LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Verschil brandstofprijzen Nederland vs België en Deutschland
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 15 sep 2014 21:48
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Verschil brandstofprijzen Nederland vs België en Deutschland
De brandstofprijzen zijn de afgelopen week bij de Nederlandse pompen flink (extreem) omhoog gegaan.
Tot mijn verbazing afgelopen zaterdag waren de brandstofprijzen in België niet omhoog gegaan, stond gelijk met een week eerder.
Heb het dan over Super 95 (al dan niet met E10 toegevoegd).
Word de consument in Nederland in de maling genomen, genept bij de brandstofpomp?
Tot mijn verbazing afgelopen zaterdag waren de brandstofprijzen in België niet omhoog gegaan, stond gelijk met een week eerder.
Heb het dan over Super 95 (al dan niet met E10 toegevoegd).
Word de consument in Nederland in de maling genomen, genept bij de brandstofpomp?
Re: Verschil brandstofprijzen Nederland vs België en Deutschland
Ik weet niet waar je het over hebt. Bij mij in de buurt zijn de benzineprijzen de laatste tijd niet of nauwelijks gestegen.
Re: Verschil brandstofprijzen Nederland vs België en Deutschland
Ir. Benton Deus schreef:De brandstofprijzen zijn de afgelopen week bij de Nederlandse pompen flink (extreem) omhoog gegaan.
Tot mijn verbazing afgelopen zaterdag waren de brandstofprijzen in België niet omhoog gegaan, stond gelijk met een week eerder.
Heb het dan over Super 95 (al dan niet met E10 toegevoegd).
Word de consument in Nederland in de maling genomen, genept bij de brandstofpomp?
De Nederlandse prijzen zijn volgens mij niet gestegen.
Dat de brandstofprijzen in Nederland zo extreem hoog zijn, moet je bij de regering zijn, die het grootste deel veroorzaken!
Re: Verschil brandstofprijzen Nederland vs België en Deutschland
Ik zag dat de diesel hier de afgelopen week 3ct/l duurder is geworden, van 1,23 naar 1,26. Dat is weliswaar een verhoging(kje), maar toch niet extreem, meer de gewone markt-fluctuaties die we wel vaker waarnemen. Overigens was er recent een aardig geopolitiek gevalletje in het midden, naja nabije oosten, nl de raketaanval op Syrië, en dat heeft altijd wel wat effect op de brandstofprijzen.Ir. Benton Deus schreef:De brandstofprijzen zijn de afgelopen week bij de Nederlandse pompen flink (extreem) omhoog gegaan.
Tot mijn verbazing afgelopen zaterdag waren de brandstofprijzen in België niet omhoog gegaan, stond gelijk met een week eerder.
Heb het dan over Super 95 (al dan niet met E10 toegevoegd).
Word de consument in Nederland in de maling genomen, genept bij de brandstofpomp?
Verder zijn er inderdaad fundamentele verschillen tussen de prijsopbouw van brandstoffen in Nederland, en bijvoorbeeld België. Over dat laatste land las ik recent een artikel, wat refereerde aan een gedaan onderzoek over de gesteldheid van het Belgische wegennet vs de onderhoudskosten van een auto in dat land. En wat bleek? Doordat de staat van de wegen zo deplorabel is, slijten auto's daar veel sneller als in Nederland. Dus dan tank je daar wel iets goedkoper, maar je bent een veelvoud van dat prijsverschil kwijt aan extra onderhoud.
Re: Verschil brandstofprijzen Nederland vs België en Deutschland
Het is hier anders....Diesel word duurder gemaakt door Accijns om minder diesels op straat te krijgen, samen met milieu zone's.
Verder is Super 95 nergens leverbaar....wel Euro 95 als opvolger voor Normaal 92 die we ooit hadden!
Super is 98...... en dat is voor enkele hoge compressie motoren nog op enkele plaatsen leverbaar.... vaak dure autowegen!
