LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoge boete bij voortijdig opzeggen jaarcontract Oxxio

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
weberb

Hoge boete bij voortijdig opzeggen jaarcontract Oxxio

Ongelezen bericht door weberb »

Vorig jaar April heb ik bij Oxxio een energiecontract afgesloten. Dit contract loopt nog tot 15 april 2018.
Een aantal weken geleden heb ik mijn huis onder voorbehoud verkocht. Nu is het echter zo dat de woning zo'n 20 dagen voor het aflopen van het energiecontract op naam komt van de nieuwe bewoners. Zelf trek ik tijdelijk bij iemand anders in omdat het nieuwbouwhuis wat ik en mijn vriendin hebben gekocht nog niet klaar is.

Nu heb ik contact opgenomen met Oxxio om te vragen hoe hun hiermee omgaan.
Hun antwoord is duidelijk. Je verbreekt het contract voortijdig (een aantal dagen) en daardoor betaal je 50 euro opzegboete per product wat je bij Oxxio afneemt. Ook mijn welkomsbonus van 155 euro komt ook hiermee te vervallen. Het komt er op neer dat ik hierdoor 255 euro (100 euro boete gas+licht en 155 euro welkomsbonus) aan boetes krijg. Helaas is het verplaatsen van overdragsdatum van het huis niet mogelijk, en ook het overnemen van het contract door de nieuwe bewoner is geen optie.

Er is geen mogelijkheid om verder over dit bedrag te discusseren bij Oxxio, ze blijven steenvast aanhouden dat ze in hun recht staan, wat ik voor een aantal dagen eerder weggaan echt een verschikkelijke actie vind. Ze staan waarschijnlijk in hun recht om het te eisen, maar van het bedrag wat ik nu moet inleveren kan ik dik 4 maanden gas en licht betalen (in mijn geval). Dit bedrag staat toch totaal niet inverhouding met de "kosten" die Oxxio zou moeten maken? Een beetje coulance tonen in zo'n geval is toch niet gek?

NeoDutchio

Re: Hoge boete bij voortijdig opzeggen jaarcontract Oxxio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als het inderdaad om 20dagen gaat kunt u met de nieuwe bewoners overleggen dat u de eerste 20 dagen de kosten betaald. Daarna kan kosteloos opgezegd worden.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hebt u ook gevraagd of ze niet van die boete willen afzien als u bij hen weer een contract neemt voor het nieuwe huis tzt?

Anders maar, zoals gezegd in overleg gaan met de nieuwe as eigenaren.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

U bent niet verplicht om de overeenkomst te beëindigen. U kunt ook gewoon afzien van levering. Ik zou wel opzeggen maar met inachtneming van de opzegtermijn. U moet dan nog wel vaste lasten betalen.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De kopers dit verhaal vertellen en vragen of zij na deze datum een leverancier willen kiezen.

De gratis stroom & gas is leuk maar als zij hetzelfde probleem zouden krijgen... even vragen of ze het willen.

Als de kopers hun energie afnemen stopt jou contract ook omdat er anders dubbel voor de meter en netwerk betaald zou worden.
Alfatrion is leuk bedacht maar 2x leveren op 1 meter kan niet.

alfatrion

stofzuigertje schreef:Als de kopers hun energie afnemen stopt jou contract ook omdat er anders dubbel voor de meter en netwerk betaald zou worden.
Dat kan heel goed. Wanneer twee partijen een overeenkomst sluiten, dan nemen zij daarmee een bepaalde verbintenis op zich. De ene partij heeft recht op iets en ander is verplicht om dat iets te geven. De partij die ergens recht op heeft is niet verplicht om dat op te eisen. De overeenkomst verplicht TS tot het betalen voor de meter en netwerk, maar hij niet verplicht om daar gebruik van te maken. Als hij Oxxio vrijstelt van hun verbintenis, dan kan dat gene waar hij recht op heeft niet langer eisen en kan Oxxio de meter dus gewoon opnieuw verhuren.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
stofzuigertje schreef:Als de kopers hun energie afnemen stopt jou contract ook omdat er anders dubbel voor de meter en netwerk betaald zou worden.
Dat kan heel goed. Wanneer twee partijen een overeenkomst sluiten, dan nemen zij daarmee een bepaalde verbintenis op zich. De ene partij heeft recht op iets en ander is verplicht om dat iets te geven. De partij die ergens recht op heeft is niet verplicht om dat op te eisen. De overeenkomst verplicht TS tot het betalen voor de meter en netwerk, maar hij niet verplicht om daar gebruik van te maken. Als hij Oxxio vrijstelt van hun verbintenis, dan kan dat gene waar hij recht op heeft niet langer eisen en kan Oxxio de meter dus gewoon opnieuw verhuren.
Of in het Nederlands vertaald, vraag aan Oxxio of je vaste bedragen kan afrekening zonder er gebruik van te maken. Hetzelfde als bij een mobiel telefoonabonnement. Je koopt het af door de abonnementskosten te betalen. Dit koop je af door het vastrecht te betalen.

