Brahms schreef:Het is verboden te reizen richting het incheckstation. Reis je richting het incheckstation dan reis je zwart. Een boete is dan terecht. Dus deze grap kan niet.
Dat je binnen 60 minuten weer gratis het incheckstation kan verlaten staat gewoon in de voorwaarden.
En met die voorwaarden ga je gewoon akkoord bij gebruik van de OV chipkaart bij NS en andere vervoerders.
https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen ... ation.html
Dat de maatregel over de 60 minuten in de voorwaarden staat is ook nooit een discussiepunt geweest. Ik vroeg mij af wat de visie van het forum is over deze maatregel van de NS en of deze maatregel ook echt noodzakelijk is (d.w.z. dat de NS geen andere mogelijkheden heeft om dit misbruik aan te pakken of er andere sterke redenen voor heeft).
Omdat er wat onduidelijkheid lijkt te zijn over het in- en uitchecken heb ik de vraag voorgelegd aan de webchat van de NS. Dit is het chatlog:
Klant
Ik heb een vraag. Ik ben benieuwd of het volgens de voorwaarden van de NS is toegestaan om als reiziger een station verder te reizen, en dan weer terug te reizen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het scenario waar je met de intercity van stad A naar B reist, en dan in stad B met een sprinter een klein stukje terug reist om daar dan uit te checken. Loop je een risico op een boete op het moment dat je weer terug in dezelfde richting gaat als waar je ook hebt ingecheckt?
Webcare medewerker
Je dient bij iedere reis die je maakt in- en uit te checken. ALs het traject volledig NS is, check je in op het vertrek-station en check je uit op de eindbestemming. Dan heb je bij controle een geldig vervoerbewijs.
Klant
Het is dus ook toegestaan om een tijdje in dezelfde richting te reizen als waar je hebt ingecheckt? Je zou bijvoorbeeld in een trein kunnen zitten richting Amsterdam Centraal terwijl je ook hebt ingecheckt op Amsterdam Centraal?
Webcare medewerkerNee, dat is niet toegestaan.
Klant
Daar zit dan toch wel verwarring aan mijn zijde.
Soms pak je de trein (een intercity) om ergens snel te komen, om vervolgens een stukje terug te reizen met een sprinter voor een kleiner station. In dat geval kan het voorkomen dat je in een sprinter zit die naar de plek gaat waar je ook hebt ingecheckt/
Ik hoop dat ik het duidelijk heb verwoord.
Webcare medewerker
Dat is helaas niet toegestaan.
Klant
Ok dus ook al ben je nog niet op je eindbestemming, je dient toch uit te checken op het moment dat je een stukje terug wilt reizen naar je eindbestemming?
Webcare medewerker
Je dient in de juiste trein te stappen om je eindbestemming te bereiken. Dus niet een Intercity nemen omdat de sprinter op een ander tijdstip vertrekt.
Klant
Heel erg bedankt voor de informatie Wilma. Ik wens je een fijne dienst verder!