Xaleah schreef:Ontzettend bedankt, erg verhelderend, rest mij nog 1 vraag: Vallen werkuren die je maakt ook onder "gemaakte" kosten of gaat dit alleen om zaken zoals een computer, printpapier en dat soort zaken?
Het meest effectief is naar mijn idee gewoon een brief te sturen aan de Belastingdienst met een opsomming van alle vragen. Dan wordt er naar gekeken door iemand die er meer verstand van heeft dan de telefoonmedewerkers.
Of een goede belastinggids aanschaffen.
Ik heb ergens gelezen dat de grens (ook voor de belastingdienst) moeilijk te trekken is. Misschien vooraf open kaart spelen en afspreken met de belastingen, hoe de regels gaan uitpakken in jouw specifiek geval.
Ik heb ergens gelezen dat de grens (ook voor de belastingdienst) moeilijk te trekken is. Misschien vooraf open kaart spelen en afspreken met de belastingen, hoe de regels gaan uitpakken in jouw specifiek geval.
Daarom dus ook mijn advies om het schriftelijk te overleggen. Want als TS het nu al heeft over de kosten van gewerkte uren, heeft hij/zij het m.i. al over ondernemen. Een schriftelijk antwoord van de Belastingdienst geeft duidelijkheid.
Het stukje gewerkte uren is meer een gedachtengang en om prés en cons tegen elkaar af te wegen, het is een overweging, meer niet. Het liefst werk ik niet bedrijfsmatig, tenzij ik niet anders kan.
Laatst gewijzigd door Xaleah op 20 feb 2018 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Volgens mij is het volgende een goede richtlijn:
Als je hobbymatig werkt, kan je geen kosten aftrekken en zijn de inkomsten zodanig laag, dat er geen relevant belastingvoordeel ontstaat.
Als je buiten de familie- / vriendensfeer inkomsten binnenhaalt, èn als je (hobby-/bedrijfs-)kosten wilt aftrekken, dan ben je bedrijfsmatig bezig.
Het feit dat je full-time werk hebt, werkt in je voordeel. Je bent blijkbaar niet afhankelijk van rijksuitkeringen en wat je in je vrije uurtjes doet kan eenvoudig als hobby gezien worden.