Appie83

Ongelezen bericht door Appie83 »

alfatrion schreef:
Vraag is wel of de systemen zo zijn ingericht dat er op een woonadres twee verschillende contracten gelijktijdig kunnen lopen.

rvjapio

Ongelezen bericht door rvjapio »

En weer iemand die een contract openbreekt en dan gaat klagen dat de tegenpartij zich eraan wil houden. Goed dat er hier zoveel creatievelingen zijn die u alternatieven voorstellen, maar het is toch echt uw eigen verantwoordelijkheid.

zacvanduinen

Ongelezen bericht door zacvanduinen »

Lastig, enigste wat ik je aan kan raden is dat je een zo goed mogelijk deal krijgt op je nieuwe woning om het te compenseren, bij welkeenergie.nl heb ik onlangs voor 1 jaartje 280 euro welkomstbonus gekregen bij Engie, dit wel met minimaal 2500 kub gas aan verbruik, verbruik je minder dan dat kun je alsnog een welkomstcadeau krijgen van 220 euro bij de Nuon dacht ik.

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

vind het wel trieste gang van zaken. Zit zelf bij NUON, huis verkocht, gewoon even situatie uitgelegd dat er geen voortgang op anders adres ging plaatsvinden , geen boete voor voortijdig beëindigen (hoewel dat uit hoofde overeenkomst wel had gekund). Ik vind wel dat dit wettelijk verboden zou moeten worden zo .

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

vroem schreef:vind het wel trieste gang van zaken. Zit zelf bij NUON, huis verkocht, gewoon even situatie uitgelegd dat er geen voortgang op anders adres ging plaatsvinden , geen boete voor voortijdig beëindigen (hoewel dat uit hoofde overeenkomst wel had gekund). Ik vind wel dat dit wettelijk verboden zou moeten worden zo .
Laten we er alsjeblieft niet nog meer wetten bij verzinnen...

scontra

Ongelezen bericht door scontra »

weberb schreef:
Nu heb ik contact opgenomen met Oxxio om te vragen hoe hun hiermee omgaan.
Hun antwoord is duidelijk. Je verbreekt het contract voortijdig (een aantal dagen) en daardoor betaal je 50 euro opzegboete per product wat je bij Oxxio afneemt. Ook mijn welkomsbonus van 155 euro komt ook hiermee te vervallen. Het komt er op neer dat ik hierdoor 255 euro (100 euro boete gas+licht en 155 euro welkomsbonus) aan boetes krijg. Helaas is het verplaatsen van overdragsdatum van het huis niet mogelijk, en ook het overnemen van het contract door de nieuwe bewoner is geen optie.

Er is geen mogelijkheid om verder over dit bedrag te discusseren bij Oxxio, ze blijven steenvast aanhouden dat ze in hun recht staan, wat ik voor een aantal dagen eerder weggaan echt een verschikkelijke actie vind. Ze staan waarschijnlijk in hun recht om het te eisen, maar van het bedrag wat ik nu moet inleveren kan ik dik 4 maanden gas en licht betalen (in mijn geval). Dit bedrag staat toch totaal niet inverhouding met de "kosten" die Oxxio zou moeten maken? Een beetje coulance tonen in zo'n geval is toch niet gek?
Waarom zijn mensen altijd zo verontwaardigd als door eigen toedoen het e.e.a. niet zo uitpakt als ze graag zouden willen. :?:
Deze situatie behoort nu eenmaal bij het vroegtijdig beëindigen van contracten. Je maakt samen afspraken en die moet je beide nakomen.
Waarom zou Oxxio u tegemoet moeten komen, u heeft toch ook bijna het gehele stookjaar voordeel van de contractprijs gehad en daarvoor betaald u nu de boete voor het vroegtijdig opstappen. Herziening van de contractprijs zou nog wel eens ongunstiger voor u kunnen uitpakken.
Uw welkomstpremie krijgt u als u een heel jaar uw contractafspraak nakomt en ook hier heeft u geen recht van spreken.
Waarom coulance en zou het mes slechts aan één kant moeten snijden.
Al met al moet u nu € 100,00 meerbetalen op de eindafrekening en daar zal de kous mee af zijn.

scontra

vroem schreef:vind het wel trieste gang van zaken. Zit zelf bij NUON, huis verkocht, gewoon even situatie uitgelegd dat er geen voortgang op anders adres ging plaatsvinden , geen boete voor voortijdig beëindigen (hoewel dat uit hoofde overeenkomst wel had gekund). Ik vind wel dat dit wettelijk verboden zou moeten worden zo .
De boete wordt opgelegd ter compensatie voor een lagere prijs tijdens de contractduur en als je het contract vroegtijdig beëindigd moet je bijbetalen.
De boete is overigens veel goedkoper dan een herberekening van het verbruik naar het standaardtarief zou zijn.

