LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onvrijwillige overstap van energiemaatschappij

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
ANiem
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jul 2018 23:25

Re: Onvrijwillige overstap van energiemaatschappij

Ongelezen bericht door ANiem »

Toch wel een beetje hetzelfde ... gewoon dat soort gesprekken afkappen. Kortingen stellen niets voor, de energieprijzen zijn bij de meeste gelijk (kies er eentje met niet te idiote prijzen). Ik noemde weliswaar mijn eigen energiebedrijf, maar er zullen de afgelopen 8 jaar veel energiebedrijven bij mij aan de deur geweest zijn ... Allemaal met een `fantastische aanbieding´.

stofzuigertje

Re: Onvrijwillige overstap van energiemaatschappij

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De langs de deur aanbieders, ik heb ze 5x in huis gehaald en gekeken hoeveel dezelfde aanbieder via gaslicht opleverde, dus hun tablet gegevens in mijn laptop invoeren en kreeg bij alle 5 aanbieders bij Ben Woldring meer korting dan de Deur verkopers die zo snel mogelijk handtekening willen!

Dus overstappen is rendabel mits je de opbellers en deur bellers wegstuurde....
Of zoals onze geliefde Premier van alle Nederlanders ooit zij; Pleur Op!

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Onvrijwillige overstap van energiemaatschappij

Ongelezen bericht door Julie4444 »

ANiem schreef:Toch wel een beetje hetzelfde ... gewoon dat soort gesprekken afkappen. Kortingen stellen niets voor, de energieprijzen zijn bij de meeste gelijk (kies er eentje met niet te idiote prijzen). Ik noemde weliswaar mijn eigen energiebedrijf, maar er zullen de afgelopen 8 jaar veel energiebedrijven bij mij aan de deur geweest zijn ... Allemaal met een `fantastische aanbieding´.
Niks hetzelfde. Er gelden totaal andere regels voor.
Als je niet weet waar je het over hebt kun je misschien maar beter gewoon niet dat soort dingen beweren.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Onvrijwillige overstap van energiemaatschappij

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Aan de deur wordt niet gekocht.

varen
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 jul 2018 20:11

Re: Onvrijwillige overstap van energiemaatschappij

Ongelezen bericht door varen »

Julie4444 schreef:
varen schreef:
Julie4444 schreef:Als er geen contract of overeenkomst ter beschikking is gesteld en er alleen maar een leeg vlak op een tablet voor uw neus werd gehouden is het natuurlijk niet vol te houden dat u een contract hebt getekend. U zegt zelf al dat er geen enkel contract, voorwaarden of überhaupt contact is geweest vanuit NLE.

De colporteur heeft u voorgelogen. Hieruit volgt inderdaad de les nooit iets aan de deur te tekenen (behalve voor het aannemen van een pakket dat door u zelf besteld is).


Hoe nu verder? Als u kunt aantonen dat u luid en duidelijk bij NLE aan heeft gegeven dat u bent voorgelogen en geen overeenkomst bent aangegaan zou ik NUON vragen het contract dat u bij hen had voort te zetten, als dat mogelijk is, met als reden dat NLE ongevraagd en ongewenst een overstap lijkt te hebben geforceerd.
Bij NLE telefonisch contact gehad , de situatie verteld. Ook dat als er over een overname word gesproken hoe kunnen ze dan een verkeerd email adres hebben? Als je erover praat geef je toch ook het juiste email adres of niet? er is totaal niet gesproken over overname op welke manier dan ook. Tot op heden geen enkele reactie gehad van NLE , ook nog geen contract gezien . Helemaal niets.
Dat van dat e-mail adres is eigenlijk niet relevant. U bent door de colporteur voorgelogen en hebt geen contract of voorwaarden ter beschikking gehad. Dat is dwaling. U hebt zowel aan de colporteur als aan NLE duidelijk gemaakt dat u niet wenste over te stappen en dat er geen sprake is van een overeenkomst. Dat is uw verdediging.

