LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] overeenkomst wel of niet rechtsgeldig

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
chanttie

overeenkomst wel of niet rechtsgeldig

Ongelezen bericht door chanttie »

Wij zijn op dit moment ons nieuwe huis aan het bouwen in Ter Aar. In het goedkeuren van de bouwaanvragen hebben wij van de gemeente het verzoek gehad om met onze aankomende nieuwe buren te praten en onze plannen te laten zien. dit hebben wij gedaan en de buren hebben dit goed gevonden. wij zijn overeengekomen dat de ramen op de 1ste verdieping van melkglas zouden zijn en dat de hemelwaterafvoer aangesloten mocht worden op hun goot, uiteraard moet de afvoer hiervan groter worden, zodat het hemelwater goed is af te voeren en er bij de buren geen lekkage zou ontstaan. Dit hebben wij op papier laten vastleggen en de buren hebben dit ook ondertekend. Dit hebben wij ook retour gestuurd naar de gemeente en die heeft toen ook de aanvraag voor het nieuw te bouwen huis goedgekeurd.

Nu is de buurman achter onze rug naar onze aannemer gegaan en heeft geeist dat dit veranderd gaat worden anders legt hij de hele boel plat. Hij heeft ook tegen onze aannemer gezegd dat hij niks tegen ons mocht zeggen. Uiteraard heeft de aannemer dit wel gedaan, en ons dit voorgelegd. Wat ik mij nu afvraag is, kan dit zomaar ? Of hebben wij hierbij geen rechten? Uiteraard hebben we wel nu gelijk een afspraak gemaakt bij de nieuwe buren om te vragen wat te reden hiervan is, maar dat is pas na dit weekend. Wij vinden het uiteraard jammer als we zo moeten beginnen, maar het valt ons rauw op ons dak, temeer omdat wij een week ervoor nog op om de tafel hebben gezeten en uit dit gesprek niet is gebleken dat ze ergens mee zaten. Ik hoop dat jullie iets mij kunnen helpen

witte angora

Re: overeenkomst wel of niet rechtsgeldig

Ongelezen bericht door witte angora »

chanttie schreef:Wij zijn op dit moment ons nieuwe huis aan het bouwen in Ter Aar. In het goedkeuren van de bouwaanvragen hebben wij van de gemeente het verzoek gehad om met onze aankomende nieuwe buren te praten en onze plannen te laten zien. dit hebben wij gedaan en de buren hebben dit goed gevonden. wij zijn overeengekomen dat de ramen op de 1ste verdieping van melkglas zouden zijn en dat de hemelwaterafvoer aangesloten mocht worden op hun goot, uiteraard moet de afvoer hiervan groter worden, zodat het hemelwater goed is af te voeren en er bij de buren geen lekkage zou ontstaan. Dit hebben wij op papier laten vastleggen en de buren hebben dit ook ondertekend. Dit hebben wij ook retour gestuurd naar de gemeente en die heeft toen ook de aanvraag voor het nieuw te bouwen huis goedgekeurd.

Nu is de buurman achter onze rug naar onze aannemer gegaan en heeft geeist dat dit veranderd gaat worden anders legt hij de hele boel plat. Hij heeft ook tegen onze aannemer gezegd dat hij niks tegen ons mocht zeggen. Uiteraard heeft de aannemer dit wel gedaan, en ons dit voorgelegd. Wat ik mij nu afvraag is, kan dit zomaar ? Of hebben wij hierbij geen rechten? Uiteraard hebben we wel nu gelijk een afspraak gemaakt bij de nieuwe buren om te vragen wat te reden hiervan is, maar dat is pas na dit weekend. Wij vinden het uiteraard jammer als we zo moeten beginnen, maar het valt ons rauw op ons dak, temeer omdat wij een week ervoor nog op om de tafel hebben gezeten en uit dit gesprek niet is gebleken dat ze ergens mee zaten. Ik hoop dat jullie iets mij kunnen helpen
Wat moet er veranderd worden dan? Toevallig dat melkglas? 'Kijkt' dat raam uit op hun tuin, en zo ja, hoe groot is de afstand van dat raam tot de erfgrens?
Kan het zijn dat het niet mogelijk is dat de afvoer van hun goot niet groter gemaakt kan worden, zodat je toekomstige buren het risico lopen op lekkages?
Je stelt dat de reactie van je toekomstige buren rauw op je dak valt, maar is het niet andersom? Ze worden ineens met een aantal zaken geconfronteerd waarvan ze de gevolgen niet direct kunnen overzien. Ik kan me goed indenken dat ze in eerste instantie toestemming geven omdat het goed geregeld LIJKT, maar dat ze die toestemming later intrekken omdat naderhand blijkt dat het helemaal niet zo goed geregeld is als hen is voorgespiegeld.

