LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gemeente weigert uitschrijving-RGB stuurt hoge aanslag

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
gioiatisha

Gemeente weigert uitschrijving-RGB stuurt hoge aanslag

Ongelezen bericht door gioiatisha »

Op 31 januari 2018 is mijn appartement verkocht. Ik wilde mij uitschrijven bij de Gemeente Schiedam, maar dit kon niet, omdat ik nog geen andere woning heb gevonden. Ik heb aan instanties netjes het postadres van mijn moeder doorgegeven. Ik wilde bij de gemeente waar mijn moeder woont een briefadres aanvragen, maar de gemeente Alphen aan den Rijn weigert dit. Ik ben niet van plan duurzaam te gaan wonen alhier, ik logeer hier nu even, en ben druk op zoek naar een andere woning. De gemeente Schiedam wil mij ook niet uitschrijven. Nu kreeg ik een aanslagbiljet van de Regionale Belastingdienst. Hierin word ik , op basis van de GBA gegevens van Schiedam, nu aangeslagen voor maar liefst 3 eenheden voor afvalstoffen en rioolheffingen. De kopers van mijn vorige appartement zijn met 2 personen. Ik vind het niet correct , dat ik nu moet gaan betalen voor 3 huishoudens, terwijl ik al geen eigenaar meer ben.De gemeente Schiedam werkt mij tegen. Hoe moet je anders een woning zoeken? Ik probeer nu bij vrienden, kennissen per toerbeurt te logeren.\

Ik ben door de gemeente Schiedam doorverwezen naar de gemeente Alphen aan den Rijn, om een briefadres aan te vragen, teneinde mijn uitschrijving te kunnen realisteren uit de GBA van de gemeente Schiedam. Echter, de Gemeente Alphen aan den Rijn weigert mijn aanvraag. Zij verplichten mij om mij in te schrijven op het adres van mijn moeder, maar dat is nu juist niet de bedoeling omdat ik niet de intentie heb om duurzaam met mijn moeder te gaan wonen. Door mijn chronische ziekte grijpt dit alles erg in. Ik heb keurig UWV en belastingdienst en andere instanties het tijdelijke postadres van mijn moeder doorgegeven. Het wordt je op deze manier onmogelijk gemaakt je uit te schrijven. Heeft iemand hier ook ervaring mee? Of misschien bruikbare tips? Alvast bedankt :)

chrisd1

Re: Gemeente weigert uitschrijving-RGB stuurt hoge aanslag

Ongelezen bericht door chrisd1 »

gioiatisha schreef:Zij verplichten mij om mij in te schrijven op het adres van mijn moeder
Op grond waarvan??

gioiatisha

Ongelezen bericht door gioiatisha »

zij stellen dat ik geen briefadres krijg.

Jefdus

Ongelezen bericht door Jefdus »

gioiatisha schreef:Nu kreeg ik een aanslagbiljet van de Regionale Belastingdienst. Hierin word ik , op basis van de GBA gegevens van Schiedam, nu aangeslagen voor maar liefst 3 eenheden voor afvalstoffen en rioolheffingen.
Ik neem toch aan dat dit bij de overdracht van je appartement is verrekend bij de notaris? Het komt vaker voor (afhankelijk van de gemeente) dat je na verkoop van een woning het hele jaar blijft betalen voor gemeentelijke of regionale belasting. Dit hangt niet samen met de inschrijving in het GBA, dus waarschijnlijk zou je dit ook hebben moeten betalen als je al wel in een andere gemeente zou zijn ingeschreven. Over het algemeen wordt dit echter gewoon verrekend bij de overdracht, dus wordt het de facto gewoon door de nieuwe bewoners betaald.

Costnix

Ongelezen bericht door Costnix »

Wat is het probleem om tijdelijk bij uw moeder ingeschreven te staan?
Zodra u uw nieuwe woning heeft gevonden, laat zich op dat adres in schrijven.

