LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Alleen maar Ziggo in Rotterdam!?

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
T Rotterdam

Re: Alleen maar Ziggo in Rotterdam!?

Ongelezen bericht door T Rotterdam »

Lady1234 schreef:Ja, maar u kunt ook geen andere dijkgraaf kiezen om zo maar te zeggen.

En dat u nu gas en elektra van verschillende aanbieders kunt afnemen, is ook pas van de laatste jaren. Vroeger had men in één gebied één leverancier.

U kunt nu kiezen, de kabel en als dat Ziggo is, kunt u ook geen Delta kiezen. Of KPN over de oude telefoonkabel, of glasvezel, als dat tenminste in uw buurt ligt.

En dan al dat gedoe over snelheid. Voor heen had ik KPN, en dan gaven twee tv’s , zaken op wifi, of internet aan de kabel helemaal geen orobleem.
Precies, en van een dijkgraaf verwacht je een serieus antwoord op serieuse klachten. Juist omdat je geen andere kunt kiezen.
Hetzelfde bij Ziggo, maar dan heb je 't mooi mis. M'n eerste 'echte' computer had een 32 Gb harde schijf. Door snellere computers, sneller internet, grotere opslagmogelijkheden (Terra's ipv Giga's) en een veel groter aanbod op internet stijgt het datagebruik ook snel. Wat een mens vroeger in een maand gebruikte verbruikt íe nou in een dag. Even YouTube, even grote fotobestanden downloaden, even het nieuws in de digitale krant zien mét video's…
En dan wil je dus snel internet en liefst ook keuze zoals je dat in bijna alles hebt.
Niet één aanbieder die dat maar al te goed lijkt te weten en z'n klanten niet erg best behandeld.

T Rotterdam

scontra schreef:Andere providers zullen de investering(en) niet zo zien zitten met al die gebruikers van schotels in het Rotterdamse en laten de eer dan maar aan Ziggo met hun koperdraadjessysteem. :oops:
Dat kan en dat is nou net één van m'n punten van kritiek/ onbegrip:
als ik van gasleverancier wissel komt er niet een busje van het gasbedrijf langs om een nieuwe leiding te leggen.
Dan gaat de gasleverantie van de andere leverancier gewoon door dezelfde leiding.
Zelfs grijze stroom en groene stroom gaan door eenzelfde leiding. Elektriciteitsleiding, dat weer wel dan...
Er zijn dus eigenlijk geen of nauwelijks investeringen nodig door andere bedrijven om óók snel internet te kunnen leveren maar dat wordt blijkbaar geblokkeerd door iets of iemand... Misschien de monopolist, Ziggo?
En dat vind ik dus vreemd genoeg om me af te vragen hoe dat kan en of er iets aan te doen is!

scontra

Ongelezen bericht door scontra »

T Rotterdam schreef:
scontra schreef:Andere providers zullen de investering(en) niet zo zien zitten met al die gebruikers van schotels in het Rotterdamse en laten de eer dan maar aan Ziggo met hun koperdraadjessysteem. :oops:
als ik van gasleverancier wissel komt er niet een busje van het gasbedrijf langs om een nieuwe leiding te leggen.
Dan gaat de gasleverantie van de andere leverancier gewoon door dezelfde leiding.
Zelfs grijze stroom en groene stroom gaan door eenzelfde leiding. Elektriciteitsleiding, dat weer wel dan...
Er zijn dus eigenlijk geen of nauwelijks investeringen nodig door andere bedrijven om óók snel internet te kunnen leveren maar dat wordt blijkbaar geblokkeerd door iets of iemand.. Misschien de monopolist, Ziggo?
En dat vind ik dus vreemd genoeg om me af te vragen hoe dat kan en of er iets aan te doen is!
De koperdraadjeskabel is van Ziggo, aangezien zij in de afgelopen decennia alle kleine kabelaars hebben opgekocht.
De markt voor glasvezel is vrij toegankelijk, maar welke glasvezelnetwerkexploitant(en) wil(len) in het Rotterdamse investeren in de aanleg van een dergelijk netwerk en kan voldoende providers vinden die daar gebruik van willen maken om hun product aan de consument te brengen.

