LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Hoe de NUON ons oplicht
-
Hoe de NUON ons oplicht
Hoe de NUON ons oplicht
In de jaarafrekeningen van de NUON (van 2004 en 2003) wordt een vreemde manier van berekenen gebruikt. Mijn gasverbruik (dat is een absolute door mijn gasmeter gemeten waarde in kubieke meters) wordt er met een kwaliteitsfactor van de verbrandingswaarde vermenigvuldigd. Daardoor krijgt mijn werkelijk gemeten gasverbruik van 2.576 m3 plots een niet bestaande, onbemeten en fictieve waarde van 2.616 m3.
Op school heb ik geleerd dat je zoiets niet mag doen en niemand zou het van de groenteboer pikken wanneer hij 1 kg aardappels als 1,2 kg afrekent, wanneer het prima aardappels zijn. Iedere groenteboer verrekend de kwaliteit van zijn aardappels in de prijs die je per kilogram moet betalen.
Over blijft de vraag waarom de rekenmeesters van de NUON deze vreemde rekenmethode hanteren? Hebben ze een slechte opleiding gehad, of is het een gemene truc?
Het antwoord op deze vraag vond ik verderop in mijn jaarrekening en wel bij de berekening van de transportkosten door Continuon Netbeheer. Daar wordt als hoeveelheid getransporteerd gas deze fictieve niet gekregen hoeveelheid van 2.616 m3 gebruikt. Te vergelijken met dat de groenteboer - wanneer hij die aardappels bij je thuis komt brengen – je de vervoerkosten voor 1,2 kg in rekening brengt.
Laten we helder zijn, over de berekeningen die de NUON miljoenen mensen voorlegt is heel goed nagedacht. Tientallen duur betaalde meneren en mevrouwen hebben zich er over gebogen. Dat wat ik constateer is natuurlijk helemaal geen fout, maar een zeer opzettelijk doordachte truc om ons zo veel mogelijk te laten betalen.
Is dat wat de NUON doet oplichting?
Oplichting is het je verrijken ten koste van een ander door middel van misleiding of listige kunstgrepen, of door het aanwenden van een samenweefsel van verdichtsels (vrij naar het van Dale woordenboek).
Nu enkele kenmerken van HOE de oplichter te werk gaat:
1) Er wordt altijd stellig beweerd dat alles in orde is en dat er geen enkele reden voor wantrouwen is – uw afrekening is nu nog gemakkelijker.
2) Er wordt onduidelijkheid gecreëerd – immers de oplichter kan alleen slagen wanneer het slachtoffer onwetend blijft van zijn oplichtertruc. – de verwisseling van de veranderlijke kwaliteit naar de (onveranderlijke) kwantiteit speelt voor de bepaling van het bedrag dat je voor het gas moet betalen geen rol.
3) Zaken worden opzettelijk foutief benoemd. – zie ook punt 2; het is foutief deze verwisseling te maken.
4) Er wordt schaamteloos gelogen – de afrekening van de NUON is helemaal niet nog gemakkelijker; hij is uitgebreider dan ooit en de achterliggende berekeningen zijn complexer dan ooit.
JONGENS WE MOETEN WAKKER WORDEN – ALLE ALARMBELLEN RINKELEN !!!!!
Daarom dus …
Als de kwaliteit (verbrandingswaarde) van het gas beter wordt heb je dus minder gas nodig om je aardappeltjes te koken. Ervan uitgaande dat je betaalt voor de energie die je afneemt, dan is het logisch dat de gasprijs duurder moet worden.
Maar nu de transportkosten ….
De energiemarkt is vrijgegeven, en daarmee zijn er meerdere gasleveranciers waar je je gas kan kopen. De gasleidingen en alles wat daarmee te maken heeft kan echter niet vrijgegeven worden - er kan maar één beheerder (eigenaar) zijn en die heet Continuon Netbeheer. Voor Continuon Netbeheer is het nadelig wanneer de gaskwaliteit beter wordt, immers we hebben dan minder gas nodig en er gaat dus minder gas door hun buizen.
Deze inkomstenderving vinden ze bij Continuon niet leuk dus werd deze truc bedacht.
Hoe vreemd die truc is mag blijken wanneer de calorische waarde van het gas MINDER wordt. Dan moet Continuon meer gas tranporteren en die factor moet dan dus in mindering gebracht worden, en dat zullen ze helemaal niet leuk vinden. Ik ben benieuwd wat ze dan zullen verzinnen …
En het gaat nog verder …..
