LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Exorbitant bedrag aansluitkosten STEDIN gas en electra
-
Exorbitant bedrag aansluitkosten STEDIN gas en electra
Op dit moment heb ik iets aan de hand wat ik ontoelaatbaar vind.
De kosten om een reeds opgegraven kabel en gasleiding 6 meter om te leggen via een nieuwe (reeds aangelegde) doorvoer naar een nieuw meterkast moet 3239 euro kosten ???
is dat normaal?? en als ik dan een klacht indien dan zegt die doodleuk dat het klopt volgens ACM normen en dat hij verder niets voor mij kan doen ,
maar een offerte bij iemand anders opvragen kan ik niet want er is niemand die dat mag/kan behalve dan Stedin.
Zo zijn dus veel nieuwbouw projecten die ook dermate worden belast maar niemand gaat erop in want anders hebben ze NIKS en dat risico neemt men niet .
Maar dat betekend dus dat de aannemer die voor STEDIN werkt nog meer betaald krijgt als de Premier van ons land in uren uitgedrukt ????
Sterker nog , KPN heeft zijn leiding met dezelfde afstand reeds omgelegd en die vroeg 180,00 (1/2 uur werk) en Ziggo 300,00 en die heeft aan 1 uur genoeg.
Ik ga het in ieder geval ook aan de geschillencommissie voorleggen wat dit is gewoonweg NIET acceptabel.
Ik hoor graag of anderen dit ook hebben meegemaakt of dat ze dit nog moeten gaan doorlopen.
De kosten om een reeds opgegraven kabel en gasleiding 6 meter om te leggen via een nieuwe (reeds aangelegde) doorvoer naar een nieuw meterkast moet 3239 euro kosten ???
is dat normaal?? en als ik dan een klacht indien dan zegt die doodleuk dat het klopt volgens ACM normen en dat hij verder niets voor mij kan doen ,
maar een offerte bij iemand anders opvragen kan ik niet want er is niemand die dat mag/kan behalve dan Stedin.
Zo zijn dus veel nieuwbouw projecten die ook dermate worden belast maar niemand gaat erop in want anders hebben ze NIKS en dat risico neemt men niet .
Maar dat betekend dus dat de aannemer die voor STEDIN werkt nog meer betaald krijgt als de Premier van ons land in uren uitgedrukt ????
Sterker nog , KPN heeft zijn leiding met dezelfde afstand reeds omgelegd en die vroeg 180,00 (1/2 uur werk) en Ziggo 300,00 en die heeft aan 1 uur genoeg.
Ik ga het in ieder geval ook aan de geschillencommissie voorleggen wat dit is gewoonweg NIET acceptabel.
Ik hoor graag of anderen dit ook hebben meegemaakt of dat ze dit nog moeten gaan doorlopen.
-
Re: Exorbitant bedrag aansluitkosten STEDIN gas en electra
Een telefoonleiding is wat anders dan een gasleiding. Er gelden andere procedures en er zullen vergunningen afgegeven moeten worden. Of dik 3000 euro veel is? Een graafmachine is niet gratis. Met gas werken betekend meer personeel, verguningen, veiligheidsvoorschriften bij het werk, enz enz.
Je bent kansloos. De tarieven zijn juist vanwege het monopolierisico goedgekeurd door de acm.ernoorland schreef:Op dit moment heb ik iets aan de hand wat ik ontoelaatbaar vind.
Is inzichtelijk te krijgen hoe ACM normen eruit zien , en berekening in jouw geval ?
Volgens mij is er geen monopolierisico, dit is gewoon een monopolie
Volgens mij is er geen monopolierisico, dit is gewoon een monopolie
Nee, juist dankzij de rol van de acm is er geen monopolie. De netbeheerders hebben immers niet de vrije hand.
Er is natuurlijk nog steeds een monopolie. Er is immers nog steeds maar een product of dienst slechts door één (markt)partij leverbaar. De ACM steekt alleen een stokje voor de onwenselijk geachte gevolgen.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 05 apr 2018 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
MIjn zoon sloopte een oud huis, bouwde schuurtje met meterkast er overheen.....
De leiding naar huis kwamen later en zelf aangelegd.
Zo kan het dus ook.
Dus in zijn huis geen enkele meter, gewoon in schuurtje en dat mag ook blijkbaar... niets te verplaatsen dus gratis....
Ruimte voor 2 fietsen en de meters... geen bouwvergunning nodig en het mag.
De leiding naar huis kwamen later en zelf aangelegd.
Zo kan het dus ook.
Dus in zijn huis geen enkele meter, gewoon in schuurtje en dat mag ook blijkbaar... niets te verplaatsen dus gratis....
