LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] In Liander en Oxxio

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
leeuwin1964

In Liander en Oxxio

Ongelezen bericht door leeuwin1964 »

Via een mail kreeg ik 22-03-2018 van mijn huidige provider Oxxio het verzoek een controle uit te voeren of het maandelijkse termijn wat ik betaal wel correct is.
Na heel veel moeite het telefoonnummer van klantenservice kunnen achterhalen en uiteindelijk telefonisch vernomen dat mijn verbruik in de 4,5 maand dat ik nu bij hen klant ben extreem hoog is en wij met 2 personen meer dan 2000 kw gebruikt zouden hebben en het maandtermijn dan eigenlijk op 198,= per mnd. zou moeten komen als deze aan dit verbruik zou worden aangepast. ( dus verhoogt naar termijnbedrag van vorig jaar bij andere provider).
Uiteraard gevraagd wat de oorzaak kon zijn van deze extreme verhoging en hoe ik dat kan laten uitzoeken.

Daarom Op advies van Oxxio contact opgenomen met Liander om een verzoek tot meter ijking te laten uitvoeren.
Liander meldde mij dat een ijking kon worden uitgevoerd, maar dat de kosten ( meer dan 100,= euro) door mij zouden moeten worden betaald als zij geen onvolkomenheden in de meter kunnen vinden. ( een slager die dus zijn eigen vlees keurt)!
Tevens kreeg ik te horen dat de meter in mijn woning uit 1935 komt en dus bijna antiek is en de woningen in mijn wijk op nominatie staan voor het plaatsen van nieuwe slimme meters. Liander gaf tevens advies om opnieuw contact op te nemen met mijn provider oxxio omdat zij als provider een inspanningsverplichting zouden hebben en zij dit via hun afdeling Service en marktpartijen ook kosteloos konden laten uitzoeken.

Oxxio gesproken en zij beloofde mij zelf contact op te nemen met Liander.
Liander kaatste de bal weer terug aan Oxxio en vermeldde hen dat mijn woning in aanmerking komt voor de nieuwe slimme meter en dit is ook bij postcodecheck op de site van Liander terug te vinden. En zo werd dit weer als boodschap door oxxio aan mij teruggekoppeld.
Ik kon hierover ZELF contact opnemen met de desbetreffende aannemer die dit gaat uitvoeren en navragen wanneer mijn woning aan de beurt zou zijn voor vervanging van deze antieke meter.

Zodoende ZELF weer telefonisch contact opgenomen met de aannemer om vervolgens te vernemen dat gehele plaatsing van slimme nieuwe meter in mijn wijk is afgeblazen omdat het door technische omstandigheden niet mogelijk is. Dus blijf ik nu zitten met een meter uit 1935 waarvan niet meer zeker is of deze nog wel correct werkt.

Wederom weer contact opgenomen met Liander en deze adviseerde me maar contact op te nemen met mijn woningbouwvereniging omdat deze waarschijnlijk verantwoordelijk zijn voor de kosten als er iets niet in orde is. ( ik ben nl een huurder).
Telefonisch contact met mijn woningbouw om vervolgens geïrriteerd te vernemen dat zij niet verantwoordelijk zijn voor de meters omdat Liander daar eigenaar van is en ik toch echt bij hen moet zijn.

Wederom Liander weer gebeld en gesproken en zij konden mij dus niet vertellen of wij uberhaubt ooit nog in aanmerking gaan komen voor die slimme nieuwe meter en dat ik de meterstanden maandelijks maar moet gaan bijhouden om te controleren of deze minder worden nu het de zomerperiode ingaat.
Liander heeft nl 01-2015 een stand genoteerd van 51183 en deze is nu in maart 2018 59735. Dit zou een gemiddeld gebruik van 2850 in 3 jaar zijn.
( het zo kunnen zijn dat door minder gebruik in zomerperiode het uiteindelijke jaartermijn toch een stuk lager ligt dan de berekening van oktober 2017 tot maart 2018.
Maar ik heb 17-10-2017 een stand opgenomen en netjes doorgegeven en genoteerd van 57360 en nu in maart 2018 59360 en dat is een verbruik van 2375 kilowatt in 4,5 maand tijd.
En dan zou het verbruik meer dan 200 kilowatt boven normaal verbruik voor 2 personen per maand zijn.