Trouwens netbeheerder Stedin zorgt voor de levering van uw energieproducten en aan één van die andere bedrijfjes mag u alleen maar de rekening voor het gebruik van leidingen en kabeltjes, uw verbruik en de belastingafdracht afrekenen. Zij leveren echt niets anders.

T Rotterdam

snuffel1 schreef:Wat de DDdos aanval betreft in 2015 heeft een groepje jongeren een aanval gepleegd, voor zover ik weet is er dit jaar geen aanval op Ziggo geweest maar terzijde. Kabelmaatschappijen zijn eigenaar van het kabelnetwerk en zijn nog niet verplicht om de concurrentie toegang te verlenen maar de ACM is er wel mee bezig. DSL kan wel grote snelheden aan maar dan dien je bekant naast de verdeelkast te wonen want hoe verder weg hoe langzamer de verbinding. Glasvezel aanleggen is kostbaar en zal als er een kabelprovider is ook niet snel gaan gebeuren want de aanleg moet wel terugverdient worden. Uw vergelijking met energie gaat mank want de netbeheerders die ooit in handen waren van de grote energieboeren zijn om concurrentie mogelijk te maken losgekoppeld van het moederbedrijf. Voor wat betreft uw slechte ervaringen met de service van Ziggo kan ik me daar niet in vinden want ik heb in die 15 jaar dat ik Ziggo heb eigenlijk de storingen als die er al waren zelf op kunnen lossen behalve toen de verdeelkast door de bliksem getroffen werd maar dat werd door een monteur dezelfde avond nog gerepareerd.
Even nagekeken in m'n berichten:
23 april het eerste bericht: Dag, we lossen de storing op dit moment op. We verwachten dat deze op dinsdag 24 april 2018 om 8.39 voorbij is. Je hoort snel van ons. Ziggo

Gevolgd door nog wat van dit soort berichten. Bijna twee weken geen internet.
Waarom de kabel niet loskoppelen van Ziggo zodat een gezondere situatie ontstaat zonder monopolie, idd net zoals destijds met energieleveranciers. Ik vind het een beetje vreemd dat u Ziggo een goed bedrijf vind omdat u de storingen zelf op kunt lossen. Ik zou Ziggo een goed bedrijf vinden als er geen storingen waren en áls er dan eens wat was dat ze dat zelf snel zouden oplossen en niet de klant in de kou zouden laten staan. "we sturen een monteur. Volgende week ofzo, als het mee zit". Ik vind het bijna stuitend dat dat kan juist omdat er toch geen gelijkwaardige concurentie is.

Cornelis7

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

T Rotterdam schreef:Monopolypositie... hoe kan dat en wat is er aan te doen, was de vraag!
Daar is alleen wat aan te doen als de kabel toegankelijk wordt voor de concurrentie.
Overigens zijn er in Nederland meer gebieden, waar slechts één provider een behoorlijke snelheid biedt. In mijn flat is dat alleen Ziggo.

BreejKC

Ongelezen bericht door BreejKC »

V.w.b. Internet via de coaxkabel heeft UPC, onder de vlag van Ziggo, in Rotterdam e.o. inderdaad een monopoliepositie. Andere aanbieders zullen hier niet snel meer in investeren omdat andere, misschien nog wel snellere, alternatieven in aantocht zijn.

Delen van Rotterdam hebben al glasvezel liggen. Afhankelijk van waar in die stad de aansluiting is kan men bij KPN een check doen of men daarop al aangesloten kan worden. Mogelijk is dat een redelijk alternatief.

Bij Ziggo zal er wel eens wat zijn met de service, maar als ik de diverse fora lees is dat bij KPN niet anders.

