LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Toeslag terugbetalen

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Stefrutten

Toeslag terugbetalen

Ongelezen bericht door Stefrutten »

Hallo,

Is er een manier om kwijtschelding aan te vragen of eigenlijk in beroep gaan tegen terug betaling.

Wij kregen tot en met juli altijd zorgtoeslag, huurtoeslag en kindgebonden budget omdat ik als enige geld verdiende. Echter is mijn vrouw sinds augustus begonnen met werken, al die tijd druk bezig geweest met zoeken nadat we zijn verhuist (alleen ze had in die eerste paar maanden geen rijbewijs wat ook nodig was aangezien we in een dorp wonen)

Maar sinds ik het vermeld heb dat ze dus vanaf augustus ook een inkomen heeft moeten we ALLES terug betalen wat we dus teveel hebben ontvangen. Dat is toch belachelijk lijkt mij, want nu werkt ze dus puur om het terug betalen ipv het te verdienen zodat we wat meer ruimte hebben om geld te besteden aan nieuwe kleding ed. Wat dus nu ook niet gaat lukken.

Wie o wie heeft hier een passend antwoord op. Want ik snap best dat je teveel ontvangen bedrag terug moet betalen maar dat vind ik logischer als je beiden werkt. En dan wordt je door de overheid 'gestimuleerd' om te werken maar nu werk je dus die laatste 5 maanden voor de overheid van wat je over de eerste 8 maanden teveel hebt gekregen.

NeoDutchio

Re: Toeslag terugbetalen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Toeslagen zijn bedoeld om mensen die het financieel niet kunnen dragen te helpen. U heeft nu beide inkomens doorgegeven aan de belastingdienst en uit de hoogte blijkt dat u geen recht zou hebben op de toeslagen. In dat geval is het dus niets meer dan normaal om terug te betalen waar u geen recht op hebt.
Maar heeft u wel de juiste inkomens doorgegeven? Uw vrouw werkt dit jaar maar een paar maanden. Niet dat u doorgerekend heeft naar een jaarinkomen, want dan zit u al snel te hoog.

in uw gedachte zou men een 11 maanden per jaar kunnen profiteren van 'gratis' geld dat alle belastingbetalers moge ophoesten en de 12de maand verdiend men zoveel dat er even niets nodig is. Zo werkt het natuurlijk niet.

vlietjvan

Ongelezen bericht door vlietjvan »

Toeslagen zijn een voorschot, gebaseerd op huidige gegevens. Wijzigen je gegevens dan is de kans vrij groot dat je toeslag ook wijzigt. Daarnaast worden toeslagen berekent over een jaar. Het maakt niet uit of je het geld evenredig over het jaar verdeeld verdient of in één maand.

Je kunt meestal wel een betalingsregeling treffen.

Brahms

Ongelezen bericht door Brahms »

...moeten we ALLES terug betalen wat we dus teveel hebben ontvangen. Dat is toch belachelijk l....
Dus als ik het goed begrijp wil je kwijtschelding voor terugbetalen geld wat je ten onterecht hebt ontvangen.

Ik zeg, wie wil dat niet !

Vergeet even niet dat al die toeslagen welke je onterecht hebt ontvangen door andere hardwerkende Nederlands indirect aan jou geschonken zijn.
En die lezen dus nu dat je ze niet wilt terugbetalen......

Nevyn

Ongelezen bericht door Nevyn »

Ik zie dit vaak in mijn omgeving gebeuren. Eigenlijk zou de belasting dienst dit systeem moeten aanpassen. Bijvoorbeeld achteraf betalen. Tot die tijd en dat zal niemand doen of kunnen, zou het handig zijn de toeslagen op een aparte rekening te zetten en pas te gebruiken als het definitief is.
Zelf krijg ik ineens een zorgtoeslag van 6 euro per maand, maar heb alles geprobeerd en kan het niet stop zetten.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

3 toeslagen en nog rijbewijs en auto nodig.....
Is het wel rendabel om te gaan werken en wat houd je over.

Vooral als je geen 40 uren werken gaat maar beperkte tijd is het soms rendabel om te stoppen en ik kwam mensen tegen waar moeders nu thuisbleef en oppast op kinderen van buren en dit niet opgeeft...
Dat is met de genoemde die bovenstaande kwijt raakte de reden dat ze geen 12 uur per week meer wil werken.
Het gezin is door de subsidie grenzen er netto €8,30 op vooruit gegaan per maand!

