LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Auto gehackt, verzekering keert niet uit
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 10 jun 2018 17:00
Auto gehackt, verzekering keert niet uit
Bedrijfsauto elektrisch gehackt via trekhaak contactdoos Verzekerd bij Allianz .
Keren niet uit omdat er geen braak schade is.
Maar de forse premie incasseren zij wel elk kwartaal.
Keren niet uit omdat er geen braak schade is.
Maar de forse premie incasseren zij wel elk kwartaal.
Laatst gewijzigd door Radar op 23 jun 2018 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangevuld ter verduidelijking onderwerp
Reden: Titel aangevuld ter verduidelijking onderwerp
Re: Auto gehackt, verzekering keert niet uit
Ja en nu?
Hoe weet je dat die gehacked is via de trekhaakaansluiting?
Hoe weet je dat die gehacked is via de trekhaakaansluiting?
Re: Auto gehackt, verzekering keert niet uit
Wat is dat? Hacken via een trekhaak???
En wat voor een schade heb je dan?
En wat voor een schade heb je dan?
Re: Auto gehackt, verzekering keert niet uit
Maar wat wilt u nu vragen?
Re: Auto gehackt, verzekering keert niet uit
Zal eerder gebeurt zijn via de contactsleutel die ergens (onafgeschermd) in uw woning lag.Leo Havelaar schreef:Bedrijfsauto elektrisch gehackt via trekhaak contactdoos Verzekerd bij Allianz .
Keren niet uit omdat er geen braak schade is.
Maar de forse premie incasseren zij wel elk kwartaal.
Re: Auto gehackt, verzekering keert niet uit
Trekhaak (contactdoos) kan een moderne CAN-BUS variant zijn , waarin de CAN-BUS "bloot" (toegankelijk) heeft gelegen.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 10 jun 2018 17:00
Re: Auto gehackt, verzekering keert niet uit
Contactdoos is geforceerd en er is via canbus ingebroken.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 10 jun 2018 17:00
Re: Auto gehackt, verzekering keert niet uit
Kan iemand mij zeggen welke maatschappij backing verzekert.
Re: Auto gehackt, verzekering keert niet uit
Als ze heel slecht zingen misschien onder "Letselschade".Kan iemand mij zeggen welke maatschappij backing verzekert.
Laatst gewijzigd door bprosman op 23 jun 2018 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Auto gehackt, verzekering keert niet uit
Is dat "Aftermarket" gebeurt ? Dan zou je misschien een poging kunnen doen de installateur aansprakelijk te stellen voor het "Openlaten van de achterdeur".Contactdoos is geforceerd en er is via canbus ingebroken.
Veel te ingewikkeld, direct op de CAN-BUS inprikken is veel gemakkelijker.Zal eerder gebeurt zijn via de contactsleutel die ergens (onafgeschermd) in uw woning lag.
-
- Berichten: 5056
- Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Re: Auto gehackt, verzekering keert niet uit
Dan is er toch braakschade?Leo Havelaar schreef:Contactdoos is geforceerd en er is via canbus ingebroken.
Re: Auto gehackt, verzekering keert niet uit
Als de auto niet op het contact staat, dan heb je niets aan een Canbus. Er is dus wel degelijk via een remote ingebroken. Dat is overigens nog makkelijker dan inprikken. Gewoon de versterker bij de voordeur houden en de relais bij de auto en...open.
Maar dat moet je wel kunnen bewijzen, anders heb je idd een probleem bij de verzekering.
Maar dat moet je wel kunnen bewijzen, anders heb je idd een probleem bij de verzekering.
Re: Auto gehackt, verzekering keert niet uit
Wanneer het zo eenvoudig is om een auto te stelen, is dat niet als gebrek te kwalificeren ?
Re: Auto gehackt, verzekering keert niet uit
Voordat we verder gaan gissen wat er precies gebeurt is, kan TS beter even eerst uitleggen wat er heeft plaats gevonden.
Zijn tekst is wel erg gering.
Wat is de schade, is de auto gestolen, is deze teruggevonden en hoe weet je dat deze gehackt is.
Zijn tekst is wel erg gering.
Wat is de schade, is de auto gestolen, is deze teruggevonden en hoe weet je dat deze gehackt is.
Re: Auto gehackt, verzekering keert niet uit
Is het geen feit dat inbraak op electronische wijze mogelijk is , zonder braakschade?snuffel1 schreef: Allianz gaat uit van de feiten en als blijkt dat er geen braakschade is gaan zij er van uit dat de auto niet of niet goed afgesloten is geweest.
Re: Auto gehackt, verzekering keert niet uit
Can-bus gaat bij contact af weliswaar in "Sleep mode" maar is nog steeds actief. Anders zou je afstandsbediening ook niet werken.Als de auto niet op het contact staat, dan heb je niets aan een Canbus.
Misschien bedoel je de ODBII bus, maar het gaat hier om de "native" (Klasse-A) CAN-Bus.
Re: Auto gehackt, verzekering keert niet uit
Dat is al lang achterhaald, iedere hobbyist met wat programmeerkennis kan tegenwoordig de CAN-BUS "bestuderen":De can bus kan enkel met dure apparatuur uitgelezen worden en eventueel geprogrammeerd worden.
https://makezine.com/2016/04/08/car-hac ... ols-trade/
Heb hier zo'n ding liggen (zie bijlage) omdat ik met mijn buurman bezig ben om een module te maken die via de CAN-BUS de "Eco-mode" van zijn auto (en andere typen auto) uit zet.