Opvallend is dat ik zelf ook in, een deelgemeente van, Rotterdam woon. Al jaren heb ik Ziggo. Ja, ook ik heb wel eens een probleempje. Door de medewerkers van Ziggo ben ik tot op de dag van vandaag altijd buitengewoon correct geholpen. Zelfs bij alternatieve mogelijkheden of uitbreidingen die mij aangeboden werden, vanwege de samenwerking met Vodafonen, die ik vriendelijk en met reden omkleed weigerde, werd er niet moeilijk of opdringerig gedaan.

Vriendelijk is hier, denk,ik, hét sleutelwoord. Ik kan men voorstellen als men het geduld verliest en men niet in staat is een keer diep adem te halen of tot tien te tellen, en daarnaar reageert, dat aan de andere kant van de lijn wellicht ook wat minder vriendelijk terug wordt gereageerd. Aan beide zijden van die telefoon zitten per slot van rekening gewoon mensen.

T Rotterdam

scontra schreef:
T Rotterdam schreef:
Er zijn dus eigenlijk geen of nauwelijks investeringen nodig door andere bedrijven om óók snel internet te kunnen leveren maar dat wordt blijkbaar geblokkeerd door iets of iemand.. Misschien de monopolist, Ziggo?
De koperdraadjeskabel is van Ziggo, aangezien zij in de afgelopen decennia alle kleine kabelaars hebben opgekocht.
En wat krijg je als een grote vis alle kleinere opslokt? Precies, een monopolypositie van de grote vis en dat is dus net m'n vraag. Hoe kan dat en wat is er aan te doen. Omdat ik als klant niet serieus genomen wordt.

T Rotterdam

BreejKC schreef:V.w.b. Internet via de coaxkabel heeft UPC, onder de vlag van Ziggo, in Rotterdam e.o. inderdaad een monopoliepositie. Andere aanbieders zullen hier niet snel meer in investeren omdat andere, misschien nog wel snellere, alternatieven in aantocht zijn.

Delen van Rotterdam hebben al glasvezel liggen. Afhankelijk van waar in die stad de aansluiting is kan men bij KPN een check doen of men daarop al aangesloten kan worden. Mogelijk is dat een redelijk alternatief.

Bij Ziggo zal er wel eens wat zijn met de service, maar als ik de diverse fora lees is dat bij KPN niet anders.

Opvallend is dat ik zelf ook in, een deelgemeente van, Rotterdam woon. Al jaren heb ik Ziggo. Ja, ook ik heb wel eens een probleempje. Door de medewerkers van Ziggo ben ik tot op de dag van vandaag altijd buitengewoon correct geholpen. Zelfs bij alternatieve mogelijkheden of uitbreidingen die mij aangeboden werden, vanwege de samenwerking met Vodafonen, die ik vriendelijk en met reden omkleed weigerde, werd er niet moeilijk of opdringerig gedaan.

Vriendelijk is hier, denk,ik, hét sleutelwoord. Ik kan men voorstellen als men het geduld verliest en men niet in staat is een keer diep adem te halen of tot tien te tellen, en daarnaar reageert, dat aan de andere kant van de lijn wellicht ook wat minder vriendelijk terug wordt gereageerd. Aan beide zijden van die telefoon zitten per slot van rekening gewoon mensen.
Vriendelijk, geduldig, begripvol, inderdaad.
Maar ook weinig er aan kunnen doen als er problemen zijn. Vergelijk de reactie van Ziggo met die van Vodafone:
afschuiven of verhelpen. Ik word liever vriendelijk, begripvol en accuraat geholpen dan vriendelijk, begripvol en accuraat weggezet omdat zo een telefoniste ook niet anders kan door de bedrijfsregels. Laat ik dus duidelijk zijn: ik neem het de telefonistes niet kwalijk dat zij de bedrijfsregels moeten volgen. Ik neem het het bedrijf kwalijk dat ze slechte regels hebben omdat ze weten geen echte concurrentie te hebben!

