LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Chello Internet: Feiten en Fabels

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
Frankster

Chello Internet: Feiten en Fabels

Ongelezen bericht door Frankster »

Goed, heb even deze thread door zitten lezen en het valt me op dat er een aantal zaken niet helemaal duidelijk zijn. Ik zal proberen dit, als ex-UPC medewerker, een beetje op te helderen. Uiteraard sta ik volledig open voor commentaar! Ik wil nog even benadrukken dat ik niet per se voor of tegen Chello ben, maar zelf wel erg tevreden ben over mijn Chello Classic abonnement.

Datalimiet
Er blijkt nogal wat onduidelijkheid te zijn over datalimieten etc. laat ik 1 ding duidelijk maken: Chello heeft GEEN datalimiet, maar werkt volgens een acceptable use policy (andere providers vaan via een FAIR use policy). Dit houdt in dat per maand gekeken wordt hoeveel iedere gebruiker gemiddeld downloadt. Vervolgens wordt aan de hand van dit gegeven hoeveel mensen hier boven zitten. Zodra je ongeveer 5x meer downloadt dan de gemiddelde gebruiker, dan krijg je een waarschuwingsmailtje. Gemiddeld zitten Classic gebruikers zo rond de 8 gigabyte per maand. Wanneer je dus meer dan ongeveer 40 gigabyte per maand downloadt, vindt UPC dat je onacceptabel veel downloadt en zal je dus het betreffende mailtje krijgen en na verloop van tijd je internetverbinding afgeknepen worden tot een belachelijk lage snelheid...
Stel nou dat alle Chello gebruikers ineens veel meer gaan downloaden, dan houdt dit dus, technisch gezien, in dat je ook als grootverbruiker minder snel wordt afgesloten!

Dataverbruik meten
In een van de Threads op dit forum kwam ik een bericht tegen van een persoon die boos was omdat hij zijn dataverbruik niet kon checken bij Chello. Dit komt doordat hij/zij waarschijnlijk het oude type modem (COM21) heeft. Chello is niet in staat van dit type modem het dataverbruik te meten en je zal met deze modem (volgens mijn informatie) NOOIT afgesloten kunnen worden. Ik heb dit zelf ondervonden doordat ik enkele maanden lang ruimschoots boven de 100 gigabyte per maand zat en nooit een dergelijk mailtje heb ontvangen! De oude COM21 modems worden op dit moment langszaam maar zeker vervangen door de nieuwe Eurodocsis modems waarvan wél het dataverbruik gemeten kan worden.
Mocht je zelf je dataverbruik in de gaten willen houden, dan kan ik het programma Netlimiter van http://www.netlimiter.com aanraden. Dit is wel een betaald programma, maar erg goed. Verder kan via sites als http://www.download.com een grote hoeveelheid gratis dataverbruik-meters verkregen worden.

Ten slotte nog een opmerking over de personen die op dit forum veelvuldig roepen over 'illegale software' en dergelijke wat voor een grote hoeveelheid dataverkeer zou zorgen: inmiddels zijn er op internet bijzonder veel gratis legale programma's, video's en MP3's te downloaden. Een groot dataverbruik houdt echt niet in dat iemand zeker illegale spullen downloadt.

Klessik

Re: Chello Internet: Feiten en Fabels

Ongelezen bericht door Klessik »

Toch zou er meer naar de capaciteit gekeken moeten worden. Als 8 gb het gemiddelde is dan betekent het dat er ook gebruikers zijn die ongelooflijk maar waar € 49,95 per maand betalen voor 3 gb. Ik haal makkelijk de 40 gb dus als de rest gemiddeld 1 gb zou gebruiken dan zou ik geknepen worden bij 5 gb omdat ik overlast zou veroorzaken? Dus uitgaan van het gemidddelde door UPC is echt onzin.

Gast

Re: Chello Internet: Feiten en Fabels

Ongelezen bericht door Gast »

Het is toch chello die adverteerd met de "gratis" datalimiet van ADSL, en hierbij suggererend dat Chello geen dataliemeit heeft.

Is het dan toch misleidende reclame?

Al bijna 2 jaar ben ik ex chello gebruiker (veel ellende) en sinds die tijd een tevreden ADSL (zonnet) gebruiker, waar echt GEEN datalimiet wordt gehanteerd, ook niet gratis, en zeker niet volgens het zo beruchte Fair Use systeem van chello, waarachter deze zich verschuilt en blijkbaar alle kanten mee uitkunnen.

