We dragen momenteel dus dubbele lasten, omdat we in onze huidige woning blijven wonen totdat onze in aanbouw zijnde woning wordt opgeleverd.
Nu wil het geval dat we onlangs tegen een bestaande woning (ik noem 'm vanaf nu even "huis 3") zijn aangelopen waarvan we sterk overwegen om daar een bod op te doen. Dit zou dus betekenen dat we huis 1 (huidig) en huis 2 (nieuwbouw) verkopen.
We hebben deze situatie reeds voorgelegd bij de makelaar, die aangeeft dat er naar verwachting op zowel 1 als 2 winst gemaakt kan worden. Het "ding" met die nieuwbouwwoning is wel dat we het weliswaar nu al kunnen verkopen, maar dat overdracht aan een 3e partij pas mag plaatsvinden nadat de woning door de bouwer aan ons is opgeleverd.
Waar ik nu naar op zoek ben is een indicatie wat betreft de (on)mogelijkheden om e.e.a. te financieren als we inderdaad huis 3 willen doorzetten.
Uiteraard ga ik hier binnenkort een adviseur voor raadplegen, maar bij wijze van vooronderzoek wilde ik via dit forum in ieder geval de haken & ogen omtrent deze werkwijze eens peilen.
Los van de details (onze spaargelden, salarissen, etc.), zijn er naar jullie inschatting überhaupt verstrekkers die trek hebben in een situatie van hypotheek verstrekken terwijl er al 2 lopen (weliswaar met verkoopintentie van de onderpanden)? Of willen verstrekkers simpelweg dat we aantonen dat we tijdelijk deze drievoudige maandlasten zouden kunnen dragen? Is het waarschijnlijk dat ze eisen dat huis 1 & 2 te koop worden gezet voordat ze een offerte voor hypotheek op huis 3 willen uitbrengen? Zijn er nog andere zaken die ik over het hoofd zie?
Vragen, vragen... ik kan het maar moeilijk inschatten allemaal, hopelijk zijn hier enkele (ervarings)deskundigen voor een "reality check".