LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Klantadviesrapport

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Lucas123
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mei 2018 17:53

Klantadviesrapport

Ongelezen bericht door Lucas123 »

Hallo,

Anderhalve maand geleden heb ik een huis gekocht.

Nu krijg ik van de hypotheekadviseur een klantadviesrapport opgestuurd. Deze moet ik ondertekend terugsturen. Echter staan er zaken in waar ik het niet mee eens ben. De hypotheekadviseur zegt dat zij verplicht zijn om een ondertekend klantadviesrapport te bewaren in mijn dossier.

Is dit echt zo en ben ik verplicht het klantadviesrapport te tekenen?

Ik hoor het graag, bedankt!

rvjapio
Berichten: 1005
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Klantadviesrapport

Ongelezen bericht door rvjapio »

Een klantadviesrapport wordt gemaakt om tot een overeenkomst te komen tussen klant en hypotheekverstrekker. Maar als u het met zaken niet eens bent dan moeten die natuurlijk besproken kunnen worden voordat u tekent. Ik zelf zou niet tekenen voor zaken waarmee ik het niet eens ben.

Lady1234
Berichten: 27287
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Klantadviesrapport

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Om tot een overeenkomst te komen, moet er een dienstverleningsdocument worden opgemaakt en door beide partijen worden ondertekend.

Wat een klantadviesrapport behelst, zou ik niet weten. Maar nooit tekenen waar u het niet mee eens bent.

Kunt u ook aangeven wat daarin gevraagd/gesteld wordt?

Lees ook hier.

https://www.afm.nl/nl-nl/professionals/ ... /thema/dvd

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Klantadviesrapport

Ongelezen bericht door vroem »

nooit van gehoord, en ik heb toch recent een ander huis gekocht....van de hypotheekadviseur van alles gehad maar zoiets niet. en het is toch echt een pietje precies. Ik kan er ook weinig over vinden eigenlijk...

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Klantadviesrapport

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Een klantadviesrapport is de financiële uitwerking van het advies, met toelichtingen.
En is verplicht in het hele adviestraject, kunnen andere benamingen voorkomen natuurlijk.

Je geeft niet aan wat het probleem is, dus is het ook lastig een goed antwoord te geven, maar het zou kunnen zijn
dat je een adviespunt niet op wenst te volgen. De adviseur geeft dan aan dat jij het adviespunt niet opvolgt enwenst daarvoor een handtekening van jou, Logisch lijkt me, om problemen in de toekomst te voorkomen.

Maar goed, geef eerst maar eens aan wat er aan de hand is.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Klantadviesrapport

Ongelezen bericht door vroem »

O heet dat zo.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Klantadviesrapport

Ongelezen bericht door kweenie »

Maar wat voor 'zaken" ben je net niet eens? Gaat het om de feitelijke beschrijving van je situatie of gaat het om het advies dat de adviseur naar aanleiding daarvan heeft opgesteld? In principe is zo'n rapport, hoe je het ook wilt noemen, een samenvatting en vastlegging van wat er besproken is. Juist om te voorkomen dat er achteraf twijfel is over wat er besproken is en er gesteggel komt als iets verkeerd blijkt uit te pakken.

Als het goed is zouden de feiten in dat rapport natuurlijk moeten kloppen. Daarnaast heb je zelf waarschijnlijk enkele wensen of ideeën aangegeven. En ten slotte is er het advies dat de adviseur daaruit heeft gedestilleerd. Als er iets onjuist is of er verkeerde aannames gedaan zijn, dan is dat zeker iets om mee terug te gaan naar de adviseur. Dat zou immers kunnen betekenen dat er een niet-passend advies gegeven is.

Dat het rapport in jouw geval blijkbaar niet klopt geeft juist aan hoe belangrijk zo'n rapport is. Want zo kun je meteen terugkomen op de mogelijk onjuiste aannames en kan er mogelijk een beter passend advies komen.

Het is natuurlijk een iets ander verhaal als de aannames in het rapport wel kloppen, maar dat je het niet met zijn advies eens bent. Je kunt dan het advies aan je laars lappen, maar mocht dat verkeerd uitpakken dan kun je dat de adviseur niet verwijten.

Gesloten