LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Werkgever weigert ontslag en houd zich aan einddatum

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Deno
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 okt 2009 13:02
Locatie: Anna Paulowna

Werkgever weigert ontslag en houd zich aan einddatum

Ongelezen bericht door Deno »

Beste forumleden,

Allereerst zal ik wat info geven;
- contract bepaalde tijd (6 maanden)
- einddatum contract 31-05-2018
- opzegtermijn is 1 maand

Afgelopen zaterdag een aangetekende brief verstuurd met daarin mijn ontslagaanzegging per omgaande naar het hoofdkantoor
van mijn werkgever.
Vandaag de baas zelf gesproken op kantoor en de mededeling nogmaals gedaan. Afgezien van de daaropvolgende reacties is het mij
duidelijk dat ie me niet wilt laten gaan tot de einddatum van mijn contract.

Nu is het zo dat er in mijn contract geen beding is opgenomen waarin de werkgever en/of werknemer het contract tussentijds kan
beëindigen, eerder dan de einddatum van het tijdelijke contract.

Er van verzekerd dat de verstandhouding sinds vandaag dusdanig is verstoord wordt deze komende periode sowieso niet echt een leuke.

Mijn vraag luidt dan ook: Wat zegt de wet of wat kan ik doen om het contract toch te laten ontbinden? Wat is de juiste routing in dit 'conflict'?

Ben al jaren fervent forumlezer, nooit gedacht hier zelf, in dit topic te komen staan.


Bij voorbaat dank voor jullie tijd en eventuele adviezen.



Met vriendelijke groet,


Dennis.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Werkgever weigert ontslag en houd zich aan einddatum

Ongelezen bericht door sjohie »

Deno schreef:Beste forumleden,

Allereerst zal ik wat info geven;
- contract bepaalde tijd (6 maanden)
- einddatum contract 31-05-2018
- opzegtermijn is 1 maand

Afgelopen zaterdag een aangetekende brief verstuurd met daarin mijn ontslagaanzegging per omgaande naar het hoofdkantoor
van mijn werkgever.
Vandaag de baas zelf gesproken op kantoor en de mededeling nogmaals gedaan. Afgezien van de daaropvolgende reacties is het mij
duidelijk dat ie me niet wilt laten gaan tot de einddatum van mijn contract.

Nu is het zo dat er in mijn contract geen beding is opgenomen waarin de werkgever en/of werknemer het contract tussentijds kan
beëindigen, eerder dan de einddatum van het tijdelijke contract.

Er van verzekerd dat de verstandhouding sinds vandaag dusdanig is verstoord wordt deze komende periode sowieso niet echt een leuke.

Mijn vraag luidt dan ook: Wat zegt de wet of wat kan ik doen om het contract toch te laten ontbinden? Wat is de juiste routing in dit 'conflict'?

Ben al jaren fervent forumlezer, nooit gedacht hier zelf, in dit topic te komen staan.


Bij voorbaat dank voor jullie tijd en eventuele adviezen.



Met vriendelijke groet,


Dennis.
Contract zegt 1 maand opzegtermijn, en dat geldt voor beide partijen. Jij kan dus niet per ommegaande ontslag nemen, je werkgever kan als jij dit met inachtneming van de contractueel overeengekomen maand, dit dan ook weer niet weigeren. Beiden zitten nu fout als ik het zo lees. Waarom meen jij per ommegaande ontslag te kunnen nemen, en niet met inachtneming van de opzegtermijn van 1 maand?

witte angora
Berichten: 31023
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Werkgever weigert ontslag en houd zich aan einddatum

Ongelezen bericht door witte angora »

Deno schreef: - contract bepaalde tijd (6 maanden)
- einddatum contract 31-05-2018
- opzegtermijn is 1 maand

Nu is het zo dat er in mijn contract geen beding is opgenomen waarin de werkgever en/of werknemer het contract tussentijds kan
beëindigen, eerder dan de einddatum van het tijdelijke contract.
Dit snap ik dus niet. Is er nu een opzegtermijn van 1 maand, of is het juist niet mogelijk er eerder tussen uit te stappen? Of is die opzegtermijn van 1 maand bedoeld voor het geval er sprake is van verlenging van het contract?

