LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Betalen voor een verwerkersovereenkomst?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
TheovdV

Betalen voor een verwerkersovereenkomst?

Ongelezen bericht door TheovdV »

Ik ben ZZP-er en moet met partijen die inzage hebben in mijn klantgegevens een verwerkersovereenkomst in het kader van de AVG.

Nu stuurt mijn administratiekantoor mij een door hun opgestelde overeenkomst met het verzoek die te tekenen en waarvoor zij op de volgende factuur 15,- aan kosten zullen opnemen ('voor het opstellen van de overeenkomst').

1. Mijn administratiekantoor heeft geen inzicht in persoonlijke gegevens van mijn klanten. Zij kennen uitsluitend bedrijfsnaam, evt. contactpersoon en bedrijfsadres. Dat alles via de facturen die ik verstuur. Moet ik een verwerkersovereenkomst met mijn administratiekantoor afsluiten?

2. Indien ja, mag mijn administratiekantoor op eigen initiatief mij een overeenkomst sturen, met de mededeling dat kosten daarvoor doorbelast worden? De verwerkersovereenkomst tekenen betekent dat ik hier een jurist naar moet laten kijken (en dus kosten moet maken).

3. Kan ik mijn eigen verwerkersovereenkomst sturen, en die laten tekenen? Zeker omdat mijn administratiekantoor in mijn opdracht onze gegevens van derden verwerkt, en niet andersom. Kan een administratiekantoor dan kosten in rekening brengen voor het beoordelen van mijn overeenkomst?

Bedankt,
Theo

Lady1234

Re: Betalen voor een verwerkersovereenkomst?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als uw administratiekantoor uw administratie doet, zien zij toch ook de gegevens van uw klanten?

Maar stel uw vraag eens op www.higherlevel.nl , dat is voor ondernemers en die hebben uiteraard van doen met die nieuwe regels.

TheovdV

Ongelezen bericht door TheovdV »

Lady1234 schreef:Maar als uw administratiekantoor uw administratie doet, zien zij toch ook de gegevens van uw klanten?
De AVG gaat m.i. over de privacy van personen en persoonsgegevens, niet van bedrijven. Mijn klanten zijn bedrijven, dan deel ik toch geen privacy-gevoelige informatie met mijn administratiekantoor?

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

TheovdV schreef:
Lady1234 schreef:Maar als uw administratiekantoor uw administratie doet, zien zij toch ook de gegevens van uw klanten?
De AVG gaat m.i. over de privacy van personen en persoonsgegevens, niet van bedrijven. Mijn klanten zijn bedrijven, dan deel ik toch geen privacy-gevoelige informatie met mijn administratiekantoor?
De naam van het contact persoon i..c.m. hun werkgever zijn privacy gevoelig.

De vraag is of ze deze kosten mogen doorbereken zou je moeten nakijken in de algemene voorwaarden en/og overeenkomst die je met het administratiekantoor hebt. Als daar in staat dat ze dergelijke kosten mogen doorberekenen dan mag dit. Staat hierin niets hierover geschreven dan kunnen ze niet zomaar zaken berekenen aan jouw.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

TheovdV schreef:
Alle informatie die naar een persoon kunnen leiden zijn persoonsgegevens. Dus ook een zakelijk emailadres specifiek voor de contactpersoon (dus niet iets als [email protected], maar wel [email protected]), telefoonnummers (ook hier weer: directe vaste en mobiele nummers, maar niet de algemene bedrijfsnummers) en nog wat van die zaken.

Gesloten