T Rotterdam

Cornelis7 schreef:
T Rotterdam schreef:Monopolypositie... hoe kan dat en wat is er aan te doen, was de vraag!
Daar is alleen wat aan te doen als de kabel toegankelijk wordt voor de concurrentie.
Overigens zijn er in Nederland meer gebieden, waar slechts één provider een behoorlijke snelheid biedt. In mijn flat is dat alleen Ziggo.
Mooi, dan zit je in hetzelfde schuitje als ik en lijkt alles goed geregeld, je wordt vriendelijk geholpen bij vragen en als 't een keer echt mis gaat laten ze je doodgewoon in de kou staan... Alles koek en ei zolang het duurt dus!

T Rotterdam

Berteman schreef:Er wordt al jaren voor gepleit om Ziggo te verplichten haar netwerk open te stellen voor andere aanbieders, net zoals op het netwerk van KPN. Dat de 'kabel' (nog) een gesloten bastion is, is ook de ACM een doorn in het oog.

https://www.businessinsider.nl/kabel-ne ... ziggo-kpn/
Prachtig, precies wat ik bedoel.
Het is blijkbaar ook anderen opgevallen dat sommige bedrijven moeilijk om kunnen gaan met het gegeven een monopolie te hebben. Bedrijven zoals, in mijn ogen, Ziggo. Zeker weten dat ook Ziggo veel beter zou worden als er gelijkwaardige concurrentie zou zijn. Dan zou je als klant óók serieus worden genomen bij problemen.
Ik gaf het al aan in een eerdere reactie: alles koek en ei tot het een keer echt mis gaat.

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

T Rotterdam schreef:Ik zou niet weten of Ziggo zelf DDOS aanvallen doet, ik was in ieder geval niet de veroorzaker van de problemen.
Maar bij Ziggo is er al enige tijd geen DDOS geweest en zeker geen die twee weken duurde, los daarvan een DDOS gericht op de provider zorgt niet voor extra dataverkeer bij de gebruikers. Er blijven dan maar twee opties over:

1. U voerde een DDOS uit en u bent geblokkeerd
2. Er wordt op uw IP adres een DDOS uitgevoerd.

Optie 1 vermoed ik niet, gezien Ziggo je dan actief blokkeert en je na verwijderen van het virus weer verder kunt internetten. Uiteraard moet u dan wel zelf actie ondernemen.

Optie 2 is wat minder aangenaam en kan de provider weinig aan doen. Iemand op het internet vind het schijnbaar het geld waard om u enkele weken te DDOS'en. Dit kunt u Ziggo moeilijk kwalijk nemen. Veelal gebeurd dit als je "ruzie" krijg op een online game of op een forum bepaalde uitlatingen doet en iemand vind die niet leuk. In de praktijk duren deze aanvallen niet zo lang, immers moet iemand voor de DDOS capaciteit gewoon betalen.

Ziggo kan een DDOS aanval op uw verbinding niet blokkeren en/of voorkomen. UItschakelen en wachten op een nieuw IP adres zou een optie kunnen zijn maar dat is voor Ziggo niet de oplossing omdat dan een andere klant (die niet het doelwit is) dan het slachtoffer wordt.

Overstappen om deze rede heeft weinig zin omdat providers veelal er weinig aan kunnen doen.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

T Rotterdam schreef:
Berteman schreef:Er wordt al jaren voor gepleit om Ziggo te verplichten haar netwerk open te stellen voor andere aanbieders, net zoals op het netwerk van KPN. Dat de 'kabel' (nog) een gesloten bastion is, is ook de ACM een doorn in het oog.

Het is blijkbaar ook anderen opgevallen dat sommige bedrijven moeilijk om kunnen gaan met het gegeven een monopolie te hebben. Bedrijven zoals, in mijn ogen, Ziggo. Zeker weten dat ook Ziggo veel beter zou worden als er gelijkwaardige concurrentie zou zijn. Dan zou je als klant óók serieus worden genomen bij problemen.
Ik gaf het al aan in een eerdere reactie: alles koek en ei tot het een keer echt mis gaat.
De techniek van data over een telefoonkabel of via een Coax (=Ziggo) kabel, is fundamenteel anders. Een van de redenen waarom dit nog niet gebeurd is, is dat er op de coaxkabel niet genoeg bandbreedte is om 2 providers, laat staan 3, een volledig digitaal pakket aan te laten bieden. Dat betekent dat bij dwingen tot openstelling voor derden, de ACM/overheid ook moet bepalen welke provider naast Ziggo op die kabel mag, en welke producten beide partijen wel of niet kunnen gaan leveren. Dat is meer communistisch centraal geregeld dan iets wat nog lijkt op vrije keus voor consumenten.