Verder, wanneer er geen voorwaarden en dergelijke aan u ter beschikking hebt gesteld kunt u tot 12 maanden alsnog beroep doen op het heroepingsrecht. Ik zou beiden duidelijk communiceren en aangeven dat zij tegen uw wensen in handelen, en omdat er geen sprake is van een overeenkomst, u ook zeker niet zal betalen.

Wat zegt NUON wanneer u hen vraagt weer gewoon te gaan leveren?
Dacht dat het herroepingsrecht al inging per 21 juni, maar heb nog steeds geen contract of wat dan ook gezien. Afgelopen vrijdag was afgeboekt van mijn rekening ( gegevens hebben ze van elkaar) , die meteen terug laten boeken. Dat bedrag was ook 10 euro duurder als wat ik nu betaal.
Net met jurist van consumentenbond gesproken. Het herroepingsrecht gaat in nadat ik het contract heb ontvangen wat ik dan ook meteen ga doen.
Ook is het een misleiding wat niet mag en ook heeft de verkoper de gegevens niet gecontroleerd. Wat klopt want het email adres was verkeerd.
Moet van de jurist nog even wachten op antwoord NLE. Nuon al op 13 juli aangegeven dat het contract doorloopt .

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Onvrijwillige overstap van energiemaatschappij

Ongelezen bericht door piet987654 »

Ik heb binnen in de gang een camera-tje hangen. goed zichtbaar voor iemand die voor de deur staat als die open is. Of het ding ook werkt en of het een dummy is, dat weet alleen ik. Het feit is wel dat ik altijd wijs op dat ding, waarna de toon van het gesprek vaak plotseling anders wordt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Onvrijwillige overstap van energiemaatschappij

Ongelezen bericht door kweenie »

varen schreef:
mahadma schreef:Vrijwel elke colporteur of deur aan deur verkoper liegt tot maximaal 100%. NOOIT iets aan de deur kopen, bestellen en ZEKER NIET TEKENEN, nergens voor, behalve bij postpakketjes.
Waar ik dan zogenaamd voor getekend heb is een vergelijkingssite van Liander.
Maar er is natuurlijk totaal geen reden waarom er voor het aanbieden van een vergelijkingssite getekend zou moeten worden...

sake1987

Re: Onvrijwillige overstap van energiemaatschappij

Ongelezen bericht door sake1987 »

Als er een verkoper aan de deur komt, of ik word gebeld, heb ik het niet nodig, anders was ik wel op zoek gegaan.
Kreeg laatst via Essent van alles aangeboden omdat mijn contract afliep. Maar ik hoef geen Philips lampen of een cadeau bon voor de Media markt of een thermostaat met kunstmatige intelligentie . Telefonisch contact opgenomen met Essent . Ik werd door verbonden naar een speciale afdeling en daar kon ik in rustig overleg een geldelijke korting voor 2 jaar bedingen.

varen
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 jul 2018 20:11

Re: Onvrijwillige overstap van energiemaatschappij

Ongelezen bericht door varen »

Julie4444 schreef:
varen schreef:
Julie4444 schreef:Als er geen contract of overeenkomst ter beschikking is gesteld en er alleen maar een leeg vlak op een tablet voor uw neus werd gehouden is het natuurlijk niet vol te houden dat u een contract hebt getekend. U zegt zelf al dat er geen enkel contract, voorwaarden of überhaupt contact is geweest vanuit NLE.

De colporteur heeft u voorgelogen. Hieruit volgt inderdaad de les nooit iets aan de deur te tekenen (behalve voor het aannemen van een pakket dat door u zelf besteld is).