Maar E10 of Bleu of hoe ze deze Euro 95 met extra biobrandstof ook noemen is vaak 1 cent goedkoper!
Belgen en Duitsers betalen minder door Accijns... en ook per pomp sterke verschillen..... dus onderlinge concurrentie.
In Luxemburg overal dezelfde prijzen voor elk merk en elke pomp... wel goedkoper door lagere accijns en ze hopen op verkoop uit rest winkeltje...
Die hebben dus vaste prijzen in hele land!
Maar vele kopen daar ook sigaretten en vooral Zware Shag.... en als je de bon bekeek, de BTW kan 19, 21 of 23% zijn dus waar tank je dan?
De inkoop en marktprijzen worden door de raffinaderij bepaald, en kan enkele dagen verschil geven....
Net als concurrentie plaatselijk waardoor ze soms iets later verhogen als iemand gaat stunten, 3 pin pompen doen dat vaak op bepaalde dagen of tijdens voetbal korting... herkenbaar aan de file voor de pomp...
Verder is Super 95 nergens leverbaar....wel Euro 95 als opvolger voor Normaal 92 die we ooit hadden!
Super is 98...... en dat is voor enkele hoge compressie motoren nog op enkele plaatsen leverbaar.... vaak dure autowegen!
Maar E10 of Bleu of hoe ze deze Euro 95 met extra biobrandstof ook noemen is vaak 1 cent goedkoper!
Belgen en Duitsers betalen minder door Accijns... en ook per pomp sterke verschillen..... dus onderlinge concurrentie.
In Luxemburg overal dezelfde prijzen voor elk merk en elke pomp... wel goedkoper door lagere accijns en ze hopen op verkoop uit rest winkeltje...
Die hebben dus vaste prijzen in hele land!
Maar vele kopen daar ook sigaretten en vooral Zware Shag.... en als je de bon bekeek, de BTW kan 19, 21 of 23% zijn dus waar tank je dan?
De inkoop en marktprijzen worden door de raffinaderij bepaald, en kan enkele dagen verschil geven....
Net als concurrentie plaatselijk waardoor ze soms iets later verhogen als iemand gaat stunten, 3 pin pompen doen dat vaak op bepaalde dagen of tijdens voetbal korting... herkenbaar aan de file voor de pomp...
Re: Verschil brandstofprijzen Nederland vs België en Deutschland
Om een goed inzicht te krijgen op het verloop van de brandstofprijzen in Nederland gaat u naar de website: http://www.brandstofprijzen.info. Op de blauwe tab NL-historie ziet u het verloop van de brandstofprijzen in Nederland van de afgelopen periode, per dag. De overige tabs op deze website spreken, denk ik, voor zich.
Maar met het verloop van de brandstofprijzen kan het nog gekker als soms in Nederland. Daarvoor gaat u naar onze oosterburen. Daar kan de prijs per liter van uur tot uur verschillen. Afgelopen vrijdag stond ik bij een benzinepomp om er E10 te tanken. Vlak voordat ik tankte zie ik de prijs op de grote zuil oplopen met € 0,04 cent per liter. In de loop van de avond is het prijsniveau weer gezakt naar dat van die ochtend. Goed opletten dus bij onze oosterburen wanneer u tankt. Min of meer kun je stellen dat je het meest voordelig tankt op doordeweekse dagen ca. voor 11:30 uur.
Maar met het verloop van de brandstofprijzen kan het nog gekker als soms in Nederland. Daarvoor gaat u naar onze oosterburen. Daar kan de prijs per liter van uur tot uur verschillen. Afgelopen vrijdag stond ik bij een benzinepomp om er E10 te tanken. Vlak voordat ik tankte zie ik de prijs op de grote zuil oplopen met € 0,04 cent per liter. In de loop van de avond is het prijsniveau weer gezakt naar dat van die ochtend. Goed opletten dus bij onze oosterburen wanneer u tankt. Min of meer kun je stellen dat je het meest voordelig tankt op doordeweekse dagen ca. voor 11:30 uur.
