LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Caravan van een kennis op mijn naam zetten

Andere onderwerpen over auto en vervoer
CaptainEyeliner

Caravan van een kennis op mijn naam zetten

Ongelezen bericht door CaptainEyeliner »

Ik heb een vraag: 2 jaar geleden vroegen kennissen van mij of ik hun caravan op mijn naam wilde zetten. Om hun te helpen heb ik dit gedaan. Ik heb er echter een heel slecht gevoel over. Ten eerste omdat het voor mij voelt als frauderen en ten rweede omdat ik mij afvraag of dit juridisch consequenties voor mij kan hebben.

mahadma

Re: Caravan van een kennis op mijn naam zetten

Ongelezen bericht door mahadma »

Met die caravan op uw naam heeft u "vermogen", wat het ding ook waard is. Dat kan een "wrak" zijn tot een uiterst luxe "kasteeltje". Waar staat het ding (camping?), of ergens gestald? Niet gevraagd toen waarom u dit moest/wilde doen? Wellicht een optie om de caravan "niet te willen/mogen bezitten"?

De caravan staat op uw naam, dus u bent de eigenaar en mag het ding verkopen ..............

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Verkopen zou ik niet doen, je bent niet de eigenaar. Je bent slecht degene op wiens naam dat ding staat.

Kort door de bocht: een dergelijke constructie is nooit positief, je kunt er alleen maar gedonder mee krijgen. Ik zou ermee stoppen.

Brainless

Ongelezen bericht door Brainless »

Moneyman schreef:Verkopen zou ik niet doen, je bent niet de eigenaar. Je bent slecht degene op wiens naam dat ding staat.

Kort door de bocht: een dergelijke constructie is nooit positief, je kunt er alleen maar gedonder mee krijgen. Ik zou ermee stoppen.
Zodra een voertuig (ook caravan en kentekenplichtige aanhanger/trailer) op naam staat is deze wettelijk van jouw.
Boetes van te hard rijden met caravan (van achteren geflitst) komen bij de "eigenaar" binnen.

Een caravan moet nl gewoon op naam worden gezet zoals een auto/brommer; daarna is degene volgens de wet eigenaar van het betreffende voertuig.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Op jou naam maar als hij de papieren heeft.....
Je kunt een nieuwe tenaamstelling code aanvragen en deze verkopen....

Als de eigenaar/gebruiker weigerde mag je jou Caravan verkopen en heeft deze een probleem.
Maar 1 ding ontbreekt in dit verhaal..... waarom op jou naam, zit hij in Schuldsanering of bijstand en wil hij daarom deze op deze manier behouden?
Zonder reden is het voor ons ook een loterij waarbij we vele fouten antwoorden en suggesties kunnen geven waar niemand iets aan heeft!

Ivo.w

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Brainless schreef:
Moneyman schreef:Verkopen zou ik niet doen, je bent niet de eigenaar. Je bent slecht degene op wiens naam dat ding staat.

Zodra een voertuig (ook caravan en kentekenplichtige aanhanger/trailer) op naam staat is deze wettelijk van jouw.
Boetes van te hard rijden met caravan (van achteren geflitst) komen bij de "eigenaar" binnen.

Een caravan moet nl gewoon op naam worden gezet zoals een auto/brommer; daarna is degene volgens de wet eigenaar van het betreffende voertuig.
Onjuist. De kentekenhouder is niet per definitie de juridische eigenaar. Wel is de kentekenhouder verantwoordelijk voor de gedragingen met het voertuig of de aanhanger.

De constructie waarbij de kentekenhouder niet de eigenaar is, is wel eentje die vaak vroeg of laat tot problemen leidt. En voor TS heb ik dan ook het advies om zo snel mogelijk te zorgen dat de eigenaar ook weer de kentekenhouder is, of vice versa.

Benader de kennis en meld dat je niet langer de kentekenhouder wilt zijn en verzoek hem om binnen X weken samen met u ervoor te zorgen dat de caravan niet meer op uw naam staat.

mahadma

Wie weet wat de "geregistreerde kentekenhouder" moet ondernemen, na contact met de feitelijk "eigenaar" + "gebruiker" weigert om de ten naam stelling te veranderen.

Moneyman

Simpel: een gang naar de rechter.

Brainless

Ongelezen bericht door Brainless »

Ivo.w schreef:
Onjuist. De kentekenhouder is niet per definitie de juridische eigenaar.
Staat u bij de RDW als kentekenhouder geregistreerd voor een auto, dan bent u de eigenaar van de auto. U heeft dan de verplichting om belasting te betalen. Als u zelf regelmatige bestuurder bent, bent u ook verplicht een autoverzekering af te sluiten.