Sinds de privatisering van de energiemarkt is de NUON opgesplitst en is er Continuon Netbeheer bij gekomen. Bij de wet is het verboden dat bedrijven onderling prijsafspraken maken en de NMa ziet daar op toe. Gruw bij de truc die de NUON uithaalt om de kas van Continuon Netbeheer te spekken!
En mogelijk is er nog meer ……
De energieprijzen voor de verschillende energiebronnen zijn onderling gekoppeld. En er wordt op toegezien dat er geen onevenredige prijsverhoudingen ontstaan. In het toetsen op deze prijsverhouding wordt uitgegaan van de aardgasprijs die de NUON ons berekend. Maar daarnaast is er nog die truc. Zou de NUON als ook die truc meegenomen wordt dan soms buiten die genormaliseerde verhouding komen te vallen?
In de jaarafrekeningen van de NUON (van 2004 en 2003) wordt een vreemde manier van berekenen gebruikt. Mijn gasverbruik (dat is een absolute door mijn gasmeter gemeten waarde in kubieke meters) wordt er met een kwaliteitsfactor van de verbrandingswaarde vermenigvuldigd. Daardoor krijgt mijn werkelijk gemeten gasverbruik van 2.576 m3 plots een niet bestaande, onbemeten en fictieve waarde van 2.616 m3.
Op school heb ik geleerd dat je zoiets niet mag doen en niemand zou het van de groenteboer pikken wanneer hij 1 kg aardappels als 1,2 kg afrekent, wanneer het prima aardappels zijn. Iedere groenteboer verrekend de kwaliteit van zijn aardappels in de prijs die je per kilogram moet betalen.
Over blijft de vraag waarom de rekenmeesters van de NUON deze vreemde rekenmethode hanteren? Hebben ze een slechte opleiding gehad, of is het een gemene truc?
Het antwoord op deze vraag vond ik verderop in mijn jaarrekening en wel bij de berekening van de transportkosten door Continuon Netbeheer. Daar wordt als hoeveelheid getransporteerd gas deze fictieve niet gekregen hoeveelheid van 2.616 m3 gebruikt. Te vergelijken met dat de groenteboer - wanneer hij die aardappels bij je thuis komt brengen – je de vervoerkosten voor 1,2 kg in rekening brengt.
Laten we helder zijn, over de berekeningen die de NUON miljoenen mensen voorlegt is heel goed nagedacht. Tientallen duur betaalde meneren en mevrouwen hebben zich er over gebogen. Dat wat ik constateer is natuurlijk helemaal geen fout, maar een zeer opzettelijk doordachte truc om ons zo veel mogelijk te laten betalen.
Is dat wat de NUON doet oplichting?
Oplichting is het je verrijken ten koste van een ander door middel van misleiding of listige kunstgrepen, of door het aanwenden van een samenweefsel van verdichtsels (vrij naar het van Dale woordenboek).
Nu enkele kenmerken van HOE de oplichter te werk gaat:
1) Er wordt altijd stellig beweerd dat alles in orde is en dat er geen enkele reden voor wantrouwen is – uw afrekening is nu nog gemakkelijker.
2) Er wordt onduidelijkheid gecreëerd – immers de oplichter kan alleen slagen wanneer het slachtoffer onwetend blijft van zijn oplichtertruc. – de verwisseling van de veranderlijke kwaliteit naar de (onveranderlijke) kwantiteit speelt voor de bepaling van het bedrag dat je voor het gas moet betalen geen rol.
3) Zaken worden opzettelijk foutief benoemd. – zie ook punt 2; het is foutief deze verwisseling te maken.
4) Er wordt schaamteloos gelogen – de afrekening van de NUON is helemaal niet nog gemakkelijker; hij is uitgebreider dan ooit en de achterliggende berekeningen zijn complexer dan ooit.
JONGENS WE MOETEN WAKKER WORDEN – ALLE ALARMBELLEN RINKELEN !!!!!
Daarom dus …
Als de kwaliteit (verbrandingswaarde) van het gas beter wordt heb je dus minder gas nodig om je aardappeltjes te koken. Ervan uitgaande dat je betaalt voor de energie die je afneemt, dan is het logisch dat de gasprijs duurder moet worden.
Maar nu de transportkosten ….
