| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Schuldsanering en verhuizen + vraag bijzondere huurtoeslag
-
Maurateeuwen
Schuldsanering en verhuizen + vraag bijzondere huurtoeslag
Hallo,
Ik heb een aantal vraagjes, eerst hierbij het verhaal;
Ik woon sinds mijn 17,5 via beschermd wonen. Nu ben ik hier ondertussen wel klaar mee, en het word tijd voor iets van mijzelf.
Na veel nadenken besloten waar ik wil gaan wonen, wel met ambulante begeleiding, een andere gemeente maar wel dichter bij mijn familie. Nu zit ik met de max huurprijs van mijn leeftijd (21) dit betekent dat ik tot 417 euro kale huur mag huren. Nu is het zo dat ik op het moment bijzondere huurtoeslag krijg omdat de huur hoger is dan 417 euro. Huur word rechtstreeks betaald aan de makelaar, en ik krijg gewoon huurtoeslag voor 23+. Nou, belastingdienst gebeld, is het mogelijk bijzondere huurtoeslag te krijgen met ambulante begeleiding? Hun konden mij het niet met 100% zekerheid zeggen, maar grote kans dat ik t krijg.. Balen, want dan moet ik een groot risico nemen..
Het probleem erbij is, ik zit bijna in de schuldsanering.. Geen idee hoe lang dit nog duurt. Zolang ik daar nog niet in zit, mag ik niet verhuizen naar een andere gemeente. Ik ben wel al toegelaten in de schuldsanering een tijd geleden. We zijn daar nu ong. 1 jaar mee bezig.
Wil ik dus verhuizen, gaat dit via de woningbouw waarschijnlijk.
Mijn vragen;
- Hoelang duurt het voordat je echt in de schuldsanering zit?
- Schuldsanering en verhuizen naar een andere gemeente, hoe en wat? Iemand meegemaakt?
- Bijzondere huurtoeslag bij ambulante begeleiding van beschermd wonen met CIZ indicatie en Wmo beschikking, iemand al meegemaakt?
Wat ik had gevonden;
Uit uw bewijs moet blijken dat u vanwege uw handicap een duurdere woning nodig hebt. Stuur daarom één van de volgende bewijzen mee:
Een kopie van het indicatiebesluit van het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) waarin staat dat u, uw toeslagpartner of medebewoner een indicatie heeft op grond van de Wet langdurige zorg (Wlz).
Een kopie van de indicatie voor woonaanpassingen op grond van de Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg) of de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo).
Een kopie van de Wmo-beschikking voor beschermd wonen vanwege de handicap.
Een ander bewijsstuk waaruit de handicap blijkt en waaruit blijkt waarom u in deze woning moet wonen.
Ik heb het eerst genoemde, een CIZ indicatie. Ook een Wmo beschikking voor beschermd wonen.
Ik kom er gewoon niet uit, en kan weinig vinden op internet.
Alvast bedankt!
Ik heb een aantal vraagjes, eerst hierbij het verhaal;
Ik woon sinds mijn 17,5 via beschermd wonen. Nu ben ik hier ondertussen wel klaar mee, en het word tijd voor iets van mijzelf.
Na veel nadenken besloten waar ik wil gaan wonen, wel met ambulante begeleiding, een andere gemeente maar wel dichter bij mijn familie. Nu zit ik met de max huurprijs van mijn leeftijd (21) dit betekent dat ik tot 417 euro kale huur mag huren. Nu is het zo dat ik op het moment bijzondere huurtoeslag krijg omdat de huur hoger is dan 417 euro. Huur word rechtstreeks betaald aan de makelaar, en ik krijg gewoon huurtoeslag voor 23+. Nou, belastingdienst gebeld, is het mogelijk bijzondere huurtoeslag te krijgen met ambulante begeleiding? Hun konden mij het niet met 100% zekerheid zeggen, maar grote kans dat ik t krijg.. Balen, want dan moet ik een groot risico nemen..