Brahms

Ongelezen bericht door Brahms »

Costnix schreef:Wat is het probleem om tijdelijk bij uw moeder ingeschreven te staan?
Zodra u uw nieuwe woning heeft gevonden, laat zich op dat adres in schrijven.
Het wegvallen van toelagen en bijstand / uitkeringen.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U moet ingeschreven staan op het adres waar u verblijft. Uitschrijven in een gemeente kan niet, u kunt u alleen inschrijven in een andere gemeente.
Een brief- of postadres is voor mensen die bv in de gevangenis zitten of in een verzorgingshuis. Dus voor personen die op dat moment nergens ingeschreven kunnen staan.
Zo lang u zich niet inschrijft bij uw ouders blijft u in deze cirkel zitten. U blijf ingeschreven op het oude adres zolang u nergens anders ingeschreven bent. U loopt ook nog eens het risico dat u voor de belastingdienst uit beeld raakt en dat wil zeggen dat u nergens recht op heeft.
Heel snel bij uw ouders inschrijven, dan heeft u weer een woonadres.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En die aanslag is niet voor drie huishouden, maar voor drie vervuilingseenheden. En iemand die op 1 januari ergens woont, wordt aangeslagen. Hoewel u bij de verkoop van uw woning die aanslag nog niet had, wordt normaal gesproken wel een geschat bedrag met de kopers verrekend. In ieder geval dat gedeelte wat betrekking heeft op het eigendom.

U moet zich ergens inschrijven, dan wordt u automatisch uitgeschreven van uw adres.
Postadressen voor de post zijn geen inschrijfadressen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... nadres-heb

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je 1 januari alleen woonde moet je voor 1 vervuilingseenheid betalen.

Dat er later meer mensen bij komen is niet van belang.
Daarom worden studenten die gaan samen wonen vanaf september pas half januari ingeschreven....
Inschrijven bij andere mensen of familie mag, dat word je woon en post adres.
Een los postadres is vaak lastiger.
Wel kun je als je bij alleen wonende inschreef verwachten dat die persoon voor Huisvuil, Riool en Waterschappen meer moet betalen en kan dit
op jou verhalen.
Inschrijven bij iemand is voldoende om in Schiedam uitgeschreven te worden.
Wel is de belasting voor gehele jaar in vele gemeentes dus was je met 2 of meer personen?
Als alleen moet je alleenstaande tarief vragen.

En de Notaris mag de factuur voor 11/12 deel naar de kopers doorsturen, en U betaalde 1/12 deel voor Januari.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Voor die heffingen wordt de stand per 1 januari genomen. Maar als je toen alleen woonde, dan had je niet voor een meerpersoonshuishouden aangeslagen moeten worden. Stonden er toen meer mensen bij jou ingeschreven?

Verder gaat het voor je woonadres er om waar je nu de meeste tijd doorbrengt. Ook al heb je de intentie om snel iets anders te vinden. Net als dat studenten soms maar een paar maanden op een adres wonen, ook dan moeten ze op dat adres worden ingeschreven.

BreejKC

Ongelezen bericht door BreejKC »

De Nationale Ombudsman te Den Haag heeft vorig jaar in een rapport uitgebreid aandacht besteed aan dit onderwerp. Mensen die tussen wal en schip vallen omdat gemeentes, die zelf de regels of de bedoeling daarvan niet goed door hebben, niet mee willen werken aan een inschrijving. Uw case zou ik z.s.m. aan die Nationale Ombudsman voorleggen. In Schiedam heeft u geen woonadres meer dus lijkt het mij dat de gemeente Alphen aan den Rijn, waar u daadwerkelijk verblijft, nu verplicht is om u tenminste daar een briefadres te verstrekken.

U als gewoon burger zal het niet lukken de eigenwijze ambtenaartjes van die gemeente tot andere gedachten te brengen. De Nationale Ombudsman kent de kanalen bij gemeentes om die ambtenaartjes op het lagere niveau te dwingen datgene uit te voeren waar ze nu geen kennis van hebben of waar ze gewoon geen zin in hebben.

Lady1234

@breejKC

“Ambtenaartjes”? Lekker denigrerend.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

BreejKC schreef:De Nationale Ombudsman te Den Haag heeft vorig jaar in een rapport uitgebreid aandacht besteed aan dit onderwerp. Mensen die tussen wal en schip vallen omdat gemeentes, die zelf de regels of de bedoeling daarvan niet goed door hebben, niet mee willen werken aan een inschrijving. Uw case zou ik z.s.m. aan die Nationale Ombudsman voorleggen. In Schiedam heeft u geen woonadres meer dus lijkt het mij dat de gemeente Alphen aan den Rijn, waar u daadwerkelijk verblijft, nu verplicht is om u tenminste daar een briefadres te verstrekken.