Het lijkt mij dan als klant niet meer dan normaal dat Liander en Oxxio samen de handen ineen slaan en ( kosteloos) een meting laten uitvoeren om bevestigd te krijgen welke analyse nu correct is. Beiden ontvangen wel maandelijks een hoop geld van ons als klant wat in het maandelijkse energietermijn is meegenomen.
Vooral omdat ik geen keuze heb gehad in welke meter ik mag gebruiken en opgescheept zit met een antieke meter uit 1935!!!
verlies verlies situatie.

Na vandaag 22-03-2018 totaal 10 telefoontjes te hebben gepleegd met zowel Oxxio, Liander, Woningbouwvereniging en Aannemersbedrijf ben ik 6 uur bezig geweest van 8.30 uur tot 14,30 uur met het proberen achterhalen waarom verbruik zo extreem is gestegen en uiteindelijk is er nog door niemand een oplossing geboden.
Als de eigenaar van een meter daar wel geld voor ontvangt is hij naar mijn idee ook verantwoordelijk voor het onderhoud en/of controle of deze nog correct werken.

Lang Leve de Energie bedrijven en meter leveranciers die zogenaamd begaan zijn met het milieu en de rekening en eigen onkunde liever bij de klant op het bordje leggen.

wilhelmima1

Re: In Liander en Oxxio

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Je weet zelf het antwoord om dit probleem op te lossen. Wat er nu gebeurt is een standaard iets van het kastje naar de muur en terug
Bedenk wel dat als de meter naar de vaantjes is die €100 gewoon wordt vergoed.
Je kan zelf al controleren of ie inderdaad fouten maakt door alle elektriek uit te zetten en 1 voor 1 weer aan te zetten.
Soms is een oude vriezer of koelkast ook een vreter
Verder is er nog een optie iemand heeft een " groentetuin" en leent de prik bij de buren.
succes.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Liander is de eigenaar en ziet geen probleem, dus men ijkt niet zomaar. Wil je dat toch, dan zal er betaald moeten worden voor deze dienst. Echter, als je gelijk blijkt te hebben, dan krijg je wel je geld terug.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En hoe wist Oxxio dan dat u volgens hen veel gebruikt had? Dat kunnen zij toch helemaal niet weten?

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

1935? Dat is het huis maar niet de meter, die zijn afgekeurd en reeds vele jaren terug al vervangen!

Kijk eens goed op je meter en meestal vind je een jaartal en type.
Via Google kun je zien of deze meter nog mag en niet zo oud is......

En heb je nieuwe of twijfelachtige buren en wiet geur?
Of oude vriezer, niet goed sluitende deur of vergeten strijkijzer die aan bleef?

De goedkoopste gratis test is alle apparaten uit zetten/ stekker eruit en kijken of de schijf stil staat....
Als dat het geval is per apparaat inschakelen en telkens even kijken en je ziet welke defect is.

Maar bij alles eruit en doordraaien denk ik aan aftap van buren die plantage hebben!

Ivo.w

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Het gebruik is aan de hoge kant maar zeker niet onmogelijk.

Zoals aangegeven kan één defect apparaat al voor een dergelijke stijging in stroomverbruik zorgen. Een koelkast of vriezer die niet correct werkt en waarvan de compressor de hele dag blijft draaien, gebruikt ineens tot wel 10 keer zoveel stroom als normaal en dat kan dan ook heel makkelijk de stijging in je verbruik verklaren.

En zo zijn er nog wel meer voorbeelden die een dergelijke stijging in verbruik kunnen verklaren. Wasdroger, elektrische vloerverwarming, kacheltje..

Als u zeker bent dat de kWh-meter van het energiebedrijf de boosdoener is dan moet u gewoon die ijking aanvragen. Je moet immers alleen voor de kosten opdraaien wanneer blijkt dat je aanvraag tot ijking onterecht was. Maar wees gewaarschuwd: meestal is de aanvraag tot ijking niet terecht en blijkt dat de meter correct werkt. En is er dus gewoon na de meter iets aan de hand.

luna01

Ongelezen bericht door luna01 »

Lady1234 schreef:En hoe wist Oxxio dan dat u volgens hen veel gebruikt had? Dat kunnen zij toch helemaal niet weten?
Klopt dit vraag ik mij ook af met mijn antieke meter, al had ik nu geld terug van Oxxio, maar wel zonder mijn meterstanden door te geven. Maar goed, daar zal ik dan maar achteraan bellen... Succes verder !!

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als u vlak na de winter gaat vergelijken dan is uw verbruik inderdaad een stuk hoger dan uw gemiddelde voorschot. In de winter heeft u immers de kachel aan en branden er meer lampen. Wat u in de winterperiode meer gebruikt wordt gecompenseerd met het mindere verbruik in de zomermaanden.

Gesloten