weberb

rvjapio schreef:En weer iemand die een contract openbreekt en dan gaat klagen dat de tegenpartij zich eraan wil houden. Goed dat er hier zoveel creatievelingen zijn die u alternatieven voorstellen, maar het is toch echt uw eigen verantwoordelijkheid.
scontra schreef: Waarom zijn mensen altijd zo verontwaardigd als door eigen toedoen het e.e.a. niet zo uitpakt als ze graag zouden willen. :?:
Deze situatie behoort nu eenmaal bij het vroegtijdig beëindigen van contracten. Je maakt samen afspraken en die moet je beide nakomen.
Waarom zou Oxxio u tegemoet moeten komen, u heeft toch ook bijna het gehele stookjaar voordeel van de contractprijs gehad en daarvoor betaald u nu de boete voor het vroegtijdig opstappen. Herziening van de contractprijs zou nog wel eens ongunstiger voor u kunnen uitpakken.
Uw welkomstpremie krijgt u als u een heel jaar uw contractafspraak nakomt en ook hier heeft u geen recht van spreken.
Waarom coulance en zou het mes slechts aan één kant moeten snijden.
Al met al moet u nu € 100,00 meerbetalen op de eindafrekening en daar zal de kous mee af zijn.
Laat het duidelijk zijn dat ik het ook laat zoals het is, ik heb namelijk zelf het contract getekend, maar het toch wel jammer is dat men in bepaalde situaties daar niet van wilt afwijken door bijvoorbeeld het boetebedrag iets te verlagen. Zou graag het contract uitzitten maar het contract op mijn naam laten doorlopen als ik geen eigenaar meer ben van de woning kan schijnbaar niet.
Laatst gewijzigd door weberb op 20 feb 2018 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion

weberb schreef:Laat het duidelijk zijn dat ik het ook laat zoals het is, ik heb namelijk zelf het contract getekend, maar het toch wel jammer is dat men in bepaalde situaties daar niet van wilt afwijken. Zou graag het contract uitzitten maar het contract op mijn naam laten doorlopen als ik geen eigenaar meer ben van de woning kan schijnbaar niet.
Jammer, dat u er niet voor kiest om gewoon nog 20 dagen te betalen. Ik hoop niet dat het de opmerkingen hier zijn die u daar toe heeft doen besluiten.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het lijkt me dat u zonder welkomspremie juist iets MEER per maand betaalt.

Ik had in 2016 ook het voornemen om mijn huis te verkopen, is in 2017 ook gebeurd.

Maar daarom had ik dus juist geen nieuw contract afgesloten bij mijn energieleverancier, maar het oude laten doorlopen, waardoor dat per maand opzegbaar was.

weberb

alfatrion schreef: Jammer, dat u er niet voor kiest om gewoon nog 20 dagen te betalen. Ik hoop niet dat het de opmerkingen hier zijn die u daar toe heeft doen besluiten.
Vervelend is dat de nieuwe bewoner daar dan akkoord mee moet gaan, maar dit zal niet gebeuren omdat hij het direct zal gaan verhuren aan iemand anders.
Lady1234 schreef:Het lijkt me dat u zonder welkomspremie juist iets MEER per maand betaalt.
Mijn excuses, daar heeft u gelijk in, heb het bericht hierop aangepast.

scontra

weberb schreef: Laat het duidelijk zijn dat ik het ook laat zoals het is, ik heb namelijk zelf het contract getekend, maar het toch wel jammer is dat men in bepaalde situaties daar niet van wilt afwijken door bijvoorbeeld het boetebedrag iets te verlagen. Zou graag het contract uitzitten maar het contract op mijn naam laten doorlopen als ik geen eigenaar meer ben van de woning kan schijnbaar niet.
Net voor de overdracht bij de notaris dienen de meterstanden door de verkoper en de koper te worden opgenomen omdat formeel uw overeenkomst met de Netwerkbeheerder en de Energieleverancier voor dat pand wordt beëindigd.
De nieuwe eigenaar gaat dan verder met de Netwerkbeheerder en kiest zelf voor een energieleverancier.
Jammer voor u maar u bent volkomen afhankelijk van Oxio, maar over die € 100,00 komt u wel heen aangezien u wel even tijdelijk in de warmte van een ander gaat zitten. ;-)

Theotrucker

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Volgens mij had je het contract niet op moeten zeggen maar gewoon verhuizing doorgeven. Zolang de nutsvoorzieningen niet zijn aangesloten moeten ze wachten.

Gesloten