Ruimte voor 2 fietsen en de meters... geen bouwvergunning nodig en het mag.
Geen monopolie.... Bij welke aanbieder behalve Stedin kan TS dan nog meer terecht?Moneyman schreef:Nee, juist dankzij de rol van de acm is er geen monopolie. De netbeheerders hebben immers niet de vrije hand.
Je hebt gelijk natuurlijk, ik had monopolierisico willen schrijven.16again schreef:Geen monopolie.... Bij welke aanbieder behalve Stedin kan TS dan nog meer terecht?Moneyman schreef:Nee, juist dankzij de rol van de acm is er geen monopolie. De netbeheerders hebben immers niet de vrije hand.
Het monopolie is er wel, maar dat is geen probleem dankzij de bemoeienis van de acm bij de tarieven.
Het verplaatsen van hun leidingen is inderdaad erg duur....
Daarom heeft mijn zoon een fietsenschuurtje met meter geplaatst en daar vandaan naar de woning.
Een vreemde maar wel slimme goedkope oplossing!
Wegens de kelder onder de gehele nieuwe woning was huis om de huidige meterkast heen bouwen niet mogelijk....
tevens ruimte voor nog 2e woning en hoe we die ooit aansluiten?
Net als nieuwbouw waar ze een tijdelijke kast in voortuin zetten is het door hem zo opgelost.
Misschien een hondenhok met meters?
Het bleek na protest netbeheerder niet in hun voorwaarden te staan, niet toegestaan maar ook niet verboden!
De tijdelijke bouw voorziening mag dus eeuwig blijven staan!
Daarom heeft mijn zoon een fietsenschuurtje met meter geplaatst en daar vandaan naar de woning.
Een vreemde maar wel slimme goedkope oplossing!
Wegens de kelder onder de gehele nieuwe woning was huis om de huidige meterkast heen bouwen niet mogelijk....
tevens ruimte voor nog 2e woning en hoe we die ooit aansluiten?
Net als nieuwbouw waar ze een tijdelijke kast in voortuin zetten is het door hem zo opgelost.
Misschien een hondenhok met meters?
Het bleek na protest netbeheerder niet in hun voorwaarden te staan, niet toegestaan maar ook niet verboden!
De tijdelijke bouw voorziening mag dus eeuwig blijven staan!
Niets nieuws onder de zon: in 1976, als voorzitter van een bouwvergadering, al bedragen van de Nutsbedrijven gehoord die 12 x zo hoog waren als de aannemer die rioolbuizen (gescheiden stelsel) ging leggen. Navraag bij hun (onder-)aannemer leerde dat er een hele dikke plus tussen zat. Jaren later verdween het hoofd van die bedrijven achter de deur: had een provisieregeling via Luxemburg maar..... de tarieven zijn nimmer verlaagd. Misschien iets voor een parlementaire enquete. Helaas is het vrijheid, alom dankzij de VVD (Jorritsma) Alles geprivatiseerd en aan geen enkele norm meer gebonden. J.Met Den Pet hangt opnieuw...,.
Lijkt mij ook een fors bedrag, als je op de Stedin website de kosten opvraagt staan er veel lagere bedragen.
https://www.stedin.net/rekenmodule/wijzigen/verplaatsen
Verplaatsen met indien mogelijk behoud van de oude leiding € 1312,02
Als er een nieuwe leiding gebruikt moet worden € 1891,38
En die bedragen zijn voor een G4 of G6 aansluiting hetzelfde, heb je soms een grotere aansluiting want die zijn wel duurder om te verplaatsen maar nog steeds minder als jouw offerte.
Zou dan eerst eens vragen waarom ze op hun eigen website een veel lagere indicatie geven.
https://www.stedin.net/rekenmodule/wijzigen/verplaatsen
Verplaatsen met indien mogelijk behoud van de oude leiding € 1312,02
Als er een nieuwe leiding gebruikt moet worden € 1891,38
En die bedragen zijn voor een G4 of G6 aansluiting hetzelfde, heb je soms een grotere aansluiting want die zijn wel duurder om te verplaatsen maar nog steeds minder als jouw offerte.
Zou dan eerst eens vragen waarom ze op hun eigen website een veel lagere indicatie geven.
-
Ik zou zeggen: laat ze stikken met de gasleiding en stroomkabel, Voor dat geld heb je op vandaag al heel veel zonnecellen op het dak liggen. Ze zijn van jou, je verdient er achter 10 jaren geld mee en vroeg of laat moet je er toch aan geloven. Nu effe door de zure appel heen bijten.