Welke feiten en fabels dus?

Scriptkiddy
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 nov 2004 16:16

Re: Chello Internet: Feiten en Fabels

Ongelezen bericht door Scriptkiddy »

Bij mijn beste weten hanteert Zonnet ook een fair user policy (vergelijkbaar met acceptable use policy van UPC).
Ik heb eerder in deze (of een andere thread) al uitgelegd waarom UPC wel een gemiddelde gebruiker moet hanteren. Dat is puur om te voorspellen op hoeveel dataverkeer ze moeten rekenen. En met het gebruik van eurodocsis (naar ik meen gebruiken ze 1.1) is het "last hebben" van buren die ook op de kabel zitten afgelopen. Op de technische kant van dat verhaal zal ik hier niet ingaan, dat lijkt me wat te ver doorvoeren in dit forum.
Maar waarom knijpt UPC toch mensen af bij 40 en 80 GB? Dat is om erge uitschieters te voorkomen. Wanneer 5% van de mensen (dat is ongeveer het aantal klanten wat concreet in de buurt komt van 40 GB, ineens zo'n 200 à 300 GB gat downloaden. Dan moeten de mensen die tot 10GB downloaden ineens meer gaan betalen voor hun abonnement.
Lijkt me onfair. Wanneer je meer dan 40 of 80 GB wilt downloaden, dan zijn er prima andere abonnementen. Ik zit dan vooral aan professionele pakketten te denken.

Gast

Re: Chello Internet: Feiten en Fabels

Ongelezen bericht door Gast »

Dan ben je niet helemaal goed geinformeerd.
Zonnet hanteerd GEEN dataliemiet, er zijn wel ADSL providers die een datalimiet hanteren.
Enkel bij het abonnement budget wordt een datalimiet gehanteerd, voor alle overige abonnementsvormen geld GEEN datalimiet, dus ook geen Fair Policy waar UPC nogal mee schermt, en waarmee ze alle kanten in kunnen.

zie http://www.zonnet.nl/abonneren/adsl/

Blijft wel overeind dat door upc geadverteerd wordt met de suggestie dat voor alle adsl abonnementen een datalimiet geldt, terwijl tegelijkertijd gesuggereerd wordt dat voor Chello geen datalimiet geldt.

Over misleiding gesproken

Scriptkiddy
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 nov 2004 16:16

Re: Chello Internet: Feiten en Fabels

Ongelezen bericht door Scriptkiddy »

Klopt. Zonnet gebruikt geen datalimiet. Dat zeg ik toch ook? :roll:
Fair use policies (fup) zijn ook geen datalimieten. Omdat een limiet een fysieke grens aangeeft, terwijl een fup dat niet doet.
Ook Zonnet gebruikt een fup. Zij stellen dit niet zo duidelijk als UPC. Maar pak de algemene voorwaarden van Zonnet er maar eens bij. En dan vooral art. 5.5 jo. art. 19.3. jo. art. 7.6

art. 5.5: De Gebruiker zal zich onthouden van elk soort gebruik of gedraging die de Diensten geheel of gedeeltelijk (kunnen) verstoren, beschadigen of minder efficiënt maken of zodanig dat de effectiviteit of functionaliteit van de Diensten op enige wijze nadelig wordt beïnvloed.

art. 19.3: Zon ADSL wordt slechts geleverd wanneer de Gebruiker tenminste heeft aangegeven met deze aanvullende voorwaarden (en indien van toepassing de voorwaarden van de derde ADSL leverancier) akkoord te gaan. De voorwaarden welke hierboven onder 1. t/m 11. staan beschreven gelden onverkort tenzij deze aanvullende voorwaarden afwijken: de aanvullende voorwaarden zijn dan met voorrang van toepassing.

art. 7.6: Zon is gerechtigd de Diensten of de manier waarop de Diensten toegankelijk worden gemaakt, tijdelijk of permanent, aan te passen of stop te zetten, zonder voorafgaand bericht. Zon streeft er echter naar alle wijzigingen tijdig aan te kondigen.

Ergo: Als iemand door te veel downloaden er voor zorgt dat de "dienst" minder effectief is (in casu: trager wordt door te zwaar gebruik), dan mag deze ZONDER voorafgaande mededeling worden afgesloten.
Kortom wel een fup.
Ik raad eenieder de algemene voorwaarden, ook wel bekend als "de kleine lettertjes" altijd goed te lezen. Anders krijgen we van die ongefundeerde stukken tekst als hierboven.