De energiemarkt is vrijgegeven, en daarmee zijn er meerdere gasleveranciers waar je je gas kan kopen. De gasleidingen en alles wat daarmee te maken heeft kan echter niet vrijgegeven worden - er kan maar één beheerder (eigenaar) zijn en die heet Continuon Netbeheer. Voor Continuon Netbeheer is het nadelig wanneer de gaskwaliteit beter wordt, immers we hebben dan minder gas nodig en er gaat dus minder gas door hun buizen.
Deze inkomstenderving vinden ze bij Continuon niet leuk dus werd deze truc bedacht.
Hoe vreemd die truc is mag blijken wanneer de calorische waarde van het gas MINDER wordt. Dan moet Continuon meer gas tranporteren en die factor moet dan dus in mindering gebracht worden, en dat zullen ze helemaal niet leuk vinden. Ik ben benieuwd wat ze dan zullen verzinnen …
En het gaat nog verder …..
Sinds de privatisering van de energiemarkt is de NUON opgesplitst en is er Continuon Netbeheer bij gekomen. Bij de wet is het verboden dat bedrijven onderling prijsafspraken maken en de NMa ziet daar op toe. Gruw bij de truc die de NUON uithaalt om de kas van Continuon Netbeheer te spekken!
En mogelijk is er nog meer ……
De energieprijzen voor de verschillende energiebronnen zijn onderling gekoppeld. En er wordt op toegezien dat er geen onevenredige prijsverhoudingen ontstaan. In het toetsen op deze prijsverhouding wordt uitgegaan van de aardgasprijs die de NUON ons berekend. Maar daarnaast is er nog die truc. Zou de NUON als ook die truc meegenomen wordt dan soms buiten die genormaliseerde verhouding komen te vallen?
Laatst gewijzigd door Steven Verhoef op 29 dec 2004 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Hoe de NUON ons oplicht
dit is geen oplichterij
dit is al sinds jaren zo
u betaald voor energie (in dit geval in de vorm van gas)
dit gas heeft een bepaalde verbrandingswaarde (hoeveelheid gas nodig om een bepaalde hoeveelheid joules op te wekken)
deze word lager naar mate u verder van de gasbron af woont
daarom is deze berekening er dan ook.
zo betaalt iedereen evenveel voor de gas die nodig is om een eitje te koken
(had ik dit niet pas beantwoord)
dit is al sinds jaren zo
u betaald voor energie (in dit geval in de vorm van gas)
dit gas heeft een bepaalde verbrandingswaarde (hoeveelheid gas nodig om een bepaalde hoeveelheid joules op te wekken)
deze word lager naar mate u verder van de gasbron af woont
daarom is deze berekening er dan ook.
zo betaalt iedereen evenveel voor de gas die nodig is om een eitje te koken
(had ik dit niet pas beantwoord)
Hey verhoef, je bent wel erg druk op dit forum met je onjuiste uitlatingen.
Zou je niet eens een hotline aanvragen met de NMa en DTe .
Deze zitten zeker te wachten op jou ontdekking der ontedekkingen.
Ik denk tevens ook dat de AIVD jou in een safe house moet plaatsen aangezien je een klokkeluider bent der klokkeluiders die straks alle energiebedrijven op zn dak krijgt.
Zou je niet eens een hotline aanvragen met de NMa en DTe .
Deze zitten zeker te wachten op jou ontdekking der ontedekkingen.
Ik denk tevens ook dat de AIVD jou in een safe house moet plaatsen aangezien je een klokkeluider bent der klokkeluiders die straks alle energiebedrijven op zn dak krijgt.
Hopelijk snapt ie zelf waar hij het over heeft want verder wordt Steven niet echt serieuz genomen op het forum geloof ik
Steven heeft in ieder geval gelijk als hij zegt dat het jaaroverzicht niet duidelijker is geworden zoals Nuon beweert. Het is juist veel ingewikkelder en irritant geworden.Gast
Geplaatst op: 22 Dec 2004 00:55 Onderwerp:
Hopelijk snapt ie zelf waar hij het over heeft want verder wordt Steven niet echt serieuz genomen op het forum geloof ik
Dit dekt nog niet de lading van deze thread dat Nuon ons op zou lichten!
Inderdaad is het zo dat de verbrandingswaarde meestal verhoogd wordt met een verhogingsfactor van het afgenomen gas en je dus meer kubieke meters moet betalen maar dat heeft niets met het transporten van deze meerdere kubieke meters te maken.