Deze heeft dus jarenlang eigenlijk voor niets gewerkt en meer uren was niet mogelijk.
Boven de 30 uren is het echt rendabel en reken eerst voor je werk neemt....
Helaas is een baan pas per 1 januari vinden erg zeldzaam.....

Brahms

Ongelezen bericht door Brahms »

stofzuigertje schreef:3 toeslagen en nog rijbewijs en auto nodig.....
Is het wel rendabel om te gaan werken en wat houd je over.

Vooral als je geen 40 uren werken gaat maar beperkte tijd is het soms rendabel om te stoppen en ik kwam mensen tegen waar moeders nu thuisbleef en oppast op kinderen van buren en dit niet opgeeft...
Dat is met de genoemde die bovenstaande kwijt raakte de reden dat ze geen 12 uur per week meer wil werken.
Het gezin is door de subsidie grenzen er netto €8,30 op vooruit gegaan per maand!

Deze heeft dus jarenlang eigenlijk voor niets gewerkt en meer uren was niet mogelijk.
Boven de 30 uren is het echt rendabel en reken eerst voor je werk neemt....
Helaas is een baan pas per 1 januari vinden erg zeldzaam.....
Moedig vooral oneerlijke en frauduleuze praktijken aan op dit forum !

Verder werk je "niet voor niets", maar werk je gewoon om geld te verdienen !

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

nu werk je dus die laatste 5 maanden voor de overheid van wat je over de eerste 8 maanden teveel hebt gekregen.
Even simpel gezegd komt het daar voor een groot deel wel op neer. Maar volgend jaar, na die vijf maanden, geldt dat natuurlijk niet meer.

Maar stel je voor dat het bijvoorbeeld per maand berekend zou worden. Dan krijg je de situatie dat mensen hun werkgever van vragen om een laag maandinkomen, met daarbij een forse eindejaarsbonus plus dertiende (14,15...) maand. Om zo -onterecht- de rest van het jaar toeslagen te kunnen ontvangen. Of andersom, mensen met een laag inkomen zullen dan onterecht de toeslag mis te lopen als ze in mei vakantiegeld krijgen.

Onder meer om zulk soort misbruik tegen te gaan wordt naar het jaarinkomen gekeken.

Stefrutten

Tjah. Ik snap 't niet. Ja natuurlijk moet je jaarinkomen opgeven. Maar wat ik niet snap, je moet je jaaropgave doorgeven en doe dat altijd netjes. Maar me vrouw moest door verhuizing op zoek naar nieuw werk en als ze rijbewijs had werd ze pas aangenomen (vanwege afstand van dorp tot bepaalde steden en geen bus, ja 1 keer in 't uur ofzo). Maar dan geef je dus op dat je jaaropgave veel minder wordt ivm 1 inkomen. En dat het vanaf augustus weer omhoog gaat omdat ze eindelijk werk heeft blijft het krom naar mijn mening dat je alles terug moet betalen. Dan moeten ze hier maar een andere manier op vinden, alsof wij 't expres doen om veel toeslag te krijgen om lekker terug te betalen. Is en blijft in mijn ogen krom. Je moet dus niet naar jaaropgave kijken vind ik maar eventueel per half jaar. Dan is het ongeveer bij iedereen gelijk en komt niemand voor verrassingen te staan mits je eindelijk werk hebt waardoor je ndoor dit nog minder over hebt. Ja uiteindelijk profiteren we ervan maar in 't begin zoals nu is 't wel slikken