Gast

Re: Chello Internet: Feiten en Fabels

Ongelezen bericht door Gast »

ben bij chello toch echt 3 x teruggezet op 40 gig. dus hoe je het ook noemt het blijft een datalimiet. Zit nu sinds 5 maanden bij demon en gem. download van 120 gig en geen enkel probleem, en daar komt bij dat je voor 15 euro meer dan classic een snelheid krijgt die min. 2x zo snel is. zit zelf gem. op 650 kb

Scriptkiddy
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 nov 2004 16:16

Re: Chello Internet: Feiten en Fabels

Ongelezen bericht door Scriptkiddy »

Tsja, u betaalt dus wel € 15,- euro meer. Logisch dat u daar andere voorwaarden krijgt. En die 40 GB klopt, zoals ik al eerder gezegd heb. Dus als u dat weet, houdt u daar rekening mee.
Bovendien haal ik met mijn classic verbinding gemiddeld ongeveer 430 kB, dat is dus 420 kiloBytes/seconde X 8 bits/byte = 3360 kilobits.
Dus of u heeft eigenlijk een erg slechte verbinding met uw 650 kb verbinding. Of u bedoelt eigenlijk 650kB, en dan adviseer ik u wat precieser met u taalgebruik om te springen. Juist door dat soort fouten ontstaan een hoop misverstanden bij verschillende isp's.[/u]

Gast

Re: Chello Internet: Feiten en Fabels

Ongelezen bericht door Gast »

sorry bedoelde inderdaad kB en 15 euro meer voor echt onbeperkt en sneller downloaden is niet echt veel in mijn opinie

Gast

Re: Chello Internet: Feiten en Fabels

Ongelezen bericht door Gast »

nou het scheelt toch 15 euri en dat op 50 is een behoorlijk percentage. wat me opvalt op dit forum en het internetforum is dat bijna iedereen ontevreden is over zijn eigen provider. heel apart

Gast

Re: Chello Internet: Feiten en Fabels

Ongelezen bericht door Gast »

ben over demon toch wel erg tevreden

Gast

Re: Chello Internet: Feiten en Fabels

Ongelezen bericht door Gast »

Ben over Zonnet zeer tevreden.
Nog nooit enige opmerking gehad over te veel downloaden, ook al is het meer dan 150 GB in een maand.
Is bij chello wel anders heb ik begrepen.
En het is toch chello die ADSL providers probeert zwart te maken met een gratis datalimiet, terwijl chello in tegenstelling tot ze suggereren wel degelijk een datalimiet hanteren.
Maar ja je kan ook niet anders verwachten gezien hun nieuwste reclame met de "acteurs"die daarin meedoen
soort zoekt soort zeg maar :lol:

Gast

Re: Chello Internet: Feiten en Fabels

Ongelezen bericht door Gast »

Toch ben ik benieuwd welke provider nou als de beste uit de bus komt? En qua prijs toch betaalbaar is. Betaalbaar noem ik tussen de 20 en 30 euro. Zou het zeer op prijs stellen als iemand mij dit kan vertellen. Want zou graag willen overstappen.
Met vriendelijke groet,

marie

Gast

Re: Chello Internet: Feiten en Fabels

Ongelezen bericht door Gast »

Op dat antwoord zit ik hier al maanden te wachten en ben nog niks wijzer geworden. Bij elke provider is wel wat.

neptunus1963
Berichten: 246
Lid geworden op: 06 nov 2004 14:41

Re: Chello Internet: Feiten en Fabels

Ongelezen bericht door neptunus1963 »

Frankster dit is wart je zegt:

[Datalimiet
Er blijkt nogal wat onduidelijkheid te zijn over datalimieten etc. laat ik 1 ding duidelijk maken: Chello heeft GEEN datalimiet, maar werkt volgens een acceptable use policy (andere providers vaan via een FAIR use policy). Dit houdt in dat per maand gekeken wordt hoeveel iedere gebruiker gemiddeld downloadt. Vervolgens wordt aan de hand van dit gegeven hoeveel mensen hier boven zitten. Zodra je ongeveer 5x meer downloadt dan de gemiddelde gebruiker, dan krijg je een waarschuwingsmailtje. Gemiddeld zitten Classic gebruikers zo rond de 8 gigabyte per maand. Wanneer je dus meer dan ongeveer 40 gigabyte per maand downloadt, vindt UPC dat je onacceptabel veel downloadt en zal je dus het betreffende mailtje krijgen en na verloop van tijd je internetverbinding afgeknepen worden tot een belachelijk lage snelheid...
Stel nou dat alle Chello gebruikers ineens veel meer gaan downloaden, dan houdt dit dus, technisch gezien, in dat je ook als grootverbruiker minder snel wordt afgesloten!]

