De geschiedenis blijft zich herhalen, onlangs weer aandacht van Kassa voor het dossier Wurgkredieten. De vasthoudendheid is uiteraard te prijzen, maar waarom toch die eenzijdige focus op alleen de (verborgen) kosten?3 mei 2016, ClaimConcept schreef:En weer wordt anno 2016 alleen geklaagd over de rente (Vara's Kassa), maar kijk nou toch eerst eens naar de hele constructie!
In veel gevallen zijn woekerproducten bijgesloten die voor de aflossing hadden moeten zorgen, zoals AFAB met Interbank of ANWB met Interbank
Een goed voorbeeld vormt een recente klacht over het Spaarkrediet van AFAB/Defam. Een lid van Vereniging Consument & Geldzaken (VCG) meldde zich in april 2017 met een vraag over individuele mogelijkheden voor het SprintPlan van Aegon.
Bij mijn inventarisatie trof ik echter ook een nog lopend krediet bij Defam wat ooit in 2004 was afgesloten via AFAB. Dan gaan bij mij altijd alle alarmbellen rinkelen, dergelijke leningen werden door AFAB altijd verpakt in fraaie combinaties van meerdere producten in een voor de consument lastig te doorgronden Alles-in-1-pakket
De kelder in, de zolder op, schuur, garage en schoenendoos ondersteboven. Om het in eerste instantie vaak magere dossier compleet te krijgen, doen we ook standaard een inzageverzoek bij de betrokken partijen. Logisch ook, want daar liggen per definitie de originele ondertekende offertes en aanvraagformulieren van de op-1-na grootste kredietbemiddelaar van Nederland
11 april 2017, ClaimConcept schreef:Onlangs heeft [X] zich bij ons gemeld, met een uniek spaarkrediet van Afab met contractnummers 18002948 bij Defam en/of Direktbank 023.05.71.867 + 23.73.00.060 en diverse gekoppelde producten onder meer bij Fortis Bank Nederland contract 081.77.17.692 en Defam contract 10113710.
Op grond van artikel 35 van de Wet Bescherming Persoonsgegevens heeft cliënt in ieder geval recht op inzage in en afschrift van alle door u verwerkte persoonsgegevens die op deze relatie betrekking hebben. Voorts heeft gedupeerde recht op informatie over de herkomst van deze gegevens en het doel waarmee u tot het verwerken van deze gegevens bent overgegaan.
Na verdere ordening volgt een gerichte claim conform richtlijnen van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid:
Afab weigert ieder medewerking, Defam wijst naar Afab en beperkt het verweer uitsluitend tot het reeds beëindigde Index Garantie Plan, wat Defam om verwarring te zaaien steevast 'De Overeenkomst ' noemt! Nog vreemder is dat Kifid hier intuint:15 juni 2017, ClaimConcept schreef:klacht over het Afab Spaarkediet onder polisnummers 18002948 en 10113710.
Wat heeft Afab/Defam fout gedaan?
Rond 12 januari 2004 heeft tussenpersoon Afab aan [X] een Afab Spaarkrediet aangesmeerd zonder in zijn advisering ook maar te reppen over de kans op nul of zelfs verlies van de volledige spaarinleg, bestemd voor de aflossing van het gelijktijdig gesloten consumptief krediet bij Direktbank onder polisnummer 023.05.71.867. De adviseur van AFab heeft hen met fraaie prognoses enthousiast gemaakt over dit Afab Spaarkrediet waar de beleggingspolis Defam Effectenlease met nummer 10113710 deel van uitmaakte, en bij de uitreiking van de onderliggende contracten van deze spaarleenconstructie nogmaals de fraaie vooruitzichten benadrukt. Risicoloos, maar niet heus.
(..)
Wat kan AFAB/Defam doen om de gevolgen van haar fout goed te maken?
Defam kan de gevolgen van haar fout goed maken, door op grond van de arresten van de Hoge Raad de schade te vergoeden volgens bijgaande berekening inclusief wettelijke rente en juridische kosten:
(..)
Raar, want de klacht gaat toch echt over (de totstandkoming van) een anno 2018 nog altijd lopend AFAB krediet!29 maart 2018, Kifid schreef:Wilt u in uw reactie ook ingaan op de omstandigheid dat er tussen de afloop van het contract en het moment van klagen geruime tijd is verstreken en daar zo mogelijk een verklaring voor geven?