En Ziggo hééft gelijkwaardige concurrentie, KPN levert immers een identiek landsdekkend pakket van triple play diensten, dus TV, internet en telefonie.

Overigens ben ook ik al bijna 19 jaar een tevreden klant van eerst @Home, toen Ziggo (v1) en nu Ziggo (v2) nadat ze zijn overgenomen door UPC. Eigenlijk is het sinds kort Ziggo (v3) want ze zijn inmiddels samen met Vodafone.

T Rotterdam

sylvesterb schreef:
T Rotterdam schreef:Ik zou niet weten of Ziggo zelf DDOS aanvallen doet, ik was in ieder geval niet de veroorzaker van de problemen.
Maar bij Ziggo is er al enige tijd geen DDOS geweest en zeker geen die twee weken duurde, los daarvan een DDOS gericht op de provider zorgt niet voor extra dataverkeer bij de gebruikers. Er blijven dan maar twee opties over:

1. U voerde een DDOS uit en u bent geblokkeerd
2. Er wordt op uw IP adres een DDOS uitgevoerd.

Optie 1 vermoed ik niet, gezien Ziggo je dan actief blokkeert en je na verwijderen van het virus weer verder kunt internetten. Uiteraard moet u dan wel zelf actie ondernemen.

Optie 2 is wat minder aangenaam en kan de provider weinig aan doen. Iemand op het internet vind het schijnbaar het geld waard om u enkele weken te DDOS'en. Dit kunt u Ziggo moeilijk kwalijk nemen. Veelal gebeurd dit als je "ruzie" krijg op een online game of op een forum bepaalde uitlatingen doet en iemand vind die niet leuk. In de praktijk duren deze aanvallen niet zo lang, immers moet iemand voor de DDOS capaciteit gewoon betalen.

Ziggo kan een DDOS aanval op uw verbinding niet blokkeren en/of voorkomen. UItschakelen en wachten op een nieuw IP adres zou een optie kunnen zijn maar dat is voor Ziggo niet de oplossing omdat dan een andere klant (die niet het doelwit is) dan het slachtoffer wordt.

Overstappen om deze rede heeft weinig zin omdat providers veelal er weinig aan kunnen doen.
Ik zou er maar eens wat nieuws op naslaan van rond de 23ste april van dit jaar. Daar zal best iets over te vinden zijn. Is er niets over te vinden dan heeft Ziggo mij verkeerd voorgelicht. En een aanval op mijn computer zou het nieuws niet halen, neem ik aan. Bovendien game ik niet via internet, ik speel C&C Red Alert 2 niet online. Dat spel uit 2002 ofzo kan dat niet meer aan... Dat alles is overigens niet het punt: Ziggo laat z'n klanten in de kou staan. Alles goed en mooi tot het een keer echt mis gaat en dan mag je het zelf uit zoeken. En als je dan rond kijkt naar andere mogelijkheden zijn die er niet en leg je al snel de link: word ik zo behandeld juist omdat er geen andere mogelijkheden zijn? Dan stel je dus de vraag: een monopolypositie en wat is daaraan te doen?

T Rotterdam

sjohie schreef:
T Rotterdam schreef:

De techniek van data over een telefoonkabel of via een Coax (=Ziggo) kabel, is fundamenteel anders. Een van de redenen waarom dit nog niet gebeurd is, is dat er op de coaxkabel niet genoeg bandbreedte is om 2 providers, laat staan 3, een volledig digitaal pakket aan te laten bieden. Dat betekent dat bij dwingen tot openstelling voor derden, de ACM/overheid ook moet bepalen welke provider naast Ziggo op die kabel mag, en welke producten beide partijen wel of niet kunnen gaan leveren. Dat is meer communistisch centraal geregeld dan iets wat nog lijkt op vrije keus voor consumenten.