Ik krijg toch het idee dat je niet alles vertelt, althans, niet alles zoals het werkelijk is...

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Werkgever weigert ontslag en houd zich aan einddatum

Ongelezen bericht door Student90 »

sjohie schreef:
Deno schreef:Beste forumleden,

Allereerst zal ik wat info geven;
- contract bepaalde tijd (6 maanden)
- einddatum contract 31-05-2018
- opzegtermijn is 1 maand

Afgelopen zaterdag een aangetekende brief verstuurd met daarin mijn ontslagaanzegging per omgaande naar het hoofdkantoor
van mijn werkgever.
Vandaag de baas zelf gesproken op kantoor en de mededeling nogmaals gedaan. Afgezien van de daaropvolgende reacties is het mij
duidelijk dat ie me niet wilt laten gaan tot de einddatum van mijn contract.

Nu is het zo dat er in mijn contract geen beding is opgenomen waarin de werkgever en/of werknemer het contract tussentijds kan
beëindigen, eerder dan de einddatum van het tijdelijke contract.

Er van verzekerd dat de verstandhouding sinds vandaag dusdanig is verstoord wordt deze komende periode sowieso niet echt een leuke.

Mijn vraag luidt dan ook: Wat zegt de wet of wat kan ik doen om het contract toch te laten ontbinden? Wat is de juiste routing in dit 'conflict'?

Ben al jaren fervent forumlezer, nooit gedacht hier zelf, in dit topic te komen staan.


Bij voorbaat dank voor jullie tijd en eventuele adviezen.



Met vriendelijke groet,


Dennis.
Contract zegt 1 maand opzegtermijn, en dat geldt voor beide partijen. Jij kan dus niet per ommegaande ontslag nemen, je werkgever kan als jij dit met inachtneming van de contractueel overeengekomen maand, dit dan ook weer niet weigeren. Beiden zitten nu fout als ik het zo lees. Waarom meen jij per ommegaande ontslag te kunnen nemen, en niet met inachtneming van de opzegtermijn van 1 maand?
Zoals ik het lees heeft TS een contract van 6 maanden, zonder de optie tot tussentijds opzeggen. In principe moet TS dan werken tot de 6 maanden voorbij zijn. TS kan in dit geval alleen tussenzijds opzeggen als sprake is van een dringende reden of indien de werkgever ermee instemd (of evt. nog via de rechter proberen).
Laatst gewijzigd door Student90 op 19 feb 2018 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27297
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Werkgever weigert ontslag en houd zich aan einddatum

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u een contract bent overeengekomen met een “tussentijds opzegbeding”,

Lees hier

https://ontslag.nl/opzeggen/opzeggen-va ... alde-tijd/

dan kunt u tussentijds met een maand opzeggen.

Maar een en ander hangt van de omschrijving af in uw contract.

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Werkgever weigert ontslag en houd zich aan einddatum

Ongelezen bericht door Student90 »

Lady1234 schreef:Als u een contract bent overeengekomen met een “tussentijds opzegbeding”,

Lees hier

https://ontslag.nl/opzeggen/opzeggen-va ... alde-tijd/

dan kunt u tussentijds met een maand opzeggen.

Maar een en ander hangt van de omschrijving af in uw contract.
TS geeft aan dat er geen beding is opgenomen.

witte angora
Berichten: 31023
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Werkgever weigert ontslag en houd zich aan einddatum

Ongelezen bericht door witte angora »

Student90 schreef:
Lady1234 schreef:Als u een contract bent overeengekomen met een “tussentijds opzegbeding”,

Lees hier

https://ontslag.nl/opzeggen/opzeggen-va ... alde-tijd/

dan kunt u tussentijds met een maand opzeggen.