NeoDutchio

Stefrutten schreef:Tjah. Ik snap 't niet. Ja natuurlijk moet je jaarinkomen opgeven. Maar wat ik niet snap, je moet je jaaropgave doorgeven en doe dat altijd netjes. Maar me vrouw moest door verhuizing op zoek naar nieuw werk en als ze rijbewijs had werd ze pas aangenomen (vanwege afstand van dorp tot bepaalde steden en geen bus, ja 1 keer in 't uur ofzo). Maar dan geef je dus op dat je jaaropgave veel minder wordt ivm 1 inkomen. En dat het vanaf augustus weer omhoog gaat omdat ze eindelijk werk heeft blijft het krom naar mijn mening dat je alles terug moet betalen. Dan moeten ze hier maar een andere manier op vinden, alsof wij 't expres doen om veel toeslag te krijgen om lekker terug te betalen. Is en blijft in mijn ogen krom. Je moet dus niet naar jaaropgave kijken vind ik maar eventueel per half jaar. Dan is het ongeveer bij iedereen gelijk en komt niemand voor verrassingen te staan mits je eindelijk werk hebt waardoor je ndoor dit nog minder over hebt. Ja uiteindelijk profiteren we ervan maar in 't begin zoals nu is 't wel slikken
Als het voor een tijdelijk periode was, waarom dan uw inkomen aanpassen bij de belastingdienst? Ik geef altijd een te hoog inkomen op zodat ik zekerd ben van geld dat terug komt. Ook toeslagen zijn achteraf in 1 keer uit te laten betalen.
In uw geval is uw beiden jaarinkomen te hoog om uberhaupt recht te hebben op iets. U besluit te gaan verhuizen en u weet dat u in een tijdelijke periode komt dat er minder inkomen is. Ik mag aannemen dat een verhuizing niet van vandaag op morgen komt, dus uw vrouw had ook al veel eerder haar rijbewijs kunnen halen.

Uw gedachte per half jaar loopt ook spaak zoals u kunt lezen in bovenstaande reakties en voorbeelden. U verdiend per jaar genoeg om alles van te kunnen betalen, dus heeft u nergens recht op. Dat u geen geld apart heeft gelegd terwijl u wist dat het inkomen tijdelijk lager zou zijn, is natuurlijk ook niet de schuld van de belastingdienst. Toeslagen is een vangnet voor mensen die niet rond kunnen komen.

Stefrutten

Nou ze was ook al die tijd bezig met rijbewijs wat we ook eerst hij elkaar hebben gespaard tenzij jij een geldboom heb om een rijbewijs in 1 keer te kunnen betalen.

En als mijn jaarinkomen onder de grens is van toeslag en ik doe altijd al een iets hogere inkomen dan normaal. En ze heeft dus 7 maanden niet gewerkt, wel altijd gesolliciteerd! . Kan moeilijk al die maanden van 1 inkomen leven tegenwoordig met alle vaste lasten ed. Of je wilt dik in de schulden zitten.

Dus apart zetten was dus ook niet mogelijk geweest. Mjah blijkbaar heb jij je conclusie al klaar liggen.

Dieke83

Ongelezen bericht door Dieke83 »

Stefrutten schreef:Nou ze was ook al die tijd bezig met rijbewijs wat we ook eerst hij elkaar hebben gespaard tenzij jij een geldboom heb om een rijbewijs in 1 keer te kunnen betalen.

En als mijn jaarinkomen onder de grens is van toeslag en ik doe altijd al een iets hogere inkomen dan normaal. En ze heeft dus 7 maanden niet gewerkt, wel altijd gesolliciteerd! . Kan moeilijk al die maanden van 1 inkomen leven tegenwoordig met alle vaste lasten ed. Of je wilt dik in de schulden zitten.

Dus apart zetten was dus ook niet mogelijk geweest. Mjah blijkbaar heb jij je conclusie al klaar liggen.
Ik heb geen geldboom maar wel een 3 weken cursus gedaan voor me rijbewijs.
En van 1 inkomen leven gebeurd meer dan u denkt u trekt ook veel te snel conclusies.
Ik snap dat et rot is om toeslagen terug te betalen persoonlijk moet ik dit jaar ook 1600+ terug betalen ivm ander werk.

Henk Toeter

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Stefrutten schreef:Dan moeten ze hier maar een andere manier op vinden, alsof wij 't expres doen om veel toeslag te krijgen om lekker terug te betalen.
Helemaal stoppen met het toeslagen systeem voor huur en zorg......