Daarbij zou ik niet weten hoe onbekende mensen (leken notabene) jullie zouden kunnen helpen als ze niet de beschikking hebben over alle documentatie, en jouw bericht eigenlijk alleen maar vragen oproept. Althans, bij mij roept het de bovenstaande vragen op, ben ik er nog geen 10 minuten mee bezig...

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

Even kijken:

- je hebt een bouwaanvraag gedaan
- je hebt de bouwplannen besproken met de buren inclusief vastleggen van afspraken
- er is een bouwvergunning afgegeven - kennelijk heeft niemand bezwaar aangetekend tijdens de procedure
- achteraf gaan de buren klagen

Het enige wat ik kan bedenken: het zijn rare buren. Sterkte de komende jaren.

scontra

Ongelezen bericht door scontra »

Als de onderling gemaakte afspraken ook voldoen aan de wettelijk regelingen dan kunt u aan de afspraak mogelijk rechten ontlenen.
Het afgeven van de bouwvergunning geeft niet automatisch aan dat ook aan alle wettelijke regels/eisen is voldaan.
De buurman zal wel door die en gene zijn ingefluisterd dat hetgeen is afgesproken eigenlijk in zijn nadeel uitpakt, alhoewel het vreemd is dat hij niet bij u heeft aangeklopt met zijn wijzigingen op de afspraken.
Eerste stap, ga eens met de buurman praten over het hoe en waarom van zijn onverwachte actie en probeer zijn bezwaren te inventariseren en bespreekbaar te maken.
Bekijk samen met de aannemer welke alternatieven er nog voorhanden zijn om aan de (nieuwe) wensen van de buurman tegemoet te komen.
Maak zoveel als mogelijk gebruik van eigen (nog aan te leggen) aan en afvoerkanalen en laat die van de buren met rust, omdat daar ook in de toekomst altijd geduvel over komt.
Maar eerst maar eens dat gesprek met de nieuwe buur en misschien wordt de soep niet .................................. ! ;-)
Laatst gewijzigd door scontra op 04 apr 2018 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Klaas Jan

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Inderdaad, praten met de buren. U kunt het verhaal het beste rechtstreeks uit de mond van de buren zélf horen.
En hopelijk is de lucht dan te klaren. Zodat het woonplezier niet langdurig nadelig beïnvloed wordt door dit gebeuren.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Vergeet de mogelijkheid niet dat de buren zich hebben bedacht en dat ze het graag anders willen zien.
De aannemer vragen om dit niet met u te bespreken lijkt mij een teken dat ze de confrontatie niet aan willen gaan (wellicht om de relatie niet te verpesten voordat deze is begonnen) In hun naïviteit dachten ze wellicht dat ze dit achter uw rug om konden "regelen".

