LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bericht van SP inzake Dexia

Hier kan je jouw opmerkingen en klachten kwijt over LegioLease.
Gast

Bericht van SP inzake Dexia

Ongelezen bericht door Gast »

Deze mail ontving ik zojuist.
Zo kun je zien hoe politiek Den Haag over ons denkt.
Nu is het wel de Sp, ach weten zij veel, maar toch............ .?
wat een zooitje in Den Haag zeg, zou je ze niet doodschieten!?
Geachte heer of mevrouw,



Hartelijk dank voor uw e-mail. In april 2002, direct na de eerste uitzending van TROS RADAR, heeft Jan Marijnissen de toenmalige minister van Financiën Zalm gevraagd of hij vond dat er sprake is geweest van oplichting en gedupeerden hun geld terug kunnen zien. Ook heeft hij de Autoriteit Financiële Markten om opheldering gevraagd over het tekortschietende toezicht. Agnes Kant heeft vorig jaar tot tweemaal toe opnieuw vragen gesteld over aandelenlease producten.



De SP vindt dat burgers een eigen verantwoordelijkheid hebben bij het nemen van financiële risico’s. Dexia heeft echter verzuimd mensen daar voldoende op te wijzen. Bovendien heeft zijn verzuimd na te gaan of mensen de financiële risico’s wel konden dragen (zorgplicht) terwijl zijn daartoe wel verplicht was. De SP vindt dat grote groepen mensen zijn misleidt. We vinden daarnaast dat de overheid gefaald heeft om dit soort wanproducten te verbieden.



Dat mensen de zorg plicht niet is nagekomen of/en mensen zijn misleidt blijkt ook uit de conclusies van het rapport van de Autoriteit Financiële Markten. Op initiatief van de SP vonden op 16 en 26 april 2003 een tweetal debatten in de Tweede Kamer plaats. Dit leidde tot de oprichting van een door de overheid ingestelde Commissie Geschillen Aandelenlease (CGA) die moest proberen te bemiddelen om de duizenden zaken versneld af te handelen zodat er niet een jarenlange juridische loopgravenoorlog zou plaatsvinden. Deze bemiddeling mislukte uiteindelijk door de ontwil van Dexia en andere bedrijven om tot een schikking te komen. Het gevaar is groot dat veel mensen de juridische strijd nu moeten opgeven door een gebrek aan financiële middelen. Sommigen hebben dat al moeten doen. Dat zou betekenen dat het recht van de financieel sterkste uiteindelijke zegeviert.



Daarom pleit de SP voor een door de overheid ingesteld schadefonds waaruit mensen een renteloze lening kunnen krijgen, als zij dat willen, om hun recht te halen. Voor mensen met overwaarde op hun huis is immers vaak geen rechtsbijstand mogelijk terwijl zij vanwege een BKR registratie ook geen nieuwe lening kunnen aangaan. Bovendien zijn de eigen bijdragen voor de rechtsbijstand vaak te hoog.



Los van de schuldvraag zal is volgens de SP voor een deel van de mensen een vorm van schuldsanering uit het fonds nodig om te voorkomen dat mensen voor de rest van hun leven met een torenhoge schuld blijven zitten.



Tenzij mensen bij de rechter daar wel in slagen zal een dergelijke vorm van schuldsanering er voor alle duidelijkheid niet toe te leiden dat gedupeerden al hun geld terugzien. De maandelijkse termijnen die mensen jarenlang betaald hebben zijn de meeste mensen voor goed kwijt. Hier bovenop hebben mensen vaak ook nog een (hoge) restschuld aanwezig. Er is dus geen sprake van dat de overheid alle beleggingsverliezen op zich neemt. Veeleer gaat het om een vorm van maatschappelijke noodzakelijke vorm van schuldsanering. De emotionele en psychische schade die mensen geleden hebben naast de financiële zal nooit ongedaan gemaakt kunnen worden.



