzaak. Je kunt van iemand met een rollator niet verwachten dat hij een trap opklimt om in zijn bed te komen. Terecht dat gezonde, jonge mensen niet in aanmerking komen voor seniorenwoningen. Anders is er voor de senior in no-time geen enkele woning beschikbaar.

Maar ik zie geen enkele noodzaak dat mensen op basis van hun huidskleur of afkomst geselecteerd worden. Ja, ze kunnen samen Molukse nasi koken en eten. Maar dat kunnen ze ook wel als ze drie straten uit elkaar wonen.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wat ik nog mis, is wat de reactie van Kleurrijk Wonen was toen je dit aangekaart hebt.

Brahms

Ongelezen bericht door Brahms »

Toch blijf ik dit waanzin vinden. Zet bij een woningadvertentie dat de voorkeur uitgaat naar blanke Nederlanders die hier geboren zijn, dan staat niet alleen het land, de halve wereld staat op zijn kop. 
Juist, dit onderscheid kan echt niet ! De wereld zou echt te klein zijn als de woning alleen bestemd is voor een blanke ! Maar dit kan dus wel......
Negerzoenen mogen ook niet meer, blanke vla dan weer wel.

Cornelis7

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Er zijn ook sociale huurwoningen speciaal voor Turkse senioren: http://www.omroepbrabant.nl/?news/21280 ... plex+.aspx
Dit soort discriminatie op ras of afkomst mag blijkbaar in dit land, dat met twee maten meet.

JvandeW

Ongelezen bericht door JvandeW »

sylvesterb schreef:
Daantje21 schreef:Hallo Lezers,

Graag wil ik iets posten waarvan ik behoorlijk onder de indruk ben.
Ik ben een geboren en getogen Nederlandse opzoek naar een huisje.
Via woongaard.com
Ik wil reageren op een woning maar er staat;

Kandidaten van Molukse afkomst hebben voorrang, maar (bij geen gewenste kandidaat) gaan we toewijzen aan een kandidaat
die geen Molukse komaf heeft.

Wat een onzin!!
Zo voelt het dus om gediscrimineerd te worden.

Daantje.
Positieve discriminatie is toegestaan. Zo zijn er ook speciale senioren woningen, woningen voor gehandicapten en dus voor Molukkers.
Er bestaat geen wet dat positieve discriminatie toestaat. Hetgeen jij noemt, kan nog altijd gezien worden als een negatieve vorm van discriminatie; namelijk die van de mensen die door de discriminatie worden uitgesloten.

Wel is er een uitsluitingsregel in de Algemene wet gelijke behandeling die hier van toepassing kan zijn:

"Het in deze wet neergelegde verbod van onderscheid geldt niet, indien het onderscheid een specifieke maatregel betreft die tot doel heeft vrouwen of personen behorende tot een bepaalde etnische of culturele minderheidsgroep een bevoorrechte positie toe te kennen ten einde feitelijke nadelen verband houdende met de gronden ras of geslacht op te heffen of te verminderen en het onderscheid in een redelijke verhouding staat tot dat doel."

Artikel 2 lid 3 Awgb

Daarvoor dient wel te zijn voldaan aan de volgende vereisten:
  • 1. Achterstandsvereiste
    2. Zorgvuldigheidsvereiste
    3. Evenredigheidsvereiste
    4. Kenbaarheidsvereiste
#1 is al een punt van discussie. Het Tamarindeplein te Leerdam bevindt zich in een Molukse wijk waardoor niet gesteld kan worden dat Molukkers hier een achterstand zouden hebben en men daarom Molukkers de voorkeur kan geven. Al geldt het wellicht een achterstand in het algemeen in Nederland waardoor wel kan worden voldaan.
bprosman schreef:Je wordt niet uitgesloten, maar mensen van Molukse afkomst krijgen voorrang, dat is iets heel anders.
Zo anders is het niet. Het is en blijft een vorm van hinder die in deze op basis van etniciteit wordt bepaald en waarvan de vraag is of dat wel is toegestaan.
witte angora schreef:Vreemd dat zwarte Piet niet mag maar Molukse wijken weer wel.
Volgens welke wet mag Zwarte Piet niet?
Brahms schreef:Negerzoenen mogen ook niet meer, blanke vla dan weer wel.
De negerzoen mag nog steeds verkocht worden. Er is nooit een wet geweest die de verkoop negerzoenen heeft verboden. Slechts een commercieel bedrijf dat na commotie een naamswijziging heeft doorgevoerd.