Dat moet ik ook niet hebben. Wanneer ik op ADSL zou zitten (en dat gaat gebeuren door die zogenaamde FAIR USE POLICY waar Chello mee komt), dat ik daardoor overwogen heb om naar Compuserve te gaan en dat niet via KPN, maar juist direct via de DSLlijn van Compuserve zelf. Veel goedkoper ook en kan zonder abonnemnetskosten van PTT Telecom. Dus die FAIR USE POLICY is gewoon een zachte vorm van datalimiet want je geeft dan maar 40 Gb. Nee, ik wil wel 300 Gb downloaden of meer, want dat kan bij Compuserve ook. Dus ga niet naar die monopolygestoorde ****** van UPC, maar ga naar ADSL. Meer concurrentie daar en ........ daardoor dus veel goedkoper dan de Kabelproviders. UPC is een oplichter!!

Verder heb ik[/quote]

tazosrus

Re: Chello Internet: Feiten en Fabels

Ongelezen bericht door tazosrus »

Beste en goedkoopste ADSL provider is Speedxs.
8192/1024 verbinding voor 44,95 Euro per maand. Je moet wel administratiekosten betalen van 99 Euro per jaar.

Elke maand heb ik tussen de 1500 en 2000 GB dataverkeer, en krijg nooit een email dat ik teveel gebruik.

http://www.speedxs.nl

[/i]

jurrien
Berichten: 285
Lid geworden op: 16 jul 2004 21:25

Re: Chello Internet: Feiten en Fabels

Ongelezen bericht door jurrien »

2000GB per maand!!! Geloof er niets van .Of je vergist jezelf of
er klopt iets niet, maar iemand die 1500/2000 GB per maand
gebruikt heb ik nog niet ontmoet. :shock: jurrien

tazosrus

Re: Chello Internet: Feiten en Fabels

Ongelezen bericht door tazosrus »

Ik download bijna continu met eem snelheid tussen de 800 KB/s en 900 KB/s en upload tussen de 70 KB/s en 80 KB/s

Ga dan maar is rekenen Jurrien hoeveel dat per maand is als mijn pc 24/7 aanstaat

neptunus1963
Berichten: 246
Lid geworden op: 06 nov 2004 14:41

Re: Chello Internet: Feiten en Fabels

Ongelezen bericht door neptunus1963 »

Dus dat komt op hetzelfde neer. En bij Speedxs heb je ook nog meer kosten en een administratief wanbeleid net als UPC. Dus toch compuserve.

Neptunus.

Scriptkiddy
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 nov 2004 16:16

Re: Chello Internet: Feiten en Fabels

Ongelezen bericht door Scriptkiddy »

Zie alhier! De mensen vroegen vooral om een betaalbare isp. Dus het geld-motief was het grootst. En daarbij geven deze mensen, in mijn ogen te kennen, dat ze niet zitten wachten op enorme hoeveelheden dataverkeer.
Dus adviezen over pakketten met 8Mbit hebben weinig realiteitswaarde. Het enige advies wat ik kan geven, is helaas: probeer het proefondervindelijk!
Wat in Maastricht een superprovider kan zijn, met erg goede uptijden en snelheden, kan in Assen een dramatische slechte zijn.
En zelfs zijn de snelheden overal redelijk gelijk, dan is het maar net de vraag of er ooit een administratieve blunder komt. Over dat laatste leest u het meest over bedrijven als Wanadoo, Multikabel, @Home, Zonnet, Het Net, Chello, Tiscali etc, omdat deze ook een veel grote klantenbestand hebben dan de wat meer "exotsche" provider. Procentueel zal het meestal dichter bij elkaar liggen dan menigeen denkt.
Een echt advies is dus niet te geven. Het enige dat u kan doen is in uw eigen wijk/dorp/gebied/regio vragen wat de ervaringen zijn qua verbinding. Veel succes!

Gesloten