LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Boete bij overstappen naar nieuwe energieleverancier

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Wimdjp
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 mei 2018 20:58

Boete bij overstappen naar nieuwe energieleverancier

Ongelezen bericht door Wimdjp »

Op de site van Energiedirect heb ik aangegeven om over te stappen naar hun levering van energie. Dit is gebeurd in maart 2018.
Eind april kreeg ik de jaarafrekening van mijn oude energie leverancier Qurrent. Dit was 6 weken na de opzegging door Energiedirect die dat gedaan heeft voor mij.
Op de eindafrekening staat een boetebedrag van euro 100 wat ik moet betalen omdat ik eerder dan 12 maanden had opgezegd.
Zelf was ik in de veronderstelling dat de nieuwe leverancier daar wel rekening mee zou houden. Maar dat is niet juist zegt Energiedirect. Dit gaven ze aan nadat ik hun gevraagd heb, of zij dat vergoeden.
Is dit zo en/of kan ik op een bepaalde manier de kosten toch nog ergens verhalen.

Wim

NeoDutchio
Berichten: 13431
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Boete bij overstappen naar nieuwe energieleverancier

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Waarom denkt u dat de nieuwe leverancier gaat onderzoeken wanneer u boetevrij kan opzegen en daar zijn planning op aanpast? Als ik online bij de bakker een brood ga bestellen gaat deze ook niet eerst in mijn vriezer kijken wanneer het oude brood op is.
U doet een aanvraag bij een nieuwe leverancier, het is dus ook uw taak om dat te doen als het kan.

16again
Berichten: 17322
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Boete bij overstappen naar nieuwe energieleverancier

Ongelezen bericht door 16again »

NeoDutchio schreef: Als ik online bij de bakker een brood ga bestellen gaat deze ook niet eerst in mijn vriezer kijken wanneer het oude brood op is.
Hier regelt de nieuwe bakker de opzegging bij de oude bakker.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Boete bij overstappen naar nieuwe energieleverancier

Ongelezen bericht door olaf79 »

NeoDutchio schreef:Waarom denkt u dat de nieuwe leverancier gaat onderzoeken wanneer u boetevrij kan opzegen en daar zijn planning op aanpast? Als ik online bij de bakker een brood ga bestellen gaat deze ook niet eerst in mijn vriezer kijken wanneer het oude brood op is.
U doet een aanvraag bij een nieuwe leverancier, het is dus ook uw taak om dat te doen als het kan.
Je moest eens weten wat slimme koelkasten allemaal kunnen. Siemens heeft er zelfs een met een camera. Kun je online kijken of het brood op is.

Lady1234
Berichten: 25013
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Boete bij overstappen naar nieuwe energieleverancier

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lees eens hier, maar ik weet niet of Energiedirect de gedragscode heeft getekend.

https://www.consuwijzer.nl/energie/verg ... vergenomen

NeoDutchio
Berichten: 13431
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Boete bij overstappen naar nieuwe energieleverancier

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

16again schreef:
NeoDutchio schreef: Als ik online bij de bakker een brood ga bestellen gaat deze ook niet eerst in mijn vriezer kijken wanneer het oude brood op is.
Hier regelt de nieuwe bakker de opzegging bij de oude bakker.
De opzegging heeft niets te maken of de klant boetevrij kan opstappen.

tttlocke
Berichten: 3953
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Boete bij overstappen naar nieuwe energieleverancier

Ongelezen bericht door tttlocke »

16again schreef:
NeoDutchio schreef: Als ik online bij de bakker een brood ga bestellen gaat deze ook niet eerst in mijn vriezer kijken wanneer het oude brood op is.
Hier regelt de nieuwe bakker de opzegging bij de oude bakker.
Zoals de klant vraagt en ongeacht de voorraad brood die nog in zijn de vriezer ligt.

Klaas Jan
Berichten: 1691
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Boete bij overstappen naar nieuwe energieleverancier

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Wim, op deze pagina https://www.energiedirect.nl/klantenser ... vergoeding op de site van Energiedirect staat info over het terugbetalen van een opzegvergoeding door Energiedirect.
Er staat o.a.:

We betalen de opzegvergoeding van uw vorige leverancier aan u terug als u voldoet aan de volgende 3 voorwaarden:

1.u kiest voor een meerjarig contract
2.én u sluit een Altijd Voordeel contract af
3.én u stapt over nadat we u telefonisch hebben benaderd of na een persoonlijk gesprek aan de deur of in een winkel

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Boete bij overstappen naar nieuwe energieleverancier

Ongelezen bericht door witte angora »

Wimdjp schreef:Op de site van Energiedirect heb ik aangegeven om over te stappen naar hun levering van energie. Dit is gebeurd in maart 2018.
Eind april kreeg ik de jaarafrekening van mijn oude energie leverancier Qurrent. Dit was 6 weken na de opzegging door Energiedirect die dat gedaan heeft voor mij.
Op de eindafrekening staat een boetebedrag van euro 100 wat ik moet betalen omdat ik eerder dan 12 maanden had opgezegd.
Zelf was ik in de veronderstelling dat de nieuwe leverancier daar wel rekening mee zou houden. Maar dat is niet juist zegt Energiedirect. Dit gaven ze aan nadat ik hun gevraagd heb, of zij dat vergoeden.
Is dit zo en/of kan ik op een bepaalde manier de kosten toch nog ergens verhalen.

Wim
Hoe lang heb je bij Qurrent gezeten? Als je 3 maanden voor het einde van het contract opzegt, dan gaat het nieuwe contract inderdaad 12 maanden in nadat het oude in is gegaan. Dan is er niks aan het handje. Ik had althans toen ik afgelopen jaar van Qurrent overstapte naar VandenBron geen enkel probleem.

Zelf stap ik doorgaans over tussen de 8 en 6 weken voordat het oude contract beëindigd wordt. Dit omdat je 14 dagen bedenktijd hebt, en er nog tijd nodig is om alles rond te krijgen.

Wimdjp
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 mei 2018 20:58

Re: Boete bij overstappen naar nieuwe energieleverancier

Ongelezen bericht door Wimdjp »

Bedankt voor jullie meedenken en reacties.
Ik ga Energiedirect opnieuw benaderen en de gedragsregels van de energieleveranciers bespreken.

Joris_van_Litsenburg
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mei 2018 12:15

Re: Boete bij overstappen naar nieuwe energieleverancier

Ongelezen bericht door Joris_van_Litsenburg »

Toevallig heb ik deze maand exact dezelfde overstap gemaakt (van Qurrent naar Energiedirect, resterende looptijd bij Qurrent nog tot aug 2019).
Ik heb ook meer overstapvergoeding betaald aan Qurrent dan ik vooraf zelf had berekend. Maar die 50,- extra valt weg tegen de voordeliger tarieven die ik nu heb bij Energie direct.

Ook heb ik rekening gehouden met de welkomstbonus in het genoten voordeel.
Volgend jaar zie ik wel weer of ik opnieuw overstap of verleng.

Gesloten