Hoe nu verder? Als u kunt aantonen dat u luid en duidelijk bij NLE aan heeft gegeven dat u bent voorgelogen en geen overeenkomst bent aangegaan zou ik NUON vragen het contract dat u bij hen had voort te zetten, als dat mogelijk is, met als reden dat NLE ongevraagd en ongewenst een overstap lijkt te hebben geforceerd.
Bij NLE telefonisch contact gehad , de situatie verteld. Ook dat als er over een overname word gesproken hoe kunnen ze dan een verkeerd email adres hebben? Als je erover praat geef je toch ook het juiste email adres of niet? er is totaal niet gesproken over overname op welke manier dan ook. Tot op heden geen enkele reactie gehad van NLE , ook nog geen contract gezien . Helemaal niets.
Dat van dat e-mail adres is eigenlijk niet relevant. U bent door de colporteur voorgelogen en hebt geen contract of voorwaarden ter beschikking gehad. Dat is dwaling. U hebt zowel aan de colporteur als aan NLE duidelijk gemaakt dat u niet wenste over te stappen en dat er geen sprake is van een overeenkomst. Dat is uw verdediging.

Verder, wanneer er geen voorwaarden en dergelijke aan u ter beschikking hebt gesteld kunt u tot 12 maanden alsnog beroep doen op het heroepingsrecht. Ik zou beiden duidelijk communiceren en aangeven dat zij tegen uw wensen in handelen, en omdat er geen sprake is van een overeenkomst, u ook zeker niet zal betalen.

Wat zegt NUON wanneer u hen vraagt weer gewoon te gaan leveren?
Nuon kan niets doen. Het andere energie bedrijf kan alles regelen en eventueel ook weer teruggeven aan de oude energieleverancier.
Als er een handtekening is gezet is er een bedenktijd van 14 dagen. Nle heeft niets van zich laten horen , geen contract gezien, geen mail geen post.
Nu kreeg ik een antwoord van de ACM . Als een bedrijf je niet informeert over het herroepingsrecht wordt de bedenktijd verlengd met 12 maanden.
Ook adviseerden ze om een aangetekende brief te sturen met de klacht, het terugbrengen naar de Nuon etc. Mocht ik het dan niet eens zijn met de beslissing dan is er nog de geschillencommissie. Maar al met al. Ik dacht voor een vergelijkingssite te tekenen , ben er toch ingetrapt door zo'n een .......... . Had dit niet verwacht, een harde les . Vertrouwen in de mensheid heeft wederom een flinke deuk gekregen.

Lady1234
Berichten: 27271
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onvrijwillige overstap van energiemaatschappij

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U mag rustig vertrouwen hebben in de mensheid, maar niet in colporteurs aan de deur, aan de telefoon of op straat. Daar zegt u tegen, dank u wel geen belangstelling.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Onvrijwillige overstap van energiemaatschappij

Ongelezen bericht door sylvesterb »

varen schreef:Afgelopen vrijdag was afgeboekt van mijn rekening ( gegevens hebben ze van elkaar) , die meteen terug laten boeken. Dat bedrag was ook 10 euro duurder als wat ik nu betaal.
Bent u wel eerlijk hier? Bankgegevens worden niet uitgewisseld. Dit doen bedrijven niet bij een overstap is ook tegen de privacywet in. Overname gaat op basis van uw postcode en huisnummer er worden geen privacy gevoelige gegevens gedeeld. Schijnbaar heeft u deze ook gewoon verstrekt. Klopt de rest van uw verhaal wel?

Het maakt voor ons hier weinig uit. De meeste actieve leden hier zullen niet aan de deur kopen en al helemaal niet tekenen. Maar om een goed advies te geven moet u geen onzin schrijven.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Onvrijwillige overstap van energiemaatschappij

Ongelezen bericht door Julie4444 »