U als gewoon burger zal het niet lukken de eigenwijze ambtenaartjes van die gemeente tot andere gedachten te brengen. De Nationale Ombudsman kent de kanalen bij gemeentes om die ambtenaartjes op het lagere niveau te dwingen datgene uit te voeren waar ze nu geen kennis van hebben of waar ze gewoon geen zin in hebben.
Een briefadres kan men niet krijgen. Dankzij de frauderende Roemenen een paar jaar geleden moet je ingeschreven staan op je verblijfplaats. Daarbij valt TS niet tussen wal en schip, deze woont gewoon op een legale plek waar hij/zij zich kan inschrijven. Alleen met hoge uitzondering kan men een postadres krijgen, maar zoals gezed is dat alleen in gevallen van gevangenneming of langdurige opname in een verzorgingstehuis. Beide lijken mij hier niet van toepassing.
Ook de nationale ombudsman kan hier niets in betekenen. TS kan zich gewoon inschrijven op het verblijfadres, alleen kiest er zelf voor om het niet te doen. Heaas overtreed je daar zelf alle regels mee.

Jesa H

Ongelezen bericht door Jesa H »

gioiatisha schreef:zij stellen dat ik geen briefadres krijg.
Je dient je in te schrijven waar je woont. Jij woont bij je moeder, dus moet je je inschrijven op dat adres. Simpel.

Lady1234

Misschien kan de Ts kermisklant worden of binnenvaartschipper, die kunnen ook een briefadres krijgen.

Uiteraard zijn de gemeenten helemaal niet happig om dat voor anderen te doen. Er eordt al genoeg fraude gepleegd.

BreejKC

“Ambtenaartjes”? Lekker denigrerend.
.

Ja, inderdaad. Moeten die "ambtenaartjes" maar eens beter hun werk gaan doen. Natuurlijk, het makkelijkst en meest veilig is het om precies volgens het boekje te werken. Daar kun je nooit op aangesproken worden, zal je van mede-ambtenaartjes altijd een goede beoordeling krijgen. Maar de bedoeling achter al die regelgeving wordt door nog steeds te veel "ambtenaartjes" niet begrepen. De burger, die toch vaak afhankelijk is van de dienstbaarheid van die "ambtenaartjes", te vaak vol onbegrip achterlatend. Dan krijg je dat diezelfde burgers wat denigrerend gaan doen.

Nog te veel klachten lees je op dit en andere fora over ambtenaren. Als al die ambtenaren gewoon eens nagedacht zouden hebben over wat ze voor de burger kunnen betekenen, gewoon dienstbaar zouden zijn, zouden veel van die klachten in het geheel niet nodig zijn. Een instituut als de Nationale Ombudsman en de vele gemeentelijke ombudsmannen en -vrouwen zouden natuurlijk nooit recht van bestaan hebben gehad, als die "ambtenaartjes" niet zouden handelen naar de letter van de wet- en regelgeving, maar naar de bedoeling daarachter. Lees al de openbare rapporten van die ombudsmannen en -vrouwen, gewoon op internet te vinden, er maar eens op na en u zult tot de conclusie komen dat mijn wat denigrerende opmerking over die "ambtenaartjes" zeker niet uit de lucht gegrepen is.

BreejKC

@neodutchio" U schrijft: "Alleen met hoge uitzondering kan men een postadres krijgen, maar zoals gezegd is dat alleen in gevallen van gevangenneming of langdurige opname in een verzorgingstehuis. Beide lijken mij hier niet van toepassing. Ook de nationale ombudsman kan hier niets in betekenen. TS kan zich gewoon inschrijven op het verblijfadres".

Over die hoge uitzondering, daar denkt de Nationale Ombudsman toch echt anders over. Lees zijn rapport van vorig jaar er maar eens op na.

TS schrijft zelf dat hij tijdelijk logeert, kennelijk in Alphen aan den Rijn. Hij verblijft dus momenteel, weliswaar tijdelijk, in Alphen aan den Rijn, en vanuit dat gegeven zal de gemeente Alphen aan den Rijn dus voor een inschrijving moeten zorgen en de uitschrijving bij de gemeente Schiedam moeten verzorgen.

Doet de gemeente Alphen aan den Rijn dit niet, dan valt TS volledig tussen wal en schip, krijgt geen inschrijving en valt overal buiten. En juist dat is hetgene waar die Nationale Ombudsman zich zo tegen verzet. Het is een wat lastige materie voor de gemeentes en misschien wat omslachtig. Maar het mag en kan de bedoeling van de wetgever niet zijn dat door een wat omslachtige situatie Nederlandse burgers tussen wal en schip raken.

Jesa H

Ongelezen bericht door Jesa H »

De topicstarter kan zich gewoon inschrijven op het adres waar hij nu woont.

Gesloten