Het probleem erbij is, ik zit bijna in de schuldsanering.. Geen idee hoe lang dit nog duurt. Zolang ik daar nog niet in zit, mag ik niet verhuizen naar een andere gemeente. Ik ben wel al toegelaten in de schuldsanering een tijd geleden. We zijn daar nu ong. 1 jaar mee bezig.
Wil ik dus verhuizen, gaat dit via de woningbouw waarschijnlijk.
Mijn vragen;
- Hoelang duurt het voordat je echt in de schuldsanering zit?
- Schuldsanering en verhuizen naar een andere gemeente, hoe en wat? Iemand meegemaakt?
- Bijzondere huurtoeslag bij ambulante begeleiding van beschermd wonen met CIZ indicatie en Wmo beschikking, iemand al meegemaakt?
Wat ik had gevonden;
Uit uw bewijs moet blijken dat u vanwege uw handicap een duurdere woning nodig hebt. Stuur daarom één van de volgende bewijzen mee:
Een kopie van het indicatiebesluit van het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) waarin staat dat u, uw toeslagpartner of medebewoner een indicatie heeft op grond van de Wet langdurige zorg (Wlz).
Een kopie van de indicatie voor woonaanpassingen op grond van de Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg) of de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo).
Een kopie van de Wmo-beschikking voor beschermd wonen vanwege de handicap.
Een ander bewijsstuk waaruit de handicap blijkt en waaruit blijkt waarom u in deze woning moet wonen.
Ik heb het eerst genoemde, een CIZ indicatie. Ook een Wmo beschikking voor beschermd wonen.
Ik kom er gewoon niet uit, en kan weinig vinden op internet.
Alvast bedankt!
Re: Schuldsanering en verhuizen + vraag bijzondere huurtoeslag
U krijgt zeker GEEN huurtoeslag als u zelfstandig gaat wonen met een te hoge huur. Hierbij ga ik er van uit dat u niet gehandicapt bent en dat de woning dus niet voor een gehandicapte is aangepast.
U krijgt die hogere huurtoeslag nu alleen maar omdat u beschermd woont.
Mijns inziens is de schuldsanering een gemeentelijke zaak en kan men, als men daar in zit, niet naar een andere gemeente verhuizen.
Afgezien van alles, vraag ik mij af hoe u denkt zelfstandig te kunnen wonen als u in de schuldsanering zit. Geen een energieleverancier geeft u een contract. U krijgt een zeer gering leefgeld. Om over de inrichting en alle verdere problemen en kosten maar te zwijgen.
Maar in principe maakt dat verder niet uit als u geen passende woning kunt krijgen.
Mijns inziens is de schuldsanering een gemeentelijke zaak en kan men, als men daar in zit, niet naar een andere gemeente verhuizen.
Afgezien van alles, vraag ik mij af hoe u denkt zelfstandig te kunnen wonen als u in de schuldsanering zit. Geen een energieleverancier geeft u een contract. U krijgt een zeer gering leefgeld. Om over de inrichting en alle verdere problemen en kosten maar te zwijgen.
Maar in principe maakt dat verder niet uit als u geen passende woning kunt krijgen.
Verhuizen is in de schuldsanering geen probleem. Een energiecontract krijgen overigens ook niet.
-
Maurateeuwen
Lady1234 schreef:U krijgt zeker GEEN huurtoeslag als u zelfstandig gaat wonen met een te hoge huur. Hierbij ga ik er van uit dat u niet gehandicapt bent en dat de woning dus niet voor een gehandicapte is aangepast.