Diplomatie is het toverwoord. Flesje wijn mee en maak de "kwestie" een bijzaak.

chanttie

witte angora schreef:
chanttie schreef:Wij zijn op dit moment ons nieuwe huis aan het bouwen in Ter Aar. In het goedkeuren van de bouwaanvragen hebben wij van de gemeente het verzoek gehad om met onze aankomende nieuwe buren te praten en onze plannen te laten zien. dit hebben wij gedaan en de buren hebben dit goed gevonden. wij zijn overeengekomen dat de ramen op de 1ste verdieping van melkglas zouden zijn en dat de hemelwaterafvoer aangesloten mocht worden op hun goot, uiteraard moet de afvoer hiervan groter worden, zodat het hemelwater goed is af te voeren en er bij de buren geen lekkage zou ontstaan. Dit hebben wij op papier laten vastleggen en de buren hebben dit ook ondertekend. Dit hebben wij ook retour gestuurd naar de gemeente en die heeft toen ook de aanvraag voor het nieuw te bouwen huis goedgekeurd.

Wat moet er veranderd worden dan? Toevallig dat melkglas? 'Kijkt' dat raam uit op hun tuin, en zo ja, hoe groot is de afstand van dat raam tot de erfgrens?
Kan het zijn dat het niet mogelijk is dat de afvoer van hun goot niet groter gemaakt kan worden, zodat je toekomstige buren het risico lopen op lekkages?
Je stelt dat de reactie van je toekomstige buren rauw op je dak valt, maar is het niet andersom? Ze worden ineens met een aantal zaken geconfronteerd waarvan ze de gevolgen niet direct kunnen overzien. Ik kan me goed indenken dat ze in eerste instantie toestemming geven omdat het goed geregeld LIJKT, maar dat ze die toestemming later intrekken omdat naderhand blijkt dat het helemaal niet zo goed geregeld is als hen is voorgespiegeld.

Daarbij zou ik niet weten hoe onbekende mensen (leken notabene) jullie zouden kunnen helpen als ze niet de beschikking hebben over alle documentatie, en jouw bericht eigenlijk alleen maar vragen oproept. Althans, bij mij roept het de bovenstaande vragen op, ben ik er nog geen 10 minuten mee bezig...
Nee het melkglas wordt niet veranderd dat blijft zoals het is. Het gaat om een stuk regenpijp waar het hemelwaterafvoer moet komen. De buurman heeft gevraagd aan de aannemer of hij kans heeft op lekkages, de aannemer heeft geantwoord dat dit niet het geval is, want ze gaan ervoor zorgen dat de afvoer het hhw zo afvoert dat er geen lekkages kan ontstaan bij de eerste de beste regenbui. Wij hebben niks voorgespiegeld maar zijn altijd heel open geweest en ze mogen ter aller tijde de bouwtekeningen inzien Hierop is ook niks gewijzigd dus hij wist waarvoor hij tekende. Ik kan mij voorstellen dat je vragen hebt, maar waarom dan stiekem achter onze rug om. Ik vind dat heel raar. De aannemer heeft ook laten zien dat het huis gebouwd wordt conform bouwtekening en dat er aan de buitenzijde niks veranderd is. Als dat wel het geval zou zijn, lijkt mij het vanzelfsprekend dat je hier in overleg met je buren gaat. Dus mijn vraag is nog steeds, de overeenkomst die zij getekend heeft is dat rechtsgeldig of niet. Niet meer en niet minder. Is het zo dat wij als bouwer geen rechten hebben, maar de buren wel.

chanttie

scontra schreef:Als de onderling gemaakte afspraken ook voldoen aan de wettelijk regelingen dan kunt u aan de afspraak mogelijk rechten ontlenen.
Het afgeven van de bouwvergunning geeft niet automatisch aan dat ook aan alle wettelijke regels/eisen is voldaan.
De buurman zal wel door die en gene zijn ingefluisterd dat hetgeen is afgesproken eigenlijk in zijn nadeel uitpakt, alhoewel het vreemd is dat hij niet bij u heeft aangeklopt met zijn wijzigingen op de afspraken.
Eerste stap, ga eens met de buurman praten over het hoe en waarom van zijn onverwachte actie en probeer zijn bezwaren te inventariseren en bespreekbaar te maken.
Bekijk samen met de aannemer welke alternatieven er nog voorhanden zijn om aan de (nieuwe) wensen van de buurman tegemoet te komen.
Maak zoveel als mogelijk gebruik van eigen (nog aan te leggen) aan en afvoerkanalen en laat die van de buren met rust, omdat daar ook in de toekomst altijd geduvel over komt.
Maar eerst maar eens dat gesprek met de nieuwe buur en misschien wordt de soep niet .................................. ! ;-)