Het is goed dat we hirop attent gemaakt zijn en misschien is het zinnig om in deze aangifte te doen van oplichting.
Het is goed dat we hirop attent gemaakt zijn en misschien is het zinnig om in deze aangifte te doen van oplichting.
Voordat je jezelf misschien voor schut zet (met nadruk op misschien) is het verstandig om dit voor te leggen aan de Dte die toezicht houdt op de handel en wandel van de energie bedrijven. Mocht het Nuon een truuk uithalen die niet door de beugel kan zullen zij de eerste zijn die Nuon Retail dwingen dit aan te passenHet is goed dat we hirop attent gemaakt zijn en misschien is het zinnig om in deze aangifte te doen van oplichting
Zucht alsjeblieft zeg, denk je dat een bedrijf als nuon zich zo te kijk zet? en dat ene meneer verhoef nuon voor de bijl laat gaat.
laten we asljeblieft niet zo triest gaan lopen lullen hier, en die verhoef die heeft duidelijk niks beters te doen.
laten we asljeblieft niet zo triest gaan lopen lullen hier, en die verhoef die heeft duidelijk niks beters te doen.
-
De NMa/DTe reageerde alsvolgd op mijn klacht:
Mijn antwoord is:Geachte heer Verhoef,
Hiermee reageer ik op uw e-mailbericht van 21 december jl.
Hartelijk dank voor uw melding over NUON. Signalen van ondernemingen en elders uit de maatschappij over specifieke situaties zijn van groot belang voor de effectiviteit van de DTe. Bij de DTe komen meer signalen, meldingen en klachten binnen dan aan een individueel onderzoek kunnen worden onderworpen. Of uw melding uitmondt in concrete actie van de DTe kan ik u niet berichten. De DTe doet in beginsel geen uitspraken over lopende of op te starten onderzoeken.
Over het "vreemde" manier van berekenen door NUON het volgende. Aardgas in Nederland heeft in de praktijk niet altijd dezelfde verbrandingswaarde, omdat door Gasunie gas getransporteerd wordt dat voor een deel afkomstig is uit het Slochterenveld en voor een deel uit andere bronnen.
Aan het eind van de 50 er jaren werd het Slochterenveld ontdekt en in productie genomen. Het gas uit het Slochterenveld is laag calorisch gas, dit betekent dat het gas een verbrandingswaarde (Calorische waarde) heeft van ongeveer 35,5 MJ/m3. Hoog calorisch gas, b.v. gas uit Rusland of Noorwegen heeft een calorische waarde van meer dan 45 MJ/m3. Het verschil in calorische waarde wordt veroorzaakt doordat laag calorisch gas minder methaan en andere hogere koolwaterstoffen bevat dan hoog calorisch gas.
Toen Nederland begin jaren 60 omgezet werd op aardgas werd daarvoor Slochterengas gebruikt. In de tussenliggende jaren zijn alle in Nederland verkrijgbare gastoestellen geoptimaliseerd op dit soort gas. Een belangrijke grootheid bij aardgas toestellen is de Wobbe-index. Deze index is een maat voor de verbrandingssnelheid van aardgas in gastoestellen en recht evenredig met de calorische waarde van het gas. Bij een te hoge index wordt er bij verbranding koolmonoxide gevormd en bij een te lage index wordt de vlam uitgeblazen. Het zal duidelijk zijn dat het uiterst belangrijk is dat de Wobbe-index van het gedistribueerde aardgas precies goed is zodat er geen ongelukken kunnen gebeuren.
In de afgelopen jaren zijn er in Nederland, onshore en offshore verscheidene aardgasvelden ontdekt en in productie genomen. Het probleem met die velden was dat ze niet de goede calorische waarde en daardoor een verkeerde Wobbe-index hadden. Om die gassen toch als distributiegas te kunnen gebruiken worden ze door Gasunie gemengd met andere gassen zodat ze de goede Wobbe-index krijgen. Het gevolg hiervan is dat gassen die op Wobbe-index afgemengd worden vanwege dichtheidsverschillen enigszins in calorische waarde kunnen verschillen.