Misschien dat ik het niet duidelijk erin heb gezet.. Ik woon zelfstandig, en ik leef al van een beperkt budget, ik heb mijn woning zelf ingericht (gratis en 2e hands spullen) ik koop verder alles zelf, eten enz. Mijn bewindvoerder betaald de huur + g/l/w aan de makelaar. Ik heb een beschermd thuis indicatie waar ook ambulante begeleiding onder kan vallen. Het is dus zeker wel mogelijk om bijzondere huurtoeslag te krijgen, aangezien ik het nu ook krijg. Ik vroeg mij alleen af of iemand dit al eens heeft meegemaakt, aangezien de belastingdienst mij het niet met 100% zekerheid kon zeggen. Wel zeiden ze erbij dat het onder handicap valt. Onderscheid tussen mentaal en lichamelijke handicap word niet meer gemaakt. Sinds 2008 hoeft de woning ook niet meer aangepast te zijn..
Naar een andere gemeente verhuizen kan wel, maar hoe dit in zijn werk gaat was mijn vraag. En waarom zou een energie contract een probleem zijn?
U schrijft dat u sind suw 17,5 jaar via beschermd wonen woont. Ik ga er daarbij van uit dat u geen zelfstandige woning hebt. Te meer omdat u schrijft: “het wordt tijd voor iets van mijzelf”.
Als u echt zelfstandig wilt gaan wonen met een, voor uw leeftijd te hoge huur, moet u “helaas” gehandicapt zijn en moet de woning daarvoor aangepast zijn.
Ik weet niet hoe u op het idee komt dat er geen onderscheid meer gemaakt wordt tussen een lichamelijke en een mentale handicap. Of dat de woning niet meer aangepast hoeft te zijn.
Als voorbeeld: een jongere die rolstoelgebonden is mag dus te hoog huren, als de woning voor hem aangepast is, maar iemand met autisme niet. Hoewel ze allebei ambulante begeleiding kunnen hebben.
Als u echt zelfstandig wilt gaan wonen met een, voor uw leeftijd te hoge huur, moet u “helaas” gehandicapt zijn en moet de woning daarvoor aangepast zijn.
Ik weet niet hoe u op het idee komt dat er geen onderscheid meer gemaakt wordt tussen een lichamelijke en een mentale handicap. Of dat de woning niet meer aangepast hoeft te zijn.
Als voorbeeld: een jongere die rolstoelgebonden is mag dus te hoog huren, als de woning voor hem aangepast is, maar iemand met autisme niet. Hoewel ze allebei ambulante begeleiding kunnen hebben.
-
Maurateeuwen
Dit is wat de belastingdienst mij kon vertellen! Ze bekeek mijn aanvraag voor de bijzondere huurtoeslag die ik nu heb, en zei dat het onder handicap viel, als ik dezelfde stukken mee zou sturen, zou ik zeer mogelijk gewoon huurtoeslag krijgen.Lady1234 schreef:U schrijft dat u sind suw 17,5 jaar via beschermd wonen woont. Ik ga er daarbij van uit dat u geen zelfstandige woning hebt. Te meer omdat u schrijft: “het wordt tijd voor iets van mijzelf”.
'het wordt tijd voor iets van mijzelf' zal ik u proberen uit te leggen. Ik huur nu zelfstandig, het is een studio van de makelaar, maar hier kunnen alleen mensen in komen te wonen van de zorggroep, al beheert zij hier helemaal niks van. Iedereen hier betaalt huur rechtstreeks aan de makelaar. Ik wil graag helemaal zelfstandig wonen, een eigen woning, dichterbij mijn familie, en niet meer in een zeer afgelegen dorpje. Via de woningbouw bijv. een huurwoning. Ik heb alles zelf (studio) en ik doe ook alles zelf, ik heb alleen bij bepaalde dingen nog hulp nodig. Het is ook niet zo dat je zolang als je wilt beschermd kan wonen.
Er bestaat tegenwoordig beschermd wonen indicatie en beschermd thuis.
Beschermd wonen indicatie = 24 uurs begeleiding in de buurt (niet mijn geval)
Beschermd thuis indicatie = Ambulante begeleding, hierbij heb je per persoon een bepaald aantal uur begeleiding. ( deze indicatie heb ik).