En Ziggo hééft gelijkwaardige concurrentie, KPN levert immers een identiek landsdekkend pakket van triple play diensten, dus TV, internet en telefonie.

Overigens ben ook ik al bijna 19 jaar een tevreden klant van eerst @Home, toen Ziggo (v1) en nu Ziggo (v2) nadat ze zijn overgenomen door UPC. Eigenlijk is het sinds kort Ziggo (v3) want ze zijn inmiddels samen met Vodafone.
Tja, ik ben al UPC klant sinds ik meen 2001. misschien al langer, ik weet het echt niet meer. Zolang het goed gaat zijn er geen problemen, maar als er problemen zijn mag je die zelf houden...
Communistisch centraal geregeld vind ik de keuze uit één optie. Een goede oplossing zou wellicht zijn het medegebruik van het kabelnetwerk te veilen zoals telefoonnetten zijn geveild, zodat er tenminste één medespeler (lees concurrent) zou zijn. Dan heb je dus de keuze uit twee opties, dat lijkt me heel wat beter zolang er geen onderlinge prijsafspraken gemaakt worden...

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Je hebt nu ook de keus uit een concurrent op de breedband markt, KPN en dochterondernemingen zijn met hun a/x/vDSL producten zeker alternatieven voor de goedkopere Ziggo abonnementen bijvoorbeeld. En als je glasvezel in huis hebt, dan heb je écht een alternatief voor Ziggo als het gaat om ruwe internetsnelheid.

Vervelende is bijvoorbeeld weer wel dat de beeldkwaliteit van digitale TV via a/x/vDSL weer wat minder is dan Ziggo via coax of KPN via glasvezel.

Maar goed, zoals ik al zei, door de gebruikte techniek om internet via de coax kabel mogelijk te maken, kan je op het Ziggo netwerk geen twee volledige aanbieders tegelijk laten werken. Dat is complex, maar uiteindelijk vrij basale natuurkunde. Dat aanpassen zou betekenen dat het hele Ziggo netwerk vanaf hun wijkkasten naar de huizen op de schop moet. (de rest is al lang glasvezel bij Ziggo, net als bij KPN vanaf hun wijkcentrales) Dat kost ettelijke miljarden, en vele jaren tijd, want dan moet je per huis die laatste paar honderd meter het coax vervangen door glasvezel. Ziggo gaat dat niet doen, die kunnen middels de aankomende DOCSIS 3.1 standaard voor kabel-internet de komende jaren glasvezel nog prima bijhouden met hun bestaande infrastructuur,

Dat zou betekenen dat iets of iemand (de overheid) veel geld uit zou moeten geven om dat vóór Ziggo te doen, en vervolgens nog weer een klap geld kwijt is aan advocaten omdat Ziggo dat soort ingrijpen, en het gedwongen moeten delen van hun netwerk, echt niet zomaar zal accepteren. Alternatief is er door gemeenten glasvezel naast te laten leggen, zoals voor de crisis ook steeds meer gedaan werd. (en wat KPN door het opkopen van Reggefiber weer heeft doen stoppen ten faveure van hun eigen a/x/vDSL infrastructuur)

Cornelis7

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

sjohie schreef:En Ziggo hééft gelijkwaardige concurrentie, KPN levert immers een identiek landsdekkend pakket van triple play diensten, dus TV, internet en telefonie.
Helaas niet. De maximale ADSL-snelheid van KPN is down 1/3 van de minimale Ziggo snelheid en up 1/5 van de minimale Ziggo-snelheid, in mijn woonomgeving.

