nkaber schreef:Hallo allen,
Ik werd gister verrast door een mail van mijn huurbaas. Hij kondigt de beëindiging van mijn huurcontract aan binnen de opzegtermijn van 3 maanden. De reden die hij gaf is "..dat conform de voorwaarden van het contract eindigt op 1 juli 2018.”
Ik schrok hiervan, omdat ik dacht dat ik een huurcontract had voor 4 jaar, met een minimum van 1 jaar. Het onderstaande staat genoteerd in mijn contract, verder heb ik geen andere verwijzingen naar de beëindiging van het huurcontract in mijn contract kunnen vinden.
" De overeenkomst is met ingang van 1 juli 2017 aangegaan voor bepaalde tijd van 4 jaar met een minimum van 1 jaar (dwz tot 1 juli 2018). In april 2018 vindt een evaluatie plaats tussen huurder en verhuurder of de huur/woonsituatie wederzijds tot tevredenheid strekt. Indien hieruit voortkomt dat de huurovereenkomst wordt beëindigd zal deze per 1 juli 2018 worden beëindigd. Indien de termijn van 1 jaar wordt overschreden wordt de onderhuurovereenkomst voortgezet tot de overeengekomen 4 jaar."
Deze verzonnen 'evaluatie' heeft niet plaats gevonden.
Kan iemand mij wat meer vertellen over hoe dit zit? Mag de verhuurder op basis van deze regels tekst in het contract de huur beëindigen?
Hoor het graag.
Groeten,
nkaber
Volgens mij kan bij dit contract slechts een bevoegde rechter een goed oordeel vellen. De crux is hier of een rechter zou oordelen ,
ofwel a)
het hier een tijdelijk contract betreft van 1 jaar met een verlenging tot een totaal van 4 jaar. (Na
verlenging na 1 jaar zou de overeenkomst dan bij wet automatisch bestempeld worden als onbepaalde tijd)
ofwel b)
het hier een tijdelijk contract betreft van 4 jaar met een tussentijdse opzegmogelijkheid. (Een 'tijdelijk' contract van 4 jaar voor een zelfstandige woonruimte mag op einddatum slechts opgezegd worden door de verhuurder op dezelfde gronden als een contract voor onbepaalde tijd. In de praktijk is dat dus een contract voor onbepaalde tijd.)
Misschien dat de echte forumjuristen mij kunnen verbeteren/aanvullen, maar ik zie het zo:
Zou de rechter bepalen dat de bedoelde einddatum over 4 jaar zou zijn. Dan zou de overeenkomst slechts door de verhuurder tegen het einde van de 4 jaar opgezegd worden. Tussentijds opzeggen is niet mogelijk. Op de einddatum (4 jaar) zou het contract op dezelfde gronden opgezegd moeten alsof het een onbepaalde tijd zou zijn. (Zie Artikel 271 1e lid, die de ruimte laat voor tijdelijk langer dan 4 jaar, echter i.c.m. de andere artikelen uitsluitend toestaat op dezelfde gronden als onbepaalde tijd op te zeggen). Pas na die 4 jaar is het tijdelijke contract van rechtswege onbepaalde tijd geworden.
ECHTER:
Er is overduidelijk sprake van een contract dat bedoeld is
tijdelijk van aard te zijn. Tevens, omdat het einde van het tijdelijke contract is aangekondigd voordat de einddatum (1 jaar) is gepasseerd, is de einddatum van kracht geworden. N.B: Als de einddatum (1 jaar) niet bevestigd zou zijn, dan zou het contract automatisch onbepaalde tijd geworden zijn. (En dus niet 'tijdelijk 4 jaar' zoals contractueel overeengekomen).
Uiteindelijk is mijn advies: Laat dit beoordelen door een rechter en accepteer niet zomaar deze opzegging.