Ik ga hierverder niet meer over in discussie, ik vroeg alleen om mensen die dit zelf ook hebben gedaan/meegemaakt en mij hier wat over konden vertellen.
21 en nu al schuldsanering? Hoe krijg je dat voor elkaar?
Daar zijn 1001 oorzaken voor te bedenken, binnen én buiten je schuld. Maar dat is totaal niet relevant.Revoked schreef:21 en nu al schuldsanering? Hoe krijg je dat voor elkaar?
-
Maurateeuwen
Revoked schreef:21 en nu al schuldsanering? Hoe krijg je dat voor elkaar?
Helaas hele grote deels niet mijn schuld.
Vorige psychiater blijkt niet te worden vergoed..
en nog wat dingen.
Maakt indd ook niet uit, en het gaat niet om 10 duizende euro's.
Je polissen nakijken om te zien wat er wel of niet vergoed wordt, is echt je eigen verantwoordelijkheid.
-
Maurateeuwen
thecure schreef:Je polissen nakijken om te zien wat er wel of niet vergoed wordt, is echt je eigen verantwoordelijkheid.
ja dat wist ik ook echt toen ik net 18 werd... niet dus. Overigens heb ik ook nooit in die tijd een rekening ontvangen, die kwam pas een jaar later toen ik er al weg was.
Zonder uw wens om te verhuizen te willen torpederen, met uw sanering enz en uw persoonlijke situatie, vraag ik mij af wat eventuele deskundigen/begeleiding in uw omgeving vinden van uw wens en of het ook een haalbare zaak kan gaan worden, ik gun u het van harte, laat dat duidelijk zijn. het zou een teleurstelling worden als het achteraf geen goed idee blijkt. Nogmaals, ik gun het u maar overleg aub vooraf wat u gaat doen.
-
Maurateeuwen
Ja hoor, zeker haalbaar. Ik heb er heel goed overna gedacht, besproken met verschillende mensen oa. mijn therapeut!mahadma schreef:Zonder uw wens om te verhuizen te willen torpederen, met uw sanering enz en uw persoonlijke situatie, vraag ik mij af wat eventuele deskundigen/begeleiding in uw omgeving vinden van uw wens en of het ook een haalbare zaak kan gaan worden, ik gun u het van harte, laat dat duidelijk zijn. het zou een teleurstelling worden als het achteraf geen goed idee blijkt. Nogmaals, ik gun het u maar overleg aub vooraf wat u gaat doen.
Oke, u hoeft niet met mij in discussie, maar u stelt hier een vraag, beter gezegd meerdere vragen.
En inzake de vraag over huurtoeslag bij een te hoge huur en te jong, heb ik u antwoord gegeven. Dus voor de goede orde, als u niet lichamelijk gehandicapt bent, hebt u daar geen recht op.
Dat betekent niet dat u het niet kunt aanvragen en als u daar verkeerde gegevens verstrekt, zoals de vermelding gehandicapt, krijgt u die huurtoeslag beslist als voorschot uitbetaald. Maar dan volgt wel later in 2919 terugvordering van het gehele bedrag.
Want u hebt blijkbaar wel een probleem, maar u bent niet lichamelijk gehandicapt waardoor u een aangepaste woning nodig hebt.
Maar ik zal u beslist niet tegenhouden die aanvraag in te dienen.
Overigens kunt u dat zelf ook nalezen als u een proefberekening maakt op Toeslagen.
En inzake de vraag over huurtoeslag bij een te hoge huur en te jong, heb ik u antwoord gegeven. Dus voor de goede orde, als u niet lichamelijk gehandicapt bent, hebt u daar geen recht op.
Dat betekent niet dat u het niet kunt aanvragen en als u daar verkeerde gegevens verstrekt, zoals de vermelding gehandicapt, krijgt u die huurtoeslag beslist als voorschot uitbetaald. Maar dan volgt wel later in 2919 terugvordering van het gehele bedrag.