Maar een en ander hangt van de omschrijving af in uw contract.
TS geeft aan dat er geen beding is opgenomen.
Maar ondertussen de opzegtermijn van 1 maand bij de drie 'belangrijkste' punten zetten, en het beding dat er niet is zit ergens in de tekst verborgen, terwijl het daar juist om draait.

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Werkgever weigert ontslag en houd zich aan einddatum

Ongelezen bericht door Appie83 »

Deno schreef:Beste forumleden,

Allereerst zal ik wat info geven;
- contract bepaalde tijd (6 maanden)
- einddatum contract 31-05-2018
- opzegtermijn is 1 maand

Afgelopen zaterdag een aangetekende brief verstuurd met daarin mijn ontslagaanzegging per omgaande naar het hoofdkantoor
van mijn werkgever.
Vandaag de baas zelf gesproken op kantoor en de mededeling nogmaals gedaan. Afgezien van de daaropvolgende reacties is het mij
duidelijk dat ie me niet wilt laten gaan tot de einddatum van mijn contract.

Nu is het zo dat er in mijn contract geen beding is opgenomen waarin de werkgever en/of werknemer het contract tussentijds kan
beëindigen, eerder dan de einddatum van het tijdelijke contract. .
Een contract voor bepaalde tijd is voor zowel de werkgever als werknemer niet opzegbaar tenzij er een beding is opgenomen. Maar u geeft aan dat u een opzegtermijn hebt van een maand... Hoe staat dit precies in de arbeidsovereenkomst aangegeven?
Want een contract voor bepaalde tijd eindigt automatisch, er hoeft niet worden opgezegd door werkgever of werknemer. Dus het opnemen van een opzegtermijn lijkt in te houden dat het contract voor bepaalde tijd opzegbaar is.
Let op, opzeggen en aanzeggen zijn niet hetzelfde. Er moet een maand van te voren wel door de werkgever worden aangezegd maar dat is voor het eindigen van het contract niet relevant.

Overigens lees ik dat u per omgaande het contract wil laten eindigen. Met andere woorden u neemt zelf ontslag op staande voet. Dit kan alleen als u een dringende reden hebt en die noemt u niet. De werkgever kan schadevergoeding vorderen.

Toch geen tussentijds opzegbeding dan zijn de mogelijkheden:
- Uitlokken van ontslag op staande voet. Werkgever kan schadevergoeding eisen. Geen WW
- Zelf ontslag nemen op staande voet. Heeft u geen dringende reden, dan bent u schadeplichtig en geen WW
- Verzoek tot ontbinding bij de rechter. Maar ook dan heb je een goede reden nodig en er gaat wel enige tijd overeen. Mogelijk geen WW
- Beeindiging met wederzijds goedvinden. Kan niet als je werkgever niet zou willen en je verliest mogelijk je recht op WW. Maar een werkgever heeft ook weinig aan een gedemotiveerde werknemer, dus ga in overleg. (Lijkt mij de beste optie als er geen tussentijds opzegbeding is)

De hoogte van de schadevergoeding komt meestal overeen met het loon dat de werknemer over de resterende duur van de overeenkomst zou hebben ontvangen.

Deno
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 okt 2009 13:02
Locatie: Anna Paulowna

Re: Werkgever weigert ontslag en houd zich aan einddatum

Ongelezen bericht door Deno »

Beste,
Bedankt voor de reacties. Ik heb inderdaad een aantal zaken niet juist benoemd en in alle consternatie wat termen door elkaar gehaald.
Fijn dat jullie meedenken en me daar waar nodig corrigeren.
Ik heb in mijn contract inderdaad geen beding staan. Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik er van uit ben gegaan dat bij een opzegging / indienen van ontslag je een maand opzegtermijn hebt. Mede om de werkgever in de gelegenheid te stellen iemand anders te kunnen vinden.
De woordspeling 'per omgaande' heb ik gebruikt om de opzegtermijn in die context (datum brief) aan te geven.