Dat zou natuurlijk mogelijk kunnen zijn, maar dat betwijfel ik. Ik blijf het een rare situatie vinden, maar we gaan maandag praten met ze. We kennen hem al heel erg lang dus we weten hoe hij is, vandaar ook mijn vraag of een handtekening rechtsgeldig is of niet. Ik vind het vreemd dat hij niet bij ons aanklopt maar gelijk bij de aannemer en dan vraagt of hij niks wil zeggen. We gaan zeker ook met de aannemer in overleg zodat wij zo min mogelijk gebruik hoeven te maken van elkaars wegen. Bedankt voor je reactie.

Klaas Jan

Bouwaanvraag is goedgekeurd door de gemeente. Afspraken zijn meegestuurd. Dat is voldoende. Gewoon verder gaan met bouwen.
Maar eerst in gesprek gaan met de buren om de lucht te klaren. Dat is voor alle partijen het belangrijkst denk ik.

chrisd1

Ongelezen bericht door chrisd1 »

chanttie schreef:Dit hebben wij ook retour gestuurd naar de gemeente en die heeft toen ook de aanvraag voor het nieuw te bouwen huis goedgekeurd.
Nu ze een bouwvergunning hebben afgegeven, is de Gemeente aanspreekpunt geworden.
Laatst gewijzigd door chrisd1 op 04 apr 2018 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.

chanttie

chrisd1 schreef:
chanttie schreef:Dit hebben wij ook retour gestuurd naar de gemeente en die heeft toen ook de aanvraag voor het nieuw te bouwen huis goedgekeurd.
Nu er een bouwvergunning is afgegeven, is de Gemeente hun aanspreekpunt geworden.

bedankt voor uw reactie.

scontra

Ongelezen bericht door scontra »

Klaas Jan schreef:Bouwaanvraag is goedgekeurd door de gemeente. Afspraken zijn meegestuurd. Dat is voldoende. Gewoon verder gaan met bouwen.
Maar eerst in gesprek gaan met de buren om de lucht te klaren. Dat is voor alle partijen het belangrijkst denk ik.
Jammer maar helaas is dat "niet" voldoende.
De wettelijke eisen en regelgeving zijn bepalend en de onderlinge afspraken evenals de bouwvergunning zijn daar altijd ondergeschikt aan.

chrisd1

scontra schreef:De wettelijke eisen en regelgeving zijn bepalend en de onderlinge afspraken evenals de bouwvergunning zijn daar altijd ondergeschikt aan.
Niet, als het 'regelend recht' betreft; zie b.v. https://www.amsadvocaten.nl/woordenboek ... end-recht/
Weten ze natuurlijk bij de Gemeente.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

chanttie schreef:
witte angora schreef:

Nee het melkglas wordt niet veranderd dat blijft zoals het is. Het gaat om een stuk regenpijp waar het hemelwaterafvoer moet komen. De buurman heeft gevraagd aan de aannemer of hij kans heeft op lekkages, de aannemer heeft geantwoord dat dit niet het geval is, want ze gaan ervoor zorgen dat de afvoer het hhw zo afvoert dat er geen lekkages kan ontstaan bij de eerste de beste regenbui. Wij hebben niks voorgespiegeld maar zijn altijd heel open geweest en ze mogen ter aller tijde de bouwtekeningen inzien Hierop is ook niks gewijzigd dus hij wist waarvoor hij tekende. Ik kan mij voorstellen dat je vragen hebt, maar waarom dan stiekem achter onze rug om. Ik vind dat heel raar. De aannemer heeft ook laten zien dat het huis gebouwd wordt conform bouwtekening en dat er aan de buitenzijde niks veranderd is. Als dat wel het geval zou zijn, lijkt mij het vanzelfsprekend dat je hier in overleg met je buren gaat. Dus mijn vraag is nog steeds, de overeenkomst die zij getekend heeft is dat rechtsgeldig of niet. Niet meer en niet minder. Is het zo dat wij als bouwer geen rechten hebben, maar de buren wel.
Dan vermoed ik zo dat de buren er weinig vertrouwen in hebben.

