LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mondelinge huurovereenkomst

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
ron961

Mondelinge huurovereenkomst

Ongelezen bericht door ron961 »

kan verwijderd worden
Laatst gewijzigd door ron961 op 25 jul 2018 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234

Re: Mondelinge huurovereenkomst

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U had uw vervolgvraag beter onder uw originele vraag kunnen zetten.

tttlocke

Ongelezen bericht door tttlocke »

Heeft u deze kwestie voorgelegd aan de gemeente bij de contacten over de huisvestigingsvergunning? Wat was hun advies?
Kunt u niet alsnog de woning huren?
De gemeentelijke verordening verbiedt volgens mij niet het huren zonder huisvestigingsvergunning, maar alleen het wonen.

Heeft u de afgelopen (> 3) maanden niet gewerkt?

Hoe het zit met het niet teruggeven van de 1000 euro weet ik niet (kennelijk accepteert men wel dat u van huur afziet).

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

ron961 schreef:Dag allen,

Even een prangende vraag. Ik hoop dat er mensen zijn die veel kennis over juridische zaken hebben en mij e.e.a. kunnen vertellen.

De situatie is als volgt:
Ik heb een huurwoning gevonden en een mondelinge overeenkomst gesloten met de verhuurder. Afgelopen maandag ben ik langs de makelaar gegaan om het contract te tekenen. Echter heb ik op de dag zelf besloten hier vanaf te zien, en wel met de volgende reden:
- Voor het wonen in deze huurwoning had ik een huisvestingsvergunning nodig van de gemeente. Deze vergunning kon pas worden aangevraagd op 1 augustus omdat ik op deze datum een werkgeversverklaring zou kunnen krijgen die nodig was voor de aanvraag (ik treed namelijk op 1 augustus in dienst bij mijn nieuwe werkgever in het onderwijs). Omdat de procedure van deze aanvraag max. 6 weken in beslag neemt (alle formulieren moeten worden gecheckt, de gemeente komt op huisbezoek e.d.) vond ik het risico te groot hierop te moeten wachten ; ik moet namelijk feitelijk 20 augustus beginnen op mijn nieuwe werk en wil in elk geval (liefst eerder) op die datum een woonruimte zodat ik mij kan voorbereiden op het nieuwe schooljaar. Dit bracht van mijn kant veel onzekerheid met zich mee.

Het vervelende is dat ik vóór maandag 1000 euro aan huur heb overgemaakt aan de verhuurder (ik had echter ook een waarborgsom moeten overmaken + dossierkosten - wat ik niet gedaan heb) en de makelaar geeft aan dat ik deze huur niet meer terugkrijg.

1.) Kan dit zomaar?
en 2.) Kan de verhurende partij de huurder aan het 12 maand-durende (mondelinge) huurcontract houden mocht zij dat willen?

Ik heb verder niks getekend, noch een sleutel ontvangen.
Waarom zou een mondelinge overeenkomst niet rechtsgeldig zijn? Deze is hard te maken aan de hand van het feit dat je al geld hebt overgemaakt.

ron961

kan verwijderd worden : opgelost
Laatst gewijzigd door ron961 op 25 jul 2018 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.

ron961

.[/quote]
Waarom zou een mondelinge overeenkomst niet rechtsgeldig zijn? Deze is hard te maken aan de hand van het feit dat je al geld hebt overgemaakt.[/quote]

Dank je voor je antwoord. Dit besef ik inderdaad. Het gaat mij er alleen omdat ik iets betaald heb waar ik niks voor terug heb gekregen. En daarnaast zit ik met de vraag of een makelaar mij in dit geval aan het 12-maanden contract zou kunnen houden.

Klaas Jan

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Ron, is het een passende woning qua soort en inkomen? Dan zou ik er gewoon in trekken. Lovenswaardig dat u de zaken van tevoren perfect op orde wilt hebben maar ik zou dit gokje gewoon nemen.
Als u het niet doet is het een kwestie van onderhandelen over een afkoopsom. De overeenkomst is geldig. U hebt ja gezegd en geld over gemaakt.
De verhuurder loopt wellicht een maand huur mis en moet weer kosten maken om een nieuwe huurder te vinden. Het lijkt me redelijk dat die daar wat voor vraagt. Maar hoeveel? Daar zult u in onderling overleg uit moeten komen.
Maar zoals gezegd, ik zou er gewoon gaan wonen.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Inderdaad, als u denkt aan de voorwaarden van die vergunning te voldoen, zou ik er ook gewoon gaan wonen. En met dat huisbezoek zal het wel meevallen. Dat zullen ze hooguit doen als er rare zaken zijn.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Er is of een huurovereenkomst of die is niet. In het eerste geval moet je de sleutel krijgen en betalen. In het tweede geval moet je het geld terug krijgen.

Klaas Jan

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

http://www.advocatengoossens.nl/huurrec ... koming.htm
Dit advocatenkantoor beschrijft het dus zo.
Zoals ik het lees is aan alle voorwaarden voldaan voor een rechtsgeldige overeenkomst.

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

ron961 schreef:
Julie schreef:Waarom zou een mondelinge overeenkomst niet rechtsgeldig zijn? Deze is hard te maken aan de hand van het feit dat je al geld hebt overgemaakt.
Dank je voor je antwoord. Dit besef ik inderdaad. Het gaat mij er alleen omdat ik iets betaald heb waar ik niks voor terug heb gekregen. En daarnaast zit ik met de vraag of een makelaar mij in dit geval aan het 12-maanden contract zou kunnen houden.
Tja, dat valt dan toch onder uw eigen verantwoordelijkheid? U bent immers de overeenkomst aangegaan en hebt nu spijt. Ondertussen hebben zij ook kosten gemaakt door de woning voor u beschikbaar te houden en een contract op te stellen.

Je kan niet zomaar een overeenkomst aangaan en dan later maar zeggen "doe ik niet en ik betaal ook niks". Zo werkt het niet.

Ik zou, zoals Lady al aangeeft, er gewoon gaan wonen.

tttlocke

Ongelezen bericht door tttlocke »

U wilt vanwege uw werk gaan wonen in Rotterdam en dit was u beoogde woning. Ik zou serieus overwegen contact op te nemen met verhuurder om de overeenkomst na te komen en die woning te huren. U hebt immers een woning nodig. Wel zou ik bij de Gemeente informeren om een indruk te krijgen wat de praktijk is ten aanzien van wonen en aangevraagde huisvestigingsvergunning. Probeer daar achter te komen. Dat is andere informatie dan de formele regelgeving waarnaar de Gemeente kan verwijzen. Wordt een dergelijke situatie bijv. gedoogd als er een lopende aanvraag is die naar alle waarschijnlijkheid gehonoreerd zal worden?

Bovendien: de huisvestigingsverordening van de Gemeente Rotterdam zegt volgens mij niet dat je zonder vergunning niet mag huren. Je mag het alleen niet 'in gebruik nemen voor bewoning', net zo min dat de verhuurder het niet 'in gebruik mag geven voor bewoning'. Verhuren op zich mag dus wel.
Op het aanvraagformulier voor de vergunning, het deel dat de verhuurder geacht wordt te ondertekenen, staat dat mijns inziens geformuleerd op een wijze die niet in overeenstemming is met de verordening.

Gesloten