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

sjohie schreef: Vervelende is bijvoorbeeld weer wel dat de beeldkwaliteit van digitale TV via a/x/vDSL weer wat minder is dan Ziggo via coax of KPN via glasvezel.
Vreemde is echter dat klanten van XS4ALL, Telfort en KPN de beeldkwaliteit als prima bestempelen (bron: Consumentenbond). Theoretische is de compressie wat hoger bij Televisie van KPN maar dit is bijna niet waarneembaar.
sjohie schreef: Maar goed, zoals ik al zei, door de gebruikte techniek om internet via de coax kabel mogelijk te maken, kan je op het Ziggo netwerk geen twee volledige aanbieders tegelijk laten werken. Dat is complex, maar uiteindelijk vrij basale natuurkunde. Dat aanpassen zou betekenen dat het hele Ziggo netwerk vanaf hun wijkkasten naar de huizen op de schop moet. (de rest is al lang glasvezel bij Ziggo, net als bij KPN vanaf hun wijkcentrales) Dat kost ettelijke miljarden, en vele jaren tijd, want dan moet je per huis die laatste paar honderd meter het coax vervangen door glasvezel. Ziggo gaat dat niet doen, die kunnen middels de aankomende DOCSIS 3.1 standaard voor kabel-internet de komende jaren glasvezel nog prima bijhouden met hun bestaande infrastructuur,
Complete onzin die je hier meldt. Via COAX kun je meerdere aanbieders aanbieden, voor internet is er geen enkele technische belemmering voor. Verbindingen gaan op basis van MAC adres en die kun je eenvoudig routeren naar een andere provider. KPN doet dit op een soortgelijke manier maar dan op LINE ID, deze heb je op COAX niet omdat de lijn in een wijk wordt gedeeld. De complete bandbreedte is dus beschikbaar over een hele wijk in tegenstelling tot bij glasvezel/DSL waarbij je lijn uniek is. Tot je uiteraard op de DSLAM uitkomt en je een ID mee krijgt.

Televisie zijn er twee oplossingen:

1. Ziggo gaat werken als Wholesale partij en biedt dus een platform aan. Dit doen ze nu ook indirect al met digitale TV.
2. Je bied IPTV aan, zoals KPN ook aanbiedt, via een VLAN scheid je dit dan (eventueel). Binnen het KPN netwerk zijn er aanbieders die op deze wijze televisie aanbieden (o.a. Youphone).

Dit kost geen miljaren en zal Ziggo (heel ruim berekend) enkele miljoenen kosten om te implementeren, dit verdienen ze echter weer terug via de partijen die internet via hun dienst aanbieden. Ziggo wilt dit echter niet, puur omdat ze dan hun monopolie op de kabel kwijt zijn.

In meerdere landen zijn er meerdere partijen actief op de kabel en met DOCSIS 3.1 is er helemaal geen technische belemmering meer. Analoge televisie maakt het nu nog tricky omdat de kabel aan zijn beperkingen zit maar dit wordt toch uitgefaseerd.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Moet het gewoon werken zonder een graad in internet- termen en -gebruik te hebben.
Tja, zoals ik al schreef, ik (en ik lees meerdere anderen met mij ) kunnen ons geen grote storingen herinneren, zeker niet van 2 weken.
En in zo'n geval kun je achterover leunen en denken "niet mijn problem", maar je kunt ook op "allestoringen.nl" terecht, het Ziggo forum met vele behulpzame vrijwilligers.
2 Weken heb in nog niet in totaal gehaald in die 15 jaar.
Op zich is met het Ziggo product niks mis, naja dat beaam je zelf eigenlijk ook wat snelheid betreft.
Als iets niet werkt zijn er betere bronnen om hulp te krijgen dan ze Ziggo 1e lijn.