Helaas is de minister van Financien tot nu toe (nog) niet bereid zijn verantwoordelijkheid te nemen. Maar u kunt er daarom van op aan dat de SP zich zal blijven inzetten voor de totstandkoming van een rechtvaardige oplossing voor het aandelenlease drama.



Met vriendelijke groet,

Ewout Irrgang,

Fractiemedewerker SP

impact
Berichten: 2157
Lid geworden op: 04 jul 2004 17:04

Re: Bericht van SP inzake Dexia

Ongelezen bericht door impact »

Ach, houd het er maar op dat het goed bedoeld is.....

HvdC
Berichten: 233
Lid geworden op: 23 okt 2004 14:59

Re: Bericht van SP inzake Dexia

Ongelezen bericht door HvdC »

De lamme helpt de blinde

fenneken oo3
Berichten: 293
Lid geworden op: 23 mar 2004 19:36

Re: Bericht van SP inzake Dexia

Ongelezen bericht door fenneken oo3 »

Ik heb al geruime tijd geen hogehoed meer op van de politiek inzake
de lease problematiek. Het lijkt wel of iedereen daar niet het achterste
van z'n tong wil laten zien, bang voor enige consequenties oid. Juist van
de linkse partijen zou je wel iets kunnen verwachten. Aangezien ik zelf
lid ben van SP ben ik van plan mijn lidmaadschap op te zeggen.

Gast

Re: Bericht van SP inzake Dexia

Ongelezen bericht door Gast »

Waar het mij om ging is, die SP valt je lastig met allerlei petities over huurverhogingen, verder lopen ze te verkondigen dat zij zich hard maken voor de mensen, dan reageren die l..hannesen zo.
Kijk eens, als je niet voor de mensen in kan zetten, dan moet je ook geen dergelijke dingen lopen te verkondigen.
Ik vind dat die SP met zijn opmerking in de eerste alinea volledig de plank misslaat.
Natuurlijk heeft ieder zijn/haar eigen verantwoordelijkheden, maar heeft de politiek met name de SP wel kijk op de gebeurtenissen wat er plaatsgevonden heeft hier in Nederland met name die oplichterspraktijken van Dexia.?
Kennelijk niet, anders reageren ze zo niet.
Laatst las ik ergens een bericht dat de SP een kleine partij is en ze doen niks, dat blijkt maar weer, o u w e h o e r e n en o u w e h o e r e n maar die SP maar zich echt hard maken voor de maatschappij, ho maar.

Willems
Berichten: 1979
Lid geworden op: 27 jan 2004 17:58

Re: Bericht van SP inzake Dexia

Ongelezen bericht door Willems »

Beste Valley,

Zij zijn zelf goed bijbetrokken en weten niet welke kant ze op moeten! Het is Zalm die over de hoofden van de gezinnen de KPN aandelen had gered van totale ondergang en geheel de overheid heeft hierbij hun voordelen.

Wat kan je nu als burger verwachten dan de bittere waarheid, zij die jou moeten beschermen als Staat, vellen jou zonder omwegen tot op de bot af!! Indien je anders denkt Valley heb je een groot probleem voor je zelf!!!!

Gast

Re: Bericht van SP inzake Dexia

Ongelezen bericht door Gast »

Indien je anders denkt Valley heb je een groot probleem voor je zelf!!!!

Onzin!

Als zo'n partij het een en ander loopt te verkondigen, dan mag je als Nederlands Staatsburger toch wel het een en ander verwachten.
Monument Valley heeft dus geen probleem met zichzelf maar wel met die kontlikkers uit Den Haag.
Voordat er verkiezingen komen hebben ze verdomme mooie praatjes, maar als het erop aankomt kan de burger door het strond zakken van dat zooitje.
SP vind toch dat ze zo met het lot begaan zijn van de mens, nou laat die eigenheimers dan maar eens bewijzen dat ze dat ook doen i.p.v. lopen te brallen.
Wat een zooitje!

