LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Welke levensverzekering heb ik nodig?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Marrietje19651

Welke levensverzekering heb ik nodig?

Ongelezen bericht door Marrietje19651 »

Ik ben opzoek naar een levensverzekering, maar zie door de bomen het bos niet meer. Zo las ik hier dat er verschillende levensverzekeringen zijn, zoals de overlijdensrisicoverzekering en de uitvaartverzekering, maar wie kan mij vertellen welke ik nodig heb? Of heb ik ze beide nodig? Ik wil er gewoon voor zorgen dat mijn nabestaanden niet voor de kosten van mijn crematie hoeven te betalen.

Klaas Jan

Re: Welke levensverzekering heb ik nodig?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo, u kunt er een aanschaffen maar noodzakelijk is het niet. U kunt ook gewoon een potje met spaargeld reserveren voor het geval dat.

Marrietje19651

Hi Klaas Jan,

Dat is waar, maar ik heb op dit moment geen 7.000 euro achter de hand, dus ik vind het wel zo fijn als mijn nabestaanden niet hoeven bij te betalen voor mijn crematie

Marrietje19651

Ik lees nu trouwens ook weer over een nabestaandenverzekering. Dat schijnt dus ook weer een levensverzekering. Dus uitvaartverzekering, overlijdensrisicoverzekering, nabestaandenverzekering. Wie weet welke ik nodig heb?

grun

Ongelezen bericht door grun »

Marrietje19651 schreef:Ik ben opzoek naar een levensverzekering, maar zie door de bomen het bos niet meer. Zo las ik hier dat er verschillende levensverzekeringen zijn, zoals de overlijdensrisicoverzekering en de uitvaartverzekering, maar wie kan mij vertellen welke ik nodig heb? Of heb ik ze beide nodig? Ik wil er gewoon voor zorgen dat mijn nabestaanden niet voor de kosten van mijn crematie hoeven te betalen.
Volgens mij hebt u een uitvaartverzekering nodig. Destijds toen ik nog jong was, heb ik die ook genomen. Na een jaar of 25 was hij premievrij en stijgt nog ieder jaar door een soort winstdeling.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Welke u nodig hebt? Geen van drieën. Ik weet natuurlijk niet hoe oud u bent, maar gezien uw vraag en onbekendheid met die verzekeringen, denk ik dat u nog jong bent.

Een overlijdensrisicoverzekering dekt een bepaald bedrag, tijdens een bepaalde vooraf afgesproken periode, als de premie betaald is, en u in die periode komt te overlijden.
Is die periode afgelopen en u komt te overlijden, volgt er geen uitkering. Deze verzekering wordt meestal afgesloten in samenhang met een hypotheek en dus voor een hoog verzekerd bedrag.

Een nabestaandenverzekering verzekerd een jaarlijkse of maandelijkse uitkering aan uw nabestaanden, partner en/of kinderen.

Een uitvaart of begrafenis verzekering kent drie vormen. Een verzekerde som die tot uitkering komt na overlijden, de kosten van een uitvaart in natura, of een combinatie van beide. Premiebetaling vaak voor een vooraf afgesproken periode of tot een bepaalde leeftijd. Al dan niet geïndexeerd.

Ook kunt u bij een uitvaartorganisatie een koopsom storten, die vrijkomt bij uw overlijden.

Als u nog jong bent, kunt u beter zelf een vast bedrag maandelijks op een spaarrekening overmaken.

Aan alle verzekeringen zitten flinke kostenposten vast.

Als u werkzaam bent, kennen veel cao’s nog een regeling dat de werkgever tot drie maandsalarissen bruto/netto uitkeert als de werknemer is overleden.

scontra

Ongelezen bericht door scontra »

Marrietje19651 schreef:Ik ben opzoek naar een levensverzekering, maar zie door de bomen het bos niet meer. Zo las ik hier dat er verschillende levensverzekeringen zijn, zoals de overlijdensrisicoverzekering en de uitvaartverzekering, maar wie kan mij vertellen welke ik nodig heb? Of heb ik ze beide nodig? Ik wil er gewoon voor zorgen dat mijn nabestaanden niet voor de kosten van mijn crematie hoeven te betalen.
@marietje19651,

U zou er voor kunnen kiezen een uitvaartverzekering te nemen, waarmee een crematie kan wordt betaald.
Mocht u echter wat spaarcenten achter de hand hebben dan kunnen uw erfgenamen de crematie daar van betalen, mocht u onverhoopt komen te overlijden.
U kunt dan het geld, wat u anders aan een uitvaartverzekering zou besteden, lekker zelf besteden aan zaken waar u tijdens uw leven plezier en/of gemak van kan hebben.
Meestentijds zijn mensen over-verzekert en gooien zo geld weg waar ze bij leven zelf van hadden kunnen genieten.