T Rotterdam

sylvesterb schreef:
sjohie schreef: Vervelende is bijvoorbeeld weer wel dat de beeldkwaliteit van digitale TV via a/x/vDSL weer wat minder is dan Ziggo via coax of KPN via glasvezel.
Vreemde is echter dat klanten van XS4ALL, Telfort en KPN de beeldkwaliteit als prima bestempelen (bron: Consumentenbond). Theoretische is de compressie wat hoger bij Televisie van KPN maar dit is bijna niet waarneembaar.
sjohie schreef: Maar goed, zoals ik al zei, door de gebruikte techniek om internet via de coax kabel mogelijk te maken, kan je op het Ziggo netwerk geen twee volledige aanbieders tegelijk laten werken. Dat is complex, maar uiteindelijk vrij basale natuurkunde. Dat aanpassen zou betekenen dat het hele Ziggo netwerk vanaf hun wijkkasten naar de huizen op de schop moet. (de rest is al lang glasvezel bij Ziggo, net als bij KPN vanaf hun wijkcentrales) Dat kost ettelijke miljarden, en vele jaren tijd, want dan moet je per huis die laatste paar honderd meter het coax vervangen door glasvezel. Ziggo gaat dat niet doen, die kunnen middels de aankomende DOCSIS 3.1 standaard voor kabel-internet de komende jaren glasvezel nog prima bijhouden met hun bestaande infrastructuur,
Complete onzin die je hier meldt. Via COAX kun je meerdere aanbieders aanbieden, voor internet is er geen enkele technische belemmering voor. Verbindingen gaan op basis van MAC adres en die kun je eenvoudig routeren naar een andere provider. KPN doet dit op een soortgelijke manier maar dan op LINE ID, deze heb je op COAX niet omdat de lijn in een wijk wordt gedeeld. De complete bandbreedte is dus beschikbaar over een hele wijk in tegenstelling tot bij glasvezel/DSL waarbij je lijn uniek is. Tot je uiteraard op de DSLAM uitkomt en je een ID mee krijgt.

Televisie zijn er twee oplossingen:

1. Ziggo gaat werken als Wholesale partij en biedt dus een platform aan. Dit doen ze nu ook indirect al met digitale TV.
2. Je bied IPTV aan, zoals KPN ook aanbiedt, via een VLAN scheid je dit dan (eventueel). Binnen het KPN netwerk zijn er aanbieders die op deze wijze televisie aanbieden (o.a. Youphone).

Dit kost geen miljaren en zal Ziggo (heel ruim berekend) enkele miljoenen kosten om te implementeren, dit verdienen ze echter weer terug via de partijen die internet via hun dienst aanbieden. Ziggo wilt dit echter niet, puur omdat ze dan hun monopolie op de kabel kwijt zijn.

In meerdere landen zijn er meerdere partijen actief op de kabel en met DOCSIS 3.1 is er helemaal geen technische belemmering meer. Analoge televisie maakt het nu nog tricky omdat de kabel aan zijn beperkingen zit maar dit wordt toch uitgefaseerd.
Het lijkt mij als leek dat de totale belasting van het COAX- net hetzelfde zal blijven bij meerdere aanbieders. Dat deel dat door de nieuwe aanbieders geleverd gaat worden zal minder geleverd worden door Ziggo. Met andere woorden: er komt geen belasting bij, het wordt alleen verdeeld. Niet één grote maar meer kleinere aanbieders, concurrenten. Maar dat is mijn idee, als leek, een gok waar ik eigenlijk ver van moet blijven!

scontra

Ongelezen bericht door scontra »

T Rotterdam schreef:
En wat krijg je als een grote vis alle kleinere opslokt? Precies, een monopolypositie van de grote vis en dat is dus net m'n vraag. Hoe kan dat en wat is er aan te doen. Omdat ik als klant niet serieus genomen wordt.
De monopoliepositie is alleen maar ontstaan omdat andere 'grote vissen' geen brood (meer) zagen in de oude koperdraadjestechniek.
M.a.w., het kan Ziggo niet verweten worden dat zij het alleenrecht heeft.
Zorg dat er ook in uw woonwijk een glasvezelnetwerk wordt aangelegd en u krijgt keuze te over van providers.
Begin een petitie in de wijk, vindt medestanders en ga gezamenlijk de boer op om het e.e.a. geregeld te krijgen, maar geduld is een zeer schone zaak in deze.

Succes.

Gesloten