Re: Verschil brandstofprijzen Nederland vs België en Deutschland
Bij de Tango bij mij om de hoek is de prijs wel degelijk gestegen, van 1.47 naar 1.55 - in een week tijd.
Als er iets aan de hand is, stijgt de prijs altijd onmiddellijk. Als het probleem weer weg is, zakt de prijs pas na maanden 'omdat de benzine eerder ingekocht is'.
Tja, je doet er niks aan.
Als er iets aan de hand is, stijgt de prijs altijd onmiddellijk. Als het probleem weer weg is, zakt de prijs pas na maanden 'omdat de benzine eerder ingekocht is'.
Tja, je doet er niks aan.
Re: Verschil brandstofprijzen Nederland vs België en Deutschland
Misschien is er bij een andere Tango geen prijsverhoging, is afhankelijk van de ligging!Miepje1 schreef:Bij de Tango bij mij om de hoek is de prijs wel degelijk gestegen, van 1.47 naar 1.55 - in een week tijd.
Als er iets aan de hand is, stijgt de prijs altijd onmiddellijk. Als het probleem weer weg is, zakt de prijs pas na maanden 'omdat de benzine eerder ingekocht is'.
Tja, je doet er niks aan.
-
- Berichten: 3493
- Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20
Re: Verschil brandstofprijzen Nederland vs België en Deutschland
Het is zinloos om prijzen die voor een groot deel door belastingen worden bepaald onderling te vergelijken. Belasting op brandstof is in Nederland hoger dan in Belgie, maar in Belgie zijn de inkomstenbelastingen weer hoger. En in Duitsland is de autoindustrie heilig. Uiteindelijk moet je naar het complete plaatje kijken en dan is het in Nederland helemaal niet zo slecht in vergelijking met onze buren.
Re: Verschil brandstofprijzen Nederland vs België en Deutschland
Daarom worden ook niet de prijzen vergeleken, maar de prijsstijgingen...renewouters schreef:Het is zinloos om prijzen die voor een groot deel door belastingen worden bepaald onderling te vergelijken.
En die stijgingen waren bij mij in de buurt de laatste tijd wel een paar cent, maar dat zijn redelijk normale fluctuaties. Niet extreem, in elk geval. Bovendien varieert het altijd van pomp tot pomp, het ene moment is de ene het goedkoopste, het andere moment de andere. (Nog los van de acties dat de benzine op een bepaalde weekdag goedkoper is.) De goedkoopste staat hier nu op 1,479.
-
- Berichten: 3493
- Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20
Re: Verschil brandstofprijzen Nederland vs België en Deutschland
Ook belastingen stijgen mee als de basisprijs stijgt. Een prijsstijging van de nettoprijs heeft daardoor in ieder land een ander effect op de verkoopprijs.kweenie schreef:Daarom worden ook niet de prijzen vergeleken, maar de prijsstijgingen...renewouters schreef:Het is zinloos om prijzen die voor een groot deel door belastingen worden bepaald onderling te vergelijken.