Inmiddels heb ik me al meer ingelezen maar blijft het voor een 'juridisch leek' soms moeilijk om te bepalen wat er nu precies bedoelt word met wat.

witte angora
Berichten: 31023
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Werkgever weigert ontslag en houd zich aan einddatum

Ongelezen bericht door witte angora »

Deno schreef:Beste,
Bedankt voor de reacties. Ik heb inderdaad een aantal zaken niet juist benoemd en in alle consternatie wat termen door elkaar gehaald.
Fijn dat jullie meedenken en me daar waar nodig corrigeren.
Ik heb in mijn contract inderdaad geen beding staan. Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik er van uit ben gegaan dat bij een opzegging / indienen van ontslag je een maand opzegtermijn hebt. Mede om de werkgever in de gelegenheid te stellen iemand anders te kunnen vinden.
De woordspeling 'per omgaande' heb ik gebruikt om de opzegtermijn in die context (datum brief) aan te geven.

Inmiddels heb ik me al meer ingelezen maar blijft het voor een 'juridisch leek' soms moeilijk om te bepalen wat er nu precies bedoelt word met wat.
Kortom, je zat dus om een aantal zaken heen te draaien in de hoop hier antwoorden te vinden die je verder zouden kunnen helpen - op basis van verkeerde informatie. Helaas heeft het forum van AvroTrosRadar geen enkele juridische waarde... Daarbij: die 1 maand opzegtermijn zit dus alleen in je eigen hoofd, dat staat nergens in je contract.

Hou het er maar op dat ik er klaar mee ben.

Lady1234
Berichten: 27297
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Werkgever weigert ontslag en houd zich aan einddatum

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar staat die maand opzegtermijn dan in uw contract of niet? Want als er geen opzegbeding is, is die vermelding overbodig.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Werkgever weigert ontslag en houd zich aan einddatum

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Maak het maar mooi af. Mij heeft zoiets al eens duizenden gekost na rechtszaak. Ga in gesprek en zet afspraken op papier.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Werkgever weigert ontslag en houd zich aan einddatum

Ongelezen bericht door arvandongen »

Wel, je hebt een arbeids-overeenkomst afgesloten met een duidelijke einddatum. Dat schept verplichtingen aan 2 zijden. Hou vol en doe je best. Eind mei is dichterbij dan je denkt.

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Werkgever weigert ontslag en houd zich aan einddatum

Ongelezen bericht door Appie83 »

Lady1234 schreef:Maar staat die maand opzegtermijn dan in uw contract of niet? Want als er geen opzegbeding is, is die vermelding overbodig.
Er staat geen opzegtermijn in het contract, blijkbaar is TS er van uitgegaan dat je voor elk contract een opzegtermijn hebt. Hij heeft ook geen opzegbeding. TS kan dan ook niet zomaar zijn contract beëindigen zonder dat zijn werkgever een schadevergoeding wil. Het beste is dat hij met zijn werkgever gaat praten. Geef daarbij aan dat je dacht een opzegtermijn te hebben en vervolgens aangeven wat je wilt: blijven of vertrekken.
Als je dat laatste wilt ben je afhankelijk van je werkgever, dus blijf redelijk.
En houdt er rekening mee dat beëindigen met wederzijdse toestemming waarschijnlijk gevolgen heeft voor je Ww uitkering.

zombo
Berichten: 96
Lid geworden op: 10 aug 2015 19:22

Re: Werkgever weigert ontslag en houd zich aan einddatum

Ongelezen bericht door zombo »

Deno schreef: Bedankt voor de reacties. Ik heb inderdaad een aantal zaken niet juist benoemd en in alle consternatie wat termen door elkaar gehaald.
Ik begrijp het nog niet helemaal, maar... kan het zijn dat in in uw brief ook die termen door elkaar heeft gehaald en dat de werkgever daarom (terecht) weigert?

Gesloten