Moneyman

Brainless schreef:
Ivo.w schreef:
Staat u bij de RDW als kentekenhouder geregistreerd voor een auto, dan bent u de eigenaar van de auto. U heeft dan de verplichting om belasting te betalen. Als u zelf regelmatige bestuurder bent, bent u ook verplicht een autoverzekering af te sluiten.
Ik weet niet waar je je citaat vandaan haalt, maar het is juridisch onjuist. De registratie geeft slechts een vermoeden van eigendom, maar is geen bewijs.

CaptainEyeliner

Ongelezen bericht door CaptainEyeliner »

Ik bedank jullie allemaal heel hartelijk voor het meedenken! Dat geeft mij de nodige steun bij het nemen van mijn besluit: want hoe sneu het ook zal zijn voor deze kennis, (idd iemand in de schuldsanering) ik weet nu dat het wijs ( en niet egoïstisch) is om deze knoop door te hakken en zijn probleem niet langer mijn probleem te laten zijn.

mahadma

CaptainEyeliner schreef:Ik bedank jullie allemaal heel hartelijk voor het meedenken! Dat geeft mij de nodige steun bij het nemen van mijn besluit: want hoe sneu het ook zal zijn voor deze kennis, (idd iemand in de schuldsanering) ik weet nu dat het wijs ( en niet egoïstisch) is om deze knoop door te hakken en zijn probleem niet langer mijn probleem te laten zijn.
Stel: u komt in de problemen (hoop van niet natuurlijk), dan heeft u een caravan op uw naam staan die feitelijk iemand anders bezit is. Dàn kan de feitelijk eigenaar u weer aan kunnen spreken. Als de huidige feitelijk eigenaar, die nu in de schuldsanering zit, zal zeker niet blij zijn, fraude en soortgelijke termen zie ik tevoorschijn komen ...............

sake1987

Ongelezen bericht door sake1987 »

Lees het ook wel eens met auto's , dat er aan familie / vrienden wordt gevraagd deze op naam te zetten. Nooit doen !!!!

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Normaal zouden ze de caravan verkopen om de schulden af te lossen dus dit is fraude.

Als de huidige juridische eigenaar deze verkoopt gaat het geld naar de werkelijke eigenaar en die hoorde het gelijk in te leveren!
Onttrekken van waardevolle goederen is strafbaar.... dus U is medeplichtig aan....?
Als deze persoon over enkele jaren als de schuldsanering afgelopen is plotseling de caravan weer terug kreeg?????

Ik doe hier geen uitspraak over maar of er dan niet alsnog een claim komt als hij nogmaals eigenaar word?

mahadma

Als de eigenaar de caravan niet op eigen naam wil stellen is wellicht melden bij de schuldhulp voldoende om de zaak recht te zetten.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Brainless schreef:
Ivo.w schreef:
Een regelmatige bestuurder kan zelf ook geen verzekering afsluiten. De persoon die het voertuig op naam heeft staan moet zelf de verzekering regelen, maar kan wel een ander persoon als bestuurder opgeven. De eigenaar betaald de verzekering, niet de bestuurder. Er zijn al vele topics voorbij gekomen waar een bestuurder betaald en schade rijdt, maar niets vergoed krijgt aangezien deze de auto niet op naam heeft staan. Oftewel, de tenaamgestelde moet dezelfde naam zijn als de hoofdverzekerde.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

De persoon die het voertuig op naam heeft staan moet zelf de verzekering regelen, maar kan wel een ander persoon als bestuurder opgeven.
Sterker nog, ik ken iemand die de auto van zijn moeder op naam heeft staan en zelf geen rijbewijs heeft.
Dat kan kennelijk in NL.

Moneyman

NeoDutchio schreef:De persoon die het voertuig op naam heeft staan moet zelf de verzekering regelen, maar kan wel een ander persoon als bestuurder opgeven. De eigenaar betaald de verzekering, niet de bestuurder.
In je laatste zin verwar je weer de tenaamgestelde met de eigenaar. De bestuurder uit jouw voorbeeld kan prima de eigenaar zijn, maar niet de tenaamgestelde. Feitelijk precies de casus van dit topic.

sake1987

Ongelezen bericht door sake1987 »

Moneyman schreef:
NeoDutchio schreef:De persoon die het voertuig op naam heeft staan moet zelf de verzekering regelen, maar kan wel een ander persoon als bestuurder opgeven. De eigenaar betaald de verzekering, niet de bestuurder.
In je laatste zin verwar je weer de tenaamgestelde met de eigenaar. De bestuurder uit jouw voorbeeld kan prima de eigenaar zijn, maar niet de tenaamgestelde. Feitelijk precies de casus van dit topic.
Zit dat ook niet een beetje zo met lease auto's hij staat op jouw naam maar is van de lease maatschappij ?

Moneyman

sake1987 schreef:
Moneyman schreef:
Zit dat ook niet een beetje zo met lease auto's hij staat op jouw naam maar is van de lease maatschappij ?
Vrijwel alle leaseauto’s staan op naam van de leasemaatschappij.

Gesloten