Zo moeilijk is het echt niet, enige is dat je fysieke toegang tot de CAN-BUS moet hebben. Normaal heb je dat niet omdat de auto op slot zit en de CAN-BUS niet bereikbaar is, maar begrijp dat dat via de (een) lasdoos nu wel mogelijk geworden is :
http://chadgibbons.com/2013/12/29/hacki ... r-can-bus/
Jawel hoor, als je op de "native" can bus zit, waar ook de trekhaak modulen op aangesloten worden.Het contact van de trekhaak is een toevoeging op het geheel van de can bus maar geeft geen mogelijkheden om vanaf dat contact de can bus te programmeren.
Deze bijvoorbeeld :
https://brinkitems.eu/alle-kabelsets-ac ... e-modules/
Vanaf die CAN-BUS kun je zelfs je motor parameter tabellen bereiken (tuning).
De CAN-BUS is (tegenwoordig) het hart van je auto en moet "achter slot en grendel" blijven en niet bereikbaar via een lasdoos.
De "ouderwetse inbreker" wel. Raam intikken maakt lawaai, buurt word wakker. "Op je gemak" onder een auto gaan liggen zit niemand, 2 draadjes aanpikken en (voorgeprogrammeerd) datagram afvuren op de bus is toch minder opvallend.Auto inbrekers gaan het liefst snel te werk en het herprogrammeren van het can bus systeem kost veel tijd en die tijd heeft een inbreker niet, simpelweg een raam intikken en leegroven gaat veel sneller.
Maar, zoals eerder aangehaald werd hier, is er braakschade op de lasdoos ?
En hoe reageert de inbouwer dat ze de CAN-BUS "bereikbaar" gemaakt hebben ?
- Bijlagen
-
- IMG_6939.JPG (102.8 KiB) 934 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Re: Auto gehackt, verzekering keert niet uit
Als je mistlamp uitschakeling erop hebt..... beter een oude versie met 7 pennen.
De Vito die ik zelf heb gedaan, ander merk was makkelijk te monteren maar de permanente stroom ging bij contact uit om te voorkomen dat Caravan de Auto accu leeg kan trekken.
Het blijkt inderdaad mogelijk en met een 7 of 13 polen stekker is via laptop het inderdaad uitleesbaar!
Ik weet niet of dit bij Brink alleen is of bij alle merken.
Bij mijn 2011 Vito kan dit nog niet, Duitse trekhaak en niet origineel.
De Vito die ik zelf heb gedaan, ander merk was makkelijk te monteren maar de permanente stroom ging bij contact uit om te voorkomen dat Caravan de Auto accu leeg kan trekken.
Het blijkt inderdaad mogelijk en met een 7 of 13 polen stekker is via laptop het inderdaad uitleesbaar!
Ik weet niet of dit bij Brink alleen is of bij alle merken.
Bij mijn 2011 Vito kan dit nog niet, Duitse trekhaak en niet origineel.
Re: Auto gehackt, verzekering keert niet uit
//Offtopic, juist de 13 polige versie heeft een schakelaartje ingebouwd voor mistlamp uitschakeling.Als je mistlamp uitschakeling erop hebt..... beter een oude versie met 7 pennen.
Helaas niet, Via de 7-of-13 Polige stekker kun je niet bij de CAN-BUS komen, dat is de "Secundaire" kant van de trekhaak module. Daar zit je trekhaak stopcontact op en dus je lampen.Het blijkt inderdaad mogelijk en met een 7 of 13 polen stekker is via laptop het inderdaad uitleesbaar!
Jawel want je wil bij de "Primaire" kant van de module komen, waar de CAN-BUS binnenkomt en niet bij de "Secundaire" kant waar je lampen/aanhanger aan hangt. Overigens gaat de detectie of er een aanhanger aan hangt gewoon met een schakelcontactje die "voelt" of er een stekker in zit. Moet ook want je achtermistlampen moeten tegenwoordig uitgeschakeld worden als er een aanhanger aan hangt.Om de canbus te hacken (als dat al mogelijk is) is het forceren van de stekkerdoos niet nodig want ik meen dat contact 12 wordt gebruikt om de canbus te laten weten dat er een aanhanger o.i.d. is aangekoppeld.
Pen 12 wordt zowel bij Jaeger als Multicon niet gebruikt.
Jullie hebben het telkens over de "stekkerdoos" , TS heeft het over een contactdoos. Uit het verhaal lees ik (maar TS kan daar opheldering op geven) dat de aftermarket inbouwer onder de auto een soort "lasdoos" gemaakt heeft voor de CAN-BUS.
Re: Auto gehackt, verzekering keert niet uit
Als ik het goed begrijp, stelt de foto de bewuste module voor. Dat is maar een klein dingetje. Zou het dan niet beter zijn die module binnen in het interieur te verstoppen in plaats van in een lasdoos die van buitenaf te benaderen is door onder de auto te kruipen?bprosman schreef:Jawel want je wil bij de "Primaire" kant van de module komen, waar de CAN-BUS binnenkomt en niet bij de "Secundaire" kant waar je lampen/aanhanger aan hangt.
Wanneer de module binnenin de auto zit, kun je er niet bij zonder iets te forceren. Misschien dat de inbouwer aansprakelijk gesteld kan worden, als tenminste aangetoond kan worden dat de lasdoos opengebroken is?