In West Nederland is de calorische waarde ca 36 MJ/m3 en in oost Nederland ca 35,5 MJ/m3. Om nu dit verschil in calorische waarde te compenseren worden de verschillende calorische waarden genormeerd naar de standaard calorische waarde namelijk 35,17 MJ/m3. De daaruit afgeleide calorische factor ( echte calorische waarde/ standaard calorische waarde) wordt vermenigvuldigd met het aantal afgenomen m3 aardgas. In uw geval is de calorische waarde die geleverd werd dus (1515/1471)* 35,17 = 36,22 MJ/m3.
Om er voor te zorgen dat er in Nederland op de juiste calorische waarde wordt afgerekend, wordt de verbrandingswaarde van het aardgas in Nederland, in opdracht van EnergieNed, gecontroleerd door Gastec in Apeldoorn. EnergieNed heeft deze opdracht aan Gastec gegeven als vertegenwoordiger van de distributiebedrijven.
De controle wordt uitgevoerd i.h.k. veiligheid, inkoop en verkoop. Gastec heeft hiervoor in Nederland een netwerk van meetpunten opgezet waarmee ze de gaskwaliteit controleert. Voor dit netwerk is een kwaliteitssysteem opgezet i.h.k. van ISO 9002. Over deze procedure zou bij het regionale netwerkbedrijf informatie te verkrijgen moeten zijn.
In het kader van deze controle wordt in ieder kwaliteitsgebied in Nederland, iedere 15 minuten, de gassamenstelling bepaald. Uit deze gegevens worden o.a. de verbrandingswaarde en de Wobbe-index berekend. Deze gemeten waarden worden vergeleken met de contractuele waarden en wanneer er afwijkingen zijn wordt er contact opgenomen met het betreffende netwerkbedrijf en met Gasunie. Op basis van deze afwijkingen kan een energiebedrijf ervoor kiezen om een correctie op de afrekening te laten plaatsvinden.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
I: www.nmanet.nl
Ik ben benieuwd ...Jongens, jongens ….. wat vreselijk
In uw reactie gaat U helemaal niet in op mijn klacht.
Ik klaag niet over het feit DAT er een verrekening van de variatie in calorische waarde plaats vind, maar HOE die plaats vind.
Is mijn verhaaltje zo slecht opgesteld dat U dat niet kon begrijpen, of vind U mijn klacht te moeilijk of te onbenullig om er op in gaan?
Over blijft het feit dat het niet uw taak is om niet bestaande klachten te beantwoorden.
Wakker worden ….. ik wil een goede reactie.
Steven,
Denk je nou echt dat als je op deze manier communiceert met een instantie (of met een willekeurig iemand) je nog enige medewerking krijgt.
Aan je klacht wil ik niks afdoen maar wordt zelf eens wakker en volwassen zou ik zeggen en communiceer eens op een normale toon in plaatst van dat schreeuwerige gebral.
Denk je nou echt dat als je op deze manier communiceert met een instantie (of met een willekeurig iemand) je nog enige medewerking krijgt.
Aan je klacht wil ik niks afdoen maar wordt zelf eens wakker en volwassen zou ik zeggen en communiceer eens op een normale toon in plaatst van dat schreeuwerige gebral.
hier gaan we weer
als ik het goed begrijp heb je dus nu een brief met uitleg over de wettelijke regels voor de herberekening van gas gekregen
iemand heeft de tijd en moeite genomen om dit even helemaal uit te leggen
jij snapt het niet
en dus word je vraag niet goed beantwoord
mijn antwoord
je zit fout
dit is correct herberekend (ja ook op transport (staat in de voorwaarde))
je klacht is ongegrond
klaar
als ik het goed begrijp heb je dus nu een brief met uitleg over de wettelijke regels voor de herberekening van gas gekregen
iemand heeft de tijd en moeite genomen om dit even helemaal uit te leggen
jij snapt het niet
en dus word je vraag niet goed beantwoord
mijn antwoord
je zit fout
dit is correct herberekend (ja ook op transport (staat in de voorwaarde))
je klacht is ongegrond
klaar
wees blijDe gasleidingen en alles wat daarmee te maken heeft kan echter niet vrijgegeven worden
Nuon wordt streng gecontroleerd door de regering, dus die oplichting waar je het over hebt, valt echt wel mee of beter, is er niet!