Want u hebt blijkbaar wel een probleem, maar u bent niet lichamelijk gehandicapt waardoor u een aangepaste woning nodig hebt.
Maar ik zal u beslist niet tegenhouden die aanvraag in te dienen.
Overigens kunt u dat zelf ook nalezen als u een proefberekening maakt op Toeslagen.
Je woont toch beschermd zei je? Heeft je begeleiding nooit verteld hoe e.e.a werkt?Maurateeuwen schreef:thecure schreef:Je polissen nakijken om te zien wat er wel of niet vergoed wordt, is echt je eigen verantwoordelijkheid.
ja dat wist ik ook echt toen ik net 18 werd... niet dus. Overigens heb ik ook nooit in die tijd een rekening ontvangen, die kwam pas een jaar later toen ik er al weg was.
-
Maurateeuwen
thecure schreef:Je woont toch beschermd zei je? Heeft je begeleiding nooit verteld hoe e.e.a werkt?Maurateeuwen schreef:thecure schreef:Je polissen nakijken om te zien wat er wel of niet vergoed wordt, is echt je eigen verantwoordelijkheid.
Nee niemand helaas.
En blijkbaar beschermen zij u nu nog niet door mee te gaan in uw wens zelfstandig te gaan wonen, en u te informeren wat voor kosten er allemaal bij komen kijken.
Ik weet natuurlijk niet hoe hoog uw inkomen is en waar dat uit bestaat, maar 3 jaar schuldsanering is echt bittere armoe.
Ik weet natuurlijk niet hoe hoog uw inkomen is en waar dat uit bestaat, maar 3 jaar schuldsanering is echt bittere armoe.
-
Maurateeuwen
Sorry maar ik weet niet helemaal waar u dit op baseert? Weet u wat beschermd wonen is en heeft u dit zelf meegemaakt? Ik weet heel goed hoeveel dit kost, die kosten heb ik nu ook zoals ieder ander (zorggroep betaald helemaal niks) En het is indd niet breed leven in de schuldsanering, veel dingen mogen niet enz, maar het is te doen hoor. Mijn huur is nu bijna €700 kaal, dus ik kan er alleen maar op vooruit gaan!Lady1234 schreef:En blijkbaar beschermen zij u nu nog niet door mee te gaan in uw wens zelfstandig te gaan wonen, en u te informeren wat voor kosten er allemaal bij komen kijken.
Wat bij mij beschermd wonen inhoud:
Ik woon zelfstandig, betaal alles zelfstandig, poetsen, koken, boodschappen enz. Ik zie ze 5 min per dag, meer niet. Wat er dus voor mij veranderd als ik wegga bij intern wonen? Mijn huur wordt lager, ik krijg meer begeleiding en ik woon dichter bij mijn familie. Er veranderd dus verder helemaal niks.
Het lijkt mij dat dit toch iets is wat bij de beschermd wonen organisatie vaker voorkomt. En dat zij je daarover informatie zouden moeten kunnen geven. Ik zou daarom eerst met de organisatie overleggen, zeker omdat zij waarschijnlijk ook meer kijk op jouw persoonlijke situatie hebben.
-
wilhelmima1
Beschermd wonen is en krijg je niet zomaar.
Als je daar mee stopt kan je vermoedelijk niet meer terug.
Verder is gaan verhuizen niet zomaar, er zijn wachtlijsten.
Als je dit forum doorspit kom je ook de problematiek van het verkrijgen van betaalbare huurwoningen tegen.
Succes
Als je daar mee stopt kan je vermoedelijk niet meer terug.
Verder is gaan verhuizen niet zomaar, er zijn wachtlijsten.
Als je dit forum doorspit kom je ook de problematiek van het verkrijgen van betaalbare huurwoningen tegen.
Succes