Let we : Bij elke Euro die er over is bij uw verscheiden heeft u verzuimd om van te leven. :wink:

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Een verzekering van €7000,- ?

Als ik zie hoe de kosten stegen... dan kies ik voor de Budget uitvaart, via Google te vinden tussen de €1250 en €1800,-
En dan geen Koffie bij de cake maar alleen een kist en zonder publiek en dat is zeer betaalbaar.
thuis opbaren mag en dat kost ook nihil.

En zolang ze voor elk extra dingetje zoveel willen... uitstrooien gratis maar als je mijn resten als Urn wilt, vraag vooraf de prijs en vele zouden juist blij zijn als ik permanent weg was zonder sporen hier :twisted:

Een dure verzekering is alleen nodig als zij dat perse willen maar als ze een nette uitvaart voor U willen, wie dat wil mag dan betalen, ik hoef die dure dingen niet in kille onpersoonlijke ruimte.... ze hebben al tijd genoeg gehad om mijn te ontmoeten en als ik er niet meer ben, het meeste zit reeds voor de crematie al in de stofzuiger zak wegens huid stof... en iedereen pleurde dat ook in de grijze afval bak... mag de rest ook wel op die manier wat mijn betreft...

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Natuurlijk zijn er goedkope mogelijkheden, maar wilt u dat? Als u een fatsoenlijke uitvaart wilt, waarbij uw (dan) nabestaanden u de laatste eer kunnen bewijzen, kunt u beter een uitvaartverzekering regelen. Voor een uitvaart waar ook de nabestaanden een goede herinnering aan hebben, moet u rekening houden met een bedrag vanaf 5000 euro, mede afhankelijk van het aantal genodigden.

piet987654

Ongelezen bericht door piet987654 »

Er is nog iets waar een relatief jong iemand rekening mee dient te houden als die een levensverzekering afsluit, en waar bijna niemand aan denkt.
dat is de zogenaamde: "Waarde Economisch Verkeer" Dat is het bedrag van de polis boven een bepaald vrijstellings bedrag. Dit bedrag dient altijd meegerekend te worden bij Uw belasting aangifte. Maar wat nog veel belangijker is, is dat voor het geval iemand in de sociale dienst terecht komt,
dit bedrag ook wordt meegerekend als spaargeld, waardoor er een grote kans bestaat dat deze polis verplicht moet worden afgekocht en opgemaakt alvorens geld te krijgen van de sociale dienst. Op dat moment houdt dus die polis op te bestaan, En voor het afsluiten van een levensverzekering geldt altijd: Hoe ouder U bent hoe hoger de premie. Let dus goed op voor U een levens verzekering afsluit. En dan bedoel ik dus goed laten voorlichten voor wat er gebeurd als U in de sociale dienst terechtkomt, of in de schuld sanering terechtkomt of een ander groot financieel probleem krijgt.
Een andere oplossing is dat U na uw dood uw lichaam ter beschikking stelt voor de wetenschap, dat is helemaal gratis.

Erthanax

Volgens mij geldt die waarschuwing niet voor een uitvaartverzekering (wat iets anders is dan een levensverzekering).

Lady1234

@piet

De vrijstelling voor een begrafenispolis, in geld, is voor 2018 ruim € 7.000., voor box 3. Als iemand nu premie gaat betalen duurt het echt verschrikkelijk lang voordat die polis dat echt waard is. En tegen die tijd is de vrijstelling ook wel hoger.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik heb het even goed nagekeken, maar een gemiddelde crematie kost idd +-€ 5000 en een begrafenis gemiddeld €7000
Wij moesten toch ook nog wel zo.n €2300 bijbetalen bij onze moeder.
Er komt veel bij kijken en uitvaartondernemers weten vaak het eea aan extra.s wel op te schroeven qua prijzen . :(

Waarom richt u zich op een levensverzekering ipv op een uitvaartverzekering?
Ik weet niet hoe oud u bent maar de premie is p.m. niet zo gek hoog hoor .
Als je ooit in financiële nood komt ga je misschien zo.n levensverzekering ook weer afkopen?

