16again schreef:Doorgaans roeren de mensen die minder gaan betalen na vervanging door slimme meter zich niet, en komen vooral klagers aan het woord die de rekening zien stijgen, waardoor eenzijdig beeld ontstaat
De slimme meter werd overigens aan de man gebracht met het idee van energie besparing, omdat verbruik meer inzichtelijk zou worden, dat effect zal naar mijn verwachting niet groot zijn (ik zou qua verbruik niets anders gaan doen of laten)
Sowieso kwalijk als verbruikcijfer fors verandert na plaatsen van slimme meter, dat houdt in dat oude of nieuwe meter ondeugdelijk was / is.
Dat sommige oude meters ondeugdelijk zijn valt weinig aan te doen volgens mij. Sommigen hangen al jaren en is nooit naar omgekeken. Zo lang er geen meter van dat type is gevonden dat is afgekeurd zullen deze niet worden opgespoord en vervangen en draaien dus gewoon door.
Denk overigens dat voor best veel mensen de slimme meter wel degelijk een besparing kan opleveren, juist door het inzicht wat ze krijgen. Je ziet toch heel veel mensen die echt geen flauw benul hebben wat hun verbruik is en gewoon de jaarrekening afwachten en dan verrast of boos zijn als ze moeten bijbetalen of ineens veel terug krijgen. Energiemaatschappijen bieden allerlei portals waar je je verbruik in aan kan geven waarna zij weer een indicatie geven of dat hoog of laag is en of het verbruik ineens sterk afwijkt van vorig(e) jaar(en), maar als niemand die gebruikt of invult...
Juist voor dit soort mensen kan een slimme meter een uitkomst zijn door ze inzicht te geven in wat ze daadwerkelijk gebruiken. Daar valt dan ook nog veel te besparen.
Voor de gebruiker die exact weet wat het verbruik is in huis en waarom ( welke apparaten gebruiken wat ) heeft het niet zoveel meerwaarde. Die weten het al en hebben wellicht ook al hun grootste (sluip)verbruikers aangepakt. Maar ik zou dat niet als de standaard zien.