varen schreef:Nuon kan niets doen. Het andere energie bedrijf kan alles regelen en eventueel ook weer teruggeven aan de oude energieleverancier.
Als er een handtekening is gezet is er een bedenktijd van 14 dagen.
Als er een handtekening onder een overeenkomst is gezet is er een bedenktijd ja. Hier is sprake van dwaling (misleiding) dus dan moeten ze eerst maar hardmaken dat die overeenkomst door u is getekend.
varen schreef: Nle heeft niets van zich laten horen , geen contract gezien, geen mail geen post.
Nu kreeg ik een antwoord van de ACM . Als een bedrijf je niet informeert over het herroepingsrecht wordt de bedenktijd verlengd met 12 maanden.
Correct. Dat is ook wat alfatrion en ik aangaven. Je kunt je nog steeds beroepen op je herroepingsrecht, zelfs als er sprake is van dwaling. Dit is makkelijker dan moeten aantonen dat je bent voorgelogen.
varen schreef:Ook adviseerden ze om een aangetekende brief te sturen met de klacht, het terugbrengen naar de Nuon etc. Mocht ik het dan niet eens zijn met de beslissing dan is er nog de geschillencommissie.
Dat klopt. Ik zou aansturen op onmiddelijke stop van levering en terug naar NUON gaan zodra dit mogelijk is. Echter heeft Sylvester ook een punt. Weet u zeker dat u geen bankgegevens heeft verstrekt?
varen schreef: Maar al met al. Ik dacht voor een vergelijkingssite te tekenen , ben er toch ingetrapt door zo'n een .......... . Had dit niet verwacht, een harde les . Vertrouwen in de mensheid heeft wederom een flinke deuk gekregen.
Beter het op deze manier te leren dan dat er iets veel ergers gebeurt, zullen we maar zeggen. Colporteurs zijn in geen geval te vertrouwen. Hun salaris is direct afhankelijk van hoeveel mensen tekenen voor whatever ze verkopen.

Laat je weten hoe het afloopt?

ookjijvergelijkt
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jul 2018 23:41

Re: Onvrijwillige overstap van energiemaatschappij

Ongelezen bericht door ookjijvergelijkt »

Zelf heb ik een energie vergelijkingswebsite die sinds kort online is. Mocht je vragen hebben dan help ik je al te graag. GA nooit op deur aan deur/ telefonische acties in. Veel van die sites huren mensen in om overstappers binnen te halen. Per overstapper krijgt elk vergelijkingssite een vergoeding. IK dus ook !! alleen huur ik geen mensen in en werk ik hard voor een goede aanwezigheid online in mijn eentje!! en daar ben ik eerlijk in. Dus ik ga niemand hier overhalen om via mij over te stappen. Het is handig om alles te kunnen vergelijken, maar je moet nooit iemand dwingen om iets te doen. Ik doe dit op een organische manier. dat is simpelweg hard werken/actief zijn in de energie sector/meegaan met laatste nieuwtjes en een ieder eerlijke informatie geven. Nogmaals nooit deals maken voor de deur/telefonisch/op straat.

Iedereen kan het zelf tegenwoordig online. Teken voor niks!! Je kan altijd zonder enig probleem alles bekijken zonder dat je aan wat vast zit, ZODRA je een keuze maakt van energieleverancier en je gegevens gaat invullen dan moet je weten dat je een overstap aan het maken bent. Het moet gewoonlijk zijn dat je een mail krijgt van de overstap site die je gebruikt en vervolgens een mail van je nieuwe energieleverancier inclusief voorwaarden. Vergelijkingen worden op basis van postcode en huidig verbruik gedaan. Meer hoeven ze niet van u te weten en je hoeft niks te bevestigen voordat je gaat vergelijken of contracten wilt inzien. Simpelweg gezegd alleen jij kan een contract afsluiten, wil iemand dat voor jou doen met toestemming? Doe het niet!!

Als je iets anders merkt dan de procedure die ik hierboven vermeld ? Dan klopt er iets niet!!

Laat niemand voor je kiezen we leven in een digitale tijdperk waar we dat allemaal zelf kunnen doen. Hoewel het voor mij heel positief zal zijn om mijn site nu te vernoemen in dit bericht omdat het super relevant is en wellicht men het interessant zou vinden om over te stappen ga ik dat niet doen.

Lady1234
Berichten: 27271
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onvrijwillige overstap van energiemaatschappij

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Uw bericht is gemeld als spam.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Onvrijwillige overstap van energiemaatschappij

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Lady1234 schreef:Uw bericht is gemeld als spam.
Ik had het bericht ook al gemeld. Blijkbaar mag reclame maken voor de eigen toko van de moderatie?