Lady1234

Erthanax schreef:Volgens mij geldt die waarschuwing niet voor een uitvaartverzekering (wat iets anders is dan een levensverzekering).
Ook een uitvaartverzekering is een levensverzekering.

En inderdaad, als er een sommenverzekering voor de uitvaart is afgesloten, waarvan de afkoopwaarde, wat natuurlijk aanzienlijk minder is dan de verzekerde waarde, met eventueel ander vermogen, boven het vrij te laten vermogen komt, kan de sociale dienst eisen dat die wordt afgekocht en eerst opgebruikt.

Dat geldt niet voor een uitvaartverzekering in natura.

Erthanax

Dank voor de correctie en toelichting.

Lady1234

Erthanax schreef:Dank voor de correctie en toelichting.
In principe is het natuurlijk achterlijk dat de sociale dienst dat eist. Want komt iemand dan te overlijden er zijn er geen nabestaanden of hebben die ook geen geld, dan moet de sociale dienst de uitvaart betalen.

Dan is alleen de verzekeraar er beter van geworden door de afkoopkosten.

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

Ik zou nooit een begrafenis verzekering nemen. Een groot deel vloeit richting verzekeraar, immers deze werkt niet voor niets.
Gewoon zelf een redelijk bedrag achter de hand houden, dus begin met sparen.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De Consumentenbond publiceert goede artikelen over dit onderwerp in de Consumentengids / ConsumentenGeldgids.

Allemaal gratis door te nemen in de openbare bibliotheek.

Fiesiekus

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Lady1234 schreef:Welke u nodig hebt? Geen van drieën. Ik weet natuurlijk niet hoe oud u bent, maar gezien uw vraag en onbekendheid met die verzekeringen, denk ik dat u nog jong bent.
Exact dat. Bovendien draait de gemeente voor de uitvaart e.d. qua kosten op, als er bij een overledene geen cent te halen valt.

Ik heb in het verleden een gemengde levensverzekering gehad, die gekoppeld was aan mijn hypotheek; volgens de hypotheekadviseur noodzakelijk, om de hypotheek af te betalen bij mijn evt. overlijden, zodat de nabestaanden met een hypotheekvrij huis zouden achterblijven. Bovendien, na 30 jaar premie, zou dan bij in leven zijn, de schuld worden afbetaald.

Ik was toen 25, geen partner en familie die geen interesse in mijn huis had. Ben toen gaan rekenen hoeveel premie ik in 30 jaar zou inleggen en hoeveel schuld er misschien mee kon worden afgelost. Denk dat ik één van de eerste woekerpolissen had (1987) en ook één van de eerste die dat doorhad en 'm afkocht.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Na de Harry Keizer affaire wil ik geen enkele verzekeraar meer....

Maar de Natura, die is waardevast en nooit onderverzekerd want je weet niet wat de prijzen komende jaren gaan doen.
Wel zit je dan aan Nederland vast en mensen die naar België of Duitsland emigreerden moeten dan hier.......

Als je droom van huisje in Zuid France of gelijkwaardig is een geld polis weer beter!
Maar de Budget uitvaart en afscheid nemen thuis is voordeligste, kist in woonkamer en na ophalen is het anoniem en zonder iemand cremeren en uitstrooien... eventueel as in plastic bak vragen en zelf in kleine hangertjes doen zodat ze jou bij je kunnen houden.... dat is wel redelijk tarief dus geen urn bij hun uitzoeken maar de hangertjes voor de as, zelfs op Ali Express nu al te koop en die met foto opdruk vind ik best origineel... levertijd een maand of 2 maar in het hiernamaals heb je toch alle tijd?

Het enige nadeel is dat je na diverse uitvaarten in jou familie kring net als de burgemeester een erg zware ketting om je nek kreeg!
Wel blijft na elke uitvaart op deze manier de herinnering aan eerder overleden personen ook bewaard.
Ik heb er al 8 en dat draag je dan bij elke uitvaart in jou familie.

Gesloten