Maar dat is offtopic en op geen manier relevant in deze kwestie.

scontra

Ongelezen bericht door scontra »

bprosman schreef:Je wordt niet uitgesloten, maar mensen van Molukse afkomst krijgen voorrang, dat is iets heel anders. Bovendien zou bij de naam van de woningbouw vereniging : “Kleurrijk wonen” ook een lampje kunnen gaan branden.
Inderdaad, alle voordeuren hebben een andere en zeer contrasterende kleur, :idea: :idea:
Laatst gewijzigd door scontra op 12 feb 2018 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.

scontra

Ongelezen bericht door scontra »

Cornelis7 schreef:Er zijn ook sociale huurwoningen speciaal voor Turkse senioren: http://www.omroepbrabant.nl/?news/21280 ... plex+.aspx
Dit soort discriminatie op ras of afkomst mag blijkbaar in dit land, dat met twee maten meet.

Alleen moet je wel van blanke Nederlands afkomst zijn om (nog) als tweederangs burger behandeld te mogen worden. :idea:

Charlotte68

Ongelezen bericht door Charlotte68 »

bprosman schreef:Je wordt niet uitgesloten, maar mensen van Molukse afkomst krijgen voorrang, dat is iets heel anders. Bovendien zou bij de naam van de woningbouw vereniging : “Kleurrijk wonen” ook een lampje kunnen gaan branden.
Stel dat de vrouw van Molukse afkomst is en de man niet, krijgen zij dan voorrang of niet.

Mijn nicht is met een Surinamer getrouwd, mag die wel in kleurrijk wonen.
Een blank echtpaar heeft 2 donkere kinderen geadopteerd, mogen die daar wonen.

Of moet voor al deze mensen een lichtje gaan branden.

bprosman

Tja, zoals zo vaak in dit soort zaken die hier geopend worden op dit forum 2 oplossingen:
1. Sue them
2. Ga lekker verder met leven en kijk evt naar een andere woningbouwvereniging.
Eigenlijk nog een optie 3, verhuis. hier in Den Bosch hebben we dat soort "discriminatie" niet maar heeft iedereen een wachtlijst van 8...9 jaar.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

bprosman schreef:Tja, zoals zo vaak in dit soort zaken die hier geopend worden op dit forum 2 oplossingen:
1. Sue them
2. Ga lekker verder met leven en kijk evt naar een andere woningbouwvereniging.
Eigenlijk nog een optie 3, verhuis. hier in Den Bosch hebben we dat soort "discriminatie" niet maar heeft iedereen een wachtlijst van 8...9 jaar.
En daar zit dus het probleem.

Ik sta in de regio Utrecht inmiddels 8 jaar ingeschreven, zelfs op een seniorenwoning maak ik geen enkele kans. Als een woning vrij komt, hij wordt niet verkocht, en het is géén seniorenwoning,' en er gaat geen urgent mee vandoor, en die ene die dán wel beschikbaar is, is specifiek bestemd voor Molukkers, dan kan het nog wel even duren voor je een keer aan de beurt bent.

Ik snap de topicstarter wel. Mag zij ook eens een keer een woning?

bprosman

Ik sta in de regio Utrecht inmiddels 8 jaar ingeschreven
Tja, mijn dochter in Amsterdam heeft een uitzicht richting 15 jaar, (daarom heeft ze zich op dr 17e al ingeschreven). Dat heeft iets te maken met de populariteit van de regio en het aanbod. Ga je naar Kutschubbeveen heb je "morgen" een huis.

Frantic2

Ongelezen bericht door Frantic2 »

deze is dan andersom.... alleen geschikt voor blanke Nederlanders...

Wij zijn een christelijke instelling. Van medewerkers wordt verwacht dat zij instemmen met de levensbeschouwelijke identiteit van de instelling en op grond hiervan een bijdrage willen leveren aan de verdere invulling daarvan. Wij verwachten dat dit aspect aan de orde komt in je sollicitatiebrief.
Daar heb ik dan wel weer moeite mee.... Hiermee sluit je alle joden, atheïsten, islamieten etc. gewoon uit voor een baantje op de administratie bij een school

Charlotte68

Ongelezen bericht door Charlotte68 »

Frantic2 schreef:deze is dan andersom.... alleen geschikt voor blanke Nederlanders...

Wij zijn een christelijke instelling. Van medewerkers wordt verwacht dat zij instemmen met de levensbeschouwelijke identiteit van de instelling en op grond hiervan een bijdrage willen leveren aan de verdere invulling daarvan. Wij verwachten dat dit aspect aan de orde komt in je sollicitatiebrief.
Daar heb ik dan wel weer moeite mee.... Hiermee sluit je alle joden, atheïsten, islamieten etc. gewoon uit voor een baantje op de administratie bij een school
Waarom denk je dat het alleen geschikt is voor blanke Nederlanders. Zij vragen een christelijke instelling.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Inderdaad. Als je denkt dat alleen blanke christen zijn, zou ik me eerst eens in het onderwerp verdiepen...

Bovendien citeer je nu iets mbt een school, die ongetwijfeld de bijzondere status zal hebben waardoor dat gewoon mag. De relevantie voor dit topic is er dus niet.

Gesloten