Willems
Berichten: 1979
Lid geworden op: 27 jan 2004 17:58

Re: Bericht van SP inzake Dexia

Ongelezen bericht door Willems »

Valley,
Hoe onzin? Je bent bij de duivel gaan biechten en kennelijk heb het nog steeds niet door!!!
Vergeet voorlopig alles, en ik wens je "EEN ZALIGE KERSTFEEST EN EEN GELUKKIG 2005".

Gast

Re: Bericht van SP inzake Dexia

Ongelezen bericht door Gast »

Geplaatst op 23 Dec 2004 16:01 door Willems


--------------------------------------------------------------------------------

Valley,
Hoe onzin? Je bent bij de duivel gaan biechten
Willems, neem mij alsjeblieft niet kwalijk dat ik het nu niet snap, maar wat bedoel je met biechten bij de duivel.?
Heb ik er dan verkeerd aangedaan om die vraag van hulp voor ons gedupeerden aan die SP voor te leggen?
Bedoel je dat? Nou als dat zo is, spijt mij dat, ik dacht er goed aan te doen, van fouten moet men leren.

rob69
Berichten: 56
Lid geworden op: 18 nov 2003 22:58

Re: Bericht van SP inzake Dexia

Ongelezen bericht door rob69 »

de sp,groen links,pvda.

wanneer worden we wakker?

Willems
Berichten: 1979
Lid geworden op: 27 jan 2004 17:58

Re: Bericht van SP inzake Dexia

Ongelezen bericht door Willems »

Beste Valley,

Niks moet je spijten. Je bevindt je hier aan het front! Niemand wist, dat ook politiek aan deze zwendel een voortrekker was. Nu weet je het met de nodige ervaring erbij, het is dan ook te hopen dat je nu een overtuigende mening hebt !!

Ruvoltaire
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 dec 2004 00:34

Re: Bericht van SP inzake Dexia

Ongelezen bericht door Ruvoltaire »

De zaken liggen grotendeels bij de rechter en met dit kabinet komt het wel goed.

Zalm is zeer bekwaam en zal de gedupeerden echt wel in de kou laten staan.

Willems
Berichten: 1979
Lid geworden op: 27 jan 2004 17:58

Re: Bericht van SP inzake Dexia

Ongelezen bericht door Willems »

Ruvoltaire,

Zalm heeft géén keuze meer!!KPN bestuur staat onder zeer zware druk, velen moeten een stap opzij !! Loontje komt om zijn boontje!!!!!

Gast

Re: Bericht van SP inzake Dexia

Ongelezen bericht door Gast »

Geplaatst op 23 Dec 2004 19:02 door Willems


--------------------------------------------------------------------------------

Beste Valley,

Niks moet je spijten. Je bevindt je hier aan het front! Niemand wist, dat ook politiek aan deze zwendel een voortrekker was. Nu weet je het met de nodige ervaring erbij, het is dan ook te hopen dat je nu een overtuigende mening hebt !!
Ja, dat heb ik zeker, het is ook een beetje dom van mij om te denken dat die Haagsche zooitje voor de mensen opkomen.
Maar goed, wat ik al reeds zei, van fouten moet men leren, eris een gezegde van een ezel stoot zich geen 2 keer aan dezelfde steen, dus ook al was het een flater van mij om te gaan denken dat het Haagsche zooitje na al het Legiolease-leed een ander standpunt in had genomen door zich nu wel hard te maken voor ons en ons te helpen met dit drama, wat dus niet zo is, ik ben wakker geworden en tevens een stuk wijzer.
Eigenlijk is het jammer dat er geen politieke leider is die wel voor de mensen opkomen, dan hadden wij gedupeerden naar mijn inziens dan, van al die Dexia-ellende af geweest, maar een politieke leider die echt voor de mensen opkomt, zal er wel nooit komen.

Gesloten