Lady1234
Berichten: 27271
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onvrijwillige overstap van energiemaatschappij

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Julie4444 schreef:
Lady1234 schreef:Uw bericht is gemeld als spam.
Ik had het bericht ook al gemeld. Blijkbaar mag reclame maken voor de eigen toko van de moderatie?
Volgens mij zit de moderatie nog in de zon. Zeker als je kijkt hoeveel idiote reacties er in andere topics blijven staan, die ook gemeld zijn.

stofzuigertje

Re: Onvrijwillige overstap van energiemaatschappij

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik Spoor ook niet, rij liever in eigen Auto....

Ja maar als ik elke maand tenminste 1 keer een absoluut goedkopere kreeg aangeboden, gelukkig niet per telefoon.....
En de Tablets hebben oude gegevens van toen ik nog Gas gebruikte!

Ik heb er laatst weer 1 binnen gelaten, ik moest Gas & Stroom afnemen en mijn verbruik was bekend!
Dat ik nu geen Gas meer heb en meer stroom leverde dan gebruikte was ook te zien laatste jaar... maar zij gebruiken gemiddelde afgelopen 3 jaren!
Ja, dan kom ik ook niet verder dan de enige goede uitspraak van mijn bepaald niet vriendje.... Pleur Op!

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Onvrijwillige overstap van energiemaatschappij

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Lady1234 schreef:
Julie4444 schreef:
Lady1234 schreef:Uw bericht is gemeld als spam.
Ik had het bericht ook al gemeld. Blijkbaar mag reclame maken voor de eigen toko van de moderatie?
Volgens mij zit de moderatie nog in de zon. Zeker als je kijkt hoeveel idiote reacties er in andere topics blijven staan, die ook gemeld zijn.
Nee hoor, de melding is gesloten en de moderatie heeft blijkbaar nog niet eens door dat het bericht puur dient als reclame. Er wordt niet echt inhoudelijk gereageerd en begint nota bene met "ik heb zelf ook een site" ....

Wou jij het eens proberen en het bericht melden?

Moneyman
Berichten: 30300
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onvrijwillige overstap van energiemaatschappij

Ongelezen bericht door Moneyman »

Gedaan.
Gezien post en topicnaam is dit duidelijk reclame, zeker omdat dit de eerste en enige post is.

Ed Bakker
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jul 2018 13:42

Re: Onvrijwillige overstap van energiemaatschappij

Ongelezen bericht door Ed Bakker »

Hee dit komt mij bekend voor!
MIJN INKOOPHULP flikt exact een soortgelijke gemene truc! Als je zelfstandig ondernemer bent dan belt MIJN INKOOPHULP je op met een schijnbaar gigantisch mooi verhaal of je een e-mail zou willen ontvangen met hun "goedkopere" prijzen. Vervolgens krijg je die e-mail waarin ze op een hele smerige manier een tekst verborgen hebben waarin staan dat als je niet binnen twee weken reageert je dan verplicht wordt een energiecontract bij TOTAL Gas en Power Nederland te accepteren. DUS: als je niet op hun e-mail reageert dan zit je ONGEWILD automatisch vast aan dat contract. Wil je dat niet dan en je belt erover op dan dreigt de eerst zo vertrouwelijk overkomende MIJN INKOOPHULP ineens met duizenden Euro's boete als je dat wurgcontract weigert!
Oplossing: neem DIRECT contact op met de ACM.
[email protected]
Ik heb dat ook gedaan MAAR het meest gemene van MIJN INKOOPHULP is dat ze daarna HELEMAAL niet meer reageren.
Ze laten je in onwetendheid!! Dat is echt onwettig crimineel gedrag!
Ze hebben mij deze onwettige streek op 21 juni j.l. geflikt. Ik geef ze tot 8 augustus de tijd en dan ga ik samen met de ACM actie ondernemen. Dus aan iedereen hier: geef NOOIT je e-mail adres aan dit soort lastige bellers, hier het nummer waarmee ze bellen:
071 2040291

Gesloten