-
Niet alleen hier
Na wat google'n op internet blijkt het in Duitsland nog veel ernstiger te zijn. Dit is maar 1 artikel van de 10-tallen:
Na wat google'n op internet blijkt het in Duitsland nog veel ernstiger te zijn. Dit is maar 1 artikel van de 10-tallen:
SPIEGEL ONLINE - 29. November 2004, 12:36
URL: http://www.spiegel.de/wirtschaft/0,1518,330173,00.html
Millionen Haushalte betroffen
Gasversorger berechnen mehr, als sie liefern
Gasabrechnungen sind Vertrauenssache - wer kann schon überprüfen, wie viel Kubikmeter wirklich durch den Zähler strömen. Doch ihren Kredit dürften die Versorger jetzt aufgebraucht haben. Eichämter haben festgestellt, dass Millionen Erdgas-Kunden möglicherweise fehlerhafte Abrechnungen erhalten haben.
Hamburg - Viele Unternehmen hielten die Vorschriften für den so genannten Effektivdruck bei der Erdgasversorgung nicht ein und rechneten dadurch falsch ab, berichtet die "Bild"-Zeitung unter Berufung auf die Eichämter der Bundesländer. 42,7 Prozent der Haushalte seien davon betroffen.
Der Bund der Energieverbraucher schätzt, dass deshalb rund 3,6 Millionen Haushalte in Deutschland zu hohe Gasrechnungen erhalten. Nach Schätzungen des Verbandsvorsitzenden Aribert Peters muss ein Durchschnittshaushalt dadurch möglicherweise bis zu 80 Euro im Jahr zuviel bezahlen. Peters rät den Gaskunden, auf mehr Transparenz in den Rechnungen zu drängen.
Der Verbaucherschützer kritisierte zudem erneut die zum Teil deutlichen Preiserhöhungen in der Branche und regte einen schriftlichen Protest bei den Versorgungsunternehmen an. "Wer die Preisanhebungen als unbillig hoch zurückweist, braucht die Erhöhung zunächst nicht zu zahlen und spart dadurch Geld", sagte Peters.
Der Gaspreis ist an die Entwicklung der Ölpreise gekoppelt und folgt mit einiger Zeitverzögerung dem Trend beim Erdöl. Ob und in welchem Maße die Versorger und Stadtwerke die höheren Bezugspreise an die Kunden weitergeben, ist regional unterschiedlich. Bei den Ferngasunternehmen stehen zum Jahreswechsel Preisanhebungen ins Haus, die nach Medienberichten in Einzelfällen bis zu 15 Prozent betragen könnten.
© SPIEGEL ONLINE 2004
Alle Rechte vorbehalten
Vervielfältigung nur mit Genehmigung der SPIEGELnet GmbH
Dit heeft echter niets met de calorische waarde en verrekening van deze waarde te maken!
Spiegel claimt dat de gasdruk voor de meter buiten de specificaties van de meters valt waardoor deze niet juist aanwijzen. Is weer een nieuwe variant
Spiegel claimt dat de gasdruk voor de meter buiten de specificaties van de meters valt waardoor deze niet juist aanwijzen. Is weer een nieuwe variant
De consument wordt bijna overal bedonderd. Wat een heerlijk naïve reacties toch allemaal dat de energiemaatschappijen door onze onberispelijke overheid gecontroleerd zouden worden.
is er maar 1'tje; de rest zijn allemaal Nuon medewerkers en die hebben geen probleem. Als ze even geen zin hebben om te betalen schuiven ze gewoon de betaling een jaartje op lijkt me
Ja, da's lekker makkelijk: "het zijn allemaal Nuon medewerkers dus die hoeven niet te betalen". Jaja.
Er zijn mensen die een vraag hebben waarop ze een antwoord willen, en er zijn mensen die hun gelijk willen halen, ook al hebben ze dat niet (en meneer Verhoef heeft ab-so-luut GEEN gelijk). Inderdaad heeft de DTe een duidelijk antwoord gegeven. Maar ja: dat past niet in het straatje van de klagende klant en dus wordt er maar weer schande geroepen en begint het riedeltje weer van "de gewone man/vrouw wordt weer gepakt" en "de overheid doet nix".
Als een energiebedrijf in de fout gaat staat de DTe te springen om ze aan te pakken, maak je daar maar geen zorgen over. Dit land is zo vergeven van regeltjes en toezichthouders en ambtenaren die alles en nog wat controleren dat grote bedrijven als Nuon meteen aangepakt worden als ze ook maar een beetje over de schreef gaan.