Je laatste vraag: 'is het zo dat wij als bouwer geen rechten hebben, maar de buren wel?' klopt natuurlijk niet. Je buren hebben recht op een dusdanige voorziening dat ze geen schade zullen ondervinden. Op een of andere manier heeft de aannemer niet het vertrouwen kunnen geven dat het ook daadwerkelijk goed gedaan gaat worden.

En ik moet je eerlijk zeggen: als er tegen mij gezegd zou worden dat het hemelwater zo afgevoerd gaat worden dat er geen lekkages ontstaan bij de eerste de beste regenbui... zou ik me af gaan vragen wat er gebeurt bij de wat zeldzamere, grote regenbuien. Ik zou er, op basis van wat je schrijft, zelf ook geen enkel vertrouwen in hebben, en zou mijn toestemming dus ook intrekken. Het is me te vaag en te vrijblijvend.

Ik denk dat je samen met de aannemer, de buren, en eventueel een onafhankelijk expert, er nog eens goed voor moet gaan zitten.

Klaas Jan

scontra schreef:
Klaas Jan schreef:Bouwaanvraag is goedgekeurd door de gemeente. Afspraken zijn meegestuurd. Dat is voldoende. Gewoon verder gaan met bouwen.
De wettelijke eisen en regelgeving zijn bepalend en de onderlinge afspraken evenals de bouwvergunning zijn daar altijd ondergeschikt aan.
Als de bouwaanvraag is goedgekeurd dan voldoet die toch aan wet- en regelgeving?

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Klaas Jan schreef:
scontra schreef:
Als de bouwaanvraag is goedgekeurd dan voldoet die toch aan wet- en regelgeving?
Dat hoeft dus helemaal niet.

chrisd1

Lady1234 schreef:Dat hoeft dus helemaal niet.
Klopt; maar TS kan gewoon dóór, iig zolang hij niet anders van de Gemeente heeft gehoord.
En buren moeten van wel zeer goeden huize komen, willen ze dingen nog kunnen laten terugdraaien.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat valt dus wel mee, want zo’n “overeenkomst” tussen twee buren op een briefje inzake de waterloop stelt niets voor. In principe is dat een erfdienstbaarheid die via de notaris gevestigd moet worden.

En de gemeente gaat daar dus helemaal niet tussen zitten.

Als de rest ok is, kan uiteraard de bouw gewoon verder gaan, maar de Ts zal zelf voor de afvier van zijn hemelwater moeten zorgen.

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Lady1234 schreef:Dat valt dus wel mee, want zo’n “overeenkomst” tussen twee buren op een briefje inzake de waterloop stelt niets voor. In principe is dat een erfdienstbaarheid die via de notaris gevestigd moet worden. En de gemeente gaat daar dus helemaal niet tussen zitten. Als de rest ok is, kan uiteraard de bouw gewoon verder gaan, maar de Ts zal zelf voor de afvier van zijn hemelwater moeten zorgen.
Dus een overeenkomst tussen twee particulieren is volgens jouw niet rechtsgeldig? Via de notaris kun je het voor altijd regelen, dus ook nieuwe kopers van de woning zijn hieraan gebonden, maar volgens mij is een overeenkomst tussen twee particulieren gewoon rechtsgeldig.

En zolang TS zich houdt aan het geen wat is overeengekomen heeft de buurman een probleem als het tot een juridische zaak komt. Echter lijkt het mij niet raadzaam een zaak zover te laten komen.

Gesloten