Wij hebben een probleem met de hypotheek aflossen bij Novalink. Ik zal eerst de situatie uitleggen.
Ik had met mijn ex een huis gekocht. Wij hadden een hypotheek afgesloten bij Nationale Nederlanden. Helaas ging de relatie stuk en moesten wij de woning verkopen.
De woning hebben we verkocht met 31.000,- verlies. De schuld was van ons allebei en NIET ieder 50% . Op dat moment had ik geen contact meer met mijn ex, zij was niet meer bereikbaar, maar heeft wel mee gewerkt aan het afhandelen van de verkoop van het huis.
Omdat ik niet veel inkomen had had ik met Nationale Nederlanden afgesproken dat ik 200,- per maand zou betalen. Ik kreeg een brief (en mijn ex bleek later ook) met daarin het aanbod om in 1x 7500,- te betalen en dan zouden we finale kwijtschelding krijgen.
Mij was alleen op dat moment nog niet duidelijk of wij beide 7500,- moesten betalen of per persoon. Dus ik had via de mail contact opgenomen met Nationale Nederlanden.
Hun antwoord was dat wij beide 7500,- moesten betalen om finale kwijtschelding te krijgen. Maar, zei de desbetreffende persoon, "mocht het zo zijn dat uw ex GEEN gebruik maakt van het aanbod dat blijft u ook nog steeds aansprakelijk voor HAAR deel van de schuld en andersom."
Na deze uitleg besloot ik om geen gebruik te maken van het aanbod want dit zou voor mij nadeliger zijn. Maar na een aantal weken zat het mij toch niet lekker. Ik heb toen telefonisch contact opgenomen met Nationale Nederlanden, maar ik kreeg weer hetzelfde verhaal.
Op de vraag of mijn ex deze regeling wel had aangenomen en / of hoeveel zij afloste wilden Nationale Nederlanden geen antwoord geven ivb met de 'Privacy wet'
(Erg vreemd want ik kreeg dus niet te horen hoeveel schuld er nog open stond)
Dit vond ik een vreemd verhaal, maar goed hun hebben er verstand van en ik niet. Dus ik ging verder met aflossen van mijn deel van de schuld om nog meer stress te voorkomen.
Na een jaar kreeg ik een bericht dat Nationale Nederlanden het dossier had overgedragen aan Novalink. Ik heb toen met hun contact opgenomen via de mail met de vraag hoeveel mijn ex aflost, om zo te kijken of we ieder even veel aflossen. Ik kreeg weer het antwoord dat ivb met de privacy wet ze geen antwoord mochten geven. (Maar de schuld staat op onze beide namen!) En ook weer de bevestiging dat wij beide aansprakelijk zijn voor de schuld en niet ieder de helft. Dit was dus de 3e keer dat ik dit te horen kreeg.
Het antwoord was 'copy paste' gegeven en dus identiek aan de mail van Nationale Nederlanden.
Weer een jaar later kreeg ik een email met de cijfers van het restschuld (uiteraard op vrijdag middag na sluitingstijd). Dit was 26.000 euro! 1 dag later kreeg ik een brief met daarin het bedrag 18.000 euro!
Ik en mijn vriendin waren lichtelijk in paniek want hoe kan het dat de schuld zo hoog is? Wij zijn wezen rekenen hoe dit nou kon gebeuren. Ik had op dat moment 5000,- afgelost, maar hoe we ook gingen rekenen we kwamen niet op die bedragen uit. (Tenzij zij rekende dat mijn schuld 31.000 was min de afgeloste 5000,- maar waar was mijn ex dan gebleven met aflossen?)
Na heel veel mailen en bellen zei Novalink dat de schuld door 2e gesplitst is en dat we ieder dus 15.500,- restschuld hadden. Echter had mijn ex WEL gebruik gemaakt van de aanbieding voor finale kwijtschelding en was haar deel van de schuld afgelost.
Maar eerder zeiden ze nog dat wij beide aansprakelijk zouden blijven, dit was niet relevant kreeg ik te horen. De schuld die voor mij nog open stond staat is 10.500,-
Ik vind dat hun niet duidelijk geweest zijn m.b.t de restschuld en afbetaling.
a. de schuld was van ons beiden maar opeens niet meer
b. ze mochten niets zeggen over de aflossing vanwege de privacy wet, maar opeens zeggen ze wel dat zij gebruik heeft gemaakt van de regeling
c. Ik heb geen gebruik gemaakt van de regeling omdat ik anders ook met haar moest mee betalen.
Ik heb gevraagd of ik alsnog gebruik mocht maken van de aanbieding. Dus 7500,- betalen tegen finale kwijtschelding. (Ik heb al 5000,- afbetaald dus dan blijft er 2500 over) Dit leek mij niet meer dan redelijk omdat hun steeds verkeerde informatie gegeven hebben.
Dit is niet mogelijk zeggen zij, het was een eenmalig aanbod, de schuld van 10.500,- blijft staan. En werd er gewaarschuwd, u moet blijven betalen anders komt er een deurwaarder.
(Ik heb altijd betaald en ik betaal nog steeds, dus waarom deze waarschuwing??)
Ik ben de wanhoop nabij want mijn vriendin is afgekeurd en heeft een WIA en mijn salaris is ook niet geweldig. Met daarbij hebben wij een zoon (mijn stiefzoon) van 12 jaar die bijna naar de middelbare school gaat en dus veel geld kost.
Mijn vraag is wat nu? Hebben hun gelijk, of ben ik niet juist behandeld en heb ik dus gelijk? En heeft het zin om een advocaat o.i.d in te schakelen?
Er komt nog een belasting schuld aan, dus mijn draagkracht wordt nog minder, we zijn de wanhoop nabij
Ik hoop dat iemand mij kan helpen, alvast bedankt!