Marc
Er zijn mensen die een vraag hebben waarop ze een antwoord willen, en er zijn mensen die hun gelijk willen halen, ook al hebben ze dat niet (en meneer Verhoef heeft ab-so-luut GEEN gelijk). Inderdaad heeft de DTe een duidelijk antwoord gegeven. Maar ja: dat past niet in het straatje van de klagende klant en dus wordt er maar weer schande geroepen en begint het riedeltje weer van "de gewone man/vrouw wordt weer gepakt" en "de overheid doet nix".
Als een energiebedrijf in de fout gaat staat de DTe te springen om ze aan te pakken, maak je daar maar geen zorgen over. Dit land is zo vergeven van regeltjes en toezichthouders en ambtenaren die alles en nog wat controleren dat grote bedrijven als Nuon meteen aangepakt worden als ze ook maar een beetje over de schreef gaan.
Marc
Het kan nooit kwaad om kritisch te blijven ondanks het woud van regeltjes en handhavers. De overheid heeft zich in het verleden al meerdere keren onbetrouwbaar getoond juist doordat de handhavers door het woud van regeltjes de bomen niet meer zien staan.
Als het inderdaad wel geregeld is en Steven - en met hem een hele hoop mensen - zou het niet snappen dan zal er toch moeite gedaan moeten worden om dit aan klanten op alle intellectuele nivo's duidelijk te kunnen maken
(hiemee wil ik Steven niet afschilderen als simpele ziel; dit even voor de duidelijkheid!)
Als het inderdaad wel geregeld is en Steven - en met hem een hele hoop mensen - zou het niet snappen dan zal er toch moeite gedaan moeten worden om dit aan klanten op alle intellectuele nivo's duidelijk te kunnen maken
(hiemee wil ik Steven niet afschilderen als simpele ziel; dit even voor de duidelijkheid!)
-
SPIEGEL ONLINE - 20. Dezember 2004, 12:20
URL: http://www.spiegel.de/wirtschaft/0,1518,333730,00.html
Gaspreise
Kartellamt leitet Verfahren gegen Versorger ein
Das Bundeskartellamt will noch vor Weihnachten gegen mehrere Gasversorger ein Missbrauchsverfahren einleiten. Die Behörde verdächtigt die Energiekonzerne, von Privatkunden überhöhte Preise zu verlangen.
Bonn - Einzelheiten dazu werde Kartellamtspräsident Ulf Böge am Dienstag auf einer Pressekonferenz bekannt geben, teilte eine Sprecherin am Montag auf Anfrage mit. Dem "Hamburger Abendblatt" (Montagausgabe) hatte Böge gesagt, sein Amt werde noch in dieser Woche die Einleitung eines formellen Missbrauchsverfahrens gegen einige Unternehmen verkünden.
Das Kartellamt habe vorrangig Firmen im Visier, die überdurchschnittlich hohe Preise verlangten. "Es besteht unter anderem der Verdacht, dass zwar Ölpreisanstiege weitergegeben wurden, nicht aber Preissenkungen", sagte Böge der Zeitung.
Der Bund der Energieverbraucher begrüßte die Ankündigung Böges. Er sehe sich in seiner Vermutung bestätigt, dass die Gaspreiserhöhungen unbegründet seien, sagte der Vorsitzende des Bundes, Aribert Peters. Das Bundeskartellamt sei aber nur für die wenigen Gasversorger zuständig, die über die Landesgrenzen hinweg lieferten. Er erwarte nun, dass auch die Landeskartellbehörden tätig würden.
Der Kartellamtschef kann die Proteste der Verbraucher gegen die jüngsten Gaspreiserhöhungen nachvollziehen. "Ich habe Verständnis für die Verbraucher, weil sie nicht richtig informiert werden. Die Konzerne teilen ihnen nur mit, dass Gas auf Grund der gestiegenen Ölpreise teurer wird. Gleichzeitig erfahren die Bürger, dass die Gasimportpreise sinken. Diese Widersprüche verärgern die Kunden und sorgen für berechtigtes Misstrauen." Der Verbraucher habe keine Möglichkeit zu überprüfen, wie sein Bezugspreis zu Stande kommt. "Hier herrscht völlige Intransparenz", kritisierte Böge.
Gewinner der jüngsten Gaspreisanstiege sind laut Böge in erster Linie die Gasförderländer wie Russland, Norwegen, die Niederlande und Großbritannien sowie auch Gasförderunternehmen in Deutschland. "Verlierer sind die Verbraucher", sagte der Kartellamtschef.