NeoDutchio

Trek ik te snel een conclusie? U besluit toch te gaan verhuizen? U besluit toch gezamelijk om 1 inkomen op te geven? U besluit toch om de toeslagen aan te vragen omdat uw vrouw schijnbaar ontslag heeft genomen?
Dus omdat u alles in gang gezet heeft moet de belastingbetaler u tegemoet komen?
Ook ik ben 2 jaar geleden verhuisd, 100 km verderop. Tegelijkertijd op het nieuwe adres een eigen bedrijf begonnen. Dat betekende voor die tijd geld sparen omdat we wisten dat 1 inkomen krap was. Het kon, maar hield niets over. Op 1 fulltime baan hebben wij het 1 jaar vol gehouden toen de zaak inkomen genoeg opleverde. Geen seconde heb ik er over na gedacht om anderen mee te laten betalen voor de keuze die ik zelf gemaakt heb. Dat heet tering naar de nering zetten.

Stel je voor, ik heb geen zin meer om te werken, zeg mijn baan op en kan mijn handje op gaan houden. Gratis geld bestaat niet.

jonis

Ongelezen bericht door jonis »

Stefrutten schreef:Nou ze was ook al die tijd bezig met rijbewijs wat we ook eerst hij elkaar hebben gespaard tenzij jij een geldboom heb om een rijbewijs in 1 keer te kunnen betalen.

Hallo, niet zoveel huilebalken; teveel verdienen betekent gewoon toeslagen terugbetalen net als iedere andere NLer en het kan in termijnen tot 24 maanden .... en met rente....dus wat is het probleem eigenlijk, geld waar je geen recht op hebt wordt natuurlijk niet kwijtgescholden.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Stefrutten schreef:Hallo,

Is er een manier om kwijtschelding aan te vragen of eigenlijk in beroep gaan tegen terug betaling.

Wij kregen tot en met juli altijd zorgtoeslag, huurtoeslag en kindgebonden budget omdat ik als enige geld verdiende. Echter is mijn vrouw sinds augustus begonnen met werken, al die tijd druk bezig geweest met zoeken nadat we zijn verhuist (alleen ze had in die eerste paar maanden geen rijbewijs wat ook nodig was aangezien we in een dorp wonen)

Maar sinds ik het vermeld heb dat ze dus vanaf augustus ook een inkomen heeft moeten we ALLES terug betalen wat we dus teveel hebben ontvangen. Dat is toch belachelijk lijkt mij, want nu werkt ze dus puur om het terug betalen ipv het te verdienen zodat we wat meer ruimte hebben om geld te besteden aan nieuwe kleding ed. Wat dus nu ook niet gaat lukken.

Wie o wie heeft hier een passend antwoord op. Want ik snap best dat je teveel ontvangen bedrag terug moet betalen maar dat vind ik logischer als je beiden werkt. En dan wordt je door de overheid 'gestimuleerd' om te werken maar nu werk je dus die laatste 5 maanden voor de overheid van wat je over de eerste 8 maanden teveel hebt gekregen.
Wat vind jij een passend antwoord? Ik bedoel, zoals het gaat, en waar jij zo te lezen niet echt blij mee bent, is hoe de regels werken voor alle Nederlanders. Je krijgt een voorschot op basis van vooraf opgegeven, geschat, inkomen. Dit gedeeld door 12 wordt uitbetaald per maand, en bij je definitieve aanslag over het voorgaande jaar, vindt een eventuele correctie plaats naar aanleiding van het werkelijke inkomen over het jaar. Nou kan men je hier van alles zeggen, en het met je eens zijn etc, maar er is maar mening die er toe doet, en dat is die van de belastingdienst. Als die zeggen terugbetalen, dan zal je dat moeten doen.

Als je dingen aangepast wenst te zien, zal je bij de beleidsmakers moeten zijn, oftewel de regeringspartijen. Die zijn as-we-speak aan het formeren, dus dan moet je rap zijn. De belastingdienst voert regels uit, die bedenken ze niet, dus daar moet je niet zijn als je wat aangepast hebben wilt.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar waarom werkt jouw vrouw dan 5 maanden voor niets? Ze krijgt toch loon?