Re: Verschil brandstofprijzen Nederland vs België en Deutschland
Daarvoor zijn er in Nederland handig hulpmiddelen, zodat je zelf altijd kunt bepalen waar je het goedkoopste tankt. ik gebruik de website www.directlease.nl\tanken . Kies uw brandstofsoort en de omgeving waar je wilt tanken. Met gekleurde buttons wordt aangegeven welke brandstofleveranciers het meest voordelig, ietsje duurder of duur zijn. Klik zo'n button aan en je krijgt de details van die brandstofleverancier te zien. Soms wijken de prijzen in werkelijkheid iets af, soms in het nadeel, soms in het voordeel. In het nadeel zijn kennelijk brandstofleveranciers die een lagere prijs aan DirectLease doorgeven als ze daadwerkelijk hanteren. Als me dat 1 of 2x overkomen is, dan zien ze me daar nooit meer, omdat ze kennelijk bewust de kluit bedriegen om extra klantjes binnen te halen. Maar andersom is ook mogelijk. Een zelftank BP leverancier was gisteren zelfs € 0,01 per liter benzine goedkoper als op DirectLease was aangegeven.Bovendien varieert het altijd van pomp tot pomp, het ene moment is de ene het goedkoopste, het andere moment de andere
Voor Duitsland bestaat ook zo'n actuele brandstofprijzen vergelijker. Daarvoor gebruik ik de website http://www.clevertanken.de . Met name deze website is erg handig omdat de prijzen van uur tot uur in Duitsland kunnen verschillen. Zeer snel is deze website ook bijgewerkt met de actuele prijzen, maar er zitten enkele minuten tussen. Vandaar dat ik vorige week bij 1 van de meest voordelige benzinepompen aankwam en, voordat ik mijn betaalkaart in de betaalautomaat stak, ik de prijs met € 0,04 per liter zag stijgen. Maar daar kan geen enkele app. of website tegenop. Daarentegen, op mijn terugreis naar Nederland tankte ik ca. € 0,10 - € 0,15 per liter voordeliger, ca. 20 km. voor de grens met Nederland t.o.v. de grensplaatsen in Duitsland. Dat verschil was op genoemde website makkelijk te zien, waardoor je door gebruik hiervan toch aardig wat bare Eurootjes kunt besparen per tankbeurt.
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 15 sep 2014 21:48
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Re: Verschil brandstofprijzen Nederland vs België en Deutschland
Heb het wel over EURO95 benzine!
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 15 sep 2014 21:48
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Re: Verschil brandstofprijzen Nederland vs België en Deutschland
Ken en heb deze app van DirectLease op mijn GSM (=Gezever Snoerloos Mekkeren) staan. Een handig hulpmiddel.BreejKC schreef:Daarvoor zijn er in Nederland handig hulpmiddelen, zodat je zelf altijd kunt bepalen waar je het goedkoopste tankt. ik gebruik de website www.directlease.nl\tanken . Kies uw brandstofsoort en de omgeving waar je wilt tanken. Met gekleurde buttons wordt aangegeven welke brandstofleveranciers het meest voordelig, ietsje duurder of duur zijn. Klik zo'n button aan en je krijgt de details van die brandstofleverancier te zien. Soms wijken de prijzen in werkelijkheid iets af, soms in het nadeel, soms in het voordeel. In het nadeel zijn kennelijk brandstofleveranciers die een lagere prijs aan DirectLease doorgeven als ze daadwerkelijk hanteren. Als me dat 1 of 2x overkomen is, dan zien ze me daar nooit meer, omdat ze kennelijk bewust de kluit bedriegen om extra klantjes binnen te halen. Maar andersom is ook mogelijk. Een zelftank BP leverancier was gisteren zelfs € 0,01 per liter benzine goedkoper als op DirectLease was aangegeven.Bovendien varieert het altijd van pomp tot pomp, het ene moment is de ene het goedkoopste, het andere moment de andere
Voor Duitsland bestaat ook zo'n actuele brandstofprijzen vergelijker. Daarvoor gebruik ik de website http://www.clevertanken.de . Met name deze website is erg handig omdat de prijzen van uur tot uur in Duitsland kunnen verschillen. Zeer snel is deze website ook bijgewerkt met de actuele prijzen, maar er zitten enkele minuten tussen. Vandaar dat ik vorige week bij 1 van de meest voordelige benzinepompen aankwam en, voordat ik mijn betaalkaart in de betaalautomaat stak, ik de prijs met € 0,04 per liter zag stijgen. Maar daar kan geen enkele app. of website tegenop. Daarentegen, op mijn terugreis naar Nederland tankte ik ca. € 0,10 - € 0,15 per liter voordeliger, ca. 20 km. voor de grens met Nederland t.o.v. de grensplaatsen in Duitsland. Dat verschil was op genoemde website makkelijk te zien, waardoor je door gebruik hiervan toch aardig wat bare Eurootjes kunt besparen per tankbeurt.
-
- Berichten: 12823
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Verschil brandstofprijzen Nederland vs België en Deutschland
Even makkelijk rekenen. Stel 1 liter kost € 1,50. BTW wordt over het totaalbedrag gerekend, dus excl BTW € 1,240 per liter. In de prijs zit ook nog 45% accijns. Trek je dit hier af kom je op € 0,855 per liter.
Stel de prijs gaat met 5 cent omhoog.
€ 0,855 + € 0,05 = € 0,905. Accijns erover van 45% komt op € 1,312. Dan nog de BTW van 21% en het nieuwe bedrag wordt € 1,588. 5 cent verhoging geeft een stijging van 8,8 cent als je het doorrekent.
In Duitsland is de btw 19% en kennen ze geen accijns.
De stijging in Nederland is dus hoger dan in andere landen. Voordeel is dus ook dat wij sneller dalen bij eenzelfde prijsverlaging.
Stel de prijs gaat met 5 cent omhoog.
€ 0,855 + € 0,05 = € 0,905. Accijns erover van 45% komt op € 1,312. Dan nog de BTW van 21% en het nieuwe bedrag wordt € 1,588. 5 cent verhoging geeft een stijging van 8,8 cent als je het doorrekent.
In Duitsland is de btw 19% en kennen ze geen accijns.
De stijging in Nederland is dus hoger dan in andere landen. Voordeel is dus ook dat wij sneller dalen bij eenzelfde prijsverlaging.
Re: Verschil brandstofprijzen Nederland vs België en Deutschland
Kennelijk is het in Belgie niet meer zo goedkoop als vroeger, als ik dit telegraaf artikel lees:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1843982 ... and-tanken
Belgen komen massaal over de grens tanken wegens 6-7 ct lagere prijzen dan in Belgie.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1843982 ... and-tanken
Belgen komen massaal over de grens tanken wegens 6-7 ct lagere prijzen dan in Belgie.
Re: Verschil brandstofprijzen Nederland vs België en Deutschland
Onzin.In Duitsland is de btw 19% en kennen ze geen accijns.
De stijging in Nederland is dus hoger dan in andere landen.
Ten eerste heeft Duitsland ook accijnzen (Energiesteuergesetz). Die is wel ongeveer 11 ct per liter lager.
Ten tweede zijn de accijnzen een vast bedrag per liter en geen percentage van de brandstofprijs.
Een stijging van de benzineprijs om de benzinemaatschappij 5 cent extra te geven kost dus zowel in Nederland als in Duitsland inclusief BTW ongeveer 6 cent
-
- Berichten: 12823
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Verschil brandstofprijzen Nederland vs België en Deutschland
Je hebt gelijk. Ik keek naar een berekening op United Consumers, daar zat een berekening in die met percentages werkte. Heb even opnieuw gekeken en klopt dat er € 0,77869 accijns per liter geheven wordt.kweenie schreef:Ten tweede zijn de accijnzen een vast bedrag per liter en geen percentage van de brandstofprijs.
Re: Verschil brandstofprijzen Nederland vs België en Deutschland
En btw over die accijns. Belasting op belasting. Echt belachelijk. Gewone mensentaal heet dat diefstal.NeoDutchio schreef:Je hebt gelijk. Ik keek naar een berekening op United Consumers, daar zat een berekening in die met percentages werkte. Heb even opnieuw gekeken en klopt dat er € 0,77869 accijns per liter geheven wordt.kweenie schreef:Ten tweede zijn de accijnzen een vast bedrag per liter en geen percentage van de brandstofprijs.