Elize6767

Ongelezen bericht door Elize6767 »

WAARSCHUWING!
Ga nooit een baan accepteren zo'n beetje vanaf het midden van een jaar, omdat:
-Stel je hebt een uitkering WW o.i.d.
-Stel je komt al in het begin van een jaar niet rond zonder toeslagen. Omdat jouw inkomen bijvoorbeeld dusdanig laag is (pakweg 14,15,16,17,18 of 19000 euro per jaar), en omdat je dan recht hebt op een maximaal bedrag aan huur en zorgtoeslag, vraag je daardoor de toeslagen aan die vervolgens worden toegekend door uwv toeslagen.
-Nu komt het addertje, let op:

Je hebt betreffende toeslagen elke keer netjes ontvangen vanaf b.v. januari EN OMDAT JE HET NODIG HEBT, GEBRUIK JE DE TOESLAGEN DUS om je vaste lasten te betalen etc. Het belandt dus niet op je spaarrekening.
Je bent ook aan het solliciteren want dat moet je ook.
Op een gegeven moment krijg je eindelijk een hippe en leuk betaalde baan. Stel je kunt beginnen in oktober ofzo.........Jij blij ..(?) denk je.
Je laat de toeslagen stopzetten want vanaf nu kun je het met je loon prima af. (...en dan heb ik het overigens nog niet eens over het euvel als je het door laat lopen als je ook inkomsten uit loon ontvangt...)

Het is inmiddels het volgende jaar en je werkt er nog steeds. Hoera.
Jouw inkomen is dusdanig prima dat je heel blij bent.
Je krijgt op een gegeven moment een blauwe kleur envelop in de bus. Of je net als de meesten aangifte over het vorige jaar wilt doen. Dat doe je want dat moet je.
Je krijgt daarna een aanslag van de toeslagen afdeling (roze kleur). Wat blijkt....schrik....de toeslagbedragen die je vorig jaar kreeg, en waarmee je je vaste lasten betaalde omdat het zonder niet kón, díe moet je állemaal terugbetalen! Want owee, je bent in dát jaar nog nét boven de toegestane jaarinkomstengrens gegaan door die baan die je aannam waardoor je inkomsten omhoog gingen! Je bent over het grenslijntje gegaan zeg maar.
Poeh, het gaat om een paar duizend euro die je moet betalen! Die heb je nu niet zomaar bij de hand...die heb je moeten gebruiken natuurlijk in dat jaar! Die heb je niet kunnen opsparen, nee! Hoe kan dit nou, denk je...Hier hebben ze je nooit voor gewaarschuwd.

Kortom, als je een baan zoekt, en je ontvangt toeslagen, hou dan de stelregel om pas een baan aan te nemen begín van een jaar. Niet tegen het midden, of nog verderop, het einde. Want je moet dan álles wat je aan toeslagen hebt gekregen weer allemaal terugbetalen. Voelt als een lening dus in dat geval, weliswaar zonder rente...dat dan weer wel.
Kortom...goede wil tonen met snel een baan willen...dát is in Nederland een dingetje dus en is niet altijd slim. Jammer de staat heeft dit niet zo goed geregeld door een jaargrens te hanteren. Gemiste kans en stort veel mensen in de schulden. Kost de maatschappij ook weer veel.

Conclusie zorg dat je dus niet in een jaar een dusdanig nieuw inkomen krijgt dat het boven de wettelijke toeslagenjaargrens uitstijgt.
Je mag dan niets tot dán toe houden, nee, je moet alles terugbetalen en dat is waar velen zich in vergissen.

Zet ook even je juiste inkomensbedragen op de Toeslagen site. De blauwe belastingdienst (die over inkomen gaat) werkt niet samen met de roze belastingdienst (die over toeslagen gaat) namelijk. Ook weer vreemd.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je in je nieuwe baan zo veel meer gaat verdienen dat je jaarinkomen met die drie maanden werk een paar duizend euro hoger wordt, dan lijkt het mij dat je die toeslagen ook wel ruimschoots bij elkaar had kunnen sparen voordat je ze moest gaan terugbetalen.

Zelfs als je voor die tijd een jaarinkomen uit een uitkering had van 19.000, dan zou je inkomen over die drie maanden meer dan 3400 moeten zijn gestegen om het recht op huurtoeslag te verliezen. Dat is op jaarbasis ongeveer 14.000 euro meer te besteden.
Laatst gewijzigd door kweenie op 26 mei 2018 08:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Elize6767

Ongelezen bericht door Elize6767 »

Nee dan heb je het niet begrepen.
Je kan bijvoorbeeld maar net 1 euro 10 euro of 50 euro of 100 euro bóven de grens uitkomen en je moet duizenden euros terugbetalen.
.....Zou jíj dat dan ineens hebben? Nou, wat denk je daarvan hm